AnonymBruker Skrevet 4. mai #41 Skrevet 4. mai For en sutrekopp du er! Jeg har også arrangert tre konfirmasjoner hjemme hos meg, laget all mat og ryddet opp etterpå. Betalt alt. Forventet virkelig ikke at min eksmann skulle bidra verken praktisk eller økonomisk, og det gjorde han da heller ikke. Han var gjest. Det ble fine dager, og det er det viktigste for meg. Bare «get over it», TS. (Og ja, jeg har selvsagt oppdratt barna mine til å ikke snakke om/skryte av penger, så ingen vet hvor mye de fikk og av hvem). Anonymkode: d366f...704 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #42 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Konfirmasjonspengene blir neppe spart slik at de kan brukes istedenfor lån i studietiden… Tror du det, lurer du deg selv. Og kanskje er det denne naiviteten din ovenfor eget barn eksen din egentlig irriterer seg over. Anonymkode: ac360...a94 Jeg brukte konfirmasjonspengene som depositum for leilighet da jeg ble student. Anonymkode: 99363...dae 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #43 Skrevet 4. mai Merkelig at du følte for å annonsere at du har gitt 60K. I konfirmasjonen til nevøen vår var ikke gavene et tema. Det var et gavebord og det var ingen som hang seg opp i hvem som ga hva. Mht våre barn så er de sikret egne leiligheter når de fyller 25. Det vet de ingenting om. De har BSU sparing de vet om som vil ha noen hundretusen når de fyller 18. De vet at de KAN ta ut de pengene og bruke på hva de vil, men at de da vil tape en del penger med mindre de bruker de pengene på bolig. De vet de kan prate med oss om hvordan de vil investere de pengene når den tid kommer. Mht konfirmasjon så har vi ikke diskutert sum enda, men vil vi gi dem en symbolsk sum. Og oppfordre dem til at vi oppretter en sparekonto til å ta lappen og spare til reiser etc. De er flinke med lommepenger og sparer til konkrete ting de ønsker seg. Vi ønsker de skal forstå verdien av penger og at de må jobbe og spare for å få det de ønsker her i livet. Når de er 25+ og mer moden og vi ser at de har noenlunde retning i livene sine vil de få hver sin leilighet og forhåpentligvis en god start og gode forutsetninger på voksenlivet. Anonymkode: 6c0d5...b8c 2 2
AprilLudgate Skrevet 4. mai #44 Skrevet 4. mai Jeg hadde blitt oppgitt om du ikke hadde noen krav til bruk av pengene. Ellers hadde jeg sikkert følt på at det var kjipt å ikke kunne gi det samme, men ikke vist det. Har selv planer om å være raus (i relativ forstand) ovenfor eget barn om vi kan, men jeg setter klare krav til hva pengene kan benyttes til og ikke. Og de overføres ikke til barnets konto mtp det andre her nevner om stipend og lån. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #45 Skrevet 4. mai Bitre foreldre i konflikt velger seg konfirmasjonen som kamparena. Stakkars barn... Jeg kan sette mye penger på at dette handler om så mye mer enn en gave og en fest, og å diskutere det som en enkelthendelse uten kontekst er meningsløst. Bare husk på at det er et sårbart barn i sentrum her. Anonymkode: ebf11...53e 3
Luckiness Skrevet 4. mai #46 Skrevet 4. mai Ingen grunn for henne å være sur. Hun kunne selv tatt initiativ til å spørre deg på forhånd om gaven eller spørre om dere skulle gitt noe sammen. Det valgte hun å ikke gjøre. Men du bør sette deg ned med sønnen deres og snakke om pengebruk. Dette er mye penger og det kan være lurt å oppfordre til å vurdere fond eller annen sparing. Hvertfall en god del av det. Husk også å sett av like beløp om du har flere barn som skal konfirmeres. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #47 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei. Står på konto som han ikke har tilgang til før han er 18år. Anonymkode: d5c45...8c7 Okay, da går pengene til russebuss og alkohol. Så "smart" av deg å sette null føringer... AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er 50k i dag? Og skal han studere må det no være bedre å klare seg uten lån lengst mulig.. Stipend er det samme uansett hva han har på bok.. Anonymkode: d5c45...8c7 Nei, stipend er ikke det samme uansett hva han har på bok. Det at du har valgt å gi en stor pengegave uten å sette deg inn i reglene omkring dette er uheldig. Grensen for å kunne få lån omgjort til stipend er riktignok på en god del mer enn gaven du gav, men likevel. Dette er noe du MÅ ha oversikt over når du gir så store pengegaver. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal eksen rydde hjemme hos deg?? And kostnadene for konfirmasjonen kan du ta det via nav for at hun skal dekke sin del, såkalte særskilte utgifter. La henne være sur, det er ikke ditt ansvar å sørge for hennes humør. Ikke heng deg opp i det. Det går over. Samarbeid videre som om det ikke har skjedd. Anonymkode: 1eac2...883 Signerer denne. Hvorfor har du ikke gått via NAV for å få guttens mor til å dekke sin del av utgiftene til konfirmasjon? Unnskyld meg, men du kommer stadig med drypp som avslører at du ikke er særlig flink med penger. Anonymkode: 82b43...2ce 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #48 Skrevet 4. mai Ren misunnelse, og hun føler hun blir satt i dårlig lys. Men det er ikke din feil, så la det gå inn ene øret, og ut andre Anonymkode: f5173...090
AnonymBruker Skrevet 4. mai #49 Skrevet 4. mai Vera skrev (47 minutter siden): Jeg kan skjønne det, hvis det blir gjort konsekvent, som i ditt tilfelle - men innlegget jeg siterer sier ingenting om det. Poenget mitt står fortsatt - hvorfor gjøre barnet til en konkurranse-arena, når man kan jobbe med egen innstilling. Om din mor hadde gledet seg på dine vegne når din far hadde mulighet til å gi 1000,- istedenfor 500,- - hvordan tror du din innstilling hadde endret seg? Eller hvordan tror du at du som barn/ungdom ville ha tenkt, om din mor kommuniserte at hun ikke hadde mulighet til å gi deg samme økonomiske summer som din far - men at kjærligheten hennes til deg ikke ble målt ikke hvor høy sum penger hun kunne gi deg? Det meste handler om innstilling, og hvordan man tar utfordringene..når man lar barnet stå i midten, slik som du måtte, er det klart at barnet mister alt som heter glede og motivasjon. Barnet befinner seg jo i en krigssone. Jeg sliter fortsatt med å forstå hvordan det å gi en høyere sum med penger til et barn/ungdom, som kan brukes til sparing, er negativt. Hvis du leser innlegget til TS: Jeg har sørget for, jeg sørget også for og tror du ikke jeg også måtte. Det er det som skaper konkurransen. Undertonen i innlegget er tydelig. Jeg strekker meg langt, mor kommer til kort og hennes millionærfamilie kommer enda kortere. I senere innlegg, tror du ikke sønnen i tillegg var skuffet over innsatsen til mor. De fleste 15 åringer ser ikke det, uten at de blir fortalt det. Anonymkode: 6f5f4...57c 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #50 Skrevet 4. mai Mor og far til stebarnet har ulik økonomi. Dvs at mor ga ungjenta en bilig jakke som lignet dunjakkene med pelskant i julegave, mens far gir henne dunjkken med pelskant utenom noen anledning og julegaven kostet 10000. Ungjenta skjønner at foreldrene har ulike økonomiske forutsetninger. Mor er nøktern og holder orden, men har et yrke som ikke gir romslig lønn og forsørget 2 barn. Konfirmasjonsgaven samarbeidet de om, felles kort og felles gave, om de betaler den 50/50 vet ikke jeg. Til denne konfirmasjonen kunne far ha lagt seg på et mer moderat nivå åpenlyst i selskapet, og gitt en større del av gaven privat til barnet, og samtidig lært barnet noe om verdien av diskresjon og hensyn, og å vite at det var en priviligert gave, og at den emosjonelle verdien bak en mindre gave gitt etter evne er like høy. Moir reagerte emosjonelt umodent, slik endel gjerne gjør, og flere kjenner på innad, i en slik setting. Foreldre gir vanligvis de største gavene, og hennes ble stilt i skyggen. Det kan være sårt, spesielt hvis økonomi er trang over tid og en kan måtte prioritere bort ting en så gjerne ville gitt barnet, både av gaver, dyre fritidsaktiviteter og ønsket boligstandard/nabolag. Anonymkode: f1a26...11b
AnonymBruker Skrevet 4. mai #51 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): De har BSU sparing de vet om som vil ha noen hundretusen når de fyller 18. De vet at de KAN ta ut de pengene og bruke på hva de vil, men at de da vil tape en del penger med mindre de bruker de pengene på bolig. Anonymkode: 6c0d5...b8c Dersom de ikke betaler denne selv så har de nok ikke noe arbeid. De vil ikke tape ei krone om du har betalt inn på konto, da de ikke har fått skattefradrag. Anonymkode: 71160...ba6
AnonymBruker Skrevet 4. mai #52 Skrevet 4. mai Jeg så et innlegg i en annen tråd der det ble kommentert at det var en uting å bruke konfirmasjon som arena for å gi store gavesummer, og jeg er litt enig. Faren min ga begge mine 25 000 i gave til førerkort, og det skal han få lov til, men ellers har de fått mer normale summer. Foreldrene mine er skilt, min mor ga 5000, men arvet også sin bunad videre til konfirmanten (vi foreldre betalte omsying, eldste fikk min bunad), ellers lå det på 500-2000. Pengene øremerkes førerkort, hun får beholde 10% til å bruke fritt. 50 000 totalt er fortsatt en stor sum, for all del, men jeg synes det er spesielt å gi enkeltgaver i 50-100 000 kr klassen, kjennes litt som at det er for å gi konfirmanten noe å skryte av. Slike summer kan gis til andre anledninger (20årsdag, bryllup etc.). Eksen ga 2 0000, jeg ga sølje og sjal. Jeg har spart opp til begge barna i mange år, jeg tjente mye dårligere før og ville være sikker på å ha penger til konfirmasjon og førerkort, men disse pengene står i fond i mitt navn og blir stående som bidrag til egenkapital når den tid kommer. De får låne penger til sitt første depositum, så betaler de tilbake når de har spart opp nok selv (eldste har allerede flyttet ut og har betalt tilbake depositumpengene). Det er sikkert fint å gi ungdommen tilgang til penger når de blir 18, mange fornuftige ungdommer, men jeg er rett og slett ikke villig til å gamble med penger det har tatt meg år å spare opp, så jeg beholder kontrollen og gir pengene når de vil kjøpe bolig. Gaver blir en annen sak, dette er barnas og de får tilgang når de blir 18 (eller når de starter på lappen). Kall det gjerne tvangssparing, men jeg skulle ønske mine foreldre hadde kontollert mine midler mye mer. Jeg var ikke en fornuftig ungdom, det meste ble surret vekk. Anonymkode: f2bc0...84d
AnonymBruker Skrevet 4. mai #53 Skrevet 4. mai Blå tyggis skrev (1 time siden): Er sønnen skuffet fordi du har påpekt at hun er tafatt? Sikker på at dette faktisk ikke ligger på deg? Du høres bitter ut. Ts her. Jeg har ikke påpekt at hun er tafatt overfor han eller lillebroren. Han er en oppvakt 15åring, så han ser selv hva som blir gjort.. Anonymkode: d5c45...8c7
AnonymBruker Skrevet 4. mai #54 Skrevet 4. mai Vera skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke dette..hva er problemet med å gi en ekstra gave..hvordan kan det bli vinklet til å handle om deg? Dere konkurrerer ikke om barnet - dere er begge to barnets foreldre. Hvorfor ikke heller være glad over at barnet har så ressurssterke foreldre at det kommer barnet til gode? Om far ønsket å gjøre ekstra stas på barnet - hvorfor ikke heller glede deg over det? Du tar gleden fra barnet også med innstillingen du har. Jeg konkurrerer ikke om barnet. barnet vet ikke at jeg reagerte på den ekstra flotte gaven som ble gitt. Jeg er mer skuffet på barnets vegne som enda ikke har mottatt gaven det ble så glad for. Faren brukte hele talen på å fremsnakke seg selv som far, litt om barnet og hvor god jobb han hadde gjort som far og hvor stolt han var over hvordan barnet hadde blitt. Så ja, jeg er mer opptatt av samarbeid. Jobben vi gjorde for barna i over 10 år sammen, og at vi fortsatt skal samarbeide om dem. Ikke konkurrere Anonymkode: 980eb...68b
Margo Skrevet 4. mai #55 Skrevet 4. mai (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvis du leser innlegget til TS: Jeg har sørget for, jeg sørget også for og tror du ikke jeg også måtte. Det er det som skaper konkurransen. Undertonen i innlegget er tydelig. Jeg strekker meg langt, mor kommer til kort og hennes millionærfamilie kommer enda kortere. I senere innlegg, tror du ikke sønnen i tillegg var skuffet over innsatsen til mor. De fleste 15 åringer ser ikke det, uten at de blir fortalt det. Anonymkode: 6f5f4...57c Men jeg har ikke skrevet at jeg er enig i måten TS gjør tingene..jeg svarte en bruker som helt tydelig setter barnet i midten av en konflikt mellom barnets foreldre.. Av og til må man heve seg over smålig oppførsel, og heller snu det til noe positivt..er du lei deg over at din far hadde mulighet for å gi deg økonomisk hjelp - eller er du mest lei deg for at det var en evigvarende konkurranse mellom dine foreldre? Folk har forskjellige forutsetninger - noen har økonomisk forutsetning til å gi barnet 50 tusen i gave, andre har ikke - det betyr ikke at den som ikke har den økonomiske forutsetningen til å gi økonomisk hjelp er en dårligere forelder..om et barn sitter med det inntrykket er det fordi noen forteller barnet det..et barn måler ikke sine foreldre etter hvor mye penger de har. Dine foreldre har feilet i å kommunisere med deg..de har brukt deg som våpen i en kamp mellom seg - og du er skadelidende som følge av det - ikke av at din far ga deg mer penger enn din mor gjorde. Endret 4. mai av Vera
AnonymBruker Skrevet 4. mai #56 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du leser innlegget til TS: Jeg har sørget for, jeg sørget også for og tror du ikke jeg også måtte. Det er det som skaper konkurransen. Undertonen i innlegget er tydelig. Jeg strekker meg langt, mor kommer til kort og hennes millionærfamilie kommer enda kortere. I senere innlegg, tror du ikke sønnen i tillegg var skuffet over innsatsen til mor. De fleste 15 åringer ser ikke det, uten at de blir fortalt det. Anonymkode: 6f5f4...57c Ts her. De fleste 15 åringer ser slikt når det hender gang på gang på alle arenaer.. Eller hadde du ikke følelser som 15år? Anonymkode: d5c45...8c7 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #57 Skrevet 4. mai Hanne67 skrev (5 timer siden): Jeg skjønner bare ikke hvorfor det må gis som gave i en konfirmasjon. Om det skal gå til førerkort, så er det jo bare å sette det på konto da/betale for kjøretimer etc. Hvorfor må det vises så tydelig. Her i huset ble ikke junior konfirmert, men han får da penger likevel med jevne mellomrom. TS visste jo ikke engang hva hun eller hennes familie kom til å gi. For alt han visste, kunne det være millionær-besteforeldrene hadde gitt en mye større sum en de ga. Skulle han klaget hvis de gav mer enn ham? Eller eksen gav mer enn ham? Foreldrene er skilte, de har ikke snakket sammen om beløp, og da kan ikke mor komme og være sur. Anonymkode: 5e993...c88 2
Banamamama Skrevet 4. mai #58 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man kan bruke mye penger som 18 altså. Jeg brukte opp alle mine penger på reiser, alkohol og tobakk. Planen var vel lappen, men var umoden som de fleste på 18. Anonymkode: f9cb9...441 Jeg sparte pengene, tok lappen og kjøpte meg bil. Ikke alle er uansvarlige. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #59 Skrevet 4. mai Vet du med sikkerhet at mor har arvet mye og dermed mulighet til å gi mer enn deg? Anonymkode: 3fcb2...279
AnonymBruker Skrevet 4. mai #60 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): De færreste 15 åringer "ser " foreldrene sine slik TS uten at den ene parten "drar det frem" slik at de legger merke til det.. Alt du skriver tyder på at du selv er den som sitter igjen og er butthurt her i grunnen.. Mon tro hvorfor? Anonymkode: 75a94...337 Mange 15-åringer er observante, spesielt hvis de selv er vante med å bidra i hjemmet. Hvorfor er det helt utenkelig for deg at det ts skriver representerer situasjonen slik den faktisk var? Anonymkode: 45dd1...d00 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå