Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Oblivion skrev (1 time siden):

Foreldrene mine has slitt økonomisk de siste årene, og det er til å forstå pga sykdom og dårlig jobbmuligheter samt endring i livsstil. Dette endte med at de nesten mistet huset. Og nå står de i ei klemme hvor de igjen ikke har nok til å betale alt de skal.

Sannsynligheten for at de kommer til å betale deg tilbake er liten. Dessverre.

Du bør virkelig ikke risikere å sette deg mer i gjeld (forbrukslån, kredittkort etc.) for å betale for noen som ikke vil betale deg tilbake. Du vil bli sittende igjen med både gjelda og rentene. IKKE risiker ditt eget hus og din fremtid.

Jeg forstår at dette er foreldrene dine og at du gjerne vil hjelpe, men du har faktisk ikke mulighet til å hjelpe dem. Du har så du akkurat klarer deg, men ikke noe mer. Du er ung, du har kjøpt bolig og du etablerer deg. Foreldrene dine kan faktisk realisere sin formue ved å selge huset og kjøpe noe mindre. 

Anonymkode: 84e58...0d6

• Liker 2
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når to godt voksne mennesker nesten mister huset og må få sin uføre datter til å ta opp forbrukslån for å komme gjennom det så bør alle alarmer gå. Barndomshjem eller ei, dette går ikke TS. Du kan ikke hjelpe dem her, du har jo knapt penger til å overleve selv. 

Men trenger du hus, eller kunne du bodd enklere? 

Anonymkode: 72f80...690

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du bør si nei.

klarer du ikke det, be om at en andel av huset overføres til deg. Klarer de ikke betale og må selge huset senere er du sikret noe tilbake.

Gir du penger må du anse det som gave. De ser du aldri igjen. Ikke vær naiv. 

Anonymkode: 9b557...15c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

klarer du ikke det, be om at en andel av huset overføres til deg. Klarer de ikke betale og må selge huset senere er du sikret noe tilbake.

Nei nei nei!

Da er hun plutselig også ansvarlig for at huset blir betalt (+ ansvarlig for eiendomsskatt, renovasjon etc.) og dersom huset går til tvangssalg så kan hennes hus også gå med i dragsuget. 

TS: Du må ikke eie noe sammen med dine foreldre. Hold økonomi og eieforhold med dem adskilt, så du ikke risikerer å miste ditt. 

Anonymkode: 84e58...0d6

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Så tenker jeg fot TS så er det ikke viljen til å hjelpe det står på, men det er rett og slett den økonomiske muligheten. 

• Liker 2
Skrevet

Si nei. Rett og slett.

Anonymkode: dccc4...c07

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De må selge huset. Du må ikke ta opp lån! 

Anonymkode: 64a3b...575

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er selvfølgelig helt greit å si nei, og heller hjelpe foreldrene dine til å finne en varig løsning.

Men må også si at du jammen er flink med penger som både har bolig, bil og fondssparing på uførestønad og bare er 29 år.

Anonymkode: a3aeb...2fa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er singel og ufør, foreldrene dine er to godt voksne som bør vite bedre. Du skal ikke låne de penger ts. Må de selge huset så er det kanskje bedre for dem, da kan de nedskalere til noe de har råd til.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Oblivion skrev (2 timer siden):

Må lufte litt frustrasjoner her. Jeg (29) har blitt satt i ei klemme av mine foreldre (60&58). 

De har eid huset sitt siden starten av 2000 tallet. Jeg klarte endelig å få nok til hus og bil helt alene. Men det tappet hele sparekonton min. 

Foreldrene mine has slitt økonomisk de siste årene, og det er til å forstå pga sykdom og dårlig jobbmuligheter samt endring i livsstil. Dette endte med at de nesten mistet huset. Og nå står de i ei klemme hvor de igjen ikke har nok til å betale alt de skal. Så her sitter jeg. Med følelsen av at det aldri skal bli min tur å puste lettere. Jeg hadde en liten sum på sparekonton igjen. Litt mindre i fondsparing. Nå har jeg fått forespørsel om å låne penger noe jeg er sikker på at de betaler tilbake (en dag). Men jeg betalte nettopp alle regningene mine å sitter igjen med 2.1 tusen kr... så.. hvorfor må jeg leve i usikkerhet bare fordi mine foreldre ikke klarer være ansvarlige voksne? Jeg måtte ta ut pengene fra fondet.. nå som de endelig kommer inn med fortjening. Jeg måtte søke om kreditt kort (enda ikke fått svar) i tilfelle det tar for lenge å få fond pengene. Jeg har sett på forbrukslån. Alt fordi mine foreldre ikke klarer å være voksne å dermed lene seg på meg.. de kan låne penger fra andre familie medlemmer.. men det går på egoet. Så egoet betyr mere enn at deres single datter på uføre skal føle seg trygg.. men jeg har ikke råd til å miste familien min.. jeg har ikke lyst til å miste barndomshjemme mitt. 

Å ja dette er nok bare syting. Det er jo sånn at de har hjulpet meg når jeg som verst var ung og økonomisk ødelagt.. men jeg tror aldri det sto mellom å betale regningene mine mot å kjøpe mat til seg selv.. 

Jeg var allerede ganske nede å deppa.. dette hjelper ikke

De skal ikke låne penger av deg!! Du skal si nei, dette er deres eget rot som de selv må rydde opp i. 

Om det betyr at de må selge huset, ja da må de det. De skal ikke sette deg i denne posisjonen. DU ER IKKE ANSVARLIG FOR DE. 

Du skal slette din søknad om kredittkort. Du kan hjelpe de med å se gjennom økonomien deres, kontakte banken for å se på muligheten om refinansiering av boliglånet, avdragsfrihet eller hva som må til. MEN du skal ikke betale noe for de på din bekostning! 

Anonymkode: d9d22...d4d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

De spør deg om penger, og ikke andre i familien, fordi de vet de ikke kommer til å betale det tilbake. 

Aldri ta opp forbrukslån. Må du ta opp forbrukslån, så har du ikke penger til å hjelpe dem. 

De sitter på en stor verdi i en enebolig. Foreldrene dine ønsker at du skal sette deg i en vanvittig gjeld, slik at de kan beholde huset de ikke har råd til. Helt sinnsykt!

De er to mennesker, med to inntekter. Du er én person med én inntekt. Det det de spør deg om er langt over grensen til hva som er greit. Det emosjonell utpressing. 

Anonymkode: bf263...3d9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2,1 tusen kroner…😅 Det var en spesiell måte å si/skrive det på. Man sier vel 2100,- eller -ca 2000,- ikke 2,1 tusen. 

Anonymkode: 86f93...5c5

2.1 tusen kroner. Amerikansk måte å skrive på.

Anonymkode: a2251...e5f

• Liker 1
Skrevet

For meg ville det vært helt utenkelig å lånt penger av mine barn. Hadde før solgt boligen min. Ikke lån til dine foreldre. Det er bare feil. Foreldre kan hjelpe eller låne til sine barn, men aldri omvendt. Da er noe galt med foreldrene.

Anonymkode: ce301...2e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er litt skremmende og lese. Forstår hva du står i men at du låner de penger nå er jo bare på kort sikt, snart er de tom for penger igjen. Det er ikke ditt ansvar. Når du tar ut penger i fond risikerer og få en skikkelig baksmell. 

Aldri fortell foreldre hvor mye penger du har på konto. De har faktisk ikke råd og sitte med det huset uansett. Synes det er rart at to stk ikke klarer og ordne økonomien selv. Høres ut som de lever at penger de ikke har. Mange arbeidsledige vil ha samme livstid som da de er i jobb. 

De pengene du har lånt vil du aldri se noe til mer. 

Anonymkode: 7df38...23f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreldrene dine kjøpte huset for en slikk og ingenting på 1970/80-tallet. De burde ha vært gjeldsfrie for 25 år siden. Dette tyder på elendig økonomisk styring, og du må ikke finne på å blande deg inn i deres katastrofale økonomi. Det burde strengt talt ikke finnes boomere uten millioner på sparekonto.

Anonymkode: 25dc4...a9d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Oblivion skrev (5 timer siden):

Må lufte litt frustrasjoner her. Jeg (29) har blitt satt i ei klemme av mine foreldre (60&58). 

De har eid huset sitt siden starten av 2000 tallet. Jeg klarte endelig å få nok til hus og bil helt alene. Men det tappet hele sparekonton min. 

Foreldrene mine has slitt økonomisk de siste årene, og det er til å forstå pga sykdom og dårlig jobbmuligheter samt endring i livsstil. Dette endte med at de nesten mistet huset. Og nå står de i ei klemme hvor de igjen ikke har nok til å betale alt de skal. Så her sitter jeg. Med følelsen av at det aldri skal bli min tur å puste lettere. Jeg hadde en liten sum på sparekonton igjen. Litt mindre i fondsparing. Nå har jeg fått forespørsel om å låne penger noe jeg er sikker på at de betaler tilbake (en dag). Men jeg betalte nettopp alle regningene mine å sitter igjen med 2.1 tusen kr... så.. hvorfor må jeg leve i usikkerhet bare fordi mine foreldre ikke klarer være ansvarlige voksne? Jeg måtte ta ut pengene fra fondet.. nå som de endelig kommer inn med fortjening. Jeg måtte søke om kreditt kort (enda ikke fått svar) i tilfelle det tar for lenge å få fond pengene. Jeg har sett på forbrukslån. Alt fordi mine foreldre ikke klarer å være voksne å dermed lene seg på meg.. de kan låne penger fra andre familie medlemmer.. men det går på egoet. Så egoet betyr mere enn at deres single datter på uføre skal føle seg trygg.. men jeg har ikke råd til å miste familien min.. jeg har ikke lyst til å miste barndomshjemme mitt. 

Å ja dette er nok bare syting. Det er jo sånn at de har hjulpet meg når jeg som verst var ung og økonomisk ødelagt.. men jeg tror aldri det sto mellom å betale regningene mine mot å kjøpe mat til seg selv.. 

Jeg var allerede ganske nede å deppa.. dette hjelper ikke

De burde se mulighetene for å selge og kjøpe seg noe mindre. Å låne en måned hjelper aldri. 

Anonymkode: cd082...a70

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Foreldrene dine kjøpte huset for en slikk og ingenting på 1970/80-tallet. De burde ha vært gjeldsfrie for 25 år siden. Dette tyder på elendig økonomisk styring, og du må ikke finne på å blande deg inn i deres katastrofale økonomi. Det burde strengt talt ikke finnes boomere uten millioner på sparekonto.

Anonymkode: 25dc4...a9d

Det står i startinnlegget at de har hatt huset siden begynnelsen av 2000-tallet.

Anonymkode: 68ca8...cbf

• Liker 2
Skrevet

Hva skal de med enebolig tenker nå jeg? 

Skrevet

Dersom du låner bort penger nå, reduserer du bufferen din. Den kan være god og ha for deg om det skulle dukke opp uforutsette utgifter. 

Om de har eid huset i 15-25 år, og nå er i knipe, det virker litt spesielt på meg. Sikker på at de ikke rett og slett prøver seg? 

De kan jo evt søke om nødlån fra NAV om de er i skikkelig knipe? 

Anonymkode: deb18...dda

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk også, at hvis bankene verken vil la dem låne opp på huset, ta opp forbrukslån eller skaffe seg nye kredittkort, er det fordi de anser dem som dårlige betalere eller at de har fått mye gjeld allerede. Hvorfor skal DU synes at de er tryggere betalere til deg? Tenk over hvor vilt dette egentlig er... 😊

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...