Gå til innhold

Jeg er drit lei mannens holdning..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest hele tråden.

Dette er en emosjonell umoden Mann. De oppfører seg desverre slik. Han trenger en wakeup call, parterapi og inviduell terapi. Det er overhode ikke greit å behandle partneren sin slik som har gjør.

Samtidig må du også på en måte slutte å bidra til at han kan forsette denne oppførselen. Dette har du nok godtatt alt for lenge. Det er håp, det er jeg og mannen min et eksempel på, men han må ville få det til også. 

Den relasjonen dere har nå er mor og sønn. Det er vel ikke noe dere ønsker? 

Anonymkode: b6d87...512

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 17.11):

Herlighet, denne mannebabyen er det bare å dumpe. 

Han er «sliten» etter turnusjobb? Og det er ikke du, etter full jobb og 100% av ansvaret for 3 små barn mens han er borte? 

Hva pokker trenger du denne mannebabyen til?!? 
Det normale er at den som jobber borte i turnus gjør alt at husarbeid og oppfølging av barna i friperiodene, slik at partneren som er dobbeltarbeidende når h*n er borte får hentet seg inn. 

Anonymkode: f247b...669

Hmm.. Forstår logikken, men når får den turnusjobbende hentet seg inn? Aldri? Spør ikke for å være frekk, men forstår ikke helt hvordan kabalen skal gå opp i en sånn livssituasjon siden begge parter fortjener noe fritid (i mitt syn.)

Når alt kommer til alt er det vel den jobbende som bring home the bacon som fortjener litt ekstra slækk? Kanskje jeg tenker helt feil på det, men jeg syns denne var en litt vrien nøtt.. Nå skriver ikke ts om hun jobber eller ikke og jeg syns det har litt betydning for hvem som har "rett" her.. 

Anonymkode: 4fec5...a7b

AnonymBruker
Skrevet
UserBlqvla skrev (På 14.3.2026 den 14.59):

Har du en jobb eller er du hjemmeværende? Tenker det er litt relevant i saken. Ps: jeg sier ikke at mannen ikke trenger å hjelpe til hjemme 

Det er jo helt irrelevant. Han har da like mye ansvar. Han er jo som et barn, og hvem ønsker å dele sitt voksne liv med et barn, helt uavhengig av hvem som jobber og ikke. 

Hjelper til du liksom......... 

Anonymkode: b6d87...512

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hmm.. Forstår logikken, men når får den turnusjobbende hentet seg inn? Aldri? Spør ikke for å være frekk, men forstår ikke helt hvordan kabalen skal gå opp i en sånn livssituasjon siden begge parter fortjener noe fritid (i mitt syn.)

Når alt kommer til alt er det vel den jobbende som bring home the bacon som fortjener litt ekstra slækk? Kanskje jeg tenker helt feil på det, men jeg syns denne var en litt vrien nøtt.. Nå skriver ikke ts om hun jobber eller ikke og jeg syns det har litt betydning for hvem som har "rett" her.. 

Uansett situasjon tar du feil. 

Slækk? Det finnes ikke med flere små barn, altså. Begge jobber, men mannen her har jo ukesvis med fri, i motsetning til ts hvor ansvaret og kravene er tilstede hele tiden! Hun får jo aldri hentet seg inn!!!!

Anonymkode: 9198e...954

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hente seg inn? Barna må ha frokost, leveres i barnehagen, hentes, ha middag og matpakker og kveldsmat og kos, de må vaskes og lekes med og legges og trøstes midt på natta. Samme hva foreldrene jobber med eller hvor slitne de er. Barnas omsorgsbehov gir ikke noe slack. Og rydding, vask og  husarbeid, det gjør voksne etter seg selv, og for familien sin, det ansvaret forsvinner ikke. Vil man ha det strøkent, må man gjøre det selv. Selvfølgelig. Når én part tar alt ansvar og all jobb i perioder, kan man ikke kreve strøkent, uten at man gjør like mye selv. «Hente seg inn», det er jo det man gjør når man endelig er sammen med familien sin igjen og kan få lov til å delta, ordne med det ryddige huset man ønsker ha, knytte bånd og unne kjæresten sin litt slack. 

Anonymkode: c1d1e...2d3

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 20.14):

Misstenker at din mann har også noen positve sider, men du   har du åpenbart valgt å ikkje nevne noko om det ?

Under min oppvekst var dei fleste foreldre hardtarbeidende foreldre ,og  fedre var ofte fraverende når mødre var hjemmearbeidende , og  barnehager var eit ukjent begrep for dei fleste. Dei fleste barna gikk til /fra skolen eller syklet, og lek og morro var noe de fleste barna organiserte, og  fiskelukte , fjøslukta  hang igjenn på klærne til foreldrene, og øvrige familiemed.

Til tross for at mødre hadde mange munner som skulle har mat,og lange dager  så hadde de tid til stryke klær, bøte klær, brødbakst og vask, rydding  handlet om  "helgavask" . Barneselskaper var det slettes ikkje vanleg å bruke tid på å organisere,men barnedåpselskap,konfirmasjoner var vanleg å holde hjemme.  Idag er det i leide lokaler, hotell , og bunader til mange tusen. 

Så må ein for all del ikkje glemme at både fedre og mødre, og barn  bruker mye tid til skjermbruk som aldri blir nevnt. 

Poenget er ikkje at ein skal tilbake til slik det eingong var, men at samfunnet har endret seg . Medan  "mykje var langt  dårlige m.a. matrielt sett " er mykje også blitt bedre"  og   merkelige ar at det ble folk av det fleste barna ungdomer  som vokste opp også før utan at foreldre organiserte barnbursdagselskaper, kjørte dem til /fra skole, idrettsarangement etc.  

Anonymkode: 8b51b...cfc

Du må nå ta med at mor ikke jobbet på den tiden, naboene var hjelpsomme , og bestemødre var flittige hjelpere, før i tiden hadde man et samfunn i dagens samfunn er man helt alene. 

Anonymkode: 2f897...795

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må nå ta med at mor ikke jobbet på den tiden, naboene var hjelpsomme , og bestemødre var flittige hjelpere, før i tiden hadde man et samfunn i dagens samfunn er man helt alene. 

Anonymkode: 2f897...795

Javel? Så da er det fasiten? Min mor jobbet, og min far var sjømann. Det som er annerledes den gang er at mødrene på den tiden var og er mye sterkere enn dagens mødre som syter og klager. Blir bare oppgitt over wnkelte venninner som gråter over hvor hardt og vanskelig det er å ha barn I dagens samfunn. Patetisk.

Anonymkode: 2f7a0...4fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 17.01):

Min mann jobber jobber turnus, langt unna. Og det tror jeg er veldig enkelt å skylde på…

jeg står med hele huset alene, all oppfølgning av tre små barn, og det har vist seg å være at det må jeg uansett om han er på jobb eller har friperiode. Han bidrar ikke med noe annet enn økonomisk og god sex, basicly… han kan ikke la meg sove ut en dag, han kan ikke levere i bhg(da må jeg være med), han drar ikke å henter barna i barnehagen med mindre jeg SPØR, han har ikke engang giddi å logget seg inn på bhg-appen selv om han har den på telefonen, og fordeling av husarbeid her hjemme er den evige kranglen. Vi krangler sjeldent egentlig, men da vi krangler er det om det samme - husarbeid.

når man har tre barn er det aldri strøkent, men det spiller ingen rolle hvor ryddig eller rotete det er da han kommer hjem, for sur er han uansett fordi det ikke er ryddig nok. Om vi har liggi med spysjuka i en uke spiller ingen rolle, på en måte.. da han kommer hjem har jeg en stille forventning om at han skal bidra, fordi det er nettopp dette han har lovet meg - men det gjør han ikke. Hvis ikke jeg lager middag, da blir det ikke middag. Hvis ikke jeg tar klesvasken, så er det ikke reine klær.. han vil heller titte på biler, og «slappe av».. og jeg skjønner at han er sliten etter jobb da han jobber så intensivt, men når skal jeg få puste?

Og det som plager han, av rot, det gidder han ikke gjøre noe med. Da gir han heller cilent treatment, og går å legger seg i senga på telefonen - så da står jeg plutselig alene med alt likevel.. jeg syns dette er vanskelig, for han betyr så utrolig mye for meg og han er det viktigste jeg har - men denne oppførselen her syns jeg er så urettferdig! Jeg har prøvd å prate med han, men da går han helt i forsvar og setter seg i posisjonen «jada alt jeg gjør er dritt og jeg er skikkelig fæl» og så er det ikke noe mer enn det. Og jeg roser han hele tiden, og viser han at jeg verdsetter han og det han gjør forholdsvis ofte, så det er ikke slik at jeg bare nagger på han heller.. men jeg syns dette er veldig vanskelig. Og det har blitt slik hver gang han kommer hjem nå siste mnd’ene..

Anonymkode: 825e1...49c

Hvorfor betyr han mye for deg? Han er en drittsekk. Det er provoserende nok at han ikke bidrar, men det at han blir sur for at det ikke er ryddig nok når han selv ikke gidder å rydde det blir et annet nivå av provoserende. Da sier han uten ord at han mener alt med huset er din jobb og at han forventer at han skal få komme hjem til strøkent hus. Han har et gammeldags kjønnsrolle syn og det viser han helt tydelig. Han bidrar ikke fordi han mener det ikke er hans jobb.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Javel? Så da er det fasiten? Min mor jobbet, og min far var sjømann. Det som er annerledes den gang er at mødrene på den tiden var og er mye sterkere enn dagens mødre som syter og klager. Blir bare oppgitt over wnkelte venninner som gråter over hvor hardt og vanskelig det er å ha barn I dagens samfunn. Patetisk.

Og jeg syns holdningen DIN er patetisk! 

Slutt å kall deg selv en venninne. Hvem trenger fiender med en venn som deg! 

kan du ikke heller hjelpe venninnen dine? De har det ikke noe mindre dritt av at du fnyser ut av nesen og kaller dem PATETISKE. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 17.06):

Fordi han stort sett er der for meg når jeg trenger han på et emosjonelt plan… for utenom når det kommer til et issue jeg har med han

Ganske stort issue spør du meg og hvordan kan en mann som går i forsvar og svarer passivt aggressivt klare å være en emosjonell støtte? Han er jo emosjonelt umoden. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 17.18):

Typisk kg , gå fra han , drit i at dere har barn, krangler sjelden osv , ikke vits å prøve å løse problemer,..

Anonymkode: 72db0...eaf

Begge må prøve å løse problemene. Ellers går det jo ikke

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 17.37):

Og hvilke  turnusordning har husholdersken når mannen er bortreist på turnus, og jobber kanskje 12 t timer.? Regner med han har avspasering når mannen er hjemme fra jobb, og ser alt det ugjorte + en  " sur kjerring"

Mitt råd er at Dere snur på rollebytte /  ansvarsfordelingen, og du kommer deg uti jobb snarest  og så kan mannen din vera hjemme med borna.

Hvordan tror du det var FØR når mødre var hjemme med ungeflokk på 5-6 born + ansvar for husdyrholdet i fjøset  når ferdene var borte på sjøen, og hadde ikkje fast grunn under føttene på flere uker.  Verken mødre eller ferdetene hadde  såvist ikkje noen 8-16 jobb.  Til tross for at folk flest har fått bedre levestandard, og mer fritid så klager de aller fleste, og kjønnsfordelingskampen går sin gang. 

Fortsatt velger både menn og kvinner tradisjonelt, og undres på hvor de er alle kvinnens som er mer strukturert og ordensmennesker en menn ?   

Før i tiden jobbet begge like hardt. Det blir ikke det samme når en må gjøre alt hjemme etter jobb mens den andre får slappet av

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 17.55):

Kvinnen skriver ingenting om hun har selv en jobb eller om hun er hjemmeverande. ?

Barna går i baranehage og hva gjør dama  om hun ikkje er yrkesdeltagelse ?

Foreslår eit rollebytte, og, mannen slutter i jobb så kvinnfolket får kome seg uti jobb og ta ansvar for det økonomiske !

Vi bor i Norge. Er nesten ingen hjemmeværende mødre her

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg syns holdningen DIN er patetisk! 

Slutt å kall deg selv en venninne. Hvem trenger fiender med en venn som deg! 

kan du ikke heller hjelpe venninnen dine? De har det ikke noe mindre dritt av at du fnyser ut av nesen og kaller dem PATETISKE. 

Hjelpe med å passe barna deres mens de maler? Klarer man ikke å male OG passe på ungen samtidig?

Passe på ungen, slikt at hun kan gå på butikken for å handle mat? Hvorfor ikke bare ta med ungen? 

Passe på ungen så at hun kan ta seg en dusj? 

Virker som mange i dagens samfunn må ha hjelp til unødvendige ting, som er helt hverdagslige gjøremål som man i det minste burde klare når man har barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 18.10):

Enda  ein ensidig tråd postet av en  kvinnfolk som skriver nedtalende om partners deltagelse, og som  får umiddelbart mye støtte blandt sine medsøstre på KG og fordømmelse av partner.    

Arbeidsfordeling handler ikkje bare om intern jobb innenfor hjemmet, men også vel så mye utenfor hjemmet,

Dessuten  handler arbeidsfordelingen   om ansvarsforeling av det økonomiske 

Arbeidsfordeling handler også om ansvarsfordeling  i å forhold til å holde orden på fellesutgifter, vedlikehold, byggning, bilhold m.v 

Kan ikke se at det står noe om at han bygger og vedlikeholder noe som helst

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 19.10):

Ja, det er forventet alle tar ansvar for eget liv,men hvorfor har du utelatt en rekke andre arbeidsoppgaver som også "ligg under de daglige gjøremål i mange hjem" ?  Mange boliger er under oppføring her vi bor, og hvor er kvinnfolka innen bygg -og anlegg ?

Har den senere tid tatt del i eit dugnadsprosjekt m/ både mannfolk og  noen  kvinnfolk  brukte følgende utrykk:   Dette må  vel vera ein mannsjobb !   Når det er  tunge løft og møkka jobber som tettekloakkrør, og byggningskad ,og strømnettet ligger nede 

Ja,når det skal takast "tunge løft , og noen  drittjobber" som  tette kloakkrør, reprasjon av tak, vinduer, sage ned trær,  etc så er det vel fortsatt mannsjobber.  Mange jobber er utfordrende å kombinere med jobb, familie, og det er noe ein må ta høgde for når ein planlegger å bli foreldre.  Personleg støtter eg mer likestilling,og "det  bør  ikkje vera noe som heter kvinnfolk jobber eller mannsjobber verken innenfor eller utanfor hjemmet, men det er en lang vei å gå før ein er der.    

De fleste betaler fagfolk for å gjøre disse tingene. Og av de som gjør det selv, så er ikke dette ting som må gjøres kontinuerlig hver dag. Og faktum er at menn er fysisk sterkere enn kvinner, det kommer man ikke utenom

Endret av Maleficenta
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 17.06):

Fordi han stort sett er der for meg når jeg trenger han på et emosjonelt plan… for utenom når det kommer til et issue jeg har med han

Dette holder ikke i lengden, det vil du snart merke. Barna er enda små, og du har myyyye arbeid fremfor deg de neste årene… 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hjelpe med å passe barna deres mens de maler? Klarer man ikke å male OG passe på ungen samtidig?

Passe på ungen, slikt at hun kan gå på butikken for å handle mat? Hvorfor ikke bare ta med ungen? 

Passe på ungen så at hun kan ta seg en dusj? 

Virker som mange i dagens samfunn må ha hjelp til unødvendige ting, som er helt hverdagslige gjøremål som man i det minste burde klare når man har barn.

Rart at menn ikke forventes å klare dette da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Rart at menn ikke forventes å klare dette da

Da har man valgt feil mann hvis ikke de heller klarer å gjøre slike ting. Menn har blitt like tafattet  som kvinner, dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har man valgt feil mann hvis ikke de heller klarer å gjøre slike ting. Menn har blitt like tafattet  som kvinner, dessverre.

Joda det er jeg enig i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...