Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har flyttet i samme gate som en kollega. Vi begynner samtidig på jobb og hun har bil. Jeg må ta buss. Blir dumt av meg å håpe på at hun tilbyr meg å sitte på?  Hadde du tilbydd en kollega å sitte på?

Anonymkode: 2d25d...b33

Nei. Jeg hadde ikke ønsket å kjøre sammen, og hadde ikke likt å bli spurt. 

Anonymkode: 1b084...1b6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Typisk slike håpløse forslag fra de som sier de "ikke behøver en bil". Ta bussen eller kjør selv.

Anonymkode: 0d11a...cf9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye synes du det er verd å betale for denne sjåfør-tjenesten du håper å bli tilbudt? 

Anonymkode: 27fe2...3b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts, velkommen til Norge anno 2026 (når man leser tankene folk har om samkjøring her..) 😔

Anonymkode: b3c9c...fba

Samkjøring er helt greit det! Én uke kjører jeg, én uke kjører du. Det er samarbeid, hvor BEGGE bidrar. En snylter har valgt et bil-løst liv med alle de pluss og minus det har. Samkjøring er ikke å være privat-sjåfør for naboen. 

Anonymkode: 27fe2...3b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor håper du å få sitte på i 10 minutter?! Så du skal slippe å betale noe..?

Anonymkode: 7f58d...474

Skrevet

Jeg bor like ved en kollega. Vi har kun en bil i husstanden, så det varierer litt hvorvidt vi kjører bil eller tar bussen til jobb. Hun tar buss, sykler noen ganger. Jeg ville ikke bundet meg til en fast samkjøringsavtale, og å måtte avtale ved sykdom, syke barn, forsinkelser eller annet som skjer uplanlagt om morgenen.

Men ser jeg henne på slutten av dagen og jeg har bil og skal rett hjem, spør jeg om hun vil sitte på. 

Hun har også avtalt å sitte på til jobb dager der hun skal ha med seg koffert (rett på jobbreise) eller annet som gjør gåturen til bussen mer tungvint. Det er bare hyggelig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Førerkort og bil er dyrt, men det er en investering jeg har gjort for å få friheten og muligheten det gir. Ved å ha med gratispassasjer hver enste dag gir jeg fra meg denne friheten, det er verdt mer enn det du er villig til å betale.

Du har valgt å ikke investere i dette TS, det er et valg du har tatt, du har valgt kollektivt. Sånn er det.

Anonymkode: 7620b...aed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde tilbudt en god kollega sitte på! 

Å la en kollega sitte på hver dag når det kun er 10 minutter, og så få halvert utgiftene mine til bom og drivstoff, jatakk! Det er dyrt nok å kjøre alene, så deler gjerne den utgiften! 

Anonymkode: 8af7e...991

Hvor står det at ts har tenkt til å betale halvparten av drivstoff og bommer Og en ting er å betale for ekstra drivstoff som bilen bruker med en passasjer ekstra, men hva med den ekstra slitasjen på bilen, som bremser, dempere og dekk? For når man kjører med ekstra passasjer omtrent daglig vil jo dette utgjøre litt. 

For min del er egentiden viktigst. Jeg har folk rundt meg omtrent hele døgnet, så den pustepausen jeg får i bilen om morgenen alene er svært viktig for meg. Der jeg enten kan sitte i stillhet og tenke, dundre musikk om jeg har behov for det eller lytte til en podcast eller lignende.
Uten å måtte ta noe som helst hensyn til noen andre, kun meg selv. 

Jeg kunne også selvsagt solgt bilen og tatt buss til jobb for å spare masse penger, men har valgt heller priortere denne friheten og egentiden bilen gir meg. Det er slett ikke for å være slem og egoistisk (som enkelte i denne tråden virker å mene), men for å ivareta meg selv og mine behov til en viss grad. Det finnes selvsagt dem som elsker å være sammen med folk hele døgnet, og hater alenetid. De blir sikkert glad for å få en ekstra passasjer i bilen. For min del er det helt fantastisk deilig å få denne stunden helt alene, og noe jeg så absolutt har behov for, skal jeg kunne fungere best mulig på jobb og hjemmebane.

Anonymkode: 89c04...25a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en kollega som bor i nærheten. Jeg forventer aldri å sitte på. Jeg spør kun om det er jobbfest annen plass enn jobb og jeg vet det blir vanskelig eller tar lang tid å komme seg hjem, men oftest blir jeg tilbudt før jeg spør.

Skal vi på kurs i nabobyen eller jobbreise med fly, så bruker jeg å få sitte på til naboby eller flyplass. Ellers sitter jeg på nå og da hjemover når kollegaen min spør. Jeg forventer det aldri! Er introvert selv og regner med kjøreturen er et fint avbrekk og pause  i det daglige. 

Anonymkode: e619a...593

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har flyttet i samme gate som en kollega. Vi begynner samtidig på jobb og hun har bil. Jeg må ta buss. Blir dumt av meg å håpe på at hun tilbyr meg å sitte på?  Hadde du tilbydd en kollega å sitte på?

Hadde spurt om det var mulig å sitte på en gang i blant, mot betaling selvsagt.. men ikke hver dag, jeg personlig liker best å kjøre alene ofte fordi da får jeg litt alenetid! Pluss at jeg har 3 barn som skal på skolen, så hadde blitt stress for min del med en kollega også i bilen!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det hadde aldri i verden falt meg inn at jeg hadde bedt om penger for det, når jeg må samme veien uansett. Hvorfor skulle jeg det!? Blir det mer slitasje mener du!?

Ja hun sparer penger, men jeg taper ikke penger! Så hvorfor i all verden skulle jeg bedt om det av en kollega eller venn?

En som spør om å bli kjørt et sted som blir omvei eller bryderi eller utgift i lengden, selvfølgelig, men ikke dette!

Anonymkode: 7e7b3...278

Min datter er lærling. Og ho har lappen. Ho tilbude en av sine kollegaer å sitte på om morgenen. Der så sa kollegaene at siden han nå ikke betalte for buss, så ville han betale for å sitte på min datteren her. Ham gir ho nå fast 799kr i mnd som tilsvarte buss kortet i mnd. Jenta her sa nei, men da sa han hvis jeg ikke kan gi deg summen det ville koste i buss kort i mnd, tar jeg evnt bussen i stede, jeg vil betale for meg 

Anonymkode: 2eaac...d38

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis det tar 10 minutter å kjøre er det vel ikke noe stress for deg å ta bussen? 

Å ha andre som sitter på fast er stress. Hele poenget med å kjøre bil er jo at man kan sette seg i bilen når det passer en, gjøre ærend på veien eller ringe hjem til mor for å høre hvordan det går, i fred og ro.

Anonymkode: c06e2...aff

Tja. Forrige jobben min tok 13 min med bil, mens kollektivt tok 45 minutter dør til dør. Når du skal stå ferdig skiftet 0700, så er den en vesentlig forskjell.

Jeg mener ikke at man skal forvente å sitte på altså, jeg ville bare gi et perspektiv på dette 🙂 

Skrevet

Eg hadde heller tatt buss. Og eg hadde ikkje gjort avtale om å ta med nokon om morgonen i min bil. Det låser mi frihet, og det ødelegger heile poenget med å ha bil. 

Derimot kunne eg tatt med ein kollega ENKELTE dagar på veg heim.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt deg sitte på om det ikke førte til ubeleiligheter for meg, ved for eksempel du ikke er klar til tiden vi har avtalt.

I hvert fall om vinteren. Med mindre bussen bruker lang tid og det er langt fra holdeplassen til jobben, så hadde jeg ikke tilbudt i sommerhalvåret.

Jeg vokste opp uten bil og var derfor avhengig av skyss fra venners foreldre når vi skulle noe for eksempel i skolesammenheng. Liker å føle at jeg gir noe "tilbake" til neste.

Anonymkode: 98435...aa0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kan fungere dersom man ikke blir sur etc de gangene det ikke passer og at du rett og slett betaler for deg. Tidligere hadde jeg nok tilbudt skyss. Desverre har jeg dårlig erfaring med sure mine og baksnakking dersom jeg har sagt fra at i morgen passer det ikke etc og at jeg mrner vi må dele reise utgiftene.  Og tatt opp at de må ta med søppla si ut av bilen. 

Jeg ønsker et enkelt og konflikt løst liv. Og er blitt lei av at jeg gir en liten finher, og folk tar seg til rette med hele armen. Og er frekke nok til å klage til andre om et tilbud de ikke har rett på å bestemme over.

Så vil du spørre eller bli spurt, så ikke ta hele armen om du får et ja, og ilke bli sur og baksnakk om du får nei

Anonymkode: f492b...957

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...