AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Noen her som har erfaring med kupping av bolig? Hvor mye er det lurt å by for å få tilslag - prisantydning eller 100.000 over prisantydning? Vi er i en situasjon der vi er akkurat på smertegrensa økonomisk mtp hva vi kan få innenfor finansieringsbeviset og hva vi trenger i en bolig, så hvis vi skal få den boligtypen vi trenger så tåler vi ikke en potensiell budkrig og må heller satse på kupping før visning. Anonymkode: 5d033...c68
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai De fleste vil nok ikke godta prisantydning eller 100 000 over, da vil man nok heller prøve med visninger. Tenker som oftest at hvertfall 300 k må til. Anonymkode: efb60...5ef 7 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai I Oslo? 1 mill over. Her jeg bor? 100000 under. Anonymkode: 3aeaa...f88 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Noen her som har erfaring med kupping av bolig? Hvor mye er det lurt å by for å få tilslag - prisantydning eller 100.000 over prisantydning? Vi er i en situasjon der vi er akkurat på smertegrensa økonomisk mtp hva vi kan få innenfor finansieringsbeviset og hva vi trenger i en bolig, så hvis vi skal få den boligtypen vi trenger så tåler vi ikke en potensiell budkrig og må heller satse på kupping før visning. Anonymkode: 5d033...c68 Det kommer vel helt an på . For eksempel på boligens attraktivitet, mht. beliggenhet, verdi, standard osv. Da vi solgte bolig nylig ønsket vi naturligvis budrunde. Men, hvis et kuppforsøk var høyt nok, så ville vi vurdere det. I vårt tilfelle vurderte vi at kupp på opptil 350 000 over prisantydning var totalt uinteressant. Vi var enige om at et kuppebud helst burde nærme seg 500 000 for at det skulle være aktuelt. Vi fikk kuppbud på 500 000 over, og godtok. Anonymkode: 27c6d...a3c 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #5 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste vil nok ikke godta prisantydning eller 100 000 over, da vil man nok heller prøve med visninger. Tenker som oftest at hvertfall 300 k må til. Anonymkode: efb60...5ef I dagens marked med de boligtypene vi ser på, så blir ikke boligene solgt. Vi ser på rekkehus, tomannsbolig og eneboliger i et avgrenset område i Oslo. Men vi vet jo ikke om det potensielt kan bli budkrig på akkurat den boligen vi vurderer å kuppe. Men risky for selger å avvise et bud på prisantydning eller over prisantydning, når flere lignende boliger til omtrent samme prisklasse i samme område ikke har blitt solgt. Anonymkode: 5d033...c68
AnonymBruker Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I Oslo? 1 mill over. Her jeg bor? 100000 under. Anonymkode: 3aeaa...f88 Les svaret mitt over her. Anonymkode: 5d033...c68
AnonymBruker Skrevet 6. mai #7 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer vel helt an på . For eksempel på boligens attraktivitet, mht. beliggenhet, verdi, standard osv. Da vi solgte bolig nylig ønsket vi naturligvis budrunde. Men, hvis et kuppforsøk var høyt nok, så ville vi vurdere det. I vårt tilfelle vurderte vi at kupp på opptil 350 000 over prisantydning var totalt uinteressant. Vi var enige om at et kuppebud helst burde nærme seg 500 000 for at det skulle være aktuelt. Vi fikk kuppbud på 500 000 over, og godtok. Anonymkode: 27c6d...a3c Kuppbud 500.000 over, da tipper det over til der vi ville hatt en gnagende følelse om det var verdt å kuppe i det hele tatt. Anonymkode: 5d033...c68
AnonymBruker Skrevet 6. mai #8 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I dagens marked med de boligtypene vi ser på, så blir ikke boligene solgt. Vi ser på rekkehus, tomannsbolig og eneboliger i et avgrenset område i Oslo. Men vi vet jo ikke om det potensielt kan bli budkrig på akkurat den boligen vi vurderer å kuppe. Men risky for selger å avvise et bud på prisantydning eller over prisantydning, når flere lignende boliger til omtrent samme prisklasse i samme område ikke har blitt solgt. Anonymkode: 5d033...c68 Men om du har svaret er det jo bare å forholde seg til det? Da forstår jeg ikke spørsmålet ditt? Anonymkode: 3aeaa...f88 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #9 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men om du har svaret er det jo bare å forholde seg til det? Da forstår jeg ikke spørsmålet ditt? Anonymkode: 3aeaa...f88 Hva mener du med at jeg har svaret? Jeg spør hvor mye det er lurt å legge inn, har ikke skrevet noe som antyder at jeg har svaret på det. Hvorfor må alt alltid tolkes så svart-hvitt her på KG? Anonymkode: 5d033...c68 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I dagens marked med de boligtypene vi ser på, så blir ikke boligene solgt. Vi ser på rekkehus, tomannsbolig og eneboliger i et avgrenset område i Oslo. Men vi vet jo ikke om det potensielt kan bli budkrig på akkurat den boligen vi vurderer å kuppe. Men risky for selger å avvise et bud på prisantydning eller over prisantydning, når flere lignende boliger til omtrent samme prisklasse i samme område ikke har blitt solgt. Anonymkode: 5d033...c68 Med et så lavt kuppforsøk vet jo selger at du garantert er med i budrunde uansett. Det eneste du oppnår er å si hvor mye du er villig til å gi, og de vet du er keen siden du prøvde deg på kupping. Anonymkode: 11f8a...28b 4 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kuppbud 500.000 over, da tipper det over til der vi ville hatt en gnagende følelse om det var verdt å kuppe i det hele tatt. Anonymkode: 5d033...c68 Det forstår jeg. Igjen, det kommer jo an på objektet man vurderer og hvor viktig/riktig det er å få akkurat den boligen, vurdert opp mot etterspørselen i området. Jeg ville følt på det samme selv om jeg var kjøper, og ville nok heller gått i budrunde når man likevel er villige til å klaske en halv mill i bordet. Men her var jeg heldigvis selger, og vi visste at mange var interesserte. Det visste også kjøperne, og for dem var det drømmeboligen, og de hadde pengene/finansieringen. Anonymkode: 27c6d...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #12 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det forstår jeg. Igjen, det kommer jo an på objektet man vurderer og hvor viktig/riktig det er å få akkurat den boligen, vurdert opp mot etterspørselen i området. Jeg ville følt på det samme selv om jeg var kjøper, og ville nok heller gått i budrunde når man likevel er villige til å klaske en halv mill i bordet. Men her var jeg heldigvis selger, og vi visste at mange var interesserte. Det visste også kjøperne, og for dem var det drømmeboligen, og de hadde pengene/finansieringen. Anonymkode: 27c6d...a3c Det tror jeg du har veldig rett i, at det kommer an på. De boligene som ikke har blitt solgt i vårt område er det trolig andre som har sett samme «feilene» på som oss, som gjør at de ikke er tilfredsstillende nok til å legge inn et bud. Men det er jo umulig å si akkurat hva som skal til for at kjøpere skal legge inn bud eller at det skal bli budkrig. Veldig rart egentlig, at en bolig vi var på visning for et par mnd siden ble syk budkrig på og den ble solgt nesten en mill over prisantydning, selv om den i våre øyne var mye mindre attraktiv enn flere av de andre boligene som ikke har blitt solgt selvom de ligger ute til samme pris som den andre ble solgt for. Anonymkode: 5d033...c68
AnonymBruker Skrevet 6. mai #13 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med et så lavt kuppforsøk vet jo selger at du garantert er med i budrunde uansett. Det eneste du oppnår er å si hvor mye du er villig til å gi, og de vet du er keen siden du prøvde deg på kupping. Anonymkode: 11f8a...28b Nei, vi tåler som sagt ikke en budkrig. Så vi er ikke da med i budrunde Anonymkode: 5d033...c68
AnonymBruker Skrevet 6. mai #14 Skrevet 6. mai Det spørs hvor i landet du bor og hvordan markedet ser ut der. Er det slikt som i Stavanger området at alle boliger selges etter første visning, og de fleste til laaaangt utover prisantydning så må du komme med et attraktivt bud- dvs hvis de fleste boliger går til 0,5-1 mil over prisen, ikke prøv det å kuppe til prisantydning, men legg på så mye som er fornuftig for din del og som kan være attraktiv nok for selgeren å godta for å sleppe nerver ved budrunden. For å kuppe må du også avtale privat visning for det er for sent å prøve å kuppe etter fellesvisning. Jeg solgte huset mitt dagen etter det kom ut på Finn fordi jeg fikk tilbud om mer enn jeg hadde håpet på. Samboeren min valgte å vente til budrunden da han fikk tilbud om å kuppe til prisantydning. Han endte med 1 million over takst i budrunden. Når vi skulle kjøpe i lag valgte vi å kuppe huset vi hadde lyst på og la på 400 tusen. Det var ingenting i forhold til det vi tjente på salget selv, og kvadratmeterprisen for en tre år gammelt hus var fortsatt under kvadratmeterpris i området. Ett år senere selges lignende hus til ca 1.5 mer enn det vi kjøpte for, så det var en lur valg. For å oppsummere: Det er mange som godtar et fornuftig bud nemlig for å sleppe fellesvisning og nervepirrende budrunde, men da må en være forberedt på å legge på nok penger. Anonymkode: e63f4...284
AnonymBruker Skrevet 6. mai #15 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, vi tåler som sagt ikke en budkrig. Så vi er ikke da med i budrunde Anonymkode: 5d033...c68 Men ut ifra det andre du sa så er det jo naturlig at budrundet starter betydlig under prisantydning? Anonymkode: 11f8a...28b 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #16 Skrevet 6. mai Og det kan være lurt å spørre selgeren "hvor mye er du villig å selge huset for for å avlyse budrunden?" i stedet for å komme med et bud. Kan være de tenker mindre enn det du tenker å gi. Tenker de mer, kan du alltid si at du har dessverre ikke så mye i budsjettet og du kan by så og så mye 😊 Anonymkode: e63f4...284 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #17 Skrevet 6. mai Vi fikk tilbud på 200 000 over prisantydning. Endte med å selge til 400 000 over antydning. Kunne kanskje fått litt mer, men var deilig å få det avgjort. 100 hadde vi ikke vurdert engang. Anonymkode: 351f3...8ea
AnonymBruker Skrevet 6. mai #18 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen her som har erfaring med kupping av bolig? Hvor mye er det lurt å by for å få tilslag - prisantydning eller 100.000 over prisantydning? Vi er i en situasjon der vi er akkurat på smertegrensa økonomisk mtp hva vi kan få innenfor finansieringsbeviset og hva vi trenger i en bolig, så hvis vi skal få den boligtypen vi trenger så tåler vi ikke en potensiell budkrig og må heller satse på kupping før visning. Anonymkode: 5d033...c68 Ja hvis det er et hus til 55 mill så by 100.000 over prisantydning. Anonymkode: 961b3...011
AnonymBruker Skrevet 6. mai #19 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, vi tåler som sagt ikke en budkrig. Så vi er ikke da med i budrunde Anonymkode: 5d033...c68 Dere har jo tydeligvis 100k å bruke over prisantydning da, de fleste legger seg under prisantydning i første bud. Anonymkode: fe6cc...162 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #20 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere har jo tydeligvis 100k å bruke over prisantydning da, de fleste legger seg under prisantydning i første bud. Anonymkode: fe6cc...162 Jeg skriver at bi ikke tåler en potensiell budkrig og i det ligger det jo selvsagt at vi ikke tåler mye mer Anonymkode: 5d033...c68
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå