Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor i all verden er deg uheldig? Herlighet 

Anonymkode: 4629c...a7a

Ungdom knytter penger opp til kjærlighet, og vil tenke at moren hans ikke bryr seg så mye om han siden hun gir så lite i forhold til faren. I tillegg bor han ikke hos henne lenger heller.

Enten vi liker det eller ei, så tenker mange ungdommer på denne måten. Og hvorfor gi så mange penger akkurat nå? 60.000,- er endel, og mer enn mange andre får vil jeg tro. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvorfor så mye? Verken en femtenåring eller en attenåring trenger tilgang til så mye penger! Eneste er om det er øremerket sertifikat eller bsu! Men skal han studere videre bør ikke han ha så mye penger registrert på seg med tanke på stipend og lån...

Anonymkode: 6d51f...9bc

Hva er 50k i dag? Og skal han studere må det no være bedre å klare seg uten lån lengst mulig.. Stipend er det samme uansett hva han har på bok.. 

Anonymkode: d5c45...8c7

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har råd til å gi sønnen din 60 000 i gave, så er du rik, vil jeg si. Og i og med at du ikke har gitt noen som helst føringer for hvordan gutten skal bruke de pengene, virker du ganske korttenkt også.

Det kan virke som om det viktigste her er å kunne skryte av hvor mye du har gitt for å fremstå som en skikkelig storkar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du og eksen har veldig dårlig kommunikasjon og samarbeid mellom dere. Samt ulik forståelse for hva som er barnets beste. Kanskje er denne sønnen din preget av å være bortskjemt, og det er noe som bekymrer eksen din? Denne enkelthendelsen er betyr lite i det store bildet sånn sett, men dere burde fått hjelp og veiledning til å bedre kommunikasjonen og samarbeidet. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er 50k i dag? Og skal han studere må det no være bedre å klare seg uten lån lengst mulig.. Stipend er det samme uansett hva han har på bok.. 

Konfirmasjonspengene blir neppe spart slik at de kan brukes istedenfor lån i studietiden… Tror du det, lurer du deg selv. Og kanskje er det denne naiviteten din ovenfor eget barn eksen din egentlig irriterer seg over.

Anonymkode: ac360...a94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (1 minutt siden):

Hvis du har råd til å gi sønnen din 60 000 i gave, så er du rik, vil jeg si. Og i og med at du ikke har gitt noen som helst føringer for hvordan gutten skal bruke de pengene, virker du ganske korttenkt også.

Det kan virke som om det viktigste her er å kunne skryte av hvor mye du har gitt for å fremstå som en skikkelig storkar.

En ting er å kalle seg rik, men han sier det er hardt opptjente penger og han ikke er rik. Da er han nok smart nok til å øremerke pengene til noke fornuftig.. Eg kjenner mange som har millioner på konto, men har lav lønn og lever sparsommelig og gir penger til etterkommere.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min ekskone er sur pga eg har råd til å gi min sønn 60.000.- til konfirmasjonen hans. Vi har ikk avtalt noen gaver da vi ikke bor sammen. Min sønn bor med meg.(far) Hun ga 5000.- og hennes foreldre som er millionærer ga 3000.-. Ho mener han får altfor mye penger og kommer til å bruke dette på tull. Eg ordnet gave fra lillebror til ca 3000.- Jeg har ordnet mat og betalt alt som gjelder konfirmasjonen. Nå er a sur og har ikke hjulpet til med å rydde. Vi hadde selskapet hjemme hos oss. Hva mener dere? Har a grunn for å være sur ? Eg er på ingen måte rik. Men eg jobber hardt og har vært heldig med aksjer. Derfor hadde eg råd til dette. 

Hvorfor skal eksen rydde hjemme hos deg?? 

And kostnadene for konfirmasjonen kan du ta det via nav for at hun skal dekke sin del, såkalte særskilte utgifter. La henne være sur, det er ikke ditt ansvar å sørge for hennes humør. Ikke heng deg opp i det. Det går over. Samarbeid videre som om det ikke har skjedd. 

Anonymkode: 1eac2...883

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når penger blir en maktdemonstrasjon så er det uheldig. Det ble det i dette tilfelle. 

Anonymkode: 6f5f4...57c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal eksen rydde hjemme hos deg?? 

And kostnadene for konfirmasjonen kan du ta det via nav for at hun skal dekke sin del, såkalte særskilte utgifter. La henne være sur, det er ikke ditt ansvar å sørge for hennes humør. Ikke heng deg opp i det. Det går over. Samarbeid videre som om det ikke har skjedd. 

Anonymkode: 1eac2...883

Det er snakk om samarbeid av flere her. Å hjelpe til å rydde etter en fest som begge sin familie har vært med på er vel en måte å ha samarbeid på. Uavhengig om det er leid lokale eller hjemme hos en forelder.? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Står på konto som han ikke har tilgang til før han er 18år. 

Man kan bruke mye penger som 18 altså. Jeg brukte opp alle mine penger på reiser, alkohol og tobakk. Planen var vel lappen, men var umoden som de fleste på 18.

Anonymkode: f9cb9...441

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er så mange måter du kunne valgt å gi disse pengene på som ikke sa "gni det inn" så jeg kan forstå at hun reagerer negativt, og hvilken rolle spiller det at hennes foreldre er "millionærer" og hvor stort beløp de gav osv?
Det er nesten slik at innlegget ditt er preget av at du er i en konflikt til henne og så dette som en mulighet til å vise deg frem og er overrasket over at det slo tilbake på deg ved at hun reagerte? Hva hadde du egentlig forventet av reaksjoner?  

Endret av Carrot
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan bruke mye penger som 18 altså. Jeg brukte opp alle mine penger på reiser, alkohol og tobakk. Planen var vel lappen, men var umoden som de fleste på 18.

Alle er ikke sånn.

Selv var jeg veldig sparsommelig, og hadde mye mer penger i banken som 18-åring enn det som nevnes her 

Anonymkode: ff51c...501

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble selv irritert da eksen kom på konfirmasjonsdagen og foran alle ga barnet vårt en ekstra gave, uten å ha sagt noe på forhånd til meg. Vi hadde på forhånd spleiset på bunad og en del av søljene. Som var ganske kostbart. 

hadde han gitt en headsup på forhånd at han og samboeren skulle gi noe i tillegg hadde vi også gjort det. Så nå har han tatt fra meg den muligheten til både eldste barnet, og yngre søsken. 

flere gjester reagerte på oppførselen hans i konfirmasjonen, både ang måten gaven ble gitt på og talen hans blant annet, 

hadde heller aldri gitt en 18 åring tilgang på mye penger, men øremerket de boligkjøp, eller sperret de til minst fyllt 20. 

Anonymkode: 980eb...68b

Jeg skjønner ikke dette..hva er problemet med å gi en ekstra gave..hvordan kan det bli vinklet til å handle om deg? Dere konkurrerer ikke om barnet - dere er begge to barnets foreldre. Hvorfor ikke heller være glad over at barnet har så ressurssterke foreldre at det kommer barnet til gode? Om far ønsket å gjøre ekstra stas på barnet - hvorfor ikke heller glede deg over det? Du tar gleden fra barnet også med innstillingen du har. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle er ikke sånn.

Selv var jeg veldig sparsommelig, og hadde mye mer penger i banken som 18-åring enn det som nevnes her 

Anonymkode: ff51c...501

Selvfølgelig ikke, men det er nok lurt at de er øremerket for eksempel førerkort.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette..hva er problemet med å gi en ekstra gave..hvordan kan det bli vinklet til å handle om deg? Dere konkurrerer ikke om barnet - dere er begge to barnets foreldre. Hvorfor ikke heller være glad over at barnet har så ressurssterke foreldre at det kommer barnet til gode? Om far ønsket å gjøre ekstra stas på barnet - hvorfor ikke heller glede deg over det? Du tar gleden fra barnet også med innstillingen du har. 

Fordi det er vondt når man alltid føler at man kommer til kort. Dette handler ikke nødvendigvis om gaven, men at barnet blir en konkurransearena og at man aldri føler at man strekker til. Barn ser gjerne ikke dette bildet, før de er en del eldre. De følger strømmen og lommeboka og og godene. Det er vondt når man er den forelderen som forsøker å sette rammer, være tydelig, men møter forakt, motstand og blir prioritert bort. 

Jeg er ikke den du siterer, men jeg er det barnet som sto i mellom mine foreldre. Jeg blir flau når jeg tenker over hvordan denne maktdemonstrasjonen fra min far, fikk meg til å behandle min mor, når jeg var tenåring. Hvis mamma ga meg 500 kr, så ga pappa meg 1000. Det var konsekvent. Nå som voksen forstår jeg, at det handlet ikke om mitt ve og vel, men å utøve makt overfor min mor, ved å bruke meg. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke hun har noen grunn til det.

Anonymkode: 71d56...4e1

Skrevet

Han har ikke tilgang til kontoen før han er 18. Er vel normalt å hjelpe til i sin egen sønns konfirmasjon?? Ho har ikke gjort noe hverken før eller etter festen.. Jeg ser at junior er skuffet over innsatsen hennes mtp hjelpe til. Søsteren hennes har hjulpet masse med både pynting og kaker.. 

Er sønnen skuffet fordi du har påpekt at hun er tafatt? Sikker på at dette faktisk ikke ligger på deg? Du høres bitter ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man blir vel litt skamfull vil jeg tro og  føler man blir satt i et dårlig lys, men ungdommen skjønner nok at man gir etter evne og at 60.000 er drøyt mye. 5000 er mye penger det også. Hva ungdommen tenker etterpå, og om ungdommen tenker over det i det hele tatt kommer nok veldig an på om ungdommen involveres i problemstillingen eller ikke. Jeg håper dette ikke ble et tema ovenfor han.

Problemet med å gi så mye som du har gjort TS er at det skaper store forskjeller og press på andre. Ungdommer sammenligner og det du har gjort er å kjøpe din fri fra dette, men skaper mye press for andre som ikke får så mye.

Jeg ga 5000 i penger og ca 5000 i fysisk gave som varer hele livet. Siden ungdommen har et stort behov for å kjenne på tillitt og ansvar så ble ikke disse pengene låst til noe som helst h*n får velge nøyaktig hva h*n vil gjøre med de.

Sertifikat kommer senere og jeg betaler med glede selv om jeg har trangt om pengene så lenge h*n ikke begynner med røyk, eller rusmidler før 18.

Når det gjelder gaver fra andre siden av familien så ble det sammenlagt litt under det jeg ga til sammen. H*n hadde ikke forventet mye, så det var helt greit, men det som virkelig plaget henne var at ingen av de ga henne pengene, men bare lovet de til h*n blir voksen. H*n føler ikke de har tillitt til h*n i utgangspunktet, så akkurat dette ble tydelig.

H*n velger allikevel ikke å være bitter, men veldig glad for at selve selskapet gikk bra uten konflikter.

Når det gjelder arrangering så stod alt på meg. Ingen hjelp eller samarbeid å få fra den andre siden. Jeg hadde heldigvis god hjelp fra er par venner og noen på min side.

Jeg fikk ikke deltatt særlig i selskapet selv, men det var verdt det når det gikk så bra som det gikk.

Jeg kan heller kose meg med restene i fred og ro sammen med konfirmanten 😊

Gratulerer til alle konfirmanter og foresatte der ute!

Anonymkode: 5f59d...26e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi det er vondt når man alltid føler at man kommer til kort. Dette handler ikke nødvendigvis om gaven, men at barnet blir en konkurransearena og at man aldri føler at man strekker til. Barn ser gjerne ikke dette bildet, før de er en del eldre. De følger strømmen og lommeboka og og godene. Det er vondt når man er den forelderen som forsøker å sette rammer, være tydelig, men møter forakt, motstand og blir prioritert bort. 

Jeg er ikke den du siterer, men jeg er det barnet som sto i mellom mine foreldre. Jeg blir flau når jeg tenker over hvordan denne maktdemonstrasjonen fra min far, fikk meg til å behandle min mor, når jeg var tenåring. Hvis mamma ga meg 500 kr, så ga pappa meg 1000. Det var konsekvent. Nå som voksen forstår jeg, at det handlet ikke om mitt ve og vel, men å utøve makt overfor min mor, ved å bruke meg. 

Jeg kan skjønne det, hvis det blir gjort konsekvent, som i ditt tilfelle - men innlegget jeg siterer sier ingenting om det. 

Poenget mitt står fortsatt - hvorfor gjøre barnet til en konkurranse-arena, når man kan jobbe med egen innstilling. 
Om din mor hadde gledet seg på dine vegne når din far hadde mulighet til å gi 1000,- istedenfor 500,- - hvordan tror du din innstilling hadde endret seg? Eller hvordan tror du at du som barn/ungdom ville ha tenkt, om din mor kommuniserte at hun ikke hadde mulighet til å gi deg samme økonomiske summer som din far - men at kjærligheten hennes til deg ikke ble målt ikke hvor høy sum penger hun kunne gi deg? Det meste handler om innstilling, og hvordan man tar utfordringene..når man lar barnet stå i midten, slik som du måtte, er det klart at barnet mister alt som heter glede og motivasjon.
Barnet befinner seg jo i en krigssone. 
Jeg sliter fortsatt med å forstå hvordan det å gi en høyere sum med penger til et barn/ungdom, som kan brukes til sparing, er negativt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min ekskone er sur pga eg har råd til å gi min sønn 60.000.- til konfirmasjonen hans. Vi har ikk avtalt noen gaver da vi ikke bor sammen. Min sønn bor med meg.(far) Hun ga 5000.- og hennes foreldre som er millionærer ga 3000.-. Ho mener han får altfor mye penger og kommer til å bruke dette på tull. Eg ordnet gave fra lillebror til ca 3000.- Jeg har ordnet mat og betalt alt som gjelder konfirmasjonen. Nå er a sur og har ikke hjulpet til med å rydde. Vi hadde selskapet hjemme hos oss. Hva mener dere? Har a grunn for å være sur ? Eg er på ingen måte rik. Men eg jobber hardt og har vært heldig med aksjer. Derfor hadde eg råd til dette. 

Det er litt gøy at du skriver besteforeldrene er millionærer og ga 3000. Er så typisk. Er samme her. Ikke at jeg har gitt 60 000 altså, det har jeg ikke råd til ennå, men det er en stund til konfirmasjon. Farmor m fam til barna her er millionærer og mormor høyere middelklasse. Gjett hvem som gir mest. Barna får så mye av mormor men ingenting fra farmor og resten av mangemillionær familien. Jeg vet ikke hvordan de tenker, mens vi bor ganske kummerlig men ok nok. Kanskje de tenker at barna får arv og sånt til slutt, så de ikke skal få så mye og bli vant til det. Men de får knapt nok bursdagsgaver av de rikeste. 
Som mor ville det gledet meg om barna fikk 60 000. Ansvarlig bruk blir vel veiledet. 

Anonymkode: c329e...fe2

Skrevet

Han har ikke tilgang til kontoen før han er 18. Er vel normalt å hjelpe til i sin egen sønns konfirmasjon?? Ho har ikke gjort noe hverken før eller etter festen.. Jeg ser at junior er skuffet over innsatsen hennes mtp hjelpe til. Søsteren hennes har hjulpet masse med både pynting og kaker.. 

Pratet dere om gaver og innsats for konfirmasjonen? Det er helt klart vanlig å dele på både arbeid og det økonomiske når skilte foreldre arrangerer konfirmasjon. 

Jeg kan likevel forstå at hun er sur hvis du ga en så stor gave uten å si noe på forhånd. Hun har ikke noe med det, men det er fort å føle seg underlegen. Visste hun om det, er det mindre grunn til å bli irritert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...