Gå til innhold

Er jeg urimelig? Leggetid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kunne aldri lagt mine kl 19 heller, eller 1930. De hadde likevel ikke sovnet før 2015-21. men jeg reagerte sånn på måten hun sa det på. Akkurat som om det var unormalt på en måte om du skjønner 😅

ts

Anonymkode: 447be...a92

Jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener. Noen er bare sånn, snakker ned(eller dømmer via tonefall eller kroppspråk) alt som avviker fra hvordan de selv gjør ting. Det er liksom de andre som er sære, ikke dem! Jeg er enig med den over her, som tror at det var nok heller det at denne andre moren følte seg dømt selv og tok det ut på deg. Projeksjon er tross alt en ganske vanlig forsvarsmekanisme. 😅

Anonymkode: add9c...bd8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bestemmer helt selv, kan du vise meg hvor i innlegget jeg bestemte. 
Jeg skrev til og med når jeg la meg. 
Men nei 15 åring sitte å game til 02 om natten før skole er idioti for foreldrene  ikke gidder å bry seg om utdanningen.  

Anonymkode: 10dc3...127

Når ts har om leggetid og spør når folk legger barna sine å du svarer :Min 11 åring legger seg 20.30, min 18 åring 21.30, jeg legger meg 22.30. 

da tror vel personen som kommenterte på det at din 18 åring har leggetid 21.30. Fullt forståelig at personen tror det.

Anonymkode: 6577c...107

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror hun er fullt klar over at datteren hennes er oppe lengre enn de fleste jevnaldrende og føler seg dømt selv, så hun tar det ut gjennom å være frekk og nedlatende. Jeg ville bare ignorert det. 

11-åringen vår sover innen kl. 21 og 6-åringen innen kl. 20. Begge står opp kl. 6. Enhver familie må sørge for at barna får nok søvn og både mengde og tidspunkt vil variere. 

Anonymkode: 9e4b8...604

Ja, selvsagt! Derfor jeg også skrev at det var ikke noe dårlig stemning eller noe. reagerte jeg på måten hun sa det på? Omtrent lo litt sånn frekt? Ja. Men vi pratet videre og det var bare god stemning 🩷 men igjen, jeg bare begynte å tenke i ettertid om jeg faktisk la mine for tidlig. Men ser jo at det innenfor normalen blant folk flest 👌🏼

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleMy_09 skrev (42 minutter siden):

Leggetid på en 18-åring. Hjelpes. En 18-åring må få bestemme sånt selv. Glad jeg fikk styre det mer og mer selv fra jeg var 15

Det kan ikke tenkes at denne 18 åringen velger selv å legge seg da, i og med hen skal opp tidlig og på skole? Jeg la meg mellom 21:30 og 22:00 da jeg gikk på videregående. Helt frivillig. Fordi jeg visste at det var lurt. Min 16 åring legger seg kl. 21:30. Helt frivillig. Fordi han vet det er lurt og han skal opp kl. 07. 

Anonymkode: d478e...c49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når ts har om leggetid og spør når folk legger barna sine å du svarer :Min 11 åring legger seg 20.30, min 18 åring 21.30, jeg legger meg 22.30. 

da tror vel personen som kommenterte på det at din 18 åring har leggetid 21.30. Fullt forståelig at personen tror det.

…fordi avsporinger skjer jo   a l d r i   i dette forumet og alle svarer bokstavelig på alt? Det er like fullt forståelig at vedkommende svarte ut i fra slik de har det hjemme…og at 18 åringen faktisk er litt fornuftig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Står ingenting om at jeg bestemmer når barna legger seg, jeg svarte på når de la seg. 
Nei, det er ikke forståelig, for jeg skrev ikke det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når du stort sett (slik jeg leser det ihvertfall) må vekke dem om morgenen, så kan du være ganske trygg på at de ikke legges for tidlig 😊

Her legger både jeg og ungen oss så tidlig at vi våkner av oss selv til riktig tid, og aldri trenger vekkerklokke. Verdens beste life hack. 

Hun dama der hørtes litt spesiell ut, som både kommer på døra så sent og i tillegg gjør narr av dere. Ville ikke brydd meg så mye om hennes mening. Dere gjør jo det som fungerer for dere 😊

Anonymkode: f5048...4de

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener. Noen er bare sånn, snakker ned(eller dømmer via tonefall eller kroppspråk) alt som avviker fra hvordan de selv gjør ting. Det er liksom de andre som er sære, ikke dem! Jeg er enig med den over her, som tror at det var nok heller det at denne andre moren følte seg dømt selv og tok det ut på deg. Projeksjon er tross alt en ganske vanlig forsvarsmekanisme. 😅

Anonymkode: add9c...bd8

Det er godt mulig! 🤭 men syns bare det ble rart? Om du skjønner?😅 jeg husker jo en gang når jeg møtte en far til klassekameraten til yngste nedi veien kl 2330 en lørdag. (Vi kom fra ferie og de hadde sovet i bilen i 6 timer). Vi gikk en liten tur i nabolaget fordi det var mørkt og midt på natta (spennende).

Barna følte det nesten var kriminelt men det var spennende 😂 og jeg sa jo bare til denne pappaen; ja nei.. mine barn har ikke oppdragelse🤪 hehe neida, vi kommer akkurat fra ferie»🤭 og han lo. Så jeg skjønner greien med å føle seg litt ukomfortabel kanskje og at det kanskje kommer en forsvarsmekanisme. Men likevel, jeg har jo en hyggelig tone 😅 

ts

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan ikke tenkes at denne 18 åringen velger selv å legge seg da, i og med hen skal opp tidlig og på skole? Jeg la meg mellom 21:30 og 22:00 da jeg gikk på videregående. Helt frivillig. Fordi jeg visste at det var lurt. Min 16 åring legger seg kl. 21:30. Helt frivillig. Fordi han vet det er lurt og han skal opp kl. 07. 

Det skjer visst ikke på dette forumet, må være fordi jeg tvinger den stakkars 18 åringen. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

…fordi avsporinger skjer jo   a l d r i   i dette forumet og alle svarer bokstavelig på alt? Det er like fullt forståelig at vedkommende svarte ut i fra slik de har det hjemme…og at 18 åringen faktisk er litt fornuftig. 

Selfølgelig skjer det, men personen skrev det så da kan ikke personen bli sur/irritert for at noen tolker det sånn. Er tross alt flere som sikkert kunne bestemt leggetid på en 18 åring😊  skal jeg legge til like mange sinte punktum som deg, eller går det greit uten? Håper du får en fantastisk fantastisk kveld og en bedre dag i morgen😉 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer visst ikke på dette forumet, må være fordi jeg tvinger den stakkars 18 åringen. :) 

Slutt med å tvinge 18 åringen din 😡 Selv om han velger dette selv, så er det du som bestemmer over hans valg 🤪 

nei, les hva hun skriver. Hun tvinger han ikke i det hele tatt. 18 åringen gjør som han vil men han har vel skjønt hva som er fornuftig for å holde ut en dag 😊

ts

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I går opplevde jeg noe som jeg siden har tenkt på.. Jeg har to barn i alderen 7 og 8 år. Når klokken var 2030 i går kveld så kom en mor og datteren (datteren går i samme klasse som eldste og jeg kjenner moren godt) og spurte om jeg og ungene ville være med på en kveldstur. Jeg sa bare at mine hadde lagt seg for natten (de sovnet rundt 2020). Da sa bare moren litt småfrekt; åja, ja noen legger seg jo veldig tidlig. 

Vi snakket litt videre og ikke noen sure miner i den forstand! Ingen dårlig stemning 😊 men i ettertid har jeg jo nå begynt å lure på om jeg legger ungene for tidlig? Jeg pleier å legge barna rundt 20, og de sovner mellom 2015 og 2045. 

Hva gjør dere med barn i samme alder? 

Mine på 8 og 11 legger seg 20 i ukedagene. Noen ganger senere på 11 åringen grunnet kamper. Mine trenger mye søvn og fungerer ikke om de legges for sent. Er noe lenger oppe i helgene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unger er forskjellige! 
Jeg har alltid vært nattugle og det er kiddo også. 12 snart 13, legger seg mellom 21-22. 

Anonymkode: d95ce...be1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Unger er forskjellige! 
Jeg har alltid vært nattugle og det er kiddo også. 12 snart 13, legger seg mellom 21-22. 

Anonymkode: d95ce...be1

Ja selvsagt🤭👌🏼 når sovner barnet? Og når stå barnet opp?

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke noen fasit på dette med leggetid.

Jeg har noen utenlandske bekjente fra Sør-Europa her som ikke legger barna før kl 22, da de spiser middag veldig sent. Er visst veldig vanlig i både Italia og Portugal uansett om det er skole eller barnehage dagen etterpå.

Kulturen er mer go with the flow og de synes jeg er facinerende 🙂

Det hører med til historien at i disse landene er det vanlig å sove ettermiddagslur mens varmen står på som verst.

Anonymkode: 0b894...65a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Våres sov nå alt ved 20.30 i den alderen.

På barneskolen så sovnet de ved 19 tiden. Ungdomskolen ved 20/20.30

På videregående sovnet de igjen ved 19.30 siden de stod opp kl 05.30.

Og nå når de jobber og er 20 og 22 år, så legger seg hvis ska på jobb i uka fra 19 til 22 ut fra hvor slitne de er. I helger ja da alt fra 23 til 03

Mine har altid hatt behov for søvn og hatt gode søvn vaner hele veien.

Anonymkode: 45cec...b13

Har ikke barna dine vært med på aktiviteter? Min 8. klassing har trening som starter når dine ungdomsskoleelever sover. 11-årings fotballkamper er ferdig kl 21.

Anonymkode: b951d...8e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje var de lenge oppe akkurat den kvelden fordi det var superfint vær f.eks., kanskje de klarer  ikke være ekstremt opptatt av rutiner hele tiden, kanskje barnet har mindre behov for søvn enn din osv , barn er forskjellige og det samme er foreldre , uten at det betyr at de ikke bryr seg om barna sine  som enkelte mener i tråden..

På den alderen lå vår seg 20.30 , noe før var bortkastet , men vi kunne også legge senere noen ganger 

Anonymkode: c2353...900

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes du og de fleste nordmenn legger barna veldig tidlig, og lurer av og til på om det er for  å få minst mulig våkentid sammen med barna.

Anonymkode: fdfe5...d5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun og barna er b-mennesker. Jeg hadde leggetid 22.30 da jeg var 10/11 fordi hvis jeg la meg tidligere lå jeg timesvis i senga og fikk ikke sove. En kveldstur hadde vært foretrekke fremfor å utvikle lakenskrekk. 

Anonymkode: 48c08...df5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg synes du og de fleste nordmenn legger barna veldig tidlig, og lurer av og til på om det er for  å få minst mulig våkentid sammen med barna.

Anonymkode: fdfe5...d5b

Eller kanskje vi forstår hvor viktig søvn er for hjernensutvikling? Tror det hadde vært mye mer ro på skolen om barna fikk den søvnen som de faktisk trenger. 
Ja noen barn er b mennesker, jeg er også det. Det ble vel mest synlig i tenårene, men likevel måtte jeg prøve å legge meg for å komme meg opp 07. 

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...