AnonymBruker Skrevet 22. april #21 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er ikke typen til hjemmekontor. For det første, liker jeg å ha kollegaer rundt meg. For det andre, tror jeg at jeg ville ha lurt meg til å skulke unna fem minutt her og der 🫣. Akkurat det, tror jeg ganske mange gjør. Kjenner et par stk som sender snap til meg mange ganger daglig, mens de egentlig skal jobbe Anonymkode: e37a8...771 Det heter ikke "gjemmekontor" for ingenting. Det blir veldig sett ned på i enkelte miljøer og blandt ledere generelt. Det ser man også når mange bedrifter stadig vekk innnskrenker denne muligheten mer og mer. Anonymkode: 38460...6ca 4
AnonymBruker Skrevet 22. april #22 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke typen til hjemmekontor. For det første, liker jeg å ha kollegaer rundt meg. For det andre, tror jeg at jeg ville ha lurt meg til å skulke unna fem minutt her og der 🫣. Akkurat det, tror jeg ganske mange gjør. Kjenner et par stk som sender snap til meg mange ganger daglig, mens de egentlig skal jobbe Anonymkode: e37a8...771 Og du kjenner sikkert ingen som sender snap eller tar seg kaffepauser mens de er på kontoret? Men på seg selv kjenner man andre, det er gjerne de som selv vet de ville skulket unna, som tror alle andre gjør det samme. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det heter ikke "gjemmekontor" for ingenting. Det blir veldig sett ned på i enkelte miljøer og blandt ledere generelt. Det ser man også når mange bedrifter stadig vekk innnskrenker denne muligheten mer og mer. Anonymkode: 38460...6ca Ja det blir sett ned på av svake ledere uten tillit til arbeidstakerne sine. De sterke lederne tar oppgjør med de som eventuelt ikke gjør jobben sin hjemme, og gir resten frihet under ansvar. Anonymkode: 1e3eb...9c6 9 8
AnonymBruker Skrevet 22. april #23 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og du kjenner sikkert ingen som sender snap eller tar seg kaffepauser mens de er på kontoret? Men på seg selv kjenner man andre, det er gjerne de som selv vet de ville skulket unna, som tror alle andre gjør det samme. Ja det blir sett ned på av svake ledere uten tillit til arbeidstakerne sine. De sterke lederne tar oppgjør med de som eventuelt ikke gjør jobben sin hjemme, og gir resten frihet under ansvar. Anonymkode: 1e3eb...9c6 Kan være så svake ledere de bare vil, det er fortsatt dem som innskrenker bruken av hjemmekontor. Når det er mange nok svake ledere som innskrenker mer og mer så blir det jo kjipt for de som er avhengig av hjemmekontor. Det nytter ikke å si at man da skal bytte jobb, det er tross alt bare så og så mange ledige stillinger hos de som tilbyr hjemmekontor og de hyrer såklart kun de beste av de som søker. En vanlig «kontorrotte» har i så måte veldig lite å stille opp med der 🤷🏼♀️ Anonymkode: 38460...6ca 1
Milla29 Skrevet 23. april #24 Skrevet 23. april Jeg er veldig glad i rutiner og er strukturert, så for meg funker hjemmekontor veldig bra. Jeg står opp og logger på til ca samme tid hver dag - begynner med å se over mail, teams-meldinger, få oversikt over dagen osv - ellers er det en del Teams-møter og mye kontakt på chat med andre i gruppen min eller tverrfaglige grupper, så føler meg ikke ensom - jeg liker helt når det er litt rolig og jeg kan jobbe i fred med konsentrasjonsoppgaver uten å bli forstyrret. Har en del sånne oppgaver. Jeg tar en lunsjpause i 12-tiden og logger stort sett av til samme tidspunkt hver dag. Jeg jobber ikke bare hjemmefra da, men har en dag i uken på kontoret der jeg møter andre og får vært sosial i lunsj ol, men noen ganger kan det bli en Teams-lunsj med en kollega med litt kaffepreik - det kan være et koselig avbrekk og sosialt selv om vi ikke er sammen fysisk.
AnonymBruker Skrevet 23. april #25 Skrevet 23. april For meg er det topp. Står opp og sender avgårde barn, lager kaffe og lett frokost og setter igang med å lese og svare på mail, teamsmøter eller skrive søknader/ debattinnlegg/ kronikk/ blogg alt etter hva som må ut der og da. Ting som må diskuteres med kolleger sånn kjapt har vi en chatgruppe hvor hovedregel er kun nødvendig, kun saksrelevant. Sosiale er vi i pauser på jobb eller andre arenaer. Jobb er jobb. Anonymkode: c3d62...e6d
AnonymBruker Skrevet 23. april #26 Skrevet 23. april Avdelingen min så under corona at produktiviteten økte og trivselen på diverse tilbakemeldinger gikk i været når man selv kunne velge å være på hjemmekontor. Siden har ikke sjefen sett seg tilbake, takk og lov. Nå får folk selv avgjøre hva de ønsker, på kontoret eller hjemme. Man stiller på større møter (ca 1 gang hver 14dag) fysisk på kontoret, utover det bestemmer man selv elsker det. Anonymkode: dafc0...83b 4 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #27 Skrevet 23. april Jeg har hjemmekontor et par-tre dager i uka, men skulle gjerne sett at det var en dag i uka. Men pga helsesituasjon trenger jeg denne fleksibiliteten og da er det helt topp å kunne jobbe det man orker hjemmefra, framfor å slite meg på jobb og så bli sykere. Dagene jeg har hjemmekontor kan jeg sove litt lenger, tar det litt mer med ro med kaffe osv og får barn avgårde før jeg logger på rundt kl 8. Har en jobb som innebærer mye kontakt med andre på chat osv, og masse teamsmøter. Så rekker ikke kjede meg eller føle meg ensom på noen måte. Går som regel en tur med hunden midt på dagen, og logger av rundt kl 16. Jeg trives veldig godt på kontoret, det blir sosialt på en annen måte, men tror egentlig jeg er mer effektiv på hjemmekontor. Anonymkode: ccd27...529 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #28 Skrevet 24. april Jeg gjør akkurat det samme fra hjemmekontor som jeg gjør fra kontoret. Den eneste forskjellen er at jeg får arbeidsro på hjemmekontor, lettere kan konsentrere meg og jobbe mer effektivt, samt at jeg er mer uthvilt siden jeg kan sove over en time lenger om morgenen, og likevel logge på jobb til samme tid. Syntes ikke det er ensomt. Sitter i åpent landskap og det er uansett lite mulighet til å være sosial på jobb siden man ikke kan åpne munnen uten å forstyrre noen. Anonymkode: 65edd...f38 1 1 1
bare innom en tur Skrevet 25. april #29 Skrevet 25. april (endret) Starter arbeidsdagen kl 7 og jobber hele dagen til kl 15 uten annen pause enn en halvtime lunsj. Jobber overtid når det er behov for det. Hjemmekontor er ufattelig mye mer effektivt enn bråkete landskap fullt av ineffektive og pratsomme kollegaer som bare forstyrrer. Endret 25. april av bare innom en tur 5 2
bare innom en tur Skrevet 25. april #30 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 17.14): Virker som de fleste her ikke verdsetter det sosiale aspektet ved å møte kolleger fysisk på arbeidsplassen. (Ikke at det nødvendigvis er noe galt i det, bare interessant å se). Anonymkode: 633bc...2dc Helt korrekt, den verdien er null. Jeg jobber for å tjene penger, ikke for å være sosial med folk jeg ikke har interesse for. 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #31 Skrevet 25. april bare innom en tur skrev (26 minutter siden): Helt korrekt, den verdien er null. Jeg jobber for å tjene penger, ikke for å være sosial med folk jeg ikke har interesse for. Man kan være heldig med kollegaene man får, men også uheldig... da er det gull verdt å kunne velge hjemmekontor. Det krever dog mer av de som fikk det sosiale gratis via jobben før, man må gjøre en innsats for å ha gode sosiale relasjoner på fritiden, i hvert fall de som ikke er utslitte av småbarnslivet. Anonymkode: cd779...6d5 2
bare innom en tur Skrevet 25. april #32 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man kan være heldig med kollegaene man får, men også uheldig... da er det gull verdt å kunne velge hjemmekontor. Det krever dog mer av de som fikk det sosiale gratis via jobben før, man må gjøre en innsats for å ha gode sosiale relasjoner på fritiden, i hvert fall de som ikke er utslitte av småbarnslivet. Anonymkode: cd779...6d5 Jeg har ingen grunn til å klage på kollegaene, de er bare helt uinteressante.
AnonymBruker Skrevet 25. april #33 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 19.4.2026 den 18.42): Dere som jobber mye på hjemmekontor, hvilke rutiner har dere? Hvordan legger dere opp dagen? Hva gjør dere at dagene blir levelige og ikke ensomme? Anonymkode: e97ab...88d Viktigste er å unngå forretningsspionasje, og ha gode rutiner for dette - at en ikke gjenbruker ideer og tanker mellom ulike bedrifter en jobber for, med mindre en har juridiske åpninger for at en kan gjøre dette (at en følger patterns, og faktisk vet hva en gjør juridisk) Hvis en er konsulent for bedrift A og B, så kan en ikke gjenbruke diagramer og design en brukte på A uten videre på bedrift B - det er taushetspliktsregler med trussel om fengsel, om en begår brudd på dette (er det en kaller industri spinoasje, og straffene er sky høy... ofte verre enn opp mot hvis en lege bryter reglene) På grunn av at folk ofte er kriminell på den fronten, så blir en oppfordret til å AI generere forretningslogikk - for å forhindre å ovførere forretningslogikkk fra ene bedriften til den andre) Anonymkode: 23644...f0e
blvck Skrevet 26. april #34 Skrevet 26. april Det er stort sett som en vanlig dag på kontoret, bortsett fra at jeg ikke må løpe for å finne riktig møterom og spiser lunsj i kantina. Jeg har tidvis mye møter, så noen dager sitter jeg i stolen fra 08-16 føles det som.
blvck Skrevet 26. april #35 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (På 23.4.2026 den 19.12): Avdelingen min så under corona at produktiviteten økte og trivselen på diverse tilbakemeldinger gikk i været når man selv kunne velge å være på hjemmekontor. Siden har ikke sjefen sett seg tilbake, takk og lov. Nå får folk selv avgjøre hva de ønsker, på kontoret eller hjemme. Man stiller på større møter (ca 1 gang hver 14dag) fysisk på kontoret, utover det bestemmer man selv elsker det. Anonymkode: dafc0...83b Tror det du skriver om å kunne velge er helt avgjørende her. Både fordi ikke alle ønsker hjemmekontor, men også fordi det gjør at den ansatte får stor medbestemmelse om hvordan arbeidsdagen sin skal se ut og kan ta hensyn som gjør at dagen og arbeidstiden blir best mulig - akkurat for personen selv. 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #36 Skrevet 26. april bare innom en tur skrev (12 timer siden): Helt korrekt, den verdien er null. Jeg jobber for å tjene penger, ikke for å være sosial med folk jeg ikke har interesse for. Mot slutten av pandemien var sjefen vår litt i tenkeboksen, han så jo at produksjonen vår gikk opp og sykefraværet ned på hjemmekontor, pluss at han kunne spare betydelige summer på å krympe jobblokalene. Men det var en periode fare for at vi måtte tilbake fordi noen syntes det ble for lite sosialt. Dette var gjerne de som ikke gjorde så mye annet enn å henge ved kaffemaskinen. Heldigvis vant fornuften og de valgte å beholde frihet under ansvar. Anonymkode: 1e3eb...9c6 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #37 Skrevet 27. juli On 4/24/2026 at 5:56 PM, AnonymBruker said: Jeg gjør akkurat det samme fra hjemmekontor som jeg gjør fra kontoret. Den eneste forskjellen er at jeg får arbeidsro på hjemmekontor, lettere kan konsentrere meg og jobbe mer effektivt, samt at jeg er mer uthvilt siden jeg kan sove over en time lenger om morgenen, og likevel logge på jobb til samme tid. Syntes ikke det er ensomt. Sitter i åpent landskap og det er uansett lite mulighet til å være sosial på jobb siden man ikke kan åpne munnen uten å forstyrre noen. Anonymkode: 65edd...f38 SÅ enig i dette! ❤️ I slutten på pandemien sto en i kommunestyret i talerstolen og forklarte at vi måtte tilbake til kontoret sånn at "hun den 50-årige dama som bor ensom" skal kunne komme til kontoret og ikke føle seg ensom. Det var noe av det verste jeg har hørt! Hun snakket om slike som meg, og jeg føler me IKKE ensom i hjemmekontor, snakke om påtvunget og feilslått "omsorg"! I tillegg fikk alle hos oss gå til kontoret gjennom hele pandemien, om de ønsket det. I hjemmekontor jobber jeg som vanlig, har møter og nyter arbeidsroen, som ikke finnes i det grusome og bråkete kontorlanskapet. Har nå "spesialtilstand" til to dager hjemmekontor i uken grunnet vansker å konsentrere meg i kontorlandskap. Anonymkode: b3f69...ef7 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #38 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): SÅ enig i dette! ❤️ I slutten på pandemien sto en i kommunestyret i talerstolen og forklarte at vi måtte tilbake til kontoret sånn at "hun den 50-årige dama som bor ensom" skal kunne komme til kontoret og ikke føle seg ensom. Det var noe av det verste jeg har hørt! Hun snakket om slike som meg, og jeg føler me IKKE ensom i hjemmekontor, snakke om påtvunget og feilslått "omsorg"! Anonymkode: b3f69...ef7 De trodde sikkert de snakket om meg også, det er jo litt typisk at de som elsker åpent landskap, tror man er automatisk ensom om man er alene. Det er utrolig mange her til lands som skjuler manglende effektivitet på jobben ved å være sosial. Anonymkode: 1e3eb...9c6 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #39 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 15.01): Jeg er introvert og sofadyr, men selv jeg syns hjemmekontor over tid kan bli fryktelig ensformig og ensomt. Jeg har desverre ingen familie som "plager meg". Men jeg har blitt veldig flink til å ha lunsjavtale med meg selv i kalenderen, som innebærer en tur ut i frisk luft. Jeg sørger også for å delta på webinarer som er relevant for stillingen min så ofte som mulig. Bruker også å ringe folk jeg kjenner for å slå av en kort prat, gjerne pensjonister som jeg vet har god tid og setter pris på det. Variasjon på hvor jeg sitter i huset hjelper også på, samt mange skjermfrie pauser. Ensomheten kan jeg ikke gjøre så mye med, men det å gjøre noe med ensformigheten hjelper faktisk veldig mye. Anonymkode: 9ae76...9bc Jeg elsker de dagene naboen også har hjemmekontor for da går vi tur sammen i lunsjen. Anonymkode: 396be...9e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #40 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 15.52): Det heter ikke "gjemmekontor" for ingenting. Det blir veldig sett ned på i enkelte miljøer og blandt ledere generelt. Det ser man også når mange bedrifter stadig vekk innnskrenker denne muligheten mer og mer. Anonymkode: 38460...6ca Du er ikke oppdatert. Det er motsatt. Anonymkode: 6f92b...85f 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå