Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg ville ikke leid ut til uføre, de har ofte veldig dårlig råd

Anonymkode: 29e63...756

Hvor tenker du uføre skal bo da? Viktigste er jo at de har råd til husleie. 

Anonymkode: 00ded...f60

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor tenker du uføre skal bo da? Viktigste er jo at de har råd til husleie. 

Anonymkode: 00ded...f60

Det er vel ikke det private utleiemarkedet sitt ansvar hvor de skal bo?? 

Anonymkode: 5b1f9...a57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg går over hvertfall en gang hver 2 eller 3 mnd. For og se at alt  er på plass. Da har jeg også oversikt. Dette har jeg oppgitt i kontrakten  og har jeg også rett på som eier.

Anonymkode: fa0b4...7e9

Du har ikke det.

Anonymkode: 6d188...0dd

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel ikke det private utleiemarkedet sitt ansvar hvor de skal bo?? 

Du kan ikke anta at noen som vil leie hos deg ikke har råd siden de er ufør. Mange uføre har grei økonomi. Vi er like forskjellig som alle andre.

Anonymkode: f7b77...f0a

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge vedkommende har råd til 3 mnd depositum så er det samme for meg hvor inntekten kommer i fra. Uføretrygd er en sikker inntekt. 

Nav-garanti godtar jeg ikke. 

Anonymkode: 0f641...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Få referanse uansett om du velger noen som er uføre eller noe annet. Det er umulig å vite hvordan folk er ut fra livssituasjon. Og som flere sier, ikke godta nav garanti.

Jeg er ufør og leier, og har fått høre flere ganger at jeg er verdens beste leietaker. Jeg betaler husleie punktlig, har selvfølgelig depositum, ufører mine plikter utendørs, og ellers merker de ikke noe til at jeg er her. Jeg er mye hjemme ja, men sliter mer på sofaen og sengen (som er mine egne) enn på leiligheten.

Ja det finnes nok statistisk sett flere uten boevne blant uføre enn blant de i jobb, men hvis du finner de som er «ordentlige» (igjen - sjekk referanser), så vil vedkommende være evig takknemlig, fordi det generelt er vanskelig for oss å få leid, og gjøre alt for at du ikke skal angre på valget.

Anonymkode: c0967...18c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kan ikke anta at noen som vil leie hos deg ikke har råd siden de er ufør. Mange uføre har grei økonomi. Vi er like forskjellig som alle andre.

Anonymkode: f7b77...f0a

Jaja, helt sikkert. Kanskje de er ryddige også. Men jeg tar ikke sjansen. Det er jo kjedelig den dagen man er uheldig. Man bestemmer jo selv hvem man tar inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør. Betaler leier FØR avtalt dato, er i dårlig form så har aldri besøk eller fest, legger meg veldig tidlig og ellers merker ikke utleier at jeg bor i underetasjen.

Kan ikke forestille meg en bedre leietaker, selv om jeg er ufør.

Anonymkode: ee08d...d06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva mener du normalt lytt? Jeg flyttet inn i en dum kjeller hvor det var "ikke ille lytt", men hører alt gjennom gulv og veggen, herlig.. 

Anonymkode: 10824...e6a

Jeg synes at vi burde få en lov der det skal være påbudt med skikkrelig lydisolasjon man må jo få lov til å leve normalt i eget hjem uten å måtte tippe på tærne å ha tven på kjempe lavt. Man må forvente såpass når vi må betale så javla mye for lav standard. Er så mye med utleierbransjen her i norge som må fikses er jo en ekstrem  rovdrift. Ekstremt lav standard rønner som blir leid ut for alt for mye. 

Anonymkode: 271dd...32f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og en ting til. Flere folk MÅ melde til kommunen  leiligheter som ikke er optimale etter loven  ALLE skal faktisk være isolerte. Meld  sånn kommunen kan komme og godkjenne leilighetene sånn andre ikke blir lurt i fella. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som utleier står man fritt til å styre unna akkurat de leietakerne man vil. Heldigvis. 

Jepp, og jeg startet hele min argumentasjonsrekke med at selvfølgelig har utleier lov til å kjenne på kjemien med de h*n skal leie ut til, det er bare det at de dårlige leietakerne finnes i begge grupper 😉 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2026 den 13.56):

for en teit ting å si, en som er ufør har fast inntekt og de "sitter ikke hjemme hele dagen" :P makan til tullball.. sier mer om den som har en slik mening enn noen andre tenker jeg. 

Anonymkode: a5933...869

Noen gjør det, og andre ikke. Noen er såpass syke at de er hjemme hele dagen, mens andre er ute og trener, shopper, er sosial, gjør hobbyer +++ og har ikke tid til å være verken i hjemme eller i jobb ;) 

Anonymkode: 2b354...1f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2026 den 20.48):

Helt utrolig å lese hva enkelte skriver. Når man leier ut får leietaker EKSKLUSIV BRUKSRETT. Om vedkommende er 2 eller 24 timer i døgnet i boligen skal du faktisk gi ordentlig blanke i. Det er IKKE din sak som utleier overhodet. 

Fy søren jeg er glad jeg ikke må forholde meg til utleiere, jo flere tråder man leser her og i andre fora - jo mer ufyselige tenker man jo de fleste av dem er. 

Anonymkode: 12969...fff

Selvsagt har man eksklusiv bruksrett, men man står jo fritt som utleier til å velge leieboer og da er noen å foretrekke fremfor andre. Fullt forståelig at noen ønsker en rolig person i egen bolig og ikke en barnefamilie f.eks.  

Anonymkode: 0c76a...ce6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2026 den 10.58):

Jeg synes at vi burde få en lov der det skal være påbudt med skikkrelig lydisolasjon man må jo få lov til å leve normalt i eget hjem uten å måtte tippe på tærne å ha tven på kjempe lavt. Man må forvente såpass når vi må betale så javla mye for lav standard. Er så mye med utleierbransjen her i norge som må fikses er jo en ekstrem  rovdrift. Ekstremt lav standard rønner som blir leid ut for alt for mye. 

Det er jo markedet som bestemmer prisen, regjeringen gjorde utleie lite lukrativt og nå er det mangel på utleie boliger flere steder. Det er jo ekstremt dyrt å kjøpe også, og å drive med utleie er helt ærlig mest stress. 
Ville jo selv aldri ha leid del av andres bolig, men det er jo ofte det eneste man har råd til og da tiltrekker man som utleier seg den gruppen man helst ikke vil leie ut til. 

Anonymkode: 0c76a...ce6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2026 den 23.14):

Jeg går over hvertfall en gang hver 2 eller 3 mnd. For og se at alt  er på plass. Da har jeg også oversikt. Dette har jeg oppgitt i kontrakten  og har jeg også rett på som eier.

Anonymkode: fa0b4...7e9

Kan godt hende du har skrevet dette i kontrakten, men du har ikke noen rett til å gå inn i leiligheten å sjekke noe mer enn maks en gang i året. Og da skal det gå på bygningsmassen og vedlikehold. Ikke på hvor rotete eller skittent det er der… 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ikke ut til uføre. De tåler ikke prisøkning like greit (Oslo), og de er mye hjemme. VI er en aktiv familie med 3 barn, så det er ikke stille selv om hybelen er både lydisolert og etter TEK17. Det som setter seg i konstruksjonen i huset høres. VI har inne unge folk i jobb som ikke bor til evig tid og som har noenlunde samme døgnrytme som oss. Vi velger også helst de som har sunne verdier og fritidsinteresser, rett og slett fordi vi bor i samme hus og ikke orker et renn av narkomane festløver. Det er jo gjerne de vi bonder med på visning. Synes det er hyggelig å kunne slå av en prat når vi møtes i innkjørselen :)

Men så har vi mange leietakere å velge i da, vi bor veldig sentralt. 

Anonymkode: 8505c...9e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...