Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Callisto83 skrev (På 9.5.2026 den 1.11):

Jeg tror egentlig ikke andre verdenskrig i Norge var så svart hvit som historien forteller oss. Det er i hvert fall inntrykket jeg har etter utallige historier fra eldre jeg har kjent som har gått bort. Mange nordmenn hadde et ganske OK forhold til tyskere. 

Enig med deg!

Min grandtante var en såkalt "tyskertøs".  Hun fikk barn med en "tysk soldat", som egentlig var en innrullert østerisk ung mann, som hadde valget "kjemp for Tyskland, eller bli fengslet" etter "anschluss".

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Helene skrev (På 8.5.2026 den 17.02):

Min farfar ble stemplet som nazist. Etter krigen ble han sendt i fengsel. Han snakket aldri om dette. Dette er ting jeg har funnet ut i voksen alder. 
Bakgrunn, han kjørte og eide lastebil. Han ble beordret av tyskerne til å kjøre. Han hadde kone og 4 barn hjemme. Han ble truet. Tyskerne bygget veier. Min farfar kjørte blant annet grus til blodveien. 

Hvilket valg hadde han?

Er det flere med sånn familie bakgrunn?

Slike ting gjorde jo de aller fleste.. Hvem er dumme nok til å stemple han som nazist? Folk i dag slenger rundt med ord de knapt vet hva betyr.

Gjest Avispapir
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (20 timer siden):

Jeg har en nær slektning viss far var lærer og ble avsatt og skulle drepes av nazistene, da han nektet å gjøre det de ba ham om. Han valgte å reise under krigen med familien sin. Jeg er stolt av dette valget de gjorde, og jeg håper jeg ville gjort det riktige. 

Må legge til: selv om det kan koste alle mye. 

Så fint for ham at han kunne dra. Men ikke alle hadde noe sted å dra. De hadde kanskje ikke alle papirene sine tilgjengelig eller de manglet nettverk/midler. Mine oldeforeldre ville mest sannsynlig ikke hatt mulighet til å dra noe sted. De hadde også en haug med unger (alle sammen) så at far/husbonden skulle falle fra eller fengsles var svært dårlig strategi. På denne tiden var alt annerledes. Folk hadde fremdeles polio, tuberkulose, meslinger og til og med lepra eksisterte (men sterkt avtagende) som en reell trussel. Folk var mye mer sårbare enn de er i dag. Og så rusler nazistene inn på gårdstunet og sier at far må gjøre slik og sånn ellers dør han. En unge i magen, en på hofta, en hengende i skjørtet, to som sitter med lekser. Åkern skal dyrkes slik at det er mat til kuene. Mor har ingen jobb eller utdannelse. Far har lastebilen sin. 

Hva skulle folk liksom gjøre? Idealet er selvfølgelig Alt for Norge. Men som vi ser at selv kronprinsen vår prioriterer, så kommer gjerne barna først. 

Endret av Avispapir
Skrivefeil
Skrevet
Avispapir skrev (3 timer siden):

Så fint for ham at han kunne dra. Men ikke alle hadde noe sted å dra. De hadde kanskje ikke alle papirene sine tilgjengelig eller de manglet nettverk/midler. Mine oldeforeldre ville mest sannsynlig ikke hatt mulighet til å dra noe sted. De hadde også en haug med unger (alle sammen) så at far/husbonden skulle falle fra eller fengsles var svært dårlig strategi. På denne tiden var alt annerledes. Folk hadde fremdeles polio, tuberkulose, meslinger og til og med lepra eksisterte (men sterkt avtagende) som en reell trussel. Folk var mye mer sårbare enn de er i dag. Og så rusler nazistene inn på gårdstunet og sier at far må gjøre slik og sånn ellers dør han. En unge i magen, en på hofta, en hengende i skjørtet, to som sitter med lekser. Åkern skal dyrkes slik at det er mat til kuene. Mor har ingen jobb eller utdannelse. Far har lastebilen sin. 

Hva skulle folk liksom gjøre? Idealet er selvfølgelig Alt for Norge. Men som vi ser at selv kronprinsen vår prioriterer, så kommer gjerne barna først. 

Det var ikke lettere for ham, men ingen av dem kunne godta det som hendte, så da gjorde de det vanskelige valget.

Skrevet

Har selv en oldefar og oldemor som satt 8 år i fengsel og i ettertid fikk saken sin tatt oppigjen fordi de var uskyldige. Bestemor ble kastet på gaten av den norske stat i en alder av 10 år. Fordi hun hadde feil foreldre og ikke livets rett. 

Heldigvis hadde hun naboer som stilte opp og tok henne inn. Helt horribelt hvordan det norske folk behandlet uskyldig som ble skylddige, kvinner som fikk barn med en tysker. Ble kastet ut av landet etter at de ble skamklipt og hånet. Tyskerunger ig generasjonene etterpå slet med mobbing i årevis.

Visste dere at de norske jødene ikke fikk lov av Norge til å bli de med hvite bussene hjem på lik linje som alle andre️ De måtte komme seg hjem på egenhånd. Jeg ble sjokkert når jeg leste det. 

Man skulle tru det norske folk lærte etter år med krig i sitt eget land, men nei 😓

Staten Norge har like mye blod på sine hender som tyskerne. Hvertfall mye skam. Mye raseutryddelse i norsk historie også.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest test1e
Skrevet

Dere synes det var greit å legge seg på rygg med okkupantene mens motstandsfolk ble henrettet på festninger og retterplasser rundt om ???

🚽 

Skrevet
test1e skrev (2 timer siden):

Dere synes det var greit å legge seg på rygg med okkupantene mens motstandsfolk ble henrettet på festninger og retterplasser rundt om ???

🚽 

Hvem er dere? 

• Liker 4
Skrevet
Helene skrev (På 8.5.2026 den 17.02):

Min farfar ble stemplet som nazist. Etter krigen ble han sendt i fengsel. Han snakket aldri om dette. Dette er ting jeg har funnet ut i voksen alder. 
Bakgrunn, han kjørte og eide lastebil. Han ble beordret av tyskerne til å kjøre. Han hadde kone og 4 barn hjemme. Han ble truet. Tyskerne bygget veier. Min farfar kjørte blant annet grus til blodveien. 

Hvilket valg hadde han?

Er det flere med sånn familie bakgrunn?

Ble han dømt for landssvik? 

Skrevet
Helene skrev (På 9.5.2026 den 19.35):

Min farfar var aldri medlem eller noe sympatisør med tyskerne. I ettertid, jeg nekter ikke for at der fantes ok mennesker som var preget av krigen. Farfar ble truet til å kjøre. Husk, dette var på 40 tallet. Om han forsvant, ble arrestert, hvordan skulle familien greie seg?  Lastebilen hadde de tatt uansett. 

Men flere har rett. Vi ser ting i ettertid. Tenker at de har måttet ha det ganske håpløst dengang. 

Tusen takk for så mange svar. Det er ikke lett for meg å avsløre sånne opplysninger. Ikke fordi jeg skjemmes, men tror at folk ikke forstår.  

Det er kanskje lett å se krig i ettertid. Personlig tror jeg at 3dje verdenskrig har startet. Israel har kriget i åresvis. Så ble Ukraina angrepet. Russland angriper alt de kan. Det samme gjør Trump. 

Når skal vi lære av fortiden?  

Men hvordan vet du han ble truet? Rettsoppgjøret er offentlig tilgjengelig i riksarkivet. Å stole blindt på hva du har hørt fra familie er meningsløst når du kan se hvilke bevis som ble ført mot han i landssviksoppgjøret.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
mannor skrev (På 11.5.2026 den 23.34):

Ble han dømt for landssvik? 

Farfar ble dømt for landssvik etter krigen. Farfar har aldri snakket om dette. Som sagt, han var med på å bygge blodveigen. 

Jeg synes vi har en bra meningsutveksling her. Krig er på godt og vondt. Er ærlig om det jeg har lært av nær historie. 

Min tante fortalte, de visste ikke om far kom hjem, hver dag. Farfar fikk ingen goder. Han fikk leve, familien og.  

• Liker 1
Skrevet
test1e skrev (På 11.5.2026 den 21.09):

🚽 

Ingen visste helt hva som foregikk før etter krigen var slutt heller.

Folk ble henrettet i hemmelighet, og grusomhetene i krigsleirene ble funnet ut av når krigen nærmet seg slutten.

• Liker 2
Skrevet

Se for deg. Gestopa står foran huset ditt. Lastebilen står mellom familien din og dine handlinger. Selvfølgelig kjører du. Her er kone og 4 barn. 

• Liker 1
Skrevet

Må bare få sagt. Har tyske venner i  dag.  Dette er fortid.  

Gjest test1e
Skrevet
miagunda skrev (22 minutter siden):

Ingen visste helt hva som foregikk før etter krigen var slutt heller.

Folk ble henrettet i hemmelighet, og grusomhetene i krigsleirene ble funnet ut av når krigen nærmet seg slutten.

Tull. Henrettelser ble publisert i aviser og ulovlig presse gjennom hele krigen

Skrevet
Helene skrev (4 timer siden):

Farfar ble dømt for landssvik etter krigen. Farfar har aldri snakket om dette. Som sagt, han var med på å bygge blodveigen. 

Jeg synes vi har en bra meningsutveksling her. Krig er på godt og vondt. Er ærlig om det jeg har lært av nær historie. 

Min tante fortalte, de visste ikke om far kom hjem, hver dag. Farfar fikk ingen goder. Han fikk leve, familien og.  

Blodvegen ble bygget av krigsfanger. Han var ikke med på å bygge den om han ble dømt for landssvik. Ikke noe av dette henger på greip. Du må gjerne tro på det familien din har fortalt deg, men vil du ha sannheten må du faktisk kontakte riksarkivet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
test1e skrev (5 timer siden):

Tull. Henrettelser ble publisert i aviser og ulovlig presse gjennom hele krigen

Hvor mange fikk kjennskap til den ulovlige pressen? De som bodde i Oslo? 

Var nok et fåtall i Norge. Noe gikk vel på folkemunne. Og folk flest bodde på bygda.

Gjest test1e
Skrevet
Korsihalsen skrev (9 minutter siden):

Hvor mange fikk kjennskap til den ulovlige pressen? De som bodde i Oslo? 

Var nok et fåtall i Norge. Noe gikk vel på folkemunne. Og folk flest bodde på bygda.

Aviser som var kontrollert av nazistene publiserte meldinger om at norske borgere var dømt til døden og henrettet av Gestapo eller SS (Aftenposten var en av avisene)

(Ellers var 44 000 nordmenn arrestert og satt i fangenskap i løpet av krigsårene)

Skrevet
test1e skrev (1 minutt siden):

Aviser som var kontrollert av nazistene publiserte meldinger om at norske borgere var dømt til døden og henrettet av Gestapo eller SS (Aftenposten var en av avisene)

(Ellers var 44 000 nordmenn arrestert og satt i fangenskap i løpet av krigsårene)

Da var det ikke så ulovlig da. For dette var ikke noe de fleste visste. Kanskje noe som ble påstått mye senere.

Skrevet
Helene skrev (8 timer siden):

Har du lest landssviksaken hans?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Korsihalsen skrev (5 timer siden):

Da var det ikke så ulovlig da. For dette var ikke noe de fleste visste. Kanskje noe som ble påstått mye senere.

De som hadde tilgang til f.eks. Aftenposten, altså alle, hadde tilgang til denne informasjonen. Den ble publisert nettopp for å nå massene for å avskrekke motstand. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...