Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke matglede i Norge?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I de fleste land i verden, så betyr mat noe spesielt. Enten det er sydeuropeernes kultur for å gå ut og samles på restaurant og være sosiale rundt måltidet, med god mat og drikke, danskenes eftermiddagsmad hvor de nyter leverpostej med bacon og ribbenstek, muslimenes Iftar og Eid hvor måltidet står i fokus etter Ramadan, Amerikanernes Thanksgiving, svenskenes smørgåsbord og varme lunsjer og omtrent alle andre kulturer og land utenom den norske.

Nei, her skal vi spise den samme tørre brødskiva til lunsj hver dag, som gjerne skal skylles ned med lunken melk eller vann. Skolemat til barna har vi ikke råd til, til tross for å være verdens rikeste land...

Hvorfor har ikke Norge den matkulturen som man har i andre land?

Anonymkode: ed863...8d3

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser aldri brødskiver eller drikker melk. 

Anonymkode: 250f4...0cb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det stor matglede daglig.

Anonymkode: 3a51c...f12

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Opplever at det er stor matglede i Norge også. 

Hvorfor har ikke du og din familie matglede er kanskje saken?

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

For min egen del kan jeg svare at jeg verken har råd til veldig god mat, eller tid til å surre med noe som tar veldig lang tid etter jobb. Da er det hund som skal luftes, unger på trening og kamper, lekser skal gås gjennom, litt rydding osv osv. Dagen er pakket.

Når jeg har god tid liker jeg å lage digg mat, men budsjettet gjør at det ikke alltid blir det jeg har mest lyst på, selv om det er godt og laget fra bunn og alt det der. Det er det forsåvidt som regel i hverdagen også, men langt fra gourmet. 

Høye priser og to voksne i full jobb er nok hovedårsaken til at mat ikke er høyest prioritert i norsk hverdag. 

Anonymkode: fa826...6dd

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette. I min familie spiser vi variert og god mat med stor glede. Ingen på min arbeidsplass spiser tørre skiver til lunsj. De fleste har variert mat. Og jeg foretrekker å spise kald lunsj (jeg kan varme meg mat på jobb om jeg vil, da) og ha en halvtimes lunsjpause enn å ha lunsjpause på 1+ time med varm lunsj og som konsekvens av dette måtte jobbe lengre på ettermiddagen.

Anonymkode: f99cc...46e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skolemat til barna har vi ikke råd til, til tross for å være verdens rikeste land...

hva mener du med dette? At staten skulle sponse skolemat til barna? Eller, hvem er det som ikke har råd?

Anonymkode: dac44...0e8

• Liker 5
Skrevet (endret)

Veldig godt spørsmål! Det har jeg tenkt på mange ganger. Det henger nok sammen med flere historiske ting.

En ting er ganske utbredt fattigdom mange områder i en tid der gjerne slikt ville vært utvkklet - la oss si fra sluten av 1800-tallet.

En annen faktor er nok mangel på varierte råvarer. Det var veldig mye grøt, grøt og atter grøt. Langs kysten hadde man fisk, men samtidig ble mye av den beste fisken i lange perioder solgt og man endte opp med å selv bare spise torskehoder og innnmat... 

Det er ikke det beste grunnlag for en god matkultur. I tillegg kommer jo dette med at norge var både protestantisk og i mange områder også pietistisk - så man skulle ikke glede seg mye over maten heller. 

Dette er jo historien - nå har jo det jevnet seg ut litt, men man ser jo på folks matvaner at selv folk med god økonomi handler på Rema og spiser ferdigmat (taco) på fredager. Vi er midt i sesongen for herlig skrei - noen benytter seg av muligheten, men jeg ser stadig flotte stykker med skrei havner i datodisken. 

Endret av Johan uten land
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg synes da vi har mye matglede i Norge.

Det er da ingen som må spise tørr brødskive? Til frokost spiser jeg alltid havregrøt og ikke brødskive. Melk liker jeg ikke men liker Biola. 

Det må ikke ett stort festmåltid til for å gi matglede. 

Skjønner det kan være kjipt med alt som må være så dyrt for tiden, men folk må prøve gjøre det beste ut av det❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Når jeg skriver at vi ikke har matglede i Norge, så mener jeg at det ikke er den kulturen for å samles rundt et godt måltid her i landet som i andre land. Som f.eks at vi ikke har et gratis, felles måltid på skoler og arbeidsplasser, men heller må ha med matpakke hjemmefra. Så er det jo forskjellig hva folk har med seg, men faktum er at mange, både ungdommer og voksne kjøper seg lunsj fra typ ferskvaredisken i butikken, fordi matpakkene vi har er så kjedelige.

En over her nevner havregrøt som noe vedkommende spiser hver dag. Det er jo noe som er typisk kjedelig, norsk kosthold.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mat i seg selv er litt oppskrytt. Og jeg er kokk.
Det er ikke håp

Anonymkode: dd60b...2cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I de fleste land i verden, så betyr mat noe spesielt. Enten det er sydeuropeernes kultur for å gå ut og samles på restaurant og være sosiale rundt måltidet, med god mat og drikke, danskenes eftermiddagsmad hvor de nyter leverpostej med bacon og ribbenstek, muslimenes Iftar og Eid hvor måltidet står i fokus etter Ramadan, Amerikanernes Thanksgiving, svenskenes smørgåsbord og varme lunsjer og omtrent alle andre kulturer og land utenom den norske.

Nei, her skal vi spise den samme tørre brødskiva til lunsj hver dag, som gjerne skal skylles ned med lunken melk eller vann. Skolemat til barna har vi ikke råd til, til tross for å være verdens rikeste land...

Baker hjemmebakt brød.

Noen ganger får barna med seg middagsrester de kan ha på skolen. 

Mat er hva man velger å gjøre det til.

Vi lager ofte mat sammen fordi det er både gøy og sosialt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes mat i seg selv er litt oppskrytt. Og jeg er kokk.
Det er ikke håp

Anonymkode: dd60b...2cb

Stakkars deg :klem3:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt mye tid på å lære meg å lage mat, mye penger på å kjøpe råvarer, og mye krefter på å holde familien samlet til minst ett måltid ved samlet bord også etter at de ble tenåringer, så jeg føler ikke helt at du treffer på oss.

Jeg tror at Norsk landbrukspolitikk/klima, høye priser og protestantisk nøysomhet har noe av skylden for at vi ikke nyter maten i samme grad som Italienere alle sammen.

Anonymkode: 60c0b...d4a

• Liker 4
Skrevet

Joda, jeg nøt et fett og deilig Mcdonalds-måltid i ettermiddag.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

det ikke er den kulturen for å samles rundt et godt måltid

Vi har jo det, men det er til middag og ikke til lunsj. Vi er en nasjon som verdsetter det å være effektiv på jobb for å slutte tidlig på ettermiddagen sånn at vi kan tilbringe mye tid hjemme med familien, så derfor velger vi kort lunsj.
Vi bruker god tid rundt middagsbordet, helgefrokosten, helgemiddagen og høytidsdager, alltid sammen med familien.

Anonymkode: 9b5b5...d41

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har brukt mye tid på å lære meg å lage mat, mye penger på å kjøpe råvarer, og mye krefter på å holde familien samlet til minst ett måltid ved samlet bord også etter at de ble tenåringer, så jeg føler ikke helt at du treffer på oss.

Jeg tror at Norsk landbrukspolitikk/klima, høye priser og protestantisk nøysomhet har noe av skylden for at vi ikke nyter maten i samme grad som Italienere alle sammen.

Anonymkode: 60c0b...d4a

Nei, det var vel ikke målet til TS å snakke om enkeltpersoner - svært mange av oss er tross alt langt mer en snittet opptatt av mat enn andre. 

Tror du er inne på noen - skrev jo noe av det samme over her. Landbrukspolitikken er et godt poeng - vi har hatt mye samvirke - Tine, som ikke har utviklet særlig mye før det ble litt mer konkurranse. Lenge var jo det f.eks. ikke mulig å få tak i f.eks. Parma-skinke i Norge, en måtte spise den salte norske. Yoghurt og ligende produkter kom seint inn på markedet. Hele systemet var jo nesten på grensen til kommunistisk..... 

... når det gjelder høye priser så tror jeg ikke så mye på det isolert sett, men at kanskje nordmenn er mer opptatt av å bruke penger på andre områder. Ikke minst bruker vi i sitt veldig mye på bolig, oppussing og hytter. Der man kanskje i andre land holder seg i byen, kjøper fin mat og dyr  vin, fråtser i bakervarer og frukt, så kjører normannen i Tesla opp til hytta og grabber med seg en Grandis på Jokern på veien.. 

Anonymkode: 5a35c...494

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Johan uten land skrev (1 time siden):

Dette er jo historien - nå har jo det jevnet seg ut litt, men man ser jo på folks matvaner at selv folk med god økonomi handler på Rema og spiser ferdigmat (taco) på fredager. Vi er midt i sesongen for herlig skrei - noen benytter seg av muligheten, men jeg ser stadig flotte stykker med skrei havner i datodisken. 

Akkurat det tror jeg ikke handler om verken mangel på matkultur eller at folk ikke har lyst til å spise skrei, men at kilosprisen er så høy at det er noe mange ikke tar seg råd til. Dermed havner skreien i datodisken. 

Ellers vet jeg ikke om jeg er enig i at vi mangler matkultur. Matpakka er jo matkultur så god som noen den! Og varme lunsjer og skolemat? Joda, men har dere sett hva som serveres? Det skal være billig og gå fort og da blir det som det blir. Ultraprosessert drittmat slutter ikke å være det fordi om den serveres varm. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi alt er dyrt og vi er så fattige …

Anonymkode: 7304a...be6

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et kaldt og dyrt land hvor folk sitter på hver sin tue og skal helst ikke omgåes andre enn sin egen nærmeste familie. Blir ikke kultur og matglede av sånt :(

Anonymkode: 135f7...2a1

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...