AnonymBruker Skrevet 3. mai #41 Skrevet 3. mai Seff skrev (59 minutter siden): Sitte på hos en kollega. Men nei, ikke til vanlig. Jeg synes det er så behagelig å slappe av alene i bilen til og fra jobb. Og så blir det så mye styr hvis man skal gjøre ærender, handle eller andre ting på vei til jobb, begynner/slutter tidligere eller senere osv. Og så kommer dette med betaling, hva skal man kreve i betaling? Eller mener du at du kan sitte på gratis siden hun likevel kjører? Men for all del. Kanskje hun er typen som blir glad for selskap i bilen, men da tar hun helt sikkert initiativ til å spørre deg selv. Hvis hun ikke nevner det, er hun nok som de fleste, som setter pris på alenetiden i bilen til og fra jobb. Og da blir det bare pinlig hvis du spør og hun egentlig ikke vil. Sitte på med en kollega😅 Anonymkode: d58b3...8b5 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #42 Skrevet 3. mai Jeg hadde tilbudt deg å sitte på. Du kan jo evt spør om du kan sitte på av og til? Anonymkode: aad95...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #43 Skrevet 3. mai Det kommer vel an på. Før jeg tok lappen måtte jeg busse til jobb. Hadde kollegaer som bodde i nærheten og samkjørte til jobb, men som ikke orket å plukke opp meg på veien. Føltes godt når rollene ble snudd en tid etter 😅 Jeg har kollegaer jeg ikke hadde hatt store problemer med å la sitte på til jobb innimellom, men hver dag hadde jeg ikke orket. Så har jeg andre kollegaer jeg aldri ville tilbudt meg å kjøre og der jeg nok hadde funnet en unnskyldning for å slippe dersom de spurte. Så det kommer vel an på hvor godt forhold du har til denne personen. Uansett er det lurt å være tydelig på at du ikke kan binde deg til å kjøre henne fast. Anonymkode: a5e22...8de 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #44 Skrevet 3. mai Jeg hadde tilbudt en god kollega sitte på! Å la en kollega sitte på hver dag når det kun er 10 minutter, og så få halvert utgiftene mine til bom og drivstoff, jatakk! Det er dyrt nok å kjøre alene, så deler gjerne den utgiften! Anonymkode: 8af7e...991 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #45 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): 10 minutte med bil..akkurat passe sykkeltur. Jeg samkjører ikke, orker ikke å binde meg til noen på den måten. Anonymkode: d839f...8cf I hvilke klær og vær tenker du det er ok å sykle i, og hvilket yrke har TS vet du Anonymkode: 7e7b3...278
AnonymBruker Skrevet 3. mai #46 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg hadde tilbudt en god kollega sitte på! Å la en kollega sitte på hver dag når det kun er 10 minutter, og så få halvert utgiftene mine til bom og drivstoff, jatakk! Det er dyrt nok å kjøre alene, så deler gjerne den utgiften! Anonymkode: 8af7e...991 Det hadde aldri i verden falt meg inn at jeg hadde bedt om penger for det, når jeg må samme veien uansett. Hvorfor skulle jeg det!? Blir det mer slitasje mener du!? Ja hun sparer penger, men jeg taper ikke penger! Så hvorfor i all verden skulle jeg bedt om det av en kollega eller venn? En som spør om å bli kjørt et sted som blir omvei eller bryderi eller utgift i lengden, selvfølgelig, men ikke dette! Anonymkode: 7e7b3...278 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #47 Skrevet 3. mai Nei, ikke spør henne, og legg unødvendig press på henne. Om hun tenker at du kan få sitte på, så spør hun deg selv. Bilturene til og fra jobb er «hellig» for meg. Da har jeg noen minutter på å koble av før arbeid og etter arbeid. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det hadde aldri i verden falt meg inn at jeg hadde bedt om penger for det, når jeg må samme veien uansett. Hvorfor skulle jeg det!? Blir det mer slitasje mener du!? Ja hun sparer penger, men jeg taper ikke penger! Så hvorfor i all verden skulle jeg bedt om det av en kollega eller venn? En som spør om å bli kjørt et sted som blir omvei eller bryderi eller utgift i lengden, selvfølgelig, men ikke dette! Anonymkode: 7e7b3...278 Det du påstår her stemmer ikke.. Det er tross alt en grunn til at man får passasjertillegg om man bruker egen bil i jobbsammenheng… Anonymkode: 89c04...25a 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #48 Skrevet 3. mai Åååh, hadde en kollega som spurte meg litt for ofte om dette, og jeg følte jeg måtte si ja. Men hatet det, tok meg sikkert 20min ekstra hver dag (bydeler i Oslo kan være store, selv om vi bodde i samme). Jobbet i Asker. Utrolig lettelse da jeg flyttet og slapp å bli spurt mer. Man får fleksibiliteten og friheten av en bil av en grunn. Det er for å styre alt akkurat selv, være fleksibel og alenetiiiid. Anonymkode: 38421...b7b 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #50 Skrevet 4. mai Jeg har noen kollegaer jeg har et veldig nært forhold til. Kunne vurdert dem i en slik situasjon. Men jeg er ikke en tids person og jeg klarer ikke vente. Er super stresset på morgenen så hadde nok bare blitt styr også for den som skulle sitte på. Men ja for all del hvis det ikke plaget vedkommende å forholde seg til mitt morgen stress så greit nok. Men som sagt måtte vært en jeg er fortrolig med utenom jobb. Anonymkode: 7440a...00c 1
Nordlending1 Skrevet 4. mai #51 Skrevet 4. mai (endret) Mange som gjør det. Men skal kollegaen innom en matbutikk først og lignende så må du tåle det, eller ta bussen, som du uansett vil ta om kollega er syk. Og ikke minst betale din del for turen. Endret 4. mai av Nordlending1 2
Nordlending1 Skrevet 4. mai #52 Skrevet 4. mai Seff skrev (6 timer siden): Sitte på hos en kollega. Men nei, ikke til vanlig. Jeg synes det er så behagelig å slappe av alene i bilen til og fra jobb. Og så blir det så mye styr hvis man skal gjøre ærender, handle eller andre ting på vei til jobb, begynner/slutter tidligere eller senere osv. Og så kommer dette med betaling, hva skal man kreve i betaling? Eller mener du at du kan sitte på gratis siden hun likevel kjører? Men for all del. Kanskje hun er typen som blir glad for selskap i bilen, men da tar hun helt sikkert initiativ til å spørre deg selv. Hvis hun ikke nevner det, er hun nok som de fleste, som setter pris på alenetiden i bilen til og fra jobb. Og da blir det bare pinlig hvis du spør og hun egentlig ikke vil. Seff skrev (6 timer siden): Begge kan brukes. Snok1 skrev (6 timer siden): Sitte på MED en kollega. Var da veldig .. men nå tror jeg ts faktisk tenkte på sitte på TIL kollega.. altså hjem til kollegaen siden de bor i samme gate,m. Da går man av ved kollegaens hus, istedet for st kollega skal kjøre ts til døra si. 3
Flammen12 Skrevet 4. mai #53 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, hadde ikke det. Jeg trenger den tiden alene. Og ville heller ikke låst meg til å være avhengig av noen andre til og fra hver dag. Hadde bare blitt et ekstra stressmoment. Du må komme deg på jobb selv. Anonymkode: bd845...d82 Helt enig.
AnonymBruker Skrevet 4. mai #54 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts, velkommen til Norge anno 2026 (når man leser tankene folk har om samkjøring her..) 😔 Anonymkode: b3c9c...fba Jeg har ikke bil mer, og om en av kollegaene mine hadde bodd rett i nærheten av meg, hadde jeg ikke forventet at jeg kunne sittet på med vedkommende hver dag, enda buss til jobb tar 40 min og bil 20 min. Jeg respekterer at andre har behov for alenetid og at det kan skape litt stress å binde seg til å hente noen til et fast tidspunkt hver morgen. Jeg hadde faktisk ikke ønsket å sitte på med noen hver dag, fordi jeg også selv elsker den tiden om morgenen alene og å ha tiden på buss til å høre på lydbok eller podcast, ikke starte dagen med smalltalk før jobb. Anonymkode: aa0d4...244 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai #55 Skrevet 4. mai For meg hadde det gått helt fint at du kunne sitte på den korte turen på ti minutter. Men, vi måtte hatt den ordningen om at du sto klar og ventet, slik at det ikke ble styr med at jeg måtte få tak i deg hjemme eller lignende. Og at hvis du ikke sto der til avtalt tid, så kjørte jeg. Jeg skjønner for så vidt de som synes det blir mye å binde seg til noe sånt over lang tid, kanskje det hadde vært enklere å få det til om det var en avtale som gjaldt for eksempel om vinteren, og så klarte du deg selv resten av året (eller du satt på ved enkelte anledninger). Når folk skal hjem etter jobb, så har mange ulike avtaler, skal på butikker osv., så det hadde kanskje vært greiest med en avtale som gjaldt bare om morgenen. Så snakker man jo sammen i løpet av arbeidsdagen, så hvis det ikke var noe spesielt mot slutten av dagen, kunne jeg tilbudt at du satt på. Anonymkode: a90c1...a74 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #56 Skrevet 4. mai Husker en nabo tilbød meg å sitte på til stasjonen hver morgen. Vi tok begge toget til jobb i byen. Hyggelig dame, men for henne var det ikke så nøye om hun kom med det toget jeg var nødt til å rekke for å komme tidsnok på jobb så det ble enormt stressende å stå og vente på henne og ikke vite om hun kom i tide til at jeg rakk toget. Jeg kom til at jeg like godt først som sist kunne gå/eller få mannen min til å kjøre meg (vi hadde bare en bil den gangen, som han måtte ha for å kjøre til sin jobb litt seinere på morgenen). Det enkleste er generelt å greie seg selv. Anonymkode: 32909...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #57 Skrevet 4. mai Hjelper gjerne til med skyss i krisetilfeller. Men jeg liker veldig godt den lille stunden alene i bilen på morgenen, og på ettermiddagen har jeg gjerne noen ærender å gjøre. Anonymkode: f0cf6...954
AnonymBruker Skrevet 4. mai #58 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, hadde ikke det. Jeg trenger den tiden alene. Og ville heller ikke låst meg til å være avhengig av noen andre til og fra hver dag. Hadde bare blitt et ekstra stressmoment. Du må komme deg på jobb selv. Anonymkode: bd845...d82 Det trong TS forstår Eller, her vi bor, er det mange som samkjører. Her er ikke folk så opptatt av egentid, og vi har ens Tor arbeidsplass som veldig mange jobber på, og alle starter og slutter samtidig. Ingen her pleier å gjøre noe annet enn å reise hjem etter jobb. Anonymkode: a6329...789
AnonymBruker Skrevet 4. mai #59 Skrevet 4. mai For meg er alenetiden i bilen på morgenen (ca. 25 minutter på jobb) verdifull tid. Kan godt la venner og naboer sitte på en gang i blant når det er krise, men stort sett ønsker jeg å kjøre alene. Ikke for å være slem, men rett og slett fordi jeg liker det. Så er jo folk forskjellige. Noen elsker jo å være med folk hele tiden og samkjøring kan derfor være perfekt for mange. Jo flere jo bedre. Anonymkode: 0b487...66e 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #60 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ts, velkommen til Norge anno 2026 (når man leser tankene folk har om samkjøring her..) 😔 Anonymkode: b3c9c...fba Det er jo ikke snakk om samkjøring, men at noen skal få en fast passasjer å ha ansvar for. Anonymkode: 21169...bdc 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå