Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Her beskriver du jo nettopp hvordan det er å være på spekteret!

Du blir stresset av ukjente situasjoner og mennesker, du overtenker, du er usikker og selvkritisk, lager et stort problem ut av en situasjon 99% av alle andre ikke oppfatter som et problem. 

Anonymkode: 4726f...b0a

Jeg har aldri vært utredet for det men hvem vet.. 

Anonymkode: 16293...a07

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo riktig men jeg tenker også det er litt nederlag å invitere først, hun kommer sikkert til å fortelle andre at det er jeg som inviterte først og da vil de tror jeg er på mens sannheten er at hun ville bli kjent. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bare føler at det blir rykte på meg at jeg er "på"

Men dette er jo, sånn sosialt sett, helt umulig å forstå.

Tenker du at vennskap egentlig er beinharde forhandlinger? Der man må posisjonere seg for å «vinne»? Tenker at du at man viser svakhet ved å være blid og inkluderende og ønske nye bekjentskaper, og derfor er det et nederlag om noen tror du er den som først strakk ut en hånd?

Tror du at folk snakker om at «de to er venninner, men det er fordi hun ville»? At det gjør noe om en eller annen skulle tenke (ikke at noen i hele verden tenker over hvem som initierte et vennskap de observerer) at det var du som var mest hypp på å bli venn med henne enn motsatt? Her sier du til og med at hun har sagt til andre at hun vil bli kjent med deg, men selv uten det ville da selvfølgelig ingen brydd seg eller tenkt over hvordan dere ble venninner - hvis dere ble det.  

Ikke at du på noe vis trenger å bli god venninne med henne. Normalt høflig, for all del, men du styrer nå selv hvor tett dette blir. Foreløpig har du invitert henne som en av veldig mange til en enkelt sosial greie. Jeg tror bare ikke du helt innser hvor sosialt pussig det fremstår at du er redd for å bli kjent som en som er blid og inkluderende. Eller hvor rart det er å anse det som et nederlag å være den som tar initiativ. 

Jeg er enig i at du nok burde vurdere å få undersøkt om du kanskje befinner deg et sted på autismespekteret. Jeg skal på ingen verdens måte stille noen diagnose. Det bare er noe ved din oppfatning av sosialt samspill og kommunikasjon her som jeg tenker det kan være greit at noen med rett kompetanse får sett litt på.

Anonymkode: 4d589...03d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg må nok si meg enig med hun som tror du er på spekteret. Det å overtenke sånn som dette her, er i alle fall ikke sunt!

Går det ikke an for deg å tenke ‘pytt pytt, gjort er gjort, gjør det beste ut av kvelden, det blir sikkert fint’?

Anonymkode: 43ac7...7a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg må nok si meg enig med hun som tror du er på spekteret. Det å overtenke sånn som dette her, er i alle fall ikke sunt!

Går det ikke an for deg å tenke ‘pytt pytt, gjort er gjort, gjør det beste ut av kvelden, det blir sikkert fint’?

Anonymkode: 43ac7...7a8

Det går ikke. Men dere har gitt meg mange gode råd som har roet ned nervene mine. Jeg liker å bli kjent med folk, men i prosessen så er det mange usikkerhetsmomenter, og når jeg ikke vet hvor jeg har personen 100% så blir jeg sånn. Jeg tror det kommer av en frykt å bli avvist eller å bunde meg til noe jeg ikke vet så mye om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går ikke. Men dere har gitt meg mange gode råd som har roet ned nervene mine. Jeg liker å bli kjent med folk, men i prosessen så er det mange usikkerhetsmomenter, og når jeg ikke vet hvor jeg har personen 100% så blir jeg sånn. Jeg tror det kommer av en frykt å bli avvist eller å bunde meg til noe jeg ikke vet så mye om.

Så du sliter med å ikke ha kontroll over utfallet? 

Anonymkode: 935fe...1a5

Skrevet

Dette var forvirrende lesning. Du har invitert til selskap med 50 stykker, men er livredd for at noen skal tenke at du har lyst til å bli kjent med én av gjestene du inviterte, og at det attpåtil skal gå et rykte om at du er "på"?

Slapp av TS. Det er ingen som er så opptatt deg som det du selv er. (Det gjelder oss alle.) Ingen kommer til å analysere gjestelisten din og spre rykter om deg. 

Det var hyggelig av deg å invitere henne. Jeg tenker du bare må stå i at du var litt hyggelig. De fleste av oss liker jo å være det. ;) 

Anonymkode: 2ea0a...6ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 7.27):

Jo riktig men jeg tenker også det er litt nederlag å invitere først, hun kommer sikkert til å fortelle andre at det er jeg som inviterte først og da vil de tror jeg er på mens sannheten er at hun ville bli kjent. 

Hæ? Altså, er dere ikke voksne mennesker? Det er da ingen konkurranse, det er da bare hyggelig å være inkluderende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en "angrepille " så går det nok greitt, og hold  det for deg selv. Begynner du å dele dele med så skaper det bare dårleg stemning

Anonymkode: 14a98...1f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 8.05):

HÆ? 😅

Slapp av. Du kan jo slippe maskeringen helt av, kanskje hun oppfatter deg som litt for stresset og engstelig og tenker «meh» 😅🤷‍♀️ (ikke ment som kritikk)

AnonymBruker
Skrevet
SynneD skrev (23 minutter siden):

Hæ? Altså, er dere ikke voksne mennesker? Det er da ingen konkurranse, det er da bare hyggelig å være inkluderende.

Huff, ja. Sant det. Det er nå på fredag. Dette har skapt bare hodebry for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 9.21):

Jeg skal ha selskap hjemme hos meg og inviterte mange personer, nærmere 50. En av de personene angrer jeg på at jeg inviterte. Hun er hyggelig og har sagt til våre felles venner at hun vil bli kjent med meg, så jeg tenkte det var hyggelig å invitere henne. Nå i ettertid angrer jeg skikkelig da jeg føler jeg har åpnet en dør for henne. Jeg vil egentlig ikke bli nær henne og tenker å ha henne vil ikke tilføre noe positivt til kvelden (eller negativt) hun har sagt ja så nå er det no way back 🫩 

Hæ? 

Anonymkode: c0183...fab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 19.38):

Fordi jeg liker ikke virke påtrengende. Hadde hun invitert først og så jeg etterpå hadde det vært greit men det virker nå som om jeg vil bli kjent.. ville egentlig bare være snill og inkludere henne siden hun har sagt hun ville bli kjent. 

La meg se om jeg forstår deg rett:

1. Du har ikke noe imot henne

2. Hun har sagt til noen at hun kan tenke seg å bli kjent med deg

3. Du angrer på at du inviterte henne fordi du er redd for å virke påtrengende?!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 23.03):

Jeg sier ikke dette for å være slem og misforstå meg rett, men er du på spekteret? Vanligvis hater jeg generalisering og at ting forklares med autisme, det skjer altfor ofte på kvinneguiden. Men jeg har selv autisme og dette er en ganske så typisk situasjon å havne i og det er noe gjenkjennelig med å utilsiktet have i rare situasjone. Jeg har vært der og garantert endel andre også, hvor man leser signaler feil, ikke ser helheten og konsekvensen som kommer etterpå, ikke vil skuffe noen og deretter sitter der med angst og lurer på hva i alle dager man gjorde dette og hvor det sviktet i kommunikasjon og det å gruble og gå i overtenkingsmodus. Sier ikke at du har autisme, men  det  vekket nysgjerrigheten min siden det er endel jeg kjenner meg igjen i. 

Anonymkode: e2984...ac5

Jeg tror dette er ren sosial angst

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 23.19):

I mitt hode har det problemet blitt så stort nå at jeg klarer ikke sove. Det er så flaut å snakke med mannen om det  så jeg måtte ty til kvinneguiden. Prøvde å snakke med mamma og da sa hun at jeg er gal. 

Da trenger du behandling for angsten din ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 8.05):

Det gjør det garantert ikke. 

Initiativ blir vanlig sett på som noe positivt ved en person. Du dømmer da ikke henne for å ha sagt at hun ønsker å bli kjent med deg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 19.38):

Så du sliter med å ikke ha kontroll over utfallet? 

Anonymkode: 935fe...1a5

Nei, det er nok ikke det det handler om

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er nok ikke det det handler om

Jeg tror det handler om sosial angst. Jeg har aldri fått snakket med noen om det men det å bli vurdert eller å slippe noen nye i livet mitt der jeg ikke er helt sikker på, skaper stress. Jeg merker ting veldig fort og leser rommet. Merker jeg at vedkommende er litt rar, stressa eller det blir awkward stillhet så blir jeg veldig usikker og trekker meg fort unna. Noen ganger trekker jeg meg unna mennesker for å beskytte meg selv, så de ikke trekker seg først.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 7.27):

Det er ikke et nederlag å invitere først . Det er inkluderende og hyggelig gjort . Å noe du gjorde basert på signaler fra felles venner om at hun ønsket å bli bedre kjent . Hun kjenner jo flere av dine venner og, så hun kommer ikke til å bli noen pain in the ass . Senk skuldrene , dette kommer til å gå sååå fint ☺️

AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (9 minutter siden):

Det er ikke et nederlag å invitere først . Det er inkluderende og hyggelig gjort . Å noe du gjorde basert på signaler fra felles venner om at hun ønsket å bli bedre kjent . Hun kjenner jo flere av dine venner og, så hun kommer ikke til å bli noen pain in the ass . Senk skuldrene , dette kommer til å gå sååå fint ☺️

Tusen takk for beroligende ord. Jeg vet jeg høres helt mad ut men det virker som om tanken har satt seg i hodet mitt og det går ikke bort. Har kanskje noe med at jeg er stressa allerede før den dagen. 

Skrevet

Pust med magen TS! Dette kommer til å gå helt fint! Det var snilt av deg å invitere denne damen og ingen, jeg mener INGEN syntes du er for på fordi du ønsker å inkludere henne! Tro meg, tviler på at noen i det hele tatt tenker i de baner!

Sett deg godt tilbake, trekk pusten dypt og si til deg selv: Dette blir BRA! 

I værste fall snakker du ikke noe særlig med henne, i beste fall får du deg en ny bekjent eller venninne :)

Kos deg masse på fredag! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...