AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:36 #1 Skrevet onsdag kl. 18:36 I går opplevde jeg noe som jeg siden har tenkt på.. Jeg har to barn i alderen 7 og 8 år. Når klokken var 2030 i går kveld så kom en mor og datteren (datteren går i samme klasse som eldste og jeg kjenner moren godt) og spurte om jeg og ungene ville være med på en kveldstur. Jeg sa bare at mine hadde lagt seg for natten (de sovnet rundt 2020). Da sa bare moren litt småfrekt; åja, ja noen legger seg jo veldig tidlig. Vi snakket litt videre og ikke noen sure miner i den forstand! Ingen dårlig stemning 😊 men i ettertid har jeg jo nå begynt å lure på om jeg legger ungene for tidlig? Jeg pleier å legge barna rundt 20, og de sovner mellom 2015 og 2045. Hva gjør dere med barn i samme alder? Anonymkode: 447be...a92 1
altflyter Skrevet onsdag kl. 18:40 #2 Skrevet onsdag kl. 18:40 Jeg syntes hun er rar. Du legger jo ungene innenfor helt normal og sunn leggetid 34 14
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:51 #3 Skrevet onsdag kl. 18:51 altflyter skrev (9 minutter siden): Jeg syntes hun er rar. Du legger jo ungene innenfor helt normal og sunn leggetid Ja, har egentlig aldri tenkt over at jeg legger de noe tidlig. Men ja jo, det er lyst ute nå osv og solen skinner jo inn i stuen når jeg legger de. Men de er jo trøtt og skal på skolen, jeg har alltid som mål at de skal sovne rundt 2030-2100. Trodde det var vanlig i den alderen jeg. Men begynner jo å lure 😅 ts Anonymkode: 447be...a92 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:56 #4 Skrevet onsdag kl. 18:56 Hva var småfrekt med å påpeke at noen legger seg tidlig? For, noen legger jo seg tidligere. Hva som er tidlig og hva som er sent er vel opp til hver og en å definere. Anonymkode: c2cc4...7d5 9 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:59 #5 Skrevet onsdag kl. 18:59 Min 11 åring legger seg 20.30, min 18 åring 21.30, jeg legger meg 22.30. I vårt hus er sengetid viktig, men mange foreldre bryr seg ikke om barna får nok søvn og derfor er mange barn urolige og bråkete på skolen Anonymkode: 10dc3...127 17 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:59 #6 Skrevet onsdag kl. 18:59 Altså, om barna sovner når de legger seg, så trenger de åpenbart den søvnen de får. Jeg har ikke barn selv, men jeg syns det virket veldig rimelig, jeg måtte det var først da jeg ble 12-13 år at jeg fikk lov til å være oppe til 21:30 og jeg hadde samme leggetid som dine barn da jeg var i deres alder. Anonymkode: 23b80...925 16
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:03 #7 Skrevet onsdag kl. 19:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva var småfrekt med å påpeke at noen legger seg tidlig? For, noen legger jo seg tidligere. Hva som er tidlig og hva som er sent er vel opp til hver og en å definere. Anonymkode: c2cc4...7d5 Jeg sa ikke at det var småfrekt? Hvor sa jeg det? Jeg skreiv at hun SA det litt småfrekt, med en nedlatende tone. Er jo derfor jeg spør, kanskje jeg legger mine tidlig? Selvsagt vurderer en hver mor/far når barna skal legge seg. Men for meg virket det som om at hun mente at jeg la barna mine alt for tidlig. Jeg sa ikke at det var frekt av hun å si det, det var måten det ble sagt på. ts Anonymkode: 447be...a92 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:03 #8 Skrevet onsdag kl. 19:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min 11 åring legger seg 20.30, min 18 åring 21.30, jeg legger meg 22.30. I vårt hus er sengetid viktig, men mange foreldre bryr seg ikke om barna får nok søvn og derfor er mange barn urolige og bråkete på skolen Anonymkode: 10dc3...127 Min elleveåring hadde aldri vært trøtt kl 20.30, er jeg heldig sovner min snart åtteåring til den tiden i sommerhalvåret. Unger er forskjellige. Anonymkode: d57ce...6d9 3 2
Bari Skrevet onsdag kl. 19:04 #9 Skrevet onsdag kl. 19:04 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I går opplevde jeg noe som jeg siden har tenkt på.. Jeg har to barn i alderen 7 og 8 år. Når klokken var 2030 i går kveld så kom en mor og datteren (datteren går i samme klasse som eldste og jeg kjenner moren godt) og spurte om jeg og ungene ville være med på en kveldstur. Jeg sa bare at mine hadde lagt seg for natten (de sovnet rundt 2020). Da sa bare moren litt småfrekt; åja, ja noen legger seg jo veldig tidlig. Vi snakket litt videre og ikke noen sure miner i den forstand! Ingen dårlig stemning 😊 men i ettertid har jeg jo nå begynt å lure på om jeg legger ungene for tidlig? Jeg pleier å legge barna rundt 20, og de sovner mellom 2015 og 2045. Hva gjør dere med barn i samme alder? Anonymkode: 447be...a92 Det er jo ikke noen fasit på dette med leggetid. Jeg har noen utenlandske bekjente fra Sør-Europa her som ikke legger barna før kl 22, da de spiser middag veldig sent. Er visst veldig vanlig i både Italia og Portugal uansett om det er skole eller barnehage dagen etterpå. Kulturen er mer go with the flow og de synes jeg er facinerende 🙂 Endret onsdag kl. 19:06 av Bari
skeiv-ostepop Skrevet onsdag kl. 19:05 #10 Skrevet onsdag kl. 19:05 Vi legger ungene tidlig selv, og det skjer at de legger seg mens jevnaldrende fortsatt er ute og leker, og gjerne med ei stund igjen før de går inn. Men vi vet av erfaring at de trenger en del søvn, og når vi lar de få styre litt selv (ferier, høytider etc) så er det tydelig forskjell morgenen etter. Og gjerne ut over dagen. Så vi kommer til å fortsette med det, tilpasset deres behov - ikke naboenes. 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:06 #11 Skrevet onsdag kl. 19:06 Bari skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke noen fasit på dette med leggetid. Jeg har noen utenlandske bekjente fra Sør-Europa her som ikke legger barna før kl 22, da de spiser middag veldig sent. Neida, er nok ikke noe fasitsvar! Men man blir jo litt nysgjerrig kanskje på hva som vanlig og ikke 👌🏼🤭 barn er jo forskjellig selvsagt! ts Anonymkode: 447be...a92
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:07 #12 Skrevet onsdag kl. 19:07 Hvis ungene dine er trøtte og sovner da er det vel riktig for dem. Anonymkode: f3a07...74b 6
Bari Skrevet onsdag kl. 19:08 #13 Skrevet onsdag kl. 19:08 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Neida, er nok ikke noe fasitsvar! Men man blir jo litt nysgjerrig kanskje på hva som vanlig og ikke 👌🏼🤭 barn er jo forskjellig selvsagt! ts Anonymkode: 447be...a92 Skjønner. I tilfellet til mine bekjente som spiser middag rundt kl 20 så vil jeg tro at barna er vant med dette fra de er født. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:13 #14 Skrevet onsdag kl. 19:13 skeiv-ostepop skrev (7 minutter siden): Vi legger ungene tidlig selv, og det skjer at de legger seg mens jevnaldrende fortsatt er ute og leker, og gjerne med ei stund igjen før de går inn. Men vi vet av erfaring at de trenger en del søvn, og når vi lar de få styre litt selv (ferier, høytider etc) så er det tydelig forskjell morgenen etter. Og gjerne ut over dagen. Så vi kommer til å fortsette med det, tilpasset deres behov - ikke naboenes. Samme her Anonymkode: 130c7...647
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:13 #15 Skrevet onsdag kl. 19:13 Min åtteåring skal være inne til 19, og i seng til 20 på hverdager. I helger og ferier er jeg mye mer slack på det, men han tåler det fint og bare regulerer at han sover litt lenger da. Jeg vekker ham 0645 på hverdagene, for han liker å bruke god tid om morgenen. Anonymkode: 8390d...6d3 4
LilleMy_09 Skrevet onsdag kl. 19:17 #16 Skrevet onsdag kl. 19:17 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Min 11 åring legger seg 20.30, min 18 åring 21.30, jeg legger meg 22.30. I vårt hus er sengetid viktig, men mange foreldre bryr seg ikke om barna får nok søvn og derfor er mange barn urolige og bråkete på skolen Anonymkode: 10dc3...127 Leggetid på en 18-åring. Hjelpes. En 18-åring må få bestemme sånt selv. Glad jeg fikk styre det mer og mer selv fra jeg var 15 Endret onsdag kl. 19:18 av LilleMy_09 12 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:20 #17 Skrevet onsdag kl. 19:20 Våres sov nå alt ved 20.30 i den alderen. På barneskolen så sovnet de ved 19 tiden. Ungdomskolen ved 20/20.30 På videregående sovnet de igjen ved 19.30 siden de stod opp kl 05.30. Og nå når de jobber og er 20 og 22 år, så legger seg hvis ska på jobb i uka fra 19 til 22 ut fra hvor slitne de er. I helger ja da alt fra 23 til 03 Mine har altid hatt behov for søvn og hatt gode søvn vaner hele veien. Men vet andre har andre rutiner osv, og tenker det må være opp til hver enkelt, men har reagert når unger i 7 og 8 års alder flyr rundt etter 20.30 om kvelden i uke dag og skole dagen etter. Anonymkode: 45cec...b13 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:22 #18 Skrevet onsdag kl. 19:22 Det er jo ikke sent! Min som snart er 11 slukker lyset 20.30, søvn er viktig. Noen trenger mer søvn enn andre, her blir det sure miner og dårlig konsentrasjon med for lite søvn. Og det spørs jo når de står opp. Det er forskjell på 07.30 og 06. Anonymkode: 81b6d...f2e 3
LilleMy_09 Skrevet onsdag kl. 19:24 #19 Skrevet onsdag kl. 19:24 Ts, du er ikke urimelig. Hadde leggetid rundt 20-20:30 da jeg var 8 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:27 #20 Skrevet onsdag kl. 19:27 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min åtteåring skal være inne til 19, og i seng til 20 på hverdager. I helger og ferier er jeg mye mer slack på det, men han tåler det fint og bare regulerer at han sover litt lenger da. Jeg vekker ham 0645 på hverdagene, for han liker å bruke god tid om morgenen. Anonymkode: 8390d...6d3 Jeg vekker mine rundt 0630-0700 alt ettersom vaktene mine på jobb. Jeg og pappaen bor ikke sammen lenger og vet at de er litt lenger oppe hos han 😅 men da trenger de gjerne ikke å stå opp før 0745. Jeg liker også å bruke tid om morgenen, samme med barna mine. De blir fort utilpass dersom det blir mye stress. ts Anonymkode: 447be...a92 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå