Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man er da aldri ensom! 

Jobber veldig bra hjemmefra, akkurat som på kontoret (e-post, telefon, Teams). Forskjellen er at kaffe barista er mye bedre hjemme! Alle ansatte (leder og spesialister) har hjemmekontor 2-3 dager i uken. De fleste jobber mer effektivt fra hjemmekontoret. 

Forskning viser at ledere som er negative til hjemmekontor har en meget høy grad av narsissisme: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0749597826000300

Anonymkode: 9fd4c...996

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste jobber mer effektivt fra hjemmekontoret. 

Nå må dere slutte med den løgnen.

Den er tilbakebevist gang på gang.

Hvor mange ganger må man linke til undersøkelser som viser det motsatte?

Anonymkode: 38460...6ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2026 den 11.29):

Forskning viser at ledere som er negative til hjemmekontor har en meget høy grad av narsissisme: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0749597826000300

Anonymkode: 9fd4c...996

Fantastisk studie. Hadde akkurat tenkt meg inn her for å poste en sammenfatning Dagsavisen har.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/nekter-sjefen-deg-hjemmekontor-det-handler-kanskje-ikke-om-jobben-i-det-hele-tatt/10453029

"Og dette er kanskje ubehagelig for alle motstandere av hjemmekontor: Forskning på over 450 selskaper og tre millioner ansatte viser ingen økonomisk gevinst av strenge kontorkrav. Det kravene derimot fører til, er at dyktige ansatte slutter, mens de som blir igjen, trives dårligere, ifølge forskerne. Forsøk viser at hjemmekontor noen dager i uken øker trivselen og reduserer gjennomtrekket med en tredel, uten at produktiviteten går ned. "

Anonymkode: 1e3eb...9c6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

DNB strammer inn hjemmekontor:
https://www.nettavisen.no/nyheter/dnb-tar-hjemmekontor-grep/s/5-95-3195864

Hvis det er positivt for arbeidsmiljøet å sees face-to-face, hvorfor er det ikke positivt å treffe kundene face-to-face?

Anonymkode: b3f69...ef7

Samme artikkel skriver at 45 % av ansatte i arbeidslivet har mulighet for hjemmekontor. 

DnB skyter seg selv i foten. Regner med at dette er et ledd i en prosess for å nedbemanne (mange med reiseavstand vil slutte), og at de om noen år innfører dette igjen. 

Anonymkode: 6f92b...85f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2026 den 22.50):

Samme artikkel skriver at 45 % av ansatte i arbeidslivet har mulighet for hjemmekontor. 

DnB skyter seg selv i foten. Regner med at dette er et ledd i en prosess for å nedbemanne (mange med reiseavstand vil slutte), og at de om noen år innfører dette igjen. 

Anonymkode: 6f92b...85f

Det var det første jeg tenkte også, at de ønsker å nedbemanne uten å direkte gi sparken. Ikke bare de med reiseavstand som vil se seg om etter noe annet. De har vel landskap og free seating også. Vet ikke om de er av de som overbooker lokalene, da vil de få problemer om folk IKKE velger å slutte. 

Jeg så nettopp en debatt om dette på Nyhetskanalen (kommer sikkert i ørten repriser utover kvelden om man ikke har Tv2 play). Det var de samme gamle tingene som gikk igjen. En frelst som mener man jobber såå mye bedre sammen i landskapet. En som er bekymret for grupper som faller utenfor. Og en midt på treet-fyr som snakker i floskler som "kulturen skjer mellom møtene". Og selvsagt den uunngåelige "praten ved kaffemaskinen". Tror aldri jeg har hørt en sånn diskusjon uten at den livsviktige kaffemaskinen kommer opp. Som vanndrikker innser jeg at jeg må ha gått glipp av utrolig mye allerede før pandemien, bare ved å ikke henge rundt denne maskinen halve dagen. 

Min erfaring er forøvrig at det som "skjer mellom møtene" er selve arbeidet. Ett av de beste tiltakene man kunne gjort i arbeidslivet var å kutte alle unødvendige møter. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

VG hr fått tilgang på noen interne meldinger innad i DNB.

https://e24.no/boers-og-finans/i/xrVWmj/ansatt-opproer-i-dnb-corporate-bs

De har samme inntrykk der:

Én ansatt skriver at dette er en smart måte å få folk til å slutte på, så DNB ikke trenger å si dem opp selv:

«This is just a corporate BS».

Og selvsagt er det en gladkristen der også som kommer med "vi er alle sosiale vesen" 😅. Hvorfor er det så mange sånne "vi er alle som meg"-folk?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

VG hr fått tilgang på noen interne meldinger innad i DNB.

https://e24.no/boers-og-finans/i/xrVWmj/ansatt-opproer-i-dnb-corporate-bs

Rettelse, som dere ser var saken fra e24, VG bare lenket til den.

Hva debatten i Nyhetskanalen angår, var noe av det mest interessante dette med at man fortsatt skal kunne "snakke med sin leder" om hjemmekontor. Men det er ganske mye mer stigmatiserende å måtte forhandle frem unntak, enn å ha felles avtale om et fast antall dager. De har bare hatt to dager i uken, så fremstår virkelig som bs at de ikke skal kunne samhandle på kontoret når de er minst tre dager i uken der.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2026 den 18.42):

Dere som jobber mye på hjemmekontor, hvilke rutiner har dere? Hvordan legger dere opp dagen? Hva gjør dere at dagene blir levelige og ikke ensomme?

Anonymkode: e97ab...88d

Jobber som om jeg var på kontoret, men misliker det sterkt! Noe så kjedelig som å være innenfor husets vegger i timesvis hver dag? Blir en amøbe til slutt 

Anonymkode: 94f44...55d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://e24.no/naeringsliv/i/aJaoXM/aker-topp-stoetter-dnbs-hjemmekontor-nei-er-ikke-bra-for-noen

Nok en virkelighetsfjern leder. Han tror ingen tenker på det mer etter at de ble hentet tilbake på kontoret. Det er denne typen ledere som også vil si ting som "alle blir fornøyd med åpent landskap og free seating bare de får prøvd det".

Det er som oftest en grunn til at sånne ledere ikke får vite hva de ansatte egentlig tenker, og det er at folk ikke tør si fra.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis ser en daglige innstramminger på dette nå. Hjemmekontoret er på vei ut.

Anonymkode: 43d4c...7f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heldigvis ser en daglige innstramminger på dette nå. Hjemmekontoret er på vei ut.

På tide det ble innstramminger på gjemmekontor! 
Folk gjør alt mulig annet, sier de får unna 7.5 timers arbeid på 2 timer - javel, da burde de hatt mer jobb å gjøre da, fått mer oppgaver. Men Neida, man vil heller slække i 5 timer enn å innrømme det for sjefen = å snylte på bedriften! Få lønn for å gjøre 2 timers arbeid og 5 timer alt annet enn arbeid! 

Alle som sutrer for dette - vi har gjennomskue dere for lengst! 
Godt at ledere rydder opp i egne rekker og får kustus på arbeiderne sine igjen!! Jeg heier på det!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb som i utgangspunktet krever at jeg er på arbeidsplassen fysisk. Noen få arbeidsoppgaver er av en slik karakter at jeg kan ta de på hjemmekontor og det gjør jeg fra tid til annen.

Jeg merker jo at jeg er mye mer effektiv uten forstyrrelser fra andre. Om jeg setter på en vaskemaskin og henger opp klær i løpet av arbeidstiden så kan det ikke sammenlignes med all tid som går bort på kaffesladder på jobb. Til og med øverste leder bruker sikkert en halvtime om morgenen på å kaffe og prat. 

Nå har vi et sterkt samhold på jobb og trives sammen, så det bidrar nok til mye av forstyrrelsene på jobb, og det er en enighet om at når noen må få gjort unna noe så tar de hjemmekontor, for vi alle vet at man er mer effektiv da. 

Tror ulempen med at mange har hjemmekontor er at nye arbeidstakere har større terskel for å spørre om noe de er usikre på. Det er enklere å kjapt spørre en kollega borti gangen om noen, enn å sende Teams melding eller mail. 

Anonymkode: e5dd4...61a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk gjør alt mulig annet, sier de får unna 7.5 timers arbeid på 2 timer - javel, da burde de hatt mer jobb å gjøre da, fått mer oppgaver. Men Neida, man vil heller slække i 5 timer enn å innrømme det for sjefen = å snylte på bedriften! Få lønn for å gjøre 2 timers arbeid og 5 timer alt annet enn arbeid! 

Godt at ledere rydder opp i egne rekker og får kustus på arbeiderne sine igjen!! Jeg heier på det!

Slutt å bruk dette idiotuttrykket.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Slutt å bruk dette idiotuttrykket.

Sannheten svir.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor plager det dere at andre har hjemmekontor?

Slacker for øvrig aldri på hjemmekontor, men har mange kolleger som slacker som faen på kontoret.

Anonymkode: d1ce9...605

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber hjemmefra tre dager i uken. Leverer bedre enn noen annen i avdelingen, det vet jeg fordi jeg har en jobb der det lett kan måles. Da er det jeg som skal ha fordel av det også, ikke bare arbeidsgiver.

Anonymkode: d9add...31c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber hjemmefra tre dager i uken. Leverer bedre enn noen annen i avdelingen, det vet jeg fordi jeg har en jobb der det lett kan måles. Da er det jeg som skal ha fordel av det også, ikke bare arbeidsgiver.

Anonymkode: d9add...31c

Haha, nei du skal da ikke ha fordel av det? Isåfall skal du ha mer arbeid og mer lønn. Du skal ikke ha mer lønn f.eks. for at du er mer effektiv på hjemmekontor enn kontoret - det bare viser at du har kapasitet til å jobbe MER. Men da skal du også ha lønn hvis du skal jobbe mer. Men du skal ikke ha fordelen at du jobber 2 timer og blir betalt for 7.5 timer mens de andre timene så ligger du på sofaen!

Altså hvor viktig tror du at du er? Du kan lett byttes ut. Du jobber FOR bedriften, det virker det som mange sutrete folk har helt glemt, sjefen har råderett over deg som arbeidstaker!

AnonymBruker
Skrevet

det er nok store forskjeller på hvordan man jobber på hjemme kontor men di fleste er mer effektive på hjemmekontor enn på kontoret siden det lett blir mye mas fra kolegar som bare ender opp med skravling 

når min man jobber hjemme så er han like effektiv om ikke mer når han er hjemme han glemmer ofte og spise så jeg må minne han på det noe han nok har blit litt for vant med 

Anonymkode: ff660...c2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 19.56):

SÅ enig i dette! ❤️ I slutten på pandemien sto en i kommunestyret i talerstolen og forklarte at vi måtte tilbake til kontoret sånn at "hun den 50-årige dama som bor ensom" skal kunne komme til kontoret og ikke føle seg ensom. Det var noe av det verste jeg har hørt! Hun snakket om slike som meg, og jeg føler me IKKE ensom i hjemmekontor, snakke om påtvunget og feilslått "omsorg"! I tillegg fikk alle hos oss gå til kontoret gjennom hele pandemien, om de ønsket det. I hjemmekontor jobber jeg som vanlig, har møter og nyter arbeidsroen, som ikke finnes i det grusome og bråkete kontorlanskapet. Har nå "spesialtilstand" til to dager hjemmekontor i uken grunnet vansker å konsentrere meg i kontorlandskap.

Anonymkode: b3f69...ef7

På en arbeidsplass av en viss størrelse finnes det alltid flere «Anna Enslig», og det er ingenting i veien for at arbeidsgiver tilrettelegger for mulighet til å jobbe fra kontoret, på tvers av avdelinger, for de dette gjelder. 
For de aller fleste vil de sosiale arenaene flytte seg fra kontoret til andre arenaer, ved 100% hjemmekontor, ref. posten jeg siterer nedenfor.

AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 22.40):

Jeg elsker de dagene naboen også har hjemmekontor for da går vi tur sammen i lunsjen. 

Anonymkode: 396be...9e3

Dette. 
Mennesker er sosiale vesner, sådDersom 100% hjemmekontor, uten covid-restriksjoner, skulle bli normen ville folk ha funnet andre arenaer for å være sosiale. De som ikke er i stand til dette kunne arbeidsgiver lett hatt mindre lokaler tilgjengelig for.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

https://e24.no/naeringsliv/i/aJaoXM/aker-topp-stoetter-dnbs-hjemmekontor-nei-er-ikke-bra-for-noen

Nok en virkelighetsfjern leder. Han tror ingen tenker på det mer etter at de ble hentet tilbake på kontoret. Det er denne typen ledere som også vil si ting som "alle blir fornøyd med åpent landskap og free seating bare de får prøvd det".

Det er som oftest en grunn til at sånne ledere ikke får vite hva de ansatte egentlig tenker, og det er at folk ikke tør si fra.

For noe tøv fra lederen i linken. Man behøver da ikke treffes 5 dager i uka for å bli kjent med kollegaene og få til et godt samarbeid. 🤣

Jeg bør kanskje legge til at jeg personlig har jobbet 22 timer, fra hjemmekontor, de siste to dagene. Rakk ikke lunsj i går, men brukte 6 minutter på å spise under et møte (mens jeg lyttet) i dag.

Dersom jeg hadde måttet reise inn til kontoret hver dag hadde jeg på ingen måte hadd anledning til å produsere på det nivået jeg gjør i dag, da jeg har små barn. Med hjemmekontor kan jeg lett bruke tiden jeg ellers hadde brukt på å reise til og fra jobb, på å jobbe (pluss litt til, da jeg kan jobbe når barna har lagt seg)

Det er SÅ viktig at dere som mister muligheten til hjemmekontor sørger for å legge igjen PC’en på kontoret. Arbeidsgiver kan ikke få i pose og i sekk. Sykt barn-dager og egenmelding er rettigheter fagforeningene har kjempet i mange tiår for å få. Ikke la arbeidsgiver ta denne rettigheten fra dere, ved å forvente at dere fortsatt jobber hjemmefra når barna eller dere selv er syke (noe jeg vet de aller fleste av dere har gjort til nå)

Anonymkode: 65edd...f38

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...