AnonymBruker Skrevet 23. april #81 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Herregud hva er problemet ditt egentlig. Man neglisjerer ikke barns behov bare fordi man legger senere enn deg, tvert i mot . Funnet opp noe som ble sagt ? På samme måte som at dere med strenge rutiner finner opp at vi neglisjerer barna våre da altså.. Anonymkode: c2353...900 Ikke om barna våkner av seg selv om morgenen og er uthvilte når de står opp, nei; da trenger de bare litt mindre søvn enn andre barn, og det er selvsagt helt i orden. Problemet er med familier uten leggetider som sitter oppe til 2 om natten og lar barna bestemme selv før de er modne nok til det. Man skulle ikke tro at slike familier fantes, men en god venninne av meg hadde det faktisk sånn. Anonymkode: 0b894...65a 4
Bari Skrevet 23. april #82 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det hører med til historien at i disse landene er det vanlig å sove ettermiddagslur mens varmen står på som verst. Anonymkode: 0b894...65a Er ikke akkurat så mye varme i Frankrike eller Italia midt på vinteren.. Dette handler mer om kultur. At de lager det aller meste av maten fra bunnen av, gryter som står å putrer, et par glass vin, god tid ved matbordet, gode samtaler etc. Så hvordan får de tid til dette på en tirsdagskveld? Prioritering. 1
Bari Skrevet 23. april #83 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Der sover de jo ofte på dagen. I USA er det også vanlig med senere leggetid men der sover også barna dupp mange år lenger enn de gjør i Norge. Jeg tror det er bedre å sove lengre på natten for barna. Man trenger ikke mindre søvn bare fordi om man er født i Italia istedet for Norge. Søvn er viktig for at barn skal prestere og fungere hele dagen etter, det er jo fakta. Så er det kanskje noen som bryr seg mindre om at barna er trøtte og håpløse på kvelden fordi de er vant til at barna er sånn. Så er det såklart litt individuelle forskjeller på barns søvnbehov også. Men ikke mange timer forskjell. Anonymkode: 4e4a9...21f Jeg skjønner hva du mener, men det jeg har sett og hørt fra foreldre i Italia og Portugal så er det knapt noen leggetid. Barna legger seg når de er trøtte. Dette selv om det er skole/barnehage/jobb dagen etter. Kulturen er mer spontan og go with the flow. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #84 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja selvsagt🤭👌🏼 når sovner barnet? Og når stå barnet opp? ts Anonymkode: 447be...a92 Sovner så og si med en gang, står opp så de rekker skolen i hverdager, men i helger så sover h*n lenge (til 11-12) 😅 Anonymkode: d95ce...be1
AnonymBruker Skrevet 23. april #85 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kan det være at de urolige barna er nevrodivergente og dermed ville vært enda mer urolige om de ikke hadde hatt strenge leggetider? Men enig i at om barna bruker flere timer på å sovne, har man lagt dem for tidlig. Anonymkode: 0b894...65a Nei det er de ikke Anonymkode: c2353...900
AnonymBruker Skrevet 23. april #86 Skrevet 23. april Søvn er viktig, men ser noen nevner at en på 16 skal legge seg kl 22. Det er tidlig. Glad jeg fikk bestemme mer selv. Anonymkode: 89e92...b31 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #87 Skrevet 23. april Folk er så ulike. Hvis de våkner til passe tid til skolen (ikke for tidlig/sent) og humøret er slikt en forventer når en har hatt passe søvn utover dagen, så legger de seg akkurat når de bør, tenker jeg. Jeg har en 11 åring som legger seg 20.30 (sovner innen 30 min). En 13 åring som legger seg 22 (sovner ofte ikke før etter midnatt). Begge våkner i passe tid til skolen og humøret er som man skal forvente, så jeg tenker mine sover nok, selv om eldste sovner sjokkerende sent. Til sammenligning så legger jeg meg 21 og sover til 8-9 om jeg kan 🙂 Da er jeg godt uthvilt, har jevnere humør og føler meg i topp form. (trenger ikke kommentarer på at jeg sover for mye, for meg er det perfekt). Anonymkode: fa2eb...513
Uanonym bruker Skrevet 23. april #88 Skrevet 23. april Bari skrev (15 timer siden): Det er jo ikke noen fasit på dette med leggetid. Jeg har noen utenlandske bekjente fra Sør-Europa her som ikke legger barna før kl 22, da de spiser middag veldig sent. Er visst veldig vanlig i både Italia og Portugal uansett om det er skole eller barnehage dagen etterpå. Kulturen er mer go with the flow og de synes jeg er facinerende 🙂 Der er det jo vanlig å sove på dagtid (siesta). Hvor mye søvn gjennomsnittsbarnet trenger, er vitenskap, ikke kultur. Det er selvsagt individuelle forskjeller, men en gjennomsnittlig 7-8-åring trenger rundt 10-11 timers søvn i døgnet. Å legge dem kl. 20 er dermed helt rimelig. 3
Uanonym bruker Skrevet 23. april #89 Skrevet 23. april Bari skrev (59 minutter siden): Er ikke akkurat så mye varme i Frankrike eller Italia midt på vinteren.. Dette handler mer om kultur. At de lager det aller meste av maten fra bunnen av, gryter som står å putrer, et par glass vin, god tid ved matbordet, gode samtaler etc. Så hvordan får de tid til dette på en tirsdagskveld? Prioritering. Tror du virkelig alle i Frankrike eller Italia gjør dette hver dag? 😅 I Frankrike er det helt vanlig med lange arbeidsdager, gjerne til 18 eller 19. Vanlig å ha barnevakter på ettermiddagene. Klart det blir sein middag når man jobber så lenge. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #90 Skrevet 23. april Thyra skrev (1 time siden): 18-åringen ønsker å legge seg 9.30, eller du bestemmer det? Han legger seg ikke 9.30, men 21.30, dette bestemmer han helt selv. For han mener utdanning er viktig og må da være uthvilt. Har svart på dette flere ganger, selvom noen ungdom er fornuftige så betyr ikke det er fordi foreldrene bestemmer. Anonymkode: 10dc3...127 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #91 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): 🎯 Når de begynner å være lys våkne ved leggetid og faktisk ikke sovner selv om de ligger helt i ro og prøver, kan man begynne å utsette leggetiden litt. Anonymkode: 0b894...65a Aldri legge meg jeg da? Aldri sovnet på minutter uansett hvor lite eller hvor mye jeg har sovet fra før. Vi er forskjellige, noen barn trenger fullstendig ro for å sove, får derfor ikke sove for de får ikke denne roen når de skal legge seg. Anonymkode: 10dc3...127 1
Bari Skrevet 23. april #92 Skrevet 23. april Uanonym bruker skrev (30 minutter siden): Tror du virkelig alle i Frankrike eller Italia gjør dette hver dag? 😅 I Frankrike er det helt vanlig med lange arbeidsdager, gjerne til 18 eller 19. Vanlig å ha barnevakter på ettermiddagene. Klart det blir sein middag når man jobber så lenge. Nei, det er ikke derfor man nødvendigvis har sen middag. I Italia slutter de tidligere på jobb og likevel spiser de sent. Det er derfor du ser italienske familer med barn på restaurant kl 20-21 om kvelden 😉 It is normal to see young children at restaurants or playing in public squares (piazze) with their families late at night. Cultural Focus: Italian culture emphasizes family life and community over rigid schedules. Parents often believe in creating a happy, relaxed environment rather than enforcing a strict, early bedtime.
Bari Skrevet 23. april #93 Skrevet 23. april Uanonym bruker skrev (37 minutter siden): Der er det jo vanlig å sove på dagtid (siesta). Hvor mye søvn gjennomsnittsbarnet trenger, er vitenskap, ikke kultur. Det er selvsagt individuelle forskjeller, men en gjennomsnittlig 7-8-åring trenger rundt 10-11 timers søvn i døgnet. Å legge dem kl. 20 er dermed helt rimelig. Rimelig for deg. Andre bestemmer selv.
Thyra Skrevet 23. april #94 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Han legger seg ikke 9.30, men 21.30, dette bestemmer han helt selv. For han mener utdanning er viktig og må da være uthvilt. Har svart på dette flere ganger, selvom noen ungdom er fornuftige så betyr ikke det er fordi foreldrene bestemmer. Anonymkode: 10dc3...127 Jeg mente 21.30.
Uanonym bruker Skrevet 23. april #95 Skrevet 23. april Bari skrev (1 time siden): Nei, det er ikke derfor man nødvendigvis har sen middag. I Italia slutter de tidligere på jobb og likevel spiser de sent. Det er derfor du ser italienske familer med barn på restaurant kl 20-21 om kvelden 😉 It is normal to see young children at restaurants or playing in public squares (piazze) with their families late at night. Cultural Focus: Italian culture emphasizes family life and community over rigid schedules. Parents often believe in creating a happy, relaxed environment rather than enforcing a strict, early bedtime. Å spise middag sent eller tidlig handler om kultur, men italienske barn har ikke mindre behov for søvn enn norske. I en del land begynner man ofte dagen litt senere enn i Norge, men da slutter man jo også tilsvarende senere. Hva KI mener om italiensk søvnkultur, er ganske uinteressant. Bari skrev (1 time siden): Rimelig for deg. Andre bestemmer selv. Rimelig på den måten at hvis man må stå opp kl. 6-7 (som er vanlig for skolebarn, siden skolene i Norge stort sett begynner 8 eller 8.30), får man 10-11 timers søvn hvis man legger seg kl. 20. Jeg har da aldri skrevet noe om at folk ikke bestemmer selv, jeg har bare lagt fram fakta om hvor mye søvn barn trenger. Hvordan man velger å løse det, er jo ikke fullstendig opp til en selv (hvis man vil at ungene skal få nok søvn) all den tid skolen gjerne begynner til en fast tid. 3
narutoleed Skrevet 23. april #96 Skrevet 23. april (endret) AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 20.36): I går opplevde jeg noe som jeg siden har tenkt på.. Jeg har to barn i alderen 7 og 8 år. Når klokken var 2030 i går kveld så kom en mor og datteren (datteren går i samme klasse som eldste og jeg kjenner moren godt) og spurte om jeg og ungene ville være med på en kveldstur. Jeg sa bare at mine hadde lagt seg for natten (de sovnet rundt 2020). Da sa bare moren litt småfrekt; åja, ja noen legger seg jo veldig tidlig. Vi snakket litt videre og ikke noen sure miner i den forstand! Ingen dårlig stemning 😊 men i ettertid har jeg jo nå begynt å lure på om jeg legger ungene for tidlig? Jeg pleier å legge barna rundt 20, og de sovner mellom 2015 og 2045. Hva gjør dere med barn i samme alder? Anonymkode: 447be...a92 Nei jeg syns ikke du legger du legger di tidlig, Jeg legger mine på 6 og 11 kl 19 og 20. Og min eldste kommer til å fortsette med det fremover og. Jeg vett veldig mangen andre i klassen til eldste legger seg seinere, noen så sendt som 23 tiden. Det syns jeg er latterlig selv om di begynner å bli store så trenger du fortsatt mye søvn. Ungen på våres alder mellom 6 og 13 år er anbefalt mellom 10 og 13 timer søvn. Så fortsettsom du gjør du meg god samvittighet 😄 Endret 24. april av narutoleed 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #97 Skrevet 23. april Her legges både 8 og 10 åringen 20.00. Vi har prøvd litt forskjellig og ser at de fungerer best når de er i seng kl 20.00. De trenger de timene for å fungere på morgenen og ha overskudd nok gjennom dagen. Jeg tror ikke på "leggetider", jeg ser på hvordan ungene har det. Så i skolehverdagen er det sånn det er. I sommerferier har de fungert med å legge seg senere, men nettopp fordi dagen ikke må starte kl 07.00 med skole, lekser, AKS og fritidsaktiviteter. Barn og mennesker generelt er forskjellige og har forskjellig søvnbehov. Jeg kan sove 5 timer og fungere normalt. Mannen hadde vært knust. Anonymkode: e6fd9...ef0 1
Crazydoglady Skrevet 23. april #98 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): I går opplevde jeg noe som jeg siden har tenkt på.. Jeg har to barn i alderen 7 og 8 år. Når klokken var 2030 i går kveld så kom en mor og datteren (datteren går i samme klasse som eldste og jeg kjenner moren godt) og spurte om jeg og ungene ville være med på en kveldstur. Jeg sa bare at mine hadde lagt seg for natten (de sovnet rundt 2020). Da sa bare moren litt småfrekt; åja, ja noen legger seg jo veldig tidlig. Vi snakket litt videre og ikke noen sure miner i den forstand! Ingen dårlig stemning 😊 men i ettertid har jeg jo nå begynt å lure på om jeg legger ungene for tidlig? Jeg pleier å legge barna rundt 20, og de sovner mellom 2015 og 2045. Hva gjør dere med barn i samme alder? Anonymkode: 447be...a92 Min 10 åring legger seg 20.15 stort sett. En dag i uken blir det litt senere pga trening som er litt sent. Han kan lese litt etter han har lagt seg. Men sovner nok stort sett før 9 iallefall. Får en times tid ekstra i helgene som regel. Er ikke helt rigid eller urimelig, i sommerferien blir det gjerne litt senere og litt friere. Og er det noe spesielt som skjer på helg så er det helt greit å være opp lengre sånn unntaksvis. Men jeg tror barn generelt og min er iallefall sånn, har godt av både gode rutiner, god og nok søvn. Min er vanskelig å snu tilbake til å legge seg tidligere så vi holder ganske strikt på rutiner også på helg og kortere ferier. Jeg vet mange er mer slepphendt på leggetid, men jeg vet også mange som strever mer med at ungene er trøtte på morgenen, vanskelig å få opp, sliten på ettermiddagene og særlig mot slutten av uken så går man å venter på helg fordi barna er helt kjørt. Jeg selv la meg i 9 tiden enda på ungdomskolen og det var vanlig da. Tror ikke søvnbehov har endret seg nevneverdig selv om mye annet gjør det. Om barnet ikke har sovnet enda så er det uansett null sjanse for at vi går ut på tur kl 20.30 på en hverdag, det virker bare rart og uansvarlig når man har barn i den alderen. 1
narutoleed Skrevet 23. april #99 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): jeg synes du og de fleste nordmenn legger barna veldig tidlig, og lurer av og til på om det er for å få minst mulig våkentid sammen med barna. Anonymkode: fdfe5...d5b Så fordi vi ikke lar ungene våres være opp til langt på natt sånn at di blir humørsyke monstre og ikke klarer å konsentrere seg eller funger på dag tid så må det være fordi vi ikke vill være med ungene våres? For det kan jo ikke være fordi vi vill ungene våres godt? Kanskje di med som komme fra andre land skal ta en ut av vårs Håndbok og legge ungene sine tidligere så oppfører di seg kanskje bedre på skolen og slutter og være noen frekke ufordragelige dritt unger.. Det syns JEG og mangen norske foreldre 4
narutoleed Skrevet 23. april #100 Skrevet 23. april (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har jeg sagt det? Nei , men dere kommer å sier man neglisjerer barna, at det er de barna uten strenge leggetider som lager uro osv,,svært generaliserende og dømmende og sier mest om Dere. Så får dere det samme tilbake og blir fornærmet, fascinerende Anonymkode: c2353...900 Men hvorfor skal det kalles strenge rutiner bare fordi vi ikke gjør som deg? Forskning støtter det jeg og hun og andre i innlegget skriver. Barn trenger søvn, mye søvn. Og det er og støtte med forskning at di fleste barn med mye skjermtid og lite rutiner på mat og søvn er di som har mest utagerende atferd. Det er ikke vi som beskylder dere for noe, det er vi som siterer fakta. Det er anbefalt med mellom 10 og 13 timer søvn for skole barn. 6-13 år. Og legges di noe særlig senere enn 21 så blir det i minste laget. Endret 23. april av narutoleed 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå