Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke gå via megler ganske enkelt. Det er ikke lov. 

Anonymkode: 11f8a...28b

Så da må vi formidle budet direkte til selger, når budet gis før fellesvisningen? Kan du henvise til kilder på dette? 

Anonymkode: 5d033...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er satt opp fellesvisning, har jo ikke megler lov til å formidle bud med frist før klokka 12 dagen etter visning. 

Reglene for dette har endret seg fram og tilbake opp gjennom årene. Uansett meglers utfordring, ikke min. Jeg er fornøyd med resultatet.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Reglene for dette har endret seg fram og tilbake opp gjennom årene. Uansett meglers utfordring, ikke min. Jeg er fornøyd med resultatet.

Skulle gjerne visst eksakt hva som gjelder nå og hvordan vi da bør gå frem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan ikke gå via megler ganske enkelt. Det er ikke lov. 

Det var derfor jeg lurte på om meglere ga bort tlf nr til selgere hvis man spurte.?

Anonymkode: 51852...392

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tatt fra Google:

Ja, eiendomsmeglere har lov til å formidle bud fra kjøpere før visning (såkalt «kupping»), men de er underlagt strenge regler for hvordan dette skal gjøres, spesielt etter lovendringene 1. juli 2025.

Her er de viktigste reglene og rammene per 2026:

Regler for kupping og budgivningForbud mot hemmelige bud: Fra 1. juli 2025 er det ikke lenger lov for eiendomsmeglere å formidle bud som skal holdes skjult for andre interessenter.

Opplysningsplikt: Hvis en megler mottar et bud før visning, skal dette nå formidles til alle som har registrert seg som interessenter, og det skal føres i budjournalen.

Minstekrav til frist: Alle bud, også kuppbud, må ha en akseptfrist på minst 30 minutter.

Plikt til å fraråde: Megler har plikt til å oppfordre selger til å ikke inngå avtale direkte med en kjøper, men i stedet henvise til en åpen budrunde.

Hva selger og kjøper kan gjøre:

Selv om megler skal fraråde det, er det fortsatt lovlig for selger å inngå avtale direkte med en kjøper før visning (utenom megler).

Risiko: Selger risikerer å selge under markedspris ved å ikke teste markedet gjennom en åpen budrunde.

Direkte bud: Hvis kjøper gir bud direkte til selger (uten å gå via megler), kan megleren i mange tilfeller ikke forhindre salget, men megleren må uansett få vite om budet og informere andre interessenter.

Kort oppsummert:

Megler kan ikke lenger medvirke til at et bud holdes hemmelig for å gi en kjøper en fordel. Kupping er lov, men prosessen skal være transparent, og megler plikter å oppfordre til åpen budrunde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gir megleren deg nummeret til selger?

Ja. Du må be megleren om tu kan få nummeret, så hører han med selgeren om det er greit 😊

Anonymkode: e63f4...284

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så da må vi formidle budet direkte til selger, når budet gis før fellesvisningen? Kan du henvise til kilder på dette? 

Nei dette klarer du å google selv. Jeg leste meg opp på kupping for noen uker siden, lett å forstå reglene😊 du kan gi bud til megler, men da får alle på lista bedkjed. Og ingenting godtad før dagen etter visning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for at du deler din erfaring! Tror det er mange som svarer her uten å ha hands-on erfaring selv. 

Jeg har svart her flere ganger og har både kjøpt og solgt til langt over prisantydning på denne måten. Som sagt er det avhengig av hvor i landet du kjøper. Her jeg bor hadde ingen gått med prisantydning engang, med mindre de hadde satt den skyhøy på forhånd for å sikre seg akkurat denne summen. Det er slikt at selgeren kan ønske seg en pris og trosse meglerens anbefalinger. Det finnes også forskjellige strategier fra meglerens side- noen setter prisen for lav for å trekke flere i budrunden, disse hus ender som regel med å gå til enda høyere pris enn de som blir overpriset på forhånd pga flere som deltar i budrunden. Man kan også sette en pris som tilsvarer priser i nabolaget og få akkurat nok interesserte til å ende med en veldig bra budrunde. 

Det kan være at andre steder, der folk sliter med å selge er det mulig å kjøpe til under prisantydning, men ser man at tendensen rundt er omvendt så er det neppe en eneste selger som kommer til å føle seg så truet av slike forklaringer at de selger huset billigere. 

En annen ting er tvangssalg, slikt har jeg også kjøpt et hus og det var et kupp. Men mye lengre process da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei dette klarer du å google selv. Jeg leste meg opp på kupping for noen uker siden, lett å forstå reglene😊 du kan gi bud til megler, men da får alle på lista bedkjed. Og ingenting godtad før dagen etter visning.

Men det du snakker om nå er ikke kupping, men vanlig bud.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det du snakker om nå er ikke kupping, men vanlig bud.

Ja, jeg sa at dersom du vil kuppe må du kontakte selger, ikke megler. Det har folk sagt til deg 20 ganger nå. Om det ikke går inn så får du google.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg sa at dersom du vil kuppe må du kontakte selger, ikke megler. Det har folk sagt til deg 20 ganger nå. Om det ikke går inn så får du google.

Ja, man må for all del ikke sende bud til megleren, da starter man budrunden 😂 Exen min har gjort dette, selv om jeg forklarte til han 10 ganger hvordan han skulle kuppe, så budrunden startet med prisantydning og endte med 700 000 over 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Då igjen for å oppsummere-

1. Privat visning, si gjerne at dere reiser og kan ikke delta på vanlig visning, men er veldig interessert i huset. Flere meglere prøver å unngå private visninger pga ekstra arbeid og fordi de er ikke glad i kupping. Kan hende dere er heldige og det er eieren selv som skal vise dere rundt. Da tar dere nummeret fra de med en gang.

2. Hvis ikke- kontakt megleren og be om nummeret til selgeren. Si dere har noen spørsmål, dere trenger ikke å si at dere vi legge inn bud. 

3. Send melding til selgeren og si at du ønsker å komme med privat bud. Du kan høre med de hvilken pris som får de til å avlyse visningen, men du kan også komme med en sum selv. Gi kort frist å svare- max til kl 12 neste dag. Noen gir bare 4 timer. 

4. Blir budet godtatt så er det nok å sende screenshot av meldingen med budet + meldingen av at selgeren godtok til megleren, så er huset solgt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I dagens marked med de boligtypene vi ser på, så blir ikke boligene solgt. Vi ser på rekkehus, tomannsbolig og eneboliger i et avgrenset område i Oslo. Men vi vet jo ikke om det potensielt kan bli budkrig på akkurat den boligen vi vurderer å kuppe. Men risky for selger å avvise et bud på prisantydning eller over prisantydning, når flere lignende boliger til omtrent samme prisklasse i samme område ikke har blitt solgt. 

Om ikke boligene dere ser på blir solgt, så kan det vel ikke akkurat kalles kupping 😅 
-synes du motsier deg selv litt i enkelte innlegg her… om de ikke blir solgt, så legger man seg ikke lavt.
Når man kupper en bolig, så sier man det om boliger som blir solgt FØR visning….

Anonymkode: 90060...40c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden i fjor sommer, tror jeg det var, så er det ikke lenger lov å gi bud på forhånd via megler, det må stå til kl. 12 dagen etter fellesvisning.

Det man kan gjøre er å se i egenerklæringen som er i salgsoppgaven og deretter finne navnet til selger. Så søker man opp på 1881 og sender direkte bud til selger: feks, Vi gir bud på xxx + omkostninger. Overtakelse: 01.08.2026. Budet står til (f.eks. en halvtime fra nå). Vennlig hilsen (navn).

Var nylig med i en sånn «privat» budrunde med 5 andre. Har blitt veldig vanlig praksis nå enkelte steder (dessverre).

Anonymkode: efb60...5ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når noen er ute etter å anklage TS for å ikke få med seg ting, for så å forveksle TS med en annen bruker 🙈 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke boligene dere ser på blir solgt, så kan det vel ikke akkurat kalles kupping 😅 
-synes du motsier deg selv litt i enkelte innlegg her… om de ikke blir solgt, så legger man seg ikke lavt.
Når man kupper en bolig, så sier man det om boliger som blir solgt FØR visning….

Anonymkode: 90060...40c

Du har ikke fått med deg at det jeg snakker om er det geografiske området hvor boligene ikke blir solgt. Boligene vi vurderer kupping av har jo ikke vært visning på ennå, og vi vurderer kupping som en reell mulighet for oss nettopp fordi ANDRE tilsvarende boliger i områder ikke blir solgt. 

AnonymBruker
Skrevet

Då igjen for å oppsummere-

1. Privat visning, si gjerne at dere reiser og kan ikke delta på vanlig visning, men er veldig interessert i huset. Flere meglere prøver å unngå private visninger pga ekstra arbeid og fordi de er ikke glad i kupping. Kan hende dere er heldige og det er eieren selv som skal vise dere rundt. Da tar dere nummeret fra de med en gang.

2. Hvis ikke- kontakt megleren og be om nummeret til selgeren. Si dere har noen spørsmål, dere trenger ikke å si at dere vi legge inn bud. 

3. Send melding til selgeren og si at du ønsker å komme med privat bud. Du kan høre med de hvilken pris som får de til å avlyse visningen, men du kan også komme med en sum selv. Gi kort frist å svare- max til kl 12 neste dag. Noen gir bare 4 timer. 

4. Blir budet godtatt så er det nok å sende screenshot av meldingen med budet + meldingen av at selgeren godtok til megleren, så er huset solgt. 

Tusen takk! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Siden i fjor sommer, tror jeg det var, så er det ikke lenger lov å gi bud på forhånd via megler, det må stå til kl. 12 dagen etter fellesvisning.

Det man kan gjøre er å se i egenerklæringen som er i salgsoppgaven og deretter finne navnet til selger. Så søker man opp på 1881 og sender direkte bud til selger: feks, Vi gir bud på xxx + omkostninger. Overtakelse: 01.08.2026. Budet står til (f.eks. en halvtime fra nå). Vennlig hilsen (navn).

Var nylig med i en sånn «privat» budrunde med 5 andre. Har blitt veldig vanlig praksis nå enkelte steder (dessverre).

Anonymkode: efb60...5ef

AnonymBruker
Skrevet

Hvis selger holder privatvisningen selv, kan dere også enten be selgeren om telefonnummer eller gi budet direkte (pluss be om telefonnummer/epost for å sende budet skriftlig).

Anonymkode: 27c6d...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Skal man kuppe, så må man slå til før visning, og betydelig høyere enn prisantydning. 
I Tromsø gikk en bolig til 2,1 over prisantydning (som var på rundt 7) etter privat budrunde under et døgn etter at den kom ut på Finn. 
Her er det manko på hus for tida, og vi som ikke selger kan bare smile hver gang vi sjekker boligverdien.

https://www.nordlys.no/etter-fa-timer-pa-markedet-ble-boligen-ble-solgt-2-1-millioner-over-prisantydning-utenfor-meglers-kontroll/s/5-34-2320625

Anonymkode: d0dd8...acb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...