Furufrua Skrevet 23. april #121 Skrevet 23. april Her legger 12 åringen seg til å sove halv 9. Kan lese eller lignende fra 20.00 de gangene det ikke er trening. Vi står opp 05:45. Så lenge han stort sett sovner med en gang og sover helt til klokka ringer så kan han legge seg i den tiden. Viktig med avkobling og nok søvn! I helgene har vi ingen leggetid på den måten, tar det litt som det passer seg utifra hva som skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #122 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er en dårlig foreldre som legger barnet mitt normaltid. Ikke tidlig som mange kaller det, jeg ønsker ikke å tilbringe tid med eget barn. Jeg forteller at mange barn får ikke nok søvn i dag, det er forsket på, mange barn er urolig pga søvnmangel og mye skjermbruk, pluss ingen konsekvenser. Ja, ovenfor de foreldrene så er jeg svært dømmende. Er det ikke deg så hvorfor henge deg opp i mitt svar. Jeg har ingen tro på at barn på 10 år trenger å legge seg 00 fordi de ikke får sove før, da er det noe galt et sted. Da et det for mye aktivering, tankekjør og for lite rutine. Jeg selv er et b menneske, så jeg selv fikk lite ut av skolen de første timene når jeg var tenåring. Som barn bestemte mamma og skeiet ikke ut i helgene heller. Når man forskyver døgnet med mange timer i helgene tar det tid å komme tilbake i rutiner igjen. Forskning viser til at barn i barneskole trenger over 10 timer søvn, så kan vi selv overbevise oss om at mitt barn trenger bare 7 timer. I følge forskning er det feil. Jeg har et barn som alltid har slitt med søvn, helt siden baby. Det er ikke fordi vi har rutiner han sliter med det, men pga rutinene så er det ikke så forferdelig som det kunne vært. Årsak er mye tankekjør og urolig kropp. Har Adhd, merker godt de dagene det har sklidd ut med skjerm fordi jeg ikke er hjemme, da er kveldene enda verre. Legen vi er hos er helt på vårt lag med at han som er 14 må ha denne leggetiden, for å få nok søvn og holde god søvnhygiene. Hvorfor du ikke får sove er ikke noe jeg kan svare på, men fordi dine foreldre hadde rutiner har jeg lite tro på er årsaken. Anonymkode: 10dc3...127 Jeg sa da ikke at du er en dårlig forelder selv om barnet ditt blir lagt til normaltid(hva er det egentlig) Jeg bare synes det er voldsomt generaliserende å si at alle som ikke legger barna sine tidlig er dårlige foreldre. Jenten min får mellom 10 og 11 timer søvn, og det er mer enn nok for henne. Om dine trenger 13 timer er jo det bra at de får det! Synes det er dumt å dømme alle foreldre som har barn som ikke trenger mer søvn enn de gjør, bare fordi deber små? Anonymkode: 360fc...594 3
AnonymBruker Skrevet 23. april #123 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg sa da ikke at du er en dårlig forelder selv om barnet ditt blir lagt til normaltid(hva er det egentlig) Jeg bare synes det er voldsomt generaliserende å si at alle som ikke legger barna sine tidlig er dårlige foreldre. Jenten min får mellom 10 og 11 timer søvn, og det er mer enn nok for henne. Om dine trenger 13 timer er jo det bra at de får det! Synes det er dumt å dømme alle foreldre som har barn som ikke trenger mer søvn enn de gjør, bare fordi deber små? Anonymkode: 360fc...594 Det har blitt skrevet i denne tråden, og mitt svar er til dette, og det hevdes uendelig mye i hver eneste tråd vi har om søvn og barn. Når står ditt barn opp om barne får 11 timer, men legger seg sent. Det får ikke jeg med mine mattekunnskaper til å gå opp og norsk skole. Mine barn sover ikke 13 timer, legger seg normal tid 2030 i ukedagene. Vi skeier ut med kun 1 time i helgene. De får altså akkurat med 10 timer søvn om de sovner innen 30 minutter. Jeg har startet rutinene nå, det smøres matpakker, og pakkes gymbagger i dette sekund. Det er tidlig for en 11 åring, og det er kun fordi jeg ikke ønsker å være med mitt barn på 11 år hun legger seg da Jeg snakker om de barna som ikke får mer enn 6-7-8 timer søvn i hverdagen for mamma og pappa ikke synes leggetid er gøy. De barna får ikke nok søvn, får ditt barn 11 timer så er ikke deg mine innlegg handler om. Jeg har flere ganger skrevet at det er anbefalt minimum 10 timer for skolebarn på barneskolen. Får ditt barn 11 så gjelder jo det åpenbart ikke deg. Anonymkode: 10dc3...127 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #124 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ingen overdrivelse. Så får du mene noe annet om dette, vi har vår opplevelse gjennom snart 13 år skolebarn med 3 forskjellige barn. Anonymkode: 10dc3...127 Jo det er en ekstrem overdrivelse Anonymkode: c2353...900
AnonymBruker Skrevet 23. april #125 Skrevet 23. april narutoleed skrev (2 timer siden): Fordi det i følge forskning ikke er bra for barna og gjøre di tingene. Ergo så blir neglisjert ett forsåvidt riktig om nokså unødvendig ord. Enn hadde nok kunnet valgt et snille ord. Og så er det og desverre fakta at for mangen foreldre som ikke klarer å stå i mot presse fra barna på legge tider så er det for at di ikke vill virke ukule eller strenge. Di vill heller være barnets venn enn foreldre. Jeg sier ikke at det gjelder alle som slingrer på legge tiden og som jeg og har skreve så må det mer til enn bare å slingre litt på legge tiden du må ha hele trippel dosen (leggetid mat og skjerm). Jeg hadde ombestemt meg midt i setningen og glemt å viske vekk, men er fikset nå. Men det skulle stå at med legge tid etter 21 så er det blir sovetiden fort knapp i forhold til det som er anbefalt Eh nei med leggetid kl 21 og kan sve til 7-7.30 så er det innafor det Anonymkode: c2353...900
AnonymBruker Skrevet 23. april #126 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo det er en ekstrem overdrivelse Anonymkode: c2353...900 Og det skal du få mene, jeg skriver min opplevelse. Du har ikke mine barn, vet hvilken skole, eller hvordan det er her. Føler du deg truffet bruk det sinne heller til å endre hjemmet slik at barnet blir roligere på skolen. Anonymkode: 10dc3...127
AnonymBruker Skrevet 23. april #127 Skrevet 23. april narutoleed skrev (2 timer siden): Men å si at vi som legger tidlig gjør det fordi vi ikke ønsker å tilbringe tid med barnet våres er greit? Og at vi gjør det for di vi er norske.. Hver enkelt må gjøre som di vill for min del, men å sier du noe sånt så får du svar på tiltale. Og om du er uenig i det bryr jeg meg fint lite om for jeg er dritt lei av at folk med utenlandsk opprinnelse trur di kan skrive og si va di vill uten at noen sier noe tilbakers.. igjen at man får svar tilbake når man kommer med spinnville uttalelser må man tåle og nei jeg har ikke skrevet det om at dere ikke vil tilbringe tid med barna og igjen jeg er norsk så det der du skriver kan du bare legge fra deg Anonymkode: c2353...900
AnonymBruker Skrevet 23. april #128 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var da volsomt. Jeg ble "tvunget" i seng tidlig og det var strenge regler for når vi slulle være på rommet i sengen og sove. Jeg har uansett "søvnproblemer", altså jeg får ikke sove før tolv uansett hva jeg prøver, selv om det var "gode rutiner " i hjemmet mitt. Det hjalp virkelig ikke på noe som helst vis at jeg måtte ligge i sengen i flere timer før jeg sovnet, bare fordi barn skal legge seg tidlig. Jeg tenker det er muuuligens en av grunnene til at jeg sliter med søvn, for man blir ikke trøtt av å ligge i sengen og "prøve å sove" bare fordi kl er syv og det er leggetid. Ikke alle mennesker(heller ikke barn)har samme søvnbehov. Noen trenger mer og noen mindre. Hun trengte å sove på dagtid til hun var fem, og det fikk hun selvfølgelig, selv om barnehagen ikke var så førnøyd med det. Om ikke sovnet hun på veien hjem, det tok 2 minutter. Nå trenger hun ikke like mye søvn. Du er veldig dømmende synes jeg, mot folk som ikke legger barna sine tidlig, da er man en dårlig forelder? Anonymkode: 360fc...594 Jepp da er vi bare opptatt av å være kule og vi neglisjerer barna våres🤦🏻♀️ Anonymkode: c2353...900 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #129 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg sa da ikke at du er en dårlig forelder selv om barnet ditt blir lagt til normaltid(hva er det egentlig) Jeg bare synes det er voldsomt generaliserende å si at alle som ikke legger barna sine tidlig er dårlige foreldre. Jenten min får mellom 10 og 11 timer søvn, og det er mer enn nok for henne. Om dine trenger 13 timer er jo det bra at de får det! Synes det er dumt å dømme alle foreldre som har barn som ikke trenger mer søvn enn de gjør, bare fordi deber små? Anonymkode: 360fc...594 Godt skrevet , hvorfor skal jeg legge min 20 når han da bruker en time eller to på å sovne, istedenfor å legge senere og barnet sovner med engang .. Anonymkode: c2353...900
AnonymBruker Skrevet 23. april #130 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og det skal du få mene, jeg skriver min opplevelse. Du har ikke mine barn, vet hvilken skole, eller hvordan det er her. Føler du deg truffet bruk det sinne heller til å endre hjemmet slik at barnet blir roligere på skolen. Anonymkode: 10dc3...127 Sinne, hvem blir sinte her egentlig … Og det siste , vel synd for deg at du bare dikter Anonymkode: c2353...900
AnonymBruker Skrevet 23. april #131 Skrevet 23. april Bari skrev (22 timer siden): Det er jo ikke noen fasit på dette med leggetid. Jeg har noen utenlandske bekjente fra Sør-Europa her som ikke legger barna før kl 22, da de spiser middag veldig sent. Er visst veldig vanlig i både Italia og Portugal uansett om det er skole eller barnehage dagen etterpå. Kulturen er mer go with the flow og de synes jeg er facinerende 🙂 Snakker du om de som har siesta, har en lang lunsj og sover midt på dagen? Anonymkode: ffe94...302 2
Kratos Skrevet 23. april #132 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakker du om de som har siesta, har en lang lunsj og sover midt på dagen? Anonymkode: ffe94...302 Utrolig at folk fortsatt ikke har fått med seg dette, ei heller hvorfor de løser det slik. Rundt Middelhavet er det veldig varmt hele sommerhalvåret. Ergo sover de heller litt midt på dagen, og er våkne når temperaturen er behagelig. I Nord-Europa er vi mer opptatte av nok lys. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april #133 Skrevet 23. april Det spørs vel også litt når de står opp? Min jente på 8 år legger seg 21.00 og står opp 07.30. Venninnen legger seg 20.00, men står opp 06.30 Anonymkode: 7568c...054 1
narutoleed Skrevet 23. april #134 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh nei med leggetid kl 21 og kan sve til 7-7.30 så er det innafor det Anonymkode: c2353...900 Di fleste her (som jeg har lest) har svart at ungen står opp mye tidligere enn halv 8. Og jeg skrev at noe særlig senere enn 21
narutoleed Skrevet 23. april #135 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): igjen at man får svar tilbake når man kommer med spinnville uttalelser må man tåle og nei jeg har ikke skrevet det om at dere ikke vil tilbringe tid med barna og igjen jeg er norsk så det der du skriver kan du bare legge fra deg Anonymkode: c2353...900 Noen skrev i kommentarfeltet at "jeg syns du og andre nordmenn legger ungene for tidlig og jeg lurer av og til på om det er for so dere øsnkerinst mulig våken tid med barnet." Det har den personen jeg svarte at så bare fordi vi ikke vill at ungene våres... bla bla bla og etc. Den personen er det jeg snakker om i svare mitt til deg. Om at men det er greit og skrive at vi legger ungene for å sleppe å være med di etc etc.
AnonymBruker Skrevet 23. april #136 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 21.20): Våres sov nå alt ved 20.30 i den alderen. På barneskolen så sovnet de ved 19 tiden. Ungdomskolen ved 20/20.30 På videregående sovnet de igjen ved 19.30 siden de stod opp kl 05.30. Og nå når de jobber og er 20 og 22 år, så legger seg hvis ska på jobb i uka fra 19 til 22 ut fra hvor slitne de er. I helger ja da alt fra 23 til 03 Mine har altid hatt behov for søvn og hatt gode søvn vaner hele veien. Men vet andre har andre rutiner osv, og tenker det må være opp til hver enkelt, men har reagert når unger i 7 og 8 års alder flyr rundt etter 20.30 om kvelden i uke dag og skole dagen etter. Anonymkode: 45cec...b13 Er disse friske? Høres ut som mangel på noe når man som 22 åring må legge seg kl 19. Anonymkode: 76270...7d3 1 2
Faytastic Skrevet 23. april #137 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 20.36): I går opplevde jeg noe som jeg siden har tenkt på.. Jeg har to barn i alderen 7 og 8 år. Når klokken var 2030 i går kveld så kom en mor og datteren (datteren går i samme klasse som eldste og jeg kjenner moren godt) og spurte om jeg og ungene ville være med på en kveldstur. Jeg sa bare at mine hadde lagt seg for natten (de sovnet rundt 2020). Da sa bare moren litt småfrekt; åja, ja noen legger seg jo veldig tidlig. Vi snakket litt videre og ikke noen sure miner i den forstand! Ingen dårlig stemning 😊 men i ettertid har jeg jo nå begynt å lure på om jeg legger ungene for tidlig? Jeg pleier å legge barna rundt 20, og de sovner mellom 2015 og 2045. Hva gjør dere med barn i samme alder? Anonymkode: 447be...a92 og noen foreldre er dårlige foreldre. Ungene dine kommer til å takke deg senere i livet. Jeg følger anbefalingene. Kl 20.00 for barn som er 8, og ett kvarter lengre for hvert år. (Aldri senere enn kl 22.) Har ei på 28 np, som syns jeg var superstreng npr hun var barn og ungdom. Nå sier hun at hun var glad for det. Har en på 13, han legger seg 21.15. De I klassen legger seg fra kl 22 og utover. Det er uaktuelt. for lite søvn, så henger de fort etter på skolen. Det er gjort forsøk på barn som har fått en time mindre søvn 3 dager på rad, da har de havnet 2 klassetrinn under i kunskap. Det er skremmende.! Drit i hva andre sier. Jeg svarer bare at vi prioriterer det som er viktig og at det er til det beste for barna! Vær stolt over å være en god mor 💙❤️💙 1
Kratos Skrevet 24. april #138 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 21.20): Og nå når de jobber og er 20 og 22 år, så legger seg hvis ska på jobb i uka fra 19 til 22 ut fra hvor slitne de er. I helger ja da alt fra 23 til 03 Dette er jo helt ekstremt. Selv når jeg stod opp kl 05 hver dag, fordi det var da sønnen vår våknet, så la jeg meg kl 22. 1
Bari Skrevet 24. april #139 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Snakker du om de som har siesta, har en lang lunsj og sover midt på dagen? Anonymkode: ffe94...302 Mange har en lang lunch, men de sover som regel ikke. De kjører hjem, lager mat og tilbringer tid med familien. Når det gjelder de som bor her i Norge så drar de selvsagt ikke hjem for å ha en lang lunch, men de spiser likevel middag sent og barna er oppe lenge.
Bari Skrevet 24. april #140 Skrevet 24. april Uanonym bruker skrev (19 timer siden): Å spise middag sent eller tidlig handler om kultur, men italienske barn har ikke mindre behov for søvn enn norske. I en del land begynner man ofte dagen litt senere enn i Norge, men da slutter man jo også tilsvarende senere. Hva KI mener om italiensk søvnkultur, er ganske uinteressant. Rimelig på den måten at hvis man må stå opp kl. 6-7 (som er vanlig for skolebarn, siden skolene i Norge stort sett begynner 8 eller 8.30), får man 10-11 timers søvn hvis man legger seg kl. 20. Jeg har da aldri skrevet noe om at folk ikke bestemmer selv, jeg har bare lagt fram fakta om hvor mye søvn barn trenger. Hvordan man velger å løse det, er jo ikke fullstendig opp til en selv (hvis man vil at ungene skal få nok søvn) all den tid skolen gjerne begynner til en fast tid. Du har jo ikke peiling 😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå