Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du tar ikke opp forbrukslån for å låne penger til dem. Det er jo galskap. Du har ikke råd til å låne dem penger.

Anonymkode: 35122...f70

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Oblivion skrev (5 minutter siden):

Forbrukslånet var mer så jeg ikke sitter igjen med 2k alene.. jeg tåler å betale gjeld. Har alt 18k i gjeld selv.. 

De sitter med en bolig som er stemplet med dårlig økonomi. De blir aldri å få takst når folk i området vet de nesten mistet huset til tvangsalg. 

Det er to personer med en lønn. Litt demmes egen feil. Men du mæ husket at bare fordi to personer har gjeld så er det ikke fordi begge er problemet. Den ene parten ble faktisk gjeldsfri etter en del år me klarna. Den andre personen er problemet hvor de bruker penger de ikke har..jeg låner penger til den ansvarlige parten.

Da må huset gå til tvangsalg. Høres ikke ut som det er noe annet valg. Jeg ville uansett ha skilt meg fra en partner, som hadde rævkjørt meg økonomisk så til de grader.

Uansett ikke du som skal ordne dette. Høres ut som du har mer enn nok med ditt. Det har du lov å si, uten dårlig samvittighet.

Anonymkode: bf263...3d9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom du låner bort penger nå, reduserer du bufferen din. Den kan være god og ha for deg om det skulle dukke opp uforutsette utgifter. 

Om de har eid huset i 15-25 år, og nå er i knipe, det virker litt spesielt på meg. Sikker på at de ikke rett og slett prøver seg? 

De kan jo evt søke om nødlån fra NAV om de er i skikkelig knipe? 

Anonymkode: deb18...dda

De har vært veldig transparante om situastionen.. jeg vet de har vært hos namsmann. Jeg vet de har lånt penger av andre familie medlemmer før. Jeg vet de når har lån i husbanken etter mye om og men. 

Dette er alt pga nav. Nav nekter betale den ene parten penger så de lever på en inntekt..  foreldrene mine er ikke slu.. de har altid stått opp for meg og søskene min.. de er grunnen til at jeg aldri følte meg redd om jeg hadde lite penger. Ikke fordi jeg lånte penger men fordi jeg viste de aldri lot meg gå sulten. Når parten mistet jobben sin pga helse messige grunner så ble det vanskelig å leve på mindre enn halvparten av det de var vant til.. det var vanskelig å innrømme at de hadde droppet så mye i "ranke".. å jeg forstår dem.. jeg har 18k i gjeld. Ikke fordi det var nødvendig men fordi jeg var vandt til å ha litt mere å bruke på ting. 

Om nav bare hadde betalt nok til å betale regningene og mat.. så hadde de ikke trengt å låne penger. 

Skrevet
Sniff76 skrev (1 time siden):

Husk også, at hvis bankene verken vil la dem låne opp på huset, ta opp forbrukslån eller skaffe seg nye kredittkort, er det fordi de anser dem som dårlige betalere eller at de har fått mye gjeld allerede. Hvorfor skal DU synes at de er tryggere betalere til deg? Tenk over hvor vilt dette egentlig er... 😊

Det er to personer i det forholdet. Mitt lån er til personen som har samme økonomisk tankegang som meg... ikke personen som skapte det økonomiske presset.

Skrevet
Oblivion skrev (1 minutt siden):

De har vært veldig transparante om situastionen.. jeg vet de har vært hos namsmann. Jeg vet de har lånt penger av andre familie medlemmer før. Jeg vet de når har lån i husbanken etter mye om og men. 

Dette er alt pga nav. Nav nekter betale den ene parten penger så de lever på en inntekt..  foreldrene mine er ikke slu.. de har altid stått opp for meg og søskene min.. de er grunnen til at jeg aldri følte meg redd om jeg hadde lite penger. Ikke fordi jeg lånte penger men fordi jeg viste de aldri lot meg gå sulten. Når parten mistet jobben sin pga helse messige grunner så ble det vanskelig å leve på mindre enn halvparten av det de var vant til.. det var vanskelig å innrømme at de hadde droppet så mye i "ranke".. å jeg forstår dem.. jeg har 18k i gjeld. Ikke fordi det var nødvendig men fordi jeg var vandt til å ha litt mere å bruke på ting. 

Om nav bare hadde betalt nok til å betale regningene og mat.. så hadde de ikke trengt å låne penger. 

Har de søkt om arbeidsledighetstrygd og fått avslag? Dagpenger? Går den arbeidsledige på tiltak hos NAV? Søker personen på jobb via NAV? Hvorfor tror dere at NAV skylder penger? 

• Nyttig 3
Skrevet
mereo skrev (27 minutter siden):

Så den måten de holder på med ønsker du faktisk å ha i ditt liv? Da er det faktisk bedre å være alene.

Venner og partner, det er faktisk mulig å få seg - selv for autister. Men man må som alle andre legge ned litt jobb for å få venner og relasjoner.

Du har jo søsken, siden du nevner de lengre opp. Hvorfor er ikke de blitt spurt?

"Mulig å få seg" tror du ikke jeg har prøvd i 29 år?.. Sa aldri jeg er alene pga jeg er autistisk. Jeg er alene fordi jeg rett å slett ikke er en god nok venn for folk flest. Så jeg blir glemt å etterlat unsett hvor mye jeg prøver.

Nevnt søsken har såvidt råd til å betale regningene sine selv. Jeg er den ansvarlige desverre.. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har de søkt om arbeidsledighetstrygd og fått avslag? Dagpenger? Går den arbeidsledige på tiltak hos NAV? Søker personen på jobb via NAV? Hvorfor tror dere at NAV skylder penger? 

Er arbeidsledighetstrygd de venter på. 60-90 dagers behandlings tid. Null inntekt til da. NAV skylder dem fordi nav er ansvarlig for å hjelpe de som faller utenfor arbeidslivet i å balansere økonomien slik at man ikke går sulten eller uten husrom

Skrevet

De kan jo evt søke om nødlån fra NAV om de er i skikkelig knipe? 

Nødlån til villaeiere?

Det visst ingen grenser for forventninger til velferdsstaten.

Huset må selges, ts må klare seg uten lagerplass i barndomshjem og garasje. Foreldre må komme seg i arbeid et eller annet sted i landet. 

Anonymkode: 5bdb3...26b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nødlån til villaeiere?

Det visst ingen grenser for forventninger til velferdsstaten.

Huset må selges, ts må klare seg uten lagerplass i barndomshjem og garasje. Foreldre må komme seg i arbeid et eller annet sted i landet. 

Ja tenk at to mennesker betaler skatt i 40 år og plutselig trenger midlertidig økonomisk hjelp. Det er jo så grådig! Enn å be om resurser man har hjulpet bygge opp. 

Bare fordi noen har er hus betyr ikke det at det er en villa.. om du ser huset så er første tanket et lite familie hus. Så mange kvm er det faktisk ikke..

Skrevet
Oblivion skrev (5 minutter siden):

Er arbeidsledighetstrygd de venter på. 60-90 dagers behandlings tid. Null inntekt til da. NAV skylder dem fordi nav er ansvarlig for å hjelpe de som faller utenfor arbeidslivet i å balansere økonomien slik at man ikke går sulten eller uten husrom

🤔🤔 Hva er dette for noen holdning /mening? For meg er det bare merkelig, men det henger kanskje sammen med at de er ressurssvake. Mener du dette også?

Folk må ta ansvar for seg selv og ikke vente på at penger ramler inn fra Staten hver gang noe skulle skje.

Jeg mistenker at hva vi svarer deg i denne tråden, ikke er ting du egentlig vil ta innover deg. Og at du kommer til å selge fondene dine og ta opp gjeld for foreldrene dine. Er det noe du vil ha hjelp med her egentlig, - du virker bestemt på hva du skal gjøre?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Oblivion skrev (8 minutter siden):

Når man har sagt opp selv, så er det 18 uker før man får arbeidsledighetstrygd.

Du skrev tidligere at vedkommende hadde sluttet uten å ha noen annen jobb å gå til. NAV kan derfor ikke hjelpe nå.

Anonymkode: 80090...6c7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Oblivion skrev (12 minutter siden):

De har ikke havnet der de pga dette. Det er langvarig økonomiske problemer. Du skrev om namsmannen og tvangssalg tidligere. Det er visst alltid noe med disse foreldrene dine. IKKE lån de penger. 

De må finne andre løsninger på sine vedvarende økonomiske problemer. Slett søknaden din om kredittkort og ikke søk om forbrukslån pga dem. 

De kan søke om sosialstønad! De kan søke om avdragsfrihet på boliglånet. De bør uansett selge boligen og finne seg noe billigere!

Anonymkode: d9d22...d4d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Oblivion skrev (21 minutter siden):

Dette er alt pga nav. Nav nekter betale den ene parten penger så de lever på en inntekt

Nei, det er ikke NAVs skyld at dine foreldre har stelt seg dårlig. 

Enhver voksen er ansvarlig for å forsørge seg selv. 

• Liker 2
Skrevet
Oblivion skrev (23 minutter siden):

Det er to personer i det forholdet. Mitt lån er til personen som har samme økonomisk tankegang som meg... ikke personen som skapte det økonomiske presset.

Disse to er uansett en enhet. De er gift. 

Anonymkode: d9d22...d4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En måte å hjelpe foreldrene dine på, TS, kan være å ordne et møte med en økonomisk rådgiver i banken. Når man får redusert inntekt, slik jeg forstår er tilfellet for dine foreldre her, så kan det være greit med litt hjelp til å se hvordan man kan tilpasse forbruket sitt til den nye situasjonen. Selv om den ene parten har et fornuftig forhold til økonomi, kan det være nyttig for den andre parten med innspill fra en nøytral tredjeperson.

Anonymkode: b8b44...5ab

• Hjerte 1
Skrevet

Det er et problem her i Norge at selv om økonomien går til helvete så skal alt være som før.

Du skal kunne beholde bikkja, huset, bilen etc.  

"NAV" skal sørge for dette.

I andre land forstår folk at du må sette tæring etter næring og at det er helt nødvendig å gi avkall på goder man tidligere hadde for at det skal gå rundt. 

• Nyttig 7
Skrevet

Når man har sagt opp selv, så er det 18 uker før man får arbeidsledighetstrygd.

Du skrev tidligere at vedkommende hadde sluttet uten å ha noen annen jobb å gå til. NAV kan derfor ikke hjelpe nå.

Anonymkode: 80090...6c7

Vedkommende sluttet pga forholdene. Ja jeg syns det er dumt å slutte uten å ha en jobb tilgjengelig. Men vedkommede hadde en jobb hvor de ikke trivdes og ikke hadde det godt helsemessig. Men jeg tenker.. bli i jobben 1-2 måneder til mens du søker.. men sånn er det no bare.. skulle gjerne jobbet for å ha bedre økonomi for alles del.. 

• Hjerte 1
Skrevet
Sniff76 skrev (1 time siden):

🤔🤔 Hva er dette for noen holdning /mening? For meg er det bare merkelig, men det henger kanskje sammen med at de er ressurssvake. Mener du dette også?

Folk må ta ansvar for seg selv og ikke vente på at penger ramler inn fra Staten hver gang noe skulle skje.

Jeg mistenker at hva vi svarer deg i denne tråden, ikke er ting du egentlig vil ta innover deg. Og at du kommer til å selge fondene dine og ta opp gjeld for foreldrene dine. Er det noe du vil ha hjelp med her egentlig, - du virker bestemt på hva du skal gjøre?

Er ganske sikker på at hoved innlegget ikke sier "hjelp hva skal jeg gjøre?".. var mere et rop om sympati og muligheten til å snakke om situasjonen etter en natt med halsbrann og nullsøvn. 

Skrevet

Et helt entydig nei.

Skrevet
Oblivion skrev (4 timer siden):

"Mulig å få seg" tror du ikke jeg har prøvd i 29 år?.. Sa aldri jeg er alene pga jeg er autistisk. Jeg er alene fordi jeg rett å slett ikke er en god nok venn for folk flest. Så jeg blir glemt å etterlat unsett hvor mye jeg prøver.

Nevnt søsken har såvidt råd til å betale regningene sine selv. Jeg er den ansvarlige desverre.. 

Du er absolutt ikke den ansvarlige. Du er en enabler. På grunn av deg vil de bare forsette med samme uansvarlige livsførsel i lengre tid. I tillegg ødelegger du for deg selv. Steng igjen krana. Det vil være det eneste fornuftige å gjøre. 

Anonymkode: 6b9e6...44d

• Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...