Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fjollefyr skrev (På 10.5.2026 den 20.36):

Litt vel historieløs her. Finnmark ble brent til grunnen. Bodø og Kristiansund ble bombet flat. Bergen ble bombet av allierte og var den byen i Norge der flest sivile døde. Voss hadde omtrent bare kirken, gamle togstasjonen og hotell Fleicher igjen. Resten var flatt. På Telavåg massakrerte nazistene over 30 stk. Flere hus ble sprengt. I tilegg ble Molde, Steinkjer og Namsos bombet. Kirkenes var det stedet der det ble sluppet mest bomber pr kvadratkilometer i Norge ila krigen. De 4 mest ødelagte byene i Norge etter invasjon var Kristiansund, Steinkjer, Bodø og Molde. I den rekkefølgen 

Joda, det å dømme folk for å ha kjørt lastebil for nazistene var drøyt. Men når du har spist barkebrød, er underernært og husløs mens naboen lever som før og gjerne litt bedre enn før og, er det naturlig å bli forbanna. Vi kan godt dømme i ettertid men det var vel egentlig det mange av de som led gjorde og. 

Mest inntresante er jo at brorparten av ødeleggelsene i Norge ble gjort av de alierte.

Målt i antall bombetokt var Kirkenes faktisk den 3 mest bombete byen i Europa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blikket skrev (28 minutter siden):

Mest inntresante er jo at brorparten av ødeleggelsene i Norge ble gjort av de alierte.

Ja, det har du rett i. Bergen ble bombet av engelske bombefly allerede 10 april. Tror den var først bombet av alierte. Allerede dagen etter at den ble bombet av nazistene. 

Men denne tråden handler mest om landssvikoppgjøret. Det er et trist kapittel i Norge. Men å utelukkende fordømme de som gjorde urett kommer jeg aldri til å la være å motsi. Vi må aldri glemme de som sto imot nazismen. 

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (På 8.5.2026 den 17.02):

Min farfar ble stemplet som nazist. Etter krigen ble han sendt i fengsel. Han snakket aldri om dette. Dette er ting jeg har funnet ut i voksen alder. 
Bakgrunn, han kjørte og eide lastebil. Han ble beordret av tyskerne til å kjøre. Han hadde kone og 4 barn hjemme. Han ble truet. Tyskerne bygget veier. Min farfar kjørte blant annet grus til blodveien. 

Hvilket valg hadde han?

Er det flere med sånn familie bakgrunn?

Han jobbet for okkupasjonsmakten, hva innbiller du deg?

• Nyttig 3
Skrevet
Blikket skrev (11 timer siden):

Når man tenker på tap av sivile liv er det sannsynlig at de allierte i form av britene sto for de fleste i WW2 i Norge. Mye pga britenes måte å bombe på. (I mørket, med dårlig sikte)
I Bergen skulle de ta ut militære mål, traff en skole og en 70 ca(?) norske barn døde. 
I Kristiansund skjedde det samme, bombene traff et boligområde i 08-tida en hverdagsmorgen, 30-40 sivile døde blant dem en håndfull barn. 
Uten innsatsen til soldater fra Wehrmacht ville enda flere unger gått med. 
Hendelsene har mye til felles med det som skjedde første dagen av Iran-krigen (US traff en jenteskole)

Likevel hørte du aldri eldre folk fra Bergen og Kristiansund klandre de allierte, kalle dem barnemordere og slikt. Det ble sett på som en tragisk feil. 

Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Hendelsene har mye til felles med det som skjedde første dagen av Iran-krigen (US traff en jenteskole)

Likevel hørte du aldri eldre folk fra Bergen og Kristiansund klandre de allierte, kalle dem barnemordere og slikt. Det ble sett på som en tragisk feil. 

Nå var vel etterretningen på 40-tallet, teknologien og omstendighetene rundt krigføringen veldig forskjellig i forhold til Iran... Så har jeg ikke inntrykk av at Churchill drev med full fornektelse, propaganda og skyldte på på fienden for å ha bombet disse barna.. I en sivil verden skal massakre på barn fordømmes uansett hvilken side man står på, og foreldrene hadde all rett til å hate den parten som tok fra dem barna deres..

Britene er ikke historisk ansett som hensynsfulle internasjonalt rundt denne epoken av deres egen historie..

Ellers er ikke holdningene som ble vist i Norge mot mennesker som bistod okkupasjonsmakten noe spesielt unikt i historien.. Det var selvsagt trist at det ble hets og trakassering i kjølevannet av krigen men tyrrani, okkupasjon og tap av frihet får ofte frem det verste hos dem som har blitt utsatt for dette.

• Liker 2
Skrevet
Bigote skrev (2 timer siden):

Nå var vel etterretningen på 40-tallet, teknologien og omstendighetene rundt krigføringen veldig forskjellig i forhold til Iran... Så har jeg ikke inntrykk av at Churchill drev med full fornektelse, propaganda og skyldte på på fienden for å ha bombet disse barna.. I en sivil verden skal massakre på barn fordømmes uansett hvilken side man står på, og foreldrene hadde all rett til å hate den parten som tok fra dem barna deres..

Trump fornektet vel heller ikke det som hadde skjedd. Om jeg husker riktig sa han for åpent kamera etter hendelsen at OM det skulle vise seg at dette var USAs feil, var han «prepared to live with it». 
Synes det blir feil å kalle det som skjedde en massakre på barn, på samme måte som det som skjedde i Norge på 40-tallet eller på Gaza heller ikke går under begrepet massakre i min verden. Det passer heller med en tragisk tabbe, eller collateral damage. Ingen i byen min kalte det som skjedde en massakre i hvertfall. Massakre er når du med overlegg går inn for å drepe sivile. 
Dvs, nazistene kalte nok det som skjedde en massakre. Massakre blir derfor et propagandabegrep når du prøver å få det til å passe på en hendelse som ikke var intendert. 

• Liker 2
Skrevet
Helene skrev (På 8.5.2026 den 17.02):

Bakgrunn, han kjørte og eide lastebil. Han ble beordret av tyskerne til å kjøre. Han hadde kone og 4 barn hjemme. Han ble truet. Tyskerne bygget veier. Min farfar kjørte blant annet grus til blodveien. 

Regjeringen og kongefamilien i London ville at samfunnet skulle fungere gjjennom krigen og til Norge ble frigitt. Min bestefar jobbet på verksted som utførte oppdrag for okkupasjonsmakten. Bønder produserte mat til okkupa, og bygningsindustrien bygde hus og forsvarsverket.

Det er nok skjerpende at han leverte til krigsfangers straffarbeide, men det er mange gråsoner mellom motstandshelt og ideologisk nazist. Nå som tidsvitnene er borte, bør historikerne kikke på hvilke vurderinger den vanlige mann og kvinne i gata måtte gjøre for å komme gjennom uka.

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (37 minutter siden):

Trump fornektet vel heller ikke det som hadde skjedd.

Om han endret forklaring nylig vet jeg ikke, men jeg har sett i intervjuer at han påstod at dette var Irans verk.. Når man fant ut at det var spor etter amerikanske missiler hevdet han at andre hadde tilgang på disse.

Bacteria skrev (40 minutter siden):

OM det skulle vise seg at dette var USAs feil, var han «prepared to live with it

Trump var vel også forberedt på "å leve med det" når han truet med å utslette den iranske sivilisasjonen og.. Ellers lever han jo selvsagt fint med melkebøndene i Equador som hans administrasjon bombet.. Beklager... Det å bruke Trump som en moralsk standard i krigføring virker helt hinsides. 

Måten han oppfører seg fortiden får han selv til å fremstå som gal..

Bacteria skrev (43 minutter siden):

Synes det blir feil å kalle det som skjedde en massakre på barn, på samme måte som det som skjedde i Norge på 40-tallet eller på Gaza heller ikke går under begrepet massakre i min verden. Det passer heller med en tragisk tabbe, eller collateral damage. Ingen i byen min kalte det som skjedde en massakre i hvertfall. Massakre er når du med overlegg går inn for å drepe sivile. 

En krigføring bunnet i dehumaniserende retorikk og militær dominans fra en part der 20 000 + barn har blitt drept er en oppsamling av " tragiske tabber"? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (6 timer siden):

Når man tenker på tap av sivile liv er det sannsynlig at de allierte i form av britene sto for de fleste i WW2 i Norge. Mye pga britenes måte å bombe på. (I mørket, med dårlig sikte)
I Bergen skulle de ta ut militære mål, traff en skole og en 70 ca(?) norske barn døde. 
I Kristiansund skjedde det samme, bombene traff et boligområde i 08-tida en hverdagsmorgen, 30-40 sivile døde blant dem en håndfull barn. 
Uten innsatsen til soldater fra Wehrmacht ville enda flere unger gått med. 

Er Laksevågbombingen du tenker på, andre er jo bombingen av raffeneriet på Vallø utenfor Tønsberg, og forsøk på å bombe Gestapohovedkvarteret på Victoria Terrasse.

Forøvrig ble ikke tyskerne dømt for å brenne ned Finnmark og Nord Troms da dette var og annse som legal krigstaktikk. Kaldt den brente jords taktikk.

• Liker 2
Skrevet
Tomas77 skrev (På 13.5.2026 den 19.10):

Blodvegen ble bygget av krigsfanger. Han var ikke med på å bygge den om han ble dømt for landssvik. Ikke noe av dette henger på greip. Du må gjerne tro på det familien din har fortalt deg, men vil du ha sannheten må du faktisk kontakte riksarkivet. 

Rett nok ja, men man kan  ikke gjøre et slikt byggverk bare med krigsfanger. Det trengs fagfolk, kan være han var ingeniør for eks og hadde det som jobb.

Skrevet
Blikket skrev (11 timer siden):

Rett nok ja, men man kan  ikke gjøre et slikt byggverk bare med krigsfanger. Det trengs fagfolk, kan være han var ingeniør for eks og hadde det som jobb.

Påstås at han kjørte lastebil, noe han sikkert gjorde. Men norske kontraktører av den typen fikk betalt, gjerne ganske bra også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...