Gå til innhold

Er jeg urimelig? Leggetid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (21 minutter siden):

Det er jo ikke noen fasit på dette med leggetid.

Jeg har noen utenlandske bekjente fra Sør-Europa her som ikke legger barna før kl 22, da de spiser middag veldig sent. Er visst veldig vanlig i både Italia og Portugal uansett om det er skole eller barnehage dagen etterpå.

Kulturen er mer go with the flow og de synes jeg er facinerende 🙂

Der sover de jo ofte på dagen.

I USA er det også vanlig med senere leggetid men der sover også barna dupp mange år lenger enn de gjør i Norge. 

Jeg tror det er bedre å sove lengre på natten for barna. Man trenger ikke mindre søvn bare fordi om man er født i Italia istedet for Norge. Søvn er viktig for at barn skal prestere og fungere hele dagen etter, det er jo fakta. Så er det kanskje noen som bryr seg mindre om at barna er trøtte og håpløse på kvelden fordi de er vant til at barna er sånn.

Så er det såklart litt individuelle forskjeller på barns søvnbehov også. Men ikke mange timer forskjell.  

Anonymkode: 4e4a9...21f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår 8 åringen legger seg mellom 1930-2000. Han leser litt før han sovner. Og han kan sovne alt mellom 2015 og 2100. Det er det beste for vårt barn. 

Anonymkode: 682c8...283

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja det jeg syns er småfrekt her, er å gå å ringe på døra til folk med barn på 7 år for å få dem med ut på tur kl. 20.30. 
Hvem i alle dager gjør det?! 

Greit nok at ikke alle legger seg kl. 20 i den alderen, men det er for seint å ringe på hos andre og for seint å være ute. 

Anonymkode: 3e5da...17b

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vår 8 åringen legger seg mellom 1930-2000. Han leser litt før han sovner. Og han kan sovne alt mellom 2015 og 2100. Det er det beste for vårt barn. 

Anonymkode: 682c8...283

Veldig likt som hos meg da. Det samme gjør mine barn. De leser eller vi hører på lydbok🤭 men de sovner alltid mellom 2015 og 21 senest. Gjerne vil de prate litt osv om dagen først, så da drøyer det gjerne til 21 av og til 🤭

ts

Anonymkode: 447be...a92

AnonymBruker
Skrevet
LilleMy_09 skrev (9 minutter siden):

Ts, du er ikke urimelig. Hadde leggetid rundt 20-20:30 da jeg var 8 

Godt å høre 🩷

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Min 11 åring legger seg 20.30, min 18 åring 21.30, jeg legger meg 22.30. 
I vårt hus er sengetid viktig, men mange foreldre bryr seg ikke om barna får nok søvn og derfor er mange barn urolige og bråkete på skolen

Anonymkode: 10dc3...127

Dette! 

Både jeg og 13-åringen legges oss mellom 20:30-21:00. Jeg leser litt, han slukker lyset. Barn i vekst trenger mye søvn, og de fleste ligger i underskudd. Jeg har sagt til ham at når han begynner å våkne av seg selv før vekkerklokka (07:00), så kan han legge seg senere. For øyeblikket tar det meg et kvarter å få ham opp hver morgen, selv om han sovner før 21:30.

Jeg er skikkelig A-menneske, og våkner rundt 05:30 uansett når jeg sovner. Mannen min legger seg rundt 23, men han trenger mindre søvn enn meg, og sover til klokka ringer. 

Barn har generelt for mye skjermtid og for lite søvn. 

Anonymkode: 3385c...bf8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleMy_09 skrev (15 minutter siden):

Leggetid på en 18-åring. Hjelpes. En 18-åring må få bestemme sånt selv. Glad jeg fikk styre det mer og mer selv fra jeg var 15

Bestemmer helt selv, kan du vise meg hvor i innlegget jeg bestemte. 
Jeg skrev til og med når jeg la meg. 
Men nei 15 åring sitte å game til 02 om natten før skole er idioti for foreldrene  ikke gidder å bry seg om utdanningen.  

Anonymkode: 10dc3...127

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I går opplevde jeg noe som jeg siden har tenkt på.. Jeg har to barn i alderen 7 og 8 år. Når klokken var 2030 i går kveld så kom en mor og datteren (datteren går i samme klasse som eldste og jeg kjenner moren godt) og spurte om jeg og ungene ville være med på en kveldstur. Jeg sa bare at mine hadde lagt seg for natten (de sovnet rundt 2020). Da sa bare moren litt småfrekt; åja, ja noen legger seg jo veldig tidlig. 

Vi snakket litt videre og ikke noen sure miner i den forstand! Ingen dårlig stemning 😊 men i ettertid har jeg jo nå begynt å lure på om jeg legger ungene for tidlig? Jeg pleier å legge barna rundt 20, og de sovner mellom 2015 og 2045. 

Hva gjør dere med barn i samme alder? 

Mine er 8 og 10. Avslår alt etter kl 20. Den ene siver ca 21 den andre 21:30. Men må ha innetid for å roe ned for å sovne. Kveldstur 20:30 hadde endt i sovning til midnatt. Men alle er ulike. Det som funker for dem funker ikke for andre. Kanskje går de 15 min, inn, pusser tenner, barnet legger seg i sengen og sovner med en gang kl 21. Noen er sånn. Ukjent fenomen i vårt hus bare.

Anonymkode: fa0ac...1a6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Til og med min snart 11 åring sover stort sett når klokka er 21. Hun trenger mye søvn da. 

Yngste på sju har sovnet til 2030 og er oppe cirka 06.30. Eldstemann på 13  har alltid trengt mindre søvn enn søsknene. Hun legger seg rundt 22.00 (og våkner rundt 0700 på ukedager).

Vet at mange av vennene til barna mine er lenger oppe, til gjengjeld gjør barna mine det godt på skolen og er stort sett i godt humør. Vet ikke om det har sammenheng, men innbiller meg det. 

Anonymkode: 9381a...a31

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine er 8 og 10. Avslår alt etter kl 20. Den ene siver ca 21 den andre 21:30. Men må ha innetid for å roe ned for å sovne. Kveldstur 20:30 hadde endt i sovning til midnatt. Men alle er ulike. Det som funker for dem funker ikke for andre. Kanskje går de 15 min, inn, pusser tenner, barnet legger seg i sengen og sovner med en gang kl 21. Noen er sånn. Ukjent fenomen i vårt hus bare.

Anonymkode: fa0ac...1a6

Ja, klart det er forskjeller. Det vet jeg, hadde vært rart om alle var lik 🤭 men det var vel heller tonen hennes som gjorde at jeg ble litt usikker selv. Litt sånn hånlig latter når hun sa det, og datteren lo. Så jeg ble litt sånn undrende i ettertid bare 🤪

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til og med min snart 11 åring sover stort sett når klokka er 21. Hun trenger mye søvn da. 

Yngste på sju har sovnet til 2030 og er oppe cirka 06.30. Eldstemann på 13  har alltid trengt mindre søvn enn søsknene. Hun legger seg rundt 22.00 (og våkner rundt 0700 på ukedager).

Vet at mange av vennene til barna mine er lenger oppe, til gjengjeld gjør barna mine det godt på skolen og er stort sett i godt humør. Vet ikke om det har sammenheng, men innbiller meg det. 

Anonymkode: 9381a...a31

Mine gjør det også godt på skolen, men er litt drama med hun eldste i jentegjengen da🤪 men skoleflinke er de begge to. Og de sovner innen et hvis tidspunkt så tenker jo at de trenger de timene med søvn. Ikke sikkert at alle i den alderen trenger like mye selvsagt 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ei i klassen til barnet mitt la seg kl 19-1930 da de var 7-8. Moren sa at barnet hennes trenger mye søvn, så derfor ble det "så tidlig"(så tidlig=morens ord, ikke mine.) Vi fikk aldri til den der "natta kl 19"-greia med vår, selv som baby, så hun har alltid sovnet ... En del seinere, kan du si. 🙈

Så det at denne moren var litt småfrekk i tonen, handler nok mer om henne enn deg, tenker jeg.

Anonymkode: add9c...bd8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I den alderen var mine barn i seng rundt 19-19:15, og da leste de litt/hørte på lydbok i 15 min tid før de la seg til å sove. Men mine barn trengte å legge seg så tidlig, de måtte vekkes mellom 06:30-06:45 i ukedagene. Helger/ferier la de seg litt senere siden de kunne sove litt lenger 😊

Anonymkode: 9f674...1af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei synes du legger de i helt normal tid for den alderen. Jeg legger datteren min på snart 11 år mellom 21-21.30. Hun kan da ofte være trøtt om morgenen når jeg vekker henne 7. 

Anonymkode: 91852...7b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ei i klassen til barnet mitt la seg kl 19-1930 da de var 7-8. Moren sa at barnet hennes trenger mye søvn, så derfor ble det "så tidlig"(så tidlig=morens ord, ikke mine.) Vi fikk aldri til den der "natta kl 19"-greia med vår, selv som baby, så hun har alltid sovnet ... En del seinere, kan du si. 🙈

Så det at denne moren var litt småfrekk i tonen, handler nok mer om henne enn deg, tenker jeg.

Anonymkode: add9c...bd8

Jeg kunne aldri lagt mine kl 19 heller, eller 1930. De hadde likevel ikke sovnet før 2015-21. men jeg reagerte sånn på måten hun sa det på. Akkurat som om det var unormalt på en måte om du skjønner 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 8(blir 9) legger seg 20 i ukedagene. Helt vanlig det vel 

Anonymkode: 84669...60d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er ganske normal leggetid (min på snart 7 legger seg 20) altså, så hvis hun mener det er særlig tidlig, og rart man ikke vil gå tur 2030 så syns jeg nå hun er litt rar. 

Jada, folk har forskjellig kultur for dette, men det er da ganske kjent at nordmenn legger ungene sine "tidlig" (og vi lar de ikke sove på dagtid). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I den alderen var mine barn i seng rundt 19-19:15, og da leste de litt/hørte på lydbok i 15 min tid før de la seg til å sove. Men mine barn trengte å legge seg så tidlig, de måtte vekkes mellom 06:30-06:45 i ukedagene. Helger/ferier la de seg litt senere siden de kunne sove litt lenger 😊

Anonymkode: 9f674...1af

Mine er også oppe litt lenger på lørdager spesielt. Da er de gjerne ikke sovnet før 21-2130. Og det er SEINT for mine 😅 men de sover da så lenge de vil søndag så er de i seng igjen til vanlig tid søndag kveld. Jeg er kanskje heldig der 🤪 mine står opp rundt 0645-0730 alt ettersom hvordan jeg jobber. Men av og til kommer de traskende inn på badet før jeg har rukket å vekke de 🤭

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg sa ikke at det var småfrekt? Hvor sa jeg det? Jeg skreiv at hun SA det litt småfrekt, med en nedlatende tone. Er jo derfor jeg spør, kanskje jeg legger mine tidlig? Selvsagt vurderer en hver mor/far når barna skal legge seg. Men for meg virket det som om at hun mente at jeg la barna mine alt for tidlig. 
Jeg sa ikke at det var frekt av hun å si det, det var måten det ble sagt på. 

ts

Jeg tror hun er fullt klar over at datteren hennes er oppe lengre enn de fleste jevnaldrende og føler seg dømt selv, så hun tar det ut gjennom å være frekk og nedlatende. Jeg ville bare ignorert det. 

11-åringen vår sover innen kl. 21 og 6-åringen innen kl. 20. Begge står opp kl. 6. Enhver familie må sørge for at barna får nok søvn og både mengde og tidspunkt vil variere. 

Anonymkode: 9e4b8...604

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min 8 åring legger seg 20, så kveldstur etter det hadde vært uaktuelt. 

Anonymkode: 6892a...7c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...