Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Oblivion skrev (7 timer siden):

Må lufte litt frustrasjoner her. Jeg (29) har blitt satt i ei klemme av mine foreldre (60&58). 

De har eid huset sitt siden starten av 2000 tallet. Jeg klarte endelig å få nok til hus og bil helt alene. Men det tappet hele sparekonton min. 

Foreldrene mine has slitt økonomisk de siste årene, og det er til å forstå pga sykdom og dårlig jobbmuligheter samt endring i livsstil. Dette endte med at de nesten mistet huset. Og nå står de i ei klemme hvor de igjen ikke har nok til å betale alt de skal. Så her sitter jeg. Med følelsen av at det aldri skal bli min tur å puste lettere. Jeg hadde en liten sum på sparekonton igjen. Litt mindre i fondsparing. Nå har jeg fått forespørsel om å låne penger noe jeg er sikker på at de betaler tilbake (en dag). Men jeg betalte nettopp alle regningene mine å sitter igjen med 2.1 tusen kr... så.. hvorfor må jeg leve i usikkerhet bare fordi mine foreldre ikke klarer være ansvarlige voksne? Jeg måtte ta ut pengene fra fondet.. nå som de endelig kommer inn med fortjening. Jeg måtte søke om kreditt kort (enda ikke fått svar) i tilfelle det tar for lenge å få fond pengene. Jeg har sett på forbrukslån. Alt fordi mine foreldre ikke klarer å være voksne å dermed lene seg på meg.. de kan låne penger fra andre familie medlemmer.. men det går på egoet. Så egoet betyr mere enn at deres single datter på uføre skal føle seg trygg.. men jeg har ikke råd til å miste familien min.. jeg har ikke lyst til å miste barndomshjemme mitt. 

Å ja dette er nok bare syting. Det er jo sånn at de har hjulpet meg når jeg som verst var ung og økonomisk ødelagt.. men jeg tror aldri det sto mellom å betale regningene mine mot å kjøpe mat til seg selv.. 

Jeg var allerede ganske nede å deppa.. dette hjelper ikke

IKKE ta opp forbrukslån! 
Her må de ordne seg selv. De er voksne mennesker - du har egne utgifter. La de ha opp lån. 

Anonymkode: 939fa...db4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De må selge huset sitt og kjøpe seg en liten leilighet.

Anonymkode: bf263...3d9

De argumenterer at siden det er kjent at de har finansielle problemer så vil de ikke få solgt huset til den prisen den er verdt. Og huset er til fordel for hele familien på dette tidspunktet da verken jeg eller søsken har oppbevaringsplass eller plass til å fikse bil.

• Hjerte 2
Skrevet

Det er de som evt skal ta opp forbrukslån og rydde opp i rotet sitt, ikke du.

Du må også slutte å fortelle hvor mye penger du har til familie og venner. Det har de ingenting med.

• Liker 1
Skrevet

For det første må du forklare at du ikke har penger og at du må ta opp lån for å hjelpe dem- noe du IKKE skal utsette deg selv for. 
For det andre må du slutte å holde emosjonelt fast i barndomshjemmet. Det er et hus. En ting. 
Glem huset og be dem selge og kjøpe seg ned så de faktisk har råd til å leve. 
Ting kommer og ting går. Å holde fast på en fysisk ting er bare noe man kan tillate seg hvis tingen gir livet ditt verdi. 
Nå gir denne tingen (barndomshjemmet) deg fortvilelse og smerte. 
La det gå, og vær heller stort og glad for det DU har klart å bygge opp. 
Du har fremtiden foran deg, så snu blikket og jobb videre med deg selv. 
Dine foreldre er voksne mennesker og må klare å ta ansvar for egne liv og handlinger!

Anonymkode: 7260f...569

De mener om de selger nå så vil folk kuppe det pga kjente økonomiske problem. Og tror det er en stolthets ting for far. Far har bygget huset. Det er også eneste plassen med oppbevaring og garasje vi kan bruke. Jeg tror ikke å kjøpe leilighet blir stort billigere annet enn strøm... akuratt nå tror jeg NAV ikke har betalt det de skal å derfor er de uten penger.. så håper jo at dette ikke skjer igjen.

Skrevet

Du kan ikke fortelle foreldrene dine at du har penger på bok.

Anonymkode: a2251...e5f

Jeg er autistisk. Jeg har store vansker med å lyve spesielt til "autoritere" personer i livet mitt.. jeg fikk spørsmål hvor mye jeg har og svaret ute å tenke lengere.. 

• Nyttig 1
Skrevet
Oblivion skrev (2 minutter siden):

De argumenterer at siden det er kjent at de har finansielle problemer så vil de ikke få solgt huset til den prisen den er verdt. Og huset er til fordel for hele familien på dette tidspunktet da verken jeg eller søsken har oppbevaringsplass eller plass til å fikse bil.

Dette har jo ingen rot i virkeligheten. Huset blir lagt ut for salg, til den prisen megler mener det er verdt. Foreldrene dine godtar bud de syns er innafor. 

Realiteten er at huset mest sannsynlig  vil bli lagt ut for tvangssalg, om de ikke velger å selge det frivillig nå.

• Liker 8
Skrevet
Oblivion skrev (1 minutt siden):

De mener om de selger nå så vil folk kuppe det pga kjente økonomiske problem. Og tror det er en stolthets ting for far. Far har bygget huset. Det er også eneste plassen med oppbevaring og garasje vi kan bruke. Jeg tror ikke å kjøpe leilighet blir stort billigere annet enn strøm... akuratt nå tror jeg NAV ikke har betalt det de skal å derfor er de uten penger.. så håper jo at dette ikke skjer igjen.

Men alt dette er ikkje ditt problem! Du har allereie lånt dei pengar ein gong. No må foreldra dine spørre nokon andre eller snakke med banken. 

Ikkje gå inn i noko diskusjon. Berre sei enkelt og greit "Beklagar, denne gongen har eg ikkje mulighet til å låne ut pengar"

• Liker 1
Skrevet
mereo skrev (7 timer siden):

Vet du hva, her synes jeg faktisk du skal si nei. Mister du familien din pga det, ja da tror jeg faktisk kanskje det er bedre uten.

Og jeg er normalt sett positiv til å hjelpe der man kan. Men du har faktisk økonomisk nok med deg selv! Og de har ingenting med ha du har av oppsparte midler i fond å gjøre.

Det er tydelig at de enten har alt for høye utgifter, lever over evne eller mangler økonomisk forståelse/sans.

Det er de som da må gjøre justeringer i sitt liv. 

Og ikke miste barndomshjemmet? Har du egentlig tenkt til å bo der selv? Hvis ja, får du kjøpe det av de. Hvis nei, da må du gi slipp på utopien om evig barndomshjem.

Om jeg mister familien min så har jeg ingen.. jeg har ingen venner. Ingen partner. Ingen. 

Jeg skulle gjerne kjøpt av dem huset. Når dette først skjedde tilba jeg meg å kjøpe meg inn mot å bygge en seperate bodel. Fikk ikke lov. Spurte om å leie mot å bo i camping vogn til jeg fikk spart litt penger. Nope.. alt handler om egoet til foreldrene mine. De skal ikke ha hjelp men alikevel skal de ha hjelp..

Skrevet

Du sier at du ikke ønsker å miste barndomshjemmet, betyr det at du tenker du er fremtidig arving her? Er du ufør og de sliter også økonomisk? Kanskje må dere samsnakke de store linjene her? Kan de refinansiere lån på huset? Hvis du tenker at du skal arve og dermed selge det du eier uansett kan det være lurt å ta en større samtale om fremtiden og økonomi, for du betaler jo uansett for dem og da bør du sikre deg at du sitter igjen med barndomshjemmet hvis det er en del av motivasjonen for at du betaler.. det er dyrtid for mange, også de med god økonomi så at flere som allerede har dårligere råd i utgangspunktet nå får det vanskelig skjønner jeg godt :( 

Anonymkode: 096ab...378

De var sekunder fra tvangssalg. De har nok gjort alt de kan for å beholde huset. Om jeg skal arve? Nja. Tvilsomt. Men det er praktiske grunner at jeg vil huset skal forbli i familien. 

Alt jeg arver er nok gjeld..

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Oblivion skrev (4 minutter siden):

Om jeg mister familien min så har jeg ingen.. jeg har ingen venner. Ingen partner. Ingen. 

Jeg skulle gjerne kjøpt av dem huset. Når dette først skjedde tilba jeg meg å kjøpe meg inn mot å bygge en seperate bodel. Fikk ikke lov. Spurte om å leie mot å bo i camping vogn til jeg fikk spart litt penger. Nope.. alt handler om egoet til foreldrene mine. De skal ikke ha hjelp men alikevel skal de ha hjelp..

Så den måten de holder på med ønsker du faktisk å ha i ditt liv? Da er det faktisk bedre å være alene.

Venner og partner, det er faktisk mulig å få seg - selv for autister. Men man må som alle andre legge ned litt jobb for å få venner og relasjoner.

Du har jo søsken, siden du nevner de lengre opp. Hvorfor er ikke de blitt spurt?

Endret av mereo
  • Hjerte 3
Skrevet
Oblivion skrev (Akkurat nå):

De var sekunder fra tvangssalg. De har nok gjort alt de kan for å beholde huset. Om jeg skal arve? Nja. Tvilsomt. Men det er praktiske grunner at jeg vil huset skal forbli i familien. 

Alt jeg arver er nok gjeld..

Å gjeld, da arver man ikke. Da frasier man seg arven, med mindre man kan bare cashe ut gjelden!

Skrevet

De må gå i dialog med banken. Ikke med deg. Det finnes ofte løsninger hvis man snakker med banken om økonomiske vansker. Du skal ikke ta opp lån for å redde foreldrene dine sin økonomi!

Anonymkode: 3e1f7...f33

De ble nesten tvangssolgt. Det de kan snakke med banken om er snakket om. Problemet her er at nav ikke har betalt for seg så de sitter med en inntekt. Men er vel sur fordi personen på nav "kan" jobbe. Men er så sykt urasjonel at dem bare sluttet i en jobb uten å ha en jobb klar.......

Skrevet
Oblivion skrev (7 minutter siden):

Jeg er autistisk. Jeg har store vansker med å lyve spesielt til "autoritere" personer i livet mitt.. jeg fikk spørsmål hvor mye jeg har og svaret ute å tenke lengere.. 

Så ekle de er med deg.

Skrevet
Oblivion skrev (1 minutt siden):

De ble nesten tvangssolgt. Det de kan snakke med banken om er snakket om. Problemet her er at nav ikke har betalt for seg så de sitter med en inntekt. Men er vel sur fordi personen på nav "kan" jobbe. Men er så sykt urasjonel at dem bare sluttet i en jobb uten å ha en jobb klar.......

Det er ganske urasjonelt å tro at NAV skal stilles opp på et blunk hver gang det blir uvær. Uansett vet ALLE at NAV bruker månedsvis på å behandle søknader.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sannsynligheten for at de kommer til å betale deg tilbake er liten. Dessverre.

Du bør virkelig ikke risikere å sette deg mer i gjeld (forbrukslån, kredittkort etc.) for å betale for noen som ikke vil betale deg tilbake. Du vil bli sittende igjen med både gjelda og rentene. IKKE risiker ditt eget hus og din fremtid.

Jeg forstår at dette er foreldrene dine og at du gjerne vil hjelpe, men du har faktisk ikke mulighet til å hjelpe dem. Du har så du akkurat klarer deg, men ikke noe mer. Du er ung, du har kjøpt bolig og du etablerer deg. Foreldrene dine kan faktisk realisere sin formue ved å selge huset og kjøpe noe mindre. 

Anonymkode: 84e58...0d6

Den parten som spurte om pengene har lånt penger av meg før. Betalt tilbake på dagen. Det er den andre idioten som har satt dem i denne økononiske krisen. Så jeg vet jeg får pengene tilbake. Problemet er at det er ukjent når pga de vet ikke når de får penger... de kan ikke ta opp lån da de er sperrer. Lånet er ikke til dem. Lånet er til meg som en midlertidig buffer... 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når to godt voksne mennesker nesten mister huset og må få sin uføre datter til å ta opp forbrukslån for å komme gjennom det så bør alle alarmer gå. Barndomshjem eller ei, dette går ikke TS. Du kan ikke hjelpe dem her, du har jo knapt penger til å overleve selv. 

Men trenger du hus, eller kunne du bodd enklere? 

Anonymkode: 72f80...690

Med hus mener jeg en liten leilighet. 

Jeg bor så enkelt som jeg kan.. Men ting har fomlet seg opp for meg økonomisk. Det ble veldig mye veldig fort denne måneden.. men dyr strøm. Dyr mat. Bomkravet kom. Dyr drivstoff. Jeg har avbetalt bil med ok forsikring. Jeg tar buss når det er mulig. Jeg spiser kun hjemme. Altså jeg er vandt til å ha lite penger.. men det siste årer har jeg hatt en sparekonto så jeg vet jeg ikke går sulten.. så jeg er så redd at når de tar alt så.. så er jeg stuck? Kan ikke låne av dem. Kan ikke låne av søsken. Har ingen venner. ..

• Hjerte 2
Skrevet
Oblivion skrev (2 minutter siden):

Med hus mener jeg en liten leilighet. 

Jeg bor så enkelt som jeg kan.. Men ting har fomlet seg opp for meg økonomisk. Det ble veldig mye veldig fort denne måneden.. men dyr strøm. Dyr mat. Bomkravet kom. Dyr drivstoff. Jeg har avbetalt bil med ok forsikring. Jeg tar buss når det er mulig. Jeg spiser kun hjemme. Altså jeg er vandt til å ha lite penger.. men det siste årer har jeg hatt en sparekonto så jeg vet jeg ikke går sulten.. så jeg er så redd at når de tar alt så.. så er jeg stuck? Kan ikke låne av dem. Kan ikke låne av søsken. Har ingen venner. ..

Akkurat dette skriver du i en melding til din mor.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er selvfølgelig helt greit å si nei, og heller hjelpe foreldrene dine til å finne en varig løsning.

Men må også si at du jammen er flink med penger som både har bolig, bil og fondssparing på uførestønad og bare er 29 år.

Anonymkode: a3aeb...2fa

Flink? Ikke egentlig.

Har husbanklån. Bilen og fondsparingen kom kun pågrunn av etterbetalinger når jeg fikk unguføre tillegg.. men for øyeblikket sitter regningene mine på rundt 22 tusen på en inntekt på 26. Denne måneden var de på 23... det er ikke lett. Men etter å ha levd som student for 500kr i måneden forså AAP i 8 år så er jeg minimalt vandt til å ha penger...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De spør deg om penger, og ikke andre i familien, fordi de vet de ikke kommer til å betale det tilbake. 

Aldri ta opp forbrukslån. Må du ta opp forbrukslån, så har du ikke penger til å hjelpe dem. 

De sitter på en stor verdi i en enebolig. Foreldrene dine ønsker at du skal sette deg i en vanvittig gjeld, slik at de kan beholde huset de ikke har råd til. Helt sinnsykt!

De er to mennesker, med to inntekter. Du er én person med én inntekt. Det det de spør deg om er langt over grensen til hva som er greit. Det emosjonell utpressing. 

Forbrukslånet var mer så jeg ikke sitter igjen med 2k alene.. jeg tåler å betale gjeld. Har alt 18k i gjeld selv.. 

De sitter med en bolig som er stemplet med dårlig økonomi. De blir aldri å få takst når folk i området vet de nesten mistet huset til tvangsalg. 

Det er to personer med en lønn. Litt demmes egen feil. Men du mæ husket at bare fordi to personer har gjeld så er det ikke fordi begge er problemet. Den ene parten ble faktisk gjeldsfri etter en del år me klarna. Den andre personen er problemet hvor de bruker penger de ikke har..jeg låner penger til den ansvarlige parten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Foreldrene dine kjøpte huset for en slikk og ingenting på 1970/80-tallet. De burde ha vært gjeldsfrie for 25 år siden. Dette tyder på elendig økonomisk styring, og du må ikke finne på å blande deg inn i deres katastrofale økonomi. Det burde strengt talt ikke finnes boomere uten millioner på sparekonto.

Anonymkode: 25dc4...a9d

Jeg skrev de har hus fra starten av 2000.. aka kun 24-26år siden.. å de har tatt opp lån opp mot verdien av boligen ikke lånet på boligen.. så selv om boligen er verdt 3x så har de også økt boliglånet på lik linje. 

Ja det er dumt. Nei jeg skjønner ikke hvordan de har fått det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...