Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Viktig nok til at da jeg sa jeg slutter hvis de tar fra meg hjemmekontoret så innvilget de fortsettelse på flekken.

Anonymkode: d9add...31c

Hehe, tror ikke 2 sekunder på det. Noe må jo du jo si.

Anonymkode: 38460...6ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er en god og nyansert artikkel om hjemmekontor, og hvordan det kan organiseres på en god måte. Det har vært mange kronikker fra skyttergravene i det siste, der skribentene har hatt liten evne til å se saken fra begge sider.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/9px5Mp/kontorpaabud-er-ikke-svaret

Når jeg ser at Nordea vurderer det samme som DNB, så tenker jeg forøvrig de gir fra seg en gylden mulighet til  å bli den store vinneren i kampen om de gode medarbeiderne. 

Anonymkode: 1e3eb...9c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg har hjemmekontor ikke vært hovedsakelig fordi jeg er introvert, jeg er midt på treet ang det. Men logistikk delen med barn som trenger noe mer oppfølging. I tillegg var det til tider uendelig mengde jobb så med å slippe de 2 timene t/r med kollektiv så fikk jeg mer tid til jobben og det utenom jobb. Her var det selvsagt vertfall en ressurs for lite på jobb, men dette var i et prosjekt så var tidsbegrenset. Jeg kunne ikke hatt det sånn i det uendelige.

Men hjemmekontor var høyst nødvendig for meg på den tiden. 

Anonymkode: e1922...771

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Her er en god og nyansert artikkel om hjemmekontor, og hvordan det kan organiseres på en god måte. Det har vært mange kronikker fra skyttergravene i det siste, der skribentene har hatt liten evne til å se saken fra begge sider.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/9px5Mp/kontorpaabud-er-ikke-svaret

Når jeg ser at Nordea vurderer det samme som DNB, så tenker jeg forøvrig de gir fra seg en gylden mulighet til  å bli den store vinneren i kampen om de gode medarbeiderne. 

Spørsmålet er om de bryr seg. Har sett ganske mange som skriver at kontorpåbudet er en strategi for å bli av med folk.

Anonymkode: b3f69...ef7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 11.52):

Det er best de er der så det blir jobbet skikkelig. I tillegg får de også reisetiden.

Anonymkode: 43d4c...7f3

For man kan ikke jobbe skikkelig hjemmefra? Og du mener det er fordel med reisetid? :ler:

🧌

Anonymkode: d1ce9...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 16.46):

Det må vel du også. Og det bryr meg lite hva du tror her jeg slapp hjemtur med Vy etter en fin hjemmekontordag.

Anonymkode: d9add...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2026 den 18.42):

Dere som jobber mye på hjemmekontor, hvilke rutiner har dere? Hvordan legger dere opp dagen? Hva gjør dere at dagene blir levelige og ikke ensomme?

Anonymkode: e97ab...88d

Jeg begynner rundt 07:30-08:00. 
Sjekker kalender, mail. Så starter møtene rundt 08:30-09:00. Lunsj 11:00-11:30. Så er det ofte noen oppgaver og møter. Slutter 15:00-16:00. 

Syns ikke det er ensomt i det hele tatt. Har mange møter og meldinger. Pleier også ta digitale kaffeprater med kaffe med kollegaer! 

Anonymkode: 2c79d...d32

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det drar seg uunngåelig mot slutten for hjemmekontor:

https://www.dagbladet.no/nyheter/slutt-a-snakke-om-kontortvang/85039799

Aldeles glimrende.

Enda en tøvete artikkel. "Det er vanskelig å være en god leder når du ikke har de fysiske treffpunktene". Sannheten er vel snarere at det blir mer merkbart at det trengs mindre ledelse. Og mange har uansett fjernledere i dag. Når vi er inne på kontoret har vi fortsatt møtene på Teams. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hørte av en liten fugl at dette er pga. Hvordan AI har virkelig effektivisert mange større arbeidsplasser, så dette gjøres for å få folk til å si opp, uten å gjøre det selv. De trenger heller ikke erstattes av nye. Tror det er sannheten bak hele denne diskusjonen. Schibsted gjorde det samme for et par år tilbake grunnet at det gikk ræva økonomisk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Supertramp89 skrev (1 minutt siden):

Jeg hørte av en liten fugl at dette er pga. Hvordan AI har virkelig effektivisert mange større arbeidsplasser, så dette gjøres for å få folk til å si opp, uten å gjøre det selv. De trenger heller ikke erstattes av nye. Tror det er sannheten bak hele denne diskusjonen. Schibsted gjorde det samme for et par år tilbake grunnet at det gikk ræva økonomisk.

Det er nok ganske sannsynlig. Det samme med alle "free seating"-plassene. Ingen ledere tror vel på sine egne argumenter om at det skaper mer enn det skader. Men hvis målet er å bli kvitt folk, få dem til å bytte jobb eller pensjonere seg tidlig, så funker det nok.

Problemet blir kanskje gjerne at det er feil folk som slutter. De som stortrives med å "skape kultur ved kaffemaskinen" blir værende, mens mer attraktive og hardtarbeidende folk lettere finner seg annet arbeid.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nok ganske sannsynlig. Det samme med alle "free seating"-plassene. Ingen ledere tror vel på sine egne argumenter om at det skaper mer enn det skader. Men hvis målet er å bli kvitt folk, få dem til å bytte jobb eller pensjonere seg tidlig, så funker det nok.

Problemet blir kanskje gjerne at det er feil folk som slutter. De som stortrives med å "skape kultur ved kaffemaskinen" blir værende, mens mer attraktive og hardtarbeidende folk lettere finner seg annet arbeid.

Det har du nok rett i.

Og hvem er det som eier vg og e24 som har startet alt dette? Jo det er schibsted, som allerede har gjort denne forandringen.

Endret av Supertramp89
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Supertramp89 skrev (7 minutter siden):

Det har du nok rett i.

Og hvem er det som eier vg og e24 som har startet alt dette? Jo det er schibsted, som allerede har gjort denne forandringen.

Ja, det er en merkelig ensporet debatt nå om dagen. Stor overvekt av den typen sjefer som vil henge ved kaffemaskinen med de ansatte. Men det finnes jo fortsatt veldig mange fornuftige sjefer der ute også, det er ikke sånn at alle plutselig kutter hjemmekontor med svevende begrunnelser. Noen gnir seg nok også i hendene over at mange nå søker seg over til noe bedre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2026 den 18.42):

Dere som jobber mye på hjemmekontor, hvilke rutiner har dere? Hvordan legger dere opp dagen? Hva gjør dere at dagene blir levelige og ikke ensomme?

Anonymkode: e97ab...88d

For meg er det veldig viktig å ha et eget, dedikert sted å jobbe. Jeg kunne ikke hatt hjemmekontor på soverommet eller midt i stua. Da synes jeg det blir vanskeligere å skille mellom jobb og privatliv. Jeg trenger å kunne lukke døra til kontoret når arbeidsdagen er over, slik at jeg får den mentale overgangen mellom jobb og fritid.

Jeg merker også at jeg jobber mye bedre når det er ryddig rundt meg og tingene jeg ser hører til jobben. Hvis jeg satt på kjøkkenet og samtidig hadde sett oppvasken stå der, hadde jeg hatt vanskelig for å la være å ta den. Derfor synes jeg faktisk at muligheten til å ha et eget rom til kontor er et «must» dersom man skal jobbe 100 % hjemmefra.

Jeg blir heller ikke ensom av å jobbe hjemme. Jeg har kontakt med kollegaer gjennom hele dagen, både på video og chat, og har mange møter. Andre deler av dagen er det gjerne perioder hvor jeg jobber konsentrert og ikke trenger så mye kontakt med andre. Når det er roligere perioder, kan jeg også bruke litt tid på sosiale medier, lære meg nye ting eller se en episode av en serie, så lenge arbeidsoppgavene er gjort.

Jeg er ganske streng på at jeg har en fast arbeidstid. Hos meg er 09–15 satt av som «kontortid», og da har jeg egentlig ikke lov til å holde på med hjemme-ting. Jeg kan selvfølgelig hente kaffe og vann, lage lunsj og gå på do, men ellers er hodet mitt innstilt på at dette er arbeidstid.

Ellers har jeg noen ganske faste rutiner.

Jeg står opp omtrent til samme tid hver dag og får unna det som hører morgenen til før arbeidsdagen starter. Jeg har som regel mine første møter eller arbeidsoppgaver rundt kl. 08.45.

Jeg prøver å få til lunsj en gang mellom 11 og 13, men det avhenger selvfølgelig av kalenderen. Jeg liker å lage meg en ordentlig lunsj fremfor å bare spise noe tilfeldig som ligger i kjøleskapet. Jeg bruker gjerne litt av lunsjpausen på å lage maten og spiser den på kontoret. Hvis det passer, kan jeg samtidig sette på en vask eller tørketrommel. Det gjør jeg egentlig like mye for å få litt bevegelse i løpet av dagen som fordi det er praktisk.

Etter lunsj jobber jeg videre frem til rundt 15-tiden. Da er det naturlig å begynne å avslutte arbeidsdagen. Jeg synes det fungerer veldig godt å ha et tydelig tidspunkt hvor jeg går fra jobbmodus til hjemmemodus.

For meg er det egentlig kombinasjonen av eget arbeidsrom, faste arbeidstider og tydelige grenser mellom jobb og privatliv som gjør at hjemmekontor fungerer så godt.

Anonymkode: fa592...026

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2026 den 8.48):

Storebrand er den store vinneren! De har forstått god common sense.

Anonymkode: 9fd4c...996

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 16.46):

Er det så rart da? Jeg vet om flere som hadde sluttet på dagen uten hjemmekontor, inkludert meg selv. Det er ikke alle arbeidsgivere som rennes ned av potensielle ansatte.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Aldeles glimrende.

Det er jeg ikke så veldig bekymret for. :)

Hva jobber du som forresten?

Supertramp89 skrev (1 time siden):

Det tror jeg du har helt rett i. Kjent taktikk i f.eks. USA..

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat det som er.

Anonymkode: d1ce9...605

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Storebrand er den store vinneren! De har forstått god common sense.

Anonymkode: 9fd4c...996

Litt morsomt at jeg nylig måtte krangle opp og ned og i mente med DNB kundeservice, for å finne noen som visste hva jeg snakket om. Jeg er ufrivillig kunde der siden jeg fortsatt har min bankID gjennom Sbanken. Mens da jeg åpnet en konto hos Storebrand, fikk jeg helt super kundeservice. Sikkert tilfeldig. Kanskje den ansatte hos Storebrand satt et sted der hun kunne høre seg selv tenke. :D 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Enda en tøvete artikkel. "Det er vanskelig å være en god leder når du ikke har de fysiske treffpunktene". Sannheten er vel snarere at det blir mer merkbart at det trengs mindre ledelse. Og mange har uansett fjernledere i dag. Når vi er inne på kontoret har vi fortsatt møtene på Teams. 

Ikke spesielt tøvete når den viser økningen i motstanden for hjemmekontor så godt. Fra 18 til 41% er rimelig retningsgivende. Og det fortsetter å øke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2026 den 17.40):

Aldeles glimrende.

Du høres ut som om du er så misunnelig på de som har hjemmekontor. Har du kanskje en jobb hvor du må møte fysisk? Eller har du spurt om hjemmekontor og fått avslag?

Anonymkode: 9dc00...61e

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke spesielt tøvete når den viser økningen i motstanden for hjemmekontor så godt. Fra 18 til 41% er rimelig retningsgivende. Og det fortsetter å øke.

"den arbeidsformen som gjør ledelse enklere, er ikke nødvendigvis den samme som gjør organisasjonen best."
https://www.forskning.no/arbeid-arbeidsliv-familie/flere-ledere-vil-kutte-hjemmekontor-dette-sier-forskere/2702058

Det er faktisk ikke kun lederne som skal ha det bra og gode forutsetninger for å jobbe, men også de ansatte.

Anonymkode: b3f69...ef7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...