AnonymBruker Skrevet 3. april #1 Skrevet 3. april Jeg er gift med en utenlandsk mann, og han kommuniserer enn så lenge på engelsk. Vi bor her i Norge. Til stadighet opplever han at når han ringer offenlige kontorer, legekontorer, resepsjoner, kanskje en butikk eller et apotek osv., så snakker de ikke engelsk. Atte hæ? Jeg trodde ikke det var noen under 40år som er født og oppvokst i Norge som ikke snakker forståelig engelsk? Har noe endret seg som jeg ikke er klar over? Anonymkode: 19f72...e78 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #2 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er gift med en utenlandsk mann, og han kommuniserer enn så lenge på engelsk. Vi bor her i Norge. Til stadighet opplever han at når han ringer offenlige kontorer, legekontorer, resepsjoner, kanskje en butikk eller et apotek osv., så snakker de ikke engelsk. Atte hæ? Jeg trodde ikke det var noen under 40år som er født og oppvokst i Norge som ikke snakker forståelig engelsk? Har noe endret seg som jeg ikke er klar over? Anonymkode: 19f72...e78 Hvordan kan dere vite alderen på personer han har kontakt pr telefon? Anonymkode: 29d0b...f0f 19 2
Daria Skrevet 3. april #3 Skrevet 3. april Kunnskap og ferdigheter som ikke brukes, går fort i glemmeboken. Jeg var god i fransk på videregående, men vil helst slippe å måtte bruke det nå (for ikke å snakke om matte ut over det grunnleggende, hverdagslige - der har mye kunnskap dødd en stille død...). Det er også forskjell på å kunne følge med på en film eller bestille mat på ferie og å kunne ha en profesjonell samtale uten forvarsel. Jeg er generelt god i engelsk, men kan se for meg mange situasjoner hvor jeg likevel ville ha slitt med manglende ordforråd. 15 3
AnonymBruker Skrevet 3. april #4 Skrevet 3. april Jeg har engelsk som morsmål, og bruker det i hverdagen selv om jeg kan norsk fordi jeg har bodd her lenge. Det skjer jo at folk ikke kan så godt engelsk, men det er ekstremt sjelden, og aldri yngre mennesker (bare sånn 50-60+). Anonymkode: 28ca6...3f0
AnonymBruker Skrevet 3. april #5 Skrevet 3. april Jeg syns det er rart å forvente at folk skal tilpasse seg til å snakke noe annet enn norsk i Norge. Jeg blir irritert på restauranter etc hvor betjeningen ikke kan norsk. Hilsen Karen (48) som snakker og forstår engelsk veldig godt Anonymkode: 55183...c1f 23 4 11
AnonymBruker Skrevet 3. april #6 Skrevet 3. april Min erfaring er at de fleste yngre nordmenn er veldig gode i norsk. Men kan det ha noe å gjøre med at han snakker engelsk med sterk aksent? Anonymkode: 7f0eb...f75 3
AnonymBruker Skrevet 3. april #7 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min erfaring er at de fleste yngre nordmenn er veldig gode i norsk. Men kan det ha noe å gjøre med at han snakker engelsk med sterk aksent? Anonymkode: 7f0eb...f75 Det er jo litt flaks at de fleste yngre nordmenn er veldig gode i norsk. 😆 Anonymkode: 28ca6...3f0 5 4
AnonymBruker Skrevet 3. april #8 Skrevet 3. april Hvorfor skal alle tilpasse seg mannen din og ikke omvendt? Han bor tross alt i Norge. Ikke alle er komfortable med å snakke engelsk og det er ikkenoe krav til at de han ringer skal måtte snakke engelsk i jobben sin heller. Anonymkode: f2f7e...a72 23 1 8
AnonymBruker Skrevet 3. april #9 Skrevet 3. april Hvorfor verner ikke nordmenn bedre om vårt eget språk? Hjelp deres engelskspråklige venner å lære norsk hvis de har tenkt å være her. Anonymkode: 08495...107 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. april #10 Skrevet 3. april Høres veldig rart ut. De unge i dag snakker jo nesten mer (amerikansk-)engelsk enn norsk. Jeg er lærer og opplever at veldig mange barn og unge blander så mye engelsk inn i dagligtalen at de glemmer enkle norske ord. Kan det være at de enten ikke er så unge som dere tror, eller at mannen din snakker veldig dårlig engelsk som er vanskelig å forstå? Anonymkode: 3754e...621 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #11 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns det er rart å forvente at folk skal tilpasse seg til å snakke noe annet enn norsk i Norge. Jeg blir irritert på restauranter etc hvor betjeningen ikke kan norsk. Hilsen Karen (48) som snakker og forstår engelsk veldig godt Anonymkode: 55183...c1f Jeg synes det er keitete å ikke kunne være fleksibel og tilpasse seg mer. Det er uansett grenser for hvor fort man skal forvente at tilflyttere skal lære seg norsk, særlig utover ordinær dagligtale. Beklager men jeg forventer faktisk at folk flest i Norge snakker engelsk. Jeg tror ikke jeg lenger legger merke til om noen snakker engelsk eller norsk til meg. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Min erfaring er at de fleste yngre nordmenn er veldig gode i norsk. Men kan det ha noe å gjøre med at han snakker engelsk med sterk aksent? Anonymkode: 7f0eb...f75 Da burde jo hans kolleger, venner, naboer, jeg osv. som snakker engelsk med ham også ha problemer med å forstå ham men det gjør de jo ikke. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor skal alle tilpasse seg mannen din og ikke omvendt? Han bor tross alt i Norge. Ikke alle er komfortable med å snakke engelsk og det er ikkenoe krav til at de han ringer skal måtte snakke engelsk i jobben sin heller. Anonymkode: f2f7e...a72 Det er grenser for hvor fort man klarer å lære seg et nytt språk. Engelsk er verdensspråket, lik det eller ei. Å være ukomfortabel, og å ikke være i stand til, å snakke engelsk er to ulike ting. At folk er usikker er ok, men å ikke kunne/nekte er noe helt annet. Dette er offentlige instanser som kontaktes, og han er ikke den eneste utlenningen som må kontakte disse, så her burde jo engelsk vært i stillingsutlysningen. Å ikke kunne engelsk på et legekontor er jo helt krise, hva om det oppstår en nødssituasjon? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan kan dere vite alderen på personer han har kontakt pr telefon? Anonymkode: 29d0b...f0f Fordi de vil jo ikke la meg tolke per telefon. Han er voksen og de vil ikke ha noe med meg å gjøre, de vil snakke med ham. Men fordi de ikke kan engelsk, så ender det som regel opp med at vi må sette opp et møte med dem så jeg kan bli med fysisk. Og så sitter jeg da å tolker norsk-engelsk.... Sist gjorde vi det klart at enten må de snakke brukbar engelsk, eller så får de hoste opp tolk som snakker engelsk eller hans morsmål. Jeg kunne absolutt ikke være med å tolke den gangen. Plutselig kunne de engelsk likevel.... Anonymkode: 19f72...e78
AnonymBruker Skrevet 3. april #12 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er keitete å ikke kunne være fleksibel og tilpasse seg mer. Det er uansett grenser for hvor fort man skal forvente at tilflyttere skal lære seg norsk, særlig utover ordinær dagligtale. Beklager men jeg forventer faktisk at folk flest i Norge snakker engelsk. Jeg tror ikke jeg lenger legger merke til om noen snakker engelsk eller norsk til meg. Da burde jo hans kolleger, venner, naboer, jeg osv. som snakker engelsk med ham også ha problemer med å forstå ham men det gjør de jo ikke. Det er grenser for hvor fort man klarer å lære seg et nytt språk. Engelsk er verdensspråket, lik det eller ei. Å være ukomfortabel, og å ikke være i stand til, å snakke engelsk er to ulike ting. At folk er usikker er ok, men å ikke kunne/nekte er noe helt annet. Dette er offentlige instanser som kontaktes, og han er ikke den eneste utlenningen som må kontakte disse, så her burde jo engelsk vært i stillingsutlysningen. Å ikke kunne engelsk på et legekontor er jo helt krise, hva om det oppstår en nødssituasjon? Fordi de vil jo ikke la meg tolke per telefon. Han er voksen og de vil ikke ha noe med meg å gjøre, de vil snakke med ham. Men fordi de ikke kan engelsk, så ender det som regel opp med at vi må sette opp et møte med dem så jeg kan bli med fysisk. Og så sitter jeg da å tolker norsk-engelsk.... Sist gjorde vi det klart at enten må de snakke brukbar engelsk, eller så får de hoste opp tolk som snakker engelsk eller hans morsmål. Jeg kunne absolutt ikke være med å tolke den gangen. Plutselig kunne de engelsk likevel.... Anonymkode: 19f72...e78 Dette forklarer fremdeles ikke hvordan du kan vite at de er unge når dere snakker sammen på telefonen. Anonymkode: 29d0b...f0f 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #13 Skrevet 3. april Jeg er veldig god i engelsk. Men å snakk det? Nei der er jeg ikke god. Jeg lytter på engelsk og leser på engelsk hver dag. Men jeg snakker det aldri. Så det stoppes det opp til meg å. Vanlig hverdags ting ja. Men ikke hvis jeg må svare på fagspråk. Anonymkode: 4be6f...07e 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. april #14 Skrevet 3. april De fleste som er unge nok til å fortsatt jobbe snakker vel engelsk i dag. Tror ikke kjenner noen under 80 som ikke gjør det, kjenner også flere eldre enn det som kan engelsk. På offentlige kontorer og apotek bør man definitivt beherske engelsk. Anonymkode: 6b02d...84e 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #15 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes det er keitete å ikke kunne være fleksibel og tilpasse seg mer. Det er uansett grenser for hvor fort man skal forvente at tilflyttere skal lære seg norsk, særlig utover ordinær dagligtale. Beklager men jeg forventer faktisk at folk flest i Norge snakker engelsk. Jeg tror ikke jeg lenger legger merke til om noen snakker engelsk eller norsk til meg. Da burde jo hans kolleger, venner, naboer, jeg osv. som snakker engelsk med ham også ha problemer med å forstå ham men det gjør de jo ikke. Det er grenser for hvor fort man klarer å lære seg et nytt språk. Engelsk er verdensspråket, lik det eller ei. Å være ukomfortabel, og å ikke være i stand til, å snakke engelsk er to ulike ting. At folk er usikker er ok, men å ikke kunne/nekte er noe helt annet. Dette er offentlige instanser som kontaktes, og han er ikke den eneste utlenningen som må kontakte disse, så her burde jo engelsk vært i stillingsutlysningen. Å ikke kunne engelsk på et legekontor er jo helt krise, hva om det oppstår en nødssituasjon? Fordi de vil jo ikke la meg tolke per telefon. Han er voksen og de vil ikke ha noe med meg å gjøre, de vil snakke med ham. Men fordi de ikke kan engelsk, så ender det som regel opp med at vi må sette opp et møte med dem så jeg kan bli med fysisk. Og så sitter jeg da å tolker norsk-engelsk.... Sist gjorde vi det klart at enten må de snakke brukbar engelsk, eller så får de hoste opp tolk som snakker engelsk eller hans morsmål. Jeg kunne absolutt ikke være med å tolke den gangen. Plutselig kunne de engelsk likevel.... Anonymkode: 19f72...e78 Min mann er engelsk og har noen få ganger opplevd at det er litt språkproblemer når han skal snakke med en tjeneste. Men han er heldigvis ikke så jævla arrogant at han skylder språkproblemer på tjenesten når han ber de snakke engelsk i Norge. Anonymkode: de9ac...447 10 1 6
AnonymBruker Skrevet 3. april #16 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min mann er engelsk og har noen få ganger opplevd at det er litt språkproblemer når han skal snakke med en tjeneste. Men han er heldigvis ikke så jævla arrogant at han skylder språkproblemer på tjenesten når han ber de snakke engelsk i Norge. Anonymkode: de9ac...447 Nei, det fins faktisk ikke arrogant. Engelsk har vært obligatorisk i skolen i snart 60 år. Anonymkode: 6b02d...84e 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #17 Skrevet 3. april Det kan ta noen minutter for folk å bli varme i trøya, men kunnskapen burde være der. Anonymkode: e070f...242
AnonymBruker Skrevet 3. april #18 Skrevet 3. april Legekontor og apotek kan ikke drive med medisinsk informasjon eller gjøre vurderinger over telefon på et språk de ikke mestrer godt nok. I dette tilfellet bør godt nok være å mestre det som fagspråk. At de kan bruke sin engelsk i fysisk møte med pasient, det kan de nok, for da kan de i tillegg til språket se pasienten, se kroppsspråk, se kroppslige tegn, ta ev. relevante prøver og undersøkelser osv. Å ta slikt over telefon, det vil ikke være forsvarlig praksis om de ikke mestrer språket og fagspråket flytende. Både legekontor, apotek og offentlige kontorer må forholde seg til lover og regler, feilinformasjon kan få store følger. Du og din mann, Ts, er urimelig storforlangende! Javel, så må du enten bli med ham til legekontoret, apotek, offentlige kontorer - eller så må din mann bestille time hos lege og på forhånd be om å få med seg en tolk slik at legekontoret får bestilt tolk, eller få med seg en annen dere kjenner som er god nok i både norsk og engelsk. Tolketjenesten er til og med gratis så lenge han er knyttet til Folketrygden, så hva i all verden klager dere over? Dere er urimelige og svært lite smidige. Ja, det er en del ekstra hensyn dere begge to må ta, når dere velger å bo i et land hvor en av dere ikke kan språket godt nok enda. I den perioden må man forvente at dere begge to er smidige og løsningsorienterte. Når du hisser deg så opp pga. dette, så er du urimelig! Å forvente at et helt land skal stå på pinne for din mann og deg og tilpasse seg ham og deg akkurat når det passer dere, selv om han ikke har lært seg norsk, det er rimelig navlebeskuende. Flott at lege, apotek og offentlige kontorer viser ansvarlighet og ikke vil ta dette over telefon! Anonymkode: c8762...17a 10 1 7
AnonymBruker Skrevet 3. april #19 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan ta noen minutter for folk å bli varme i trøya, men kunnskapen burde være der. Anonymkode: e070f...242 Det bør den definitivt, og spesielt på legekontorer og apotek som TS nevner. Det er ikke bare fastboende som kan dukke opp der med behov for rask hjelp. Anonymkode: 6b02d...84e
Daria Skrevet 3. april #20 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Å ikke kunne engelsk på et legekontor er jo helt krise, hva om det oppstår en nødssituasjon? Strengt tatt er jo først og fremst krise for pasienten om hen ikke kan gjøre rede for seg på det lokale språket... Der man har rettigheter vdr tolk i offentlige sammenhenger ville jeg benyttet meg av det, vel så mye for å være sikker på at viktig informasjon forsvant i språkproblemer. Generelt får jeg inntrykk av at du har litt høye forventninger til at alle andre skal tilpasse seg - det er ikke gitt at alle i alle sammenhenger skal være komfortabel med å snakke et fremmedspråk. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det fins faktisk ikke arrogant. Engelsk har vært obligatorisk i skolen i snart 60 år. Anonymkode: 6b02d...84e Så du kan fortsatt alt du har lært på skolen? Klar for matteprøve, et par fysikkforsøk eller et foredrag om den norske kongerekken, her og nå? 5 1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå