Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

for en teit ting å si, en som er ufør har fast inntekt og de "sitter ikke hjemme hele dagen" :P makan til tullball.. sier mer om den som har en slik mening enn noen andre tenker jeg. 

Anonymkode: a5933...869

"Sitte hjemme hele dagen" er jo mantraet her inne om alle uføre. Så fremt de ikke får det glatte laføg fordi de hsr vært ute en tur.

Anonymkode: acc6b...f37

Videoannonse
Annonse
Skrevet
moomino skrev (2 timer siden):

Faktisk sikrere inntekt på de med iføretrygd en en ikke jobb. En ikke jobb kan bli permittert, sagt opp, bedriften gå ko kurs eller bli syk og havne på aap

Akkurat ! Og uføre er vel som alle andre mennesker. Det finnes hederlige mennesker, mennesker med problemer, tjuvradder  og dårlige betalere. Om man er ufør eller ikke. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Må være gammelt hus da, var vel andre krav før. 

Anonymkode: 0c76a...ce6

Fra 90-95 eller noe sånt, regnes det som gammelt? 

Anonymkode: 10824...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om månedsbetaling, det handler ikke om hvor mye personen er hjemme 

Jeg er ufør selv, so no shaming. Men jeg har selv opplevd ekstremt dårlige erfaringer med å leie ut til andre uføre. 

Jeg har mye forståelse for utfordringer i livet, da jeg også sliter med mitt. Men personen som leiet leiligheten hadde ikke boevne. Gulv måtte byttes

Det er boevne det handler mest om! 

Jeg sier ikke uføre er i større grad til å ha dårlig bo evne, jeg har kompiser i full jobb uten boevne også. Fellesnevneren er at de som sliter med boevne (mine kompiser inkludert) sliter med psykisk helse. 

Å leie ut til personer med psykisk uhelse er en økonomisk risiko. 

I fremtiden hadde jeg følt meg mer trygg på å leie ut til noen med fysisk uhelse. Men igjen, psykisk uhelse kan ramme de med fysisk uhelse også. 

Det er vanskelig. Folk kan ha psykisk uhelse uansett. 

En annen ting som er ekstremt vanskelig er å få noe ut av nav depositum. Han uføre jeg leiet ut til ødela gulv så alle gulv måtte rives. Og det er ikke snakk om en liten leilighet. Toalettet måtte byttes. Pga mye klær opp etter vegger var det mye mugg på veggene. Kjøleskap måtte byttes. Nav ga null av depositum pengene. Og det er veldig vanskelig å få de til å flytte, jeg brukte 3 år på å få ut han her. 

En ting som har hjulpet meg tidligere da jeg leiet, var faktisk å sende med bilder av hvordan jeg bodde. Så de ser jeg er ryddig og bryr meg om interiør. 

Anonymkode: 108ba...829

Skrevet

Mye styr for å sove et sted bare, kan ikke være ufør, ha dyr eller røyke, ingen nav-garanti, må på visning først osv. nesten bedre å ligge i telt :D

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fra 90-95 eller noe sånt, regnes det som gammelt? 

Gjør nok det, nå følges Tek17 for byggegodkjente leiligheter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør nok det, nå følges Tek17 for byggegodkjente leiligheter. 

Uflaks for meg, men men har flytteplaner uansett og da blir det enebolig, bor heller dritt i et stille hus enn i en bedre leilighet hvor veggene bråker

AnonymBruker
Skrevet
Phau skrev (8 minutter siden):

Mye styr for å sove et sted bare, kan ikke være ufør, ha dyr eller røyke, ingen nav-garanti, må på visning først osv. nesten bedre å ligge i telt :D

Ja, det er mye styr å leie ut også. Gambler med investering og det er mange skrekkhistorier der ute og desto verre er det jo om leier ut del av egen bolig. 
Regjeringen har gjort sekundær boliger så dyrt skattemessig at sparing i fond er mye mer lønnsomt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er mye styr å leie ut også. Gambler med investering og det er mange skrekkhistorier der ute og desto verre er det jo om leier ut del av egen bolig. 
Regjeringen har gjort sekundær boliger så dyrt skattemessig at sparing i fond er mye mer lønnsomt. 

Dyrt og dyrt fru blom, når man ser standarden på utleieenheter, så kan det vel ikke koste så mye

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fysiske årsaker = kanskje.

Psykiske årsaker = neppe.

NAV-sikkerhet = aldri.

Anonymkode: db78f...006

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Phau skrev (25 minutter siden):

Dyrt og dyrt fru blom, når man ser standarden på utleieenheter, så kan det vel ikke koste så mye

Ikke i et nedbetalt gammelt hus nei, men sekundærboliger er jo kostbare i innkjøp. Det er jo også dyrt med nyere eneboliger som har en utleiedel, den finansierer neppe hele lånet før det har gått en del år og har man da upålitelige leieboere så er det veldig stressende. 

Utleie innebærer ofte stor slitasje så skjønner jo at mange ikke tar seg råd til å pusse opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det handler ikke om månedsbetaling, det handler ikke om hvor mye personen er hjemme 

Jeg er ufør selv, so no shaming. Men jeg har selv opplevd ekstremt dårlige erfaringer med å leie ut til andre uføre. 

Jeg har mye forståelse for utfordringer i livet, da jeg også sliter med mitt. Men personen som leiet leiligheten hadde ikke boevne. Gulv måtte byttes

Det er boevne det handler mest om! 

Jeg sier ikke uføre er i større grad til å ha dårlig bo evne, jeg har kompiser i full jobb uten boevne også. Fellesnevneren er at de som sliter med boevne (mine kompiser inkludert) sliter med psykisk helse. 

Å leie ut til personer med psykisk uhelse er en økonomisk risiko. 

I fremtiden hadde jeg følt meg mer trygg på å leie ut til noen med fysisk uhelse. Men igjen, psykisk uhelse kan ramme de med fysisk uhelse også. 

Det er vanskelig. Folk kan ha psykisk uhelse uansett. 

En annen ting som er ekstremt vanskelig er å få noe ut av nav depositum. Han uføre jeg leiet ut til ødela gulv så alle gulv måtte rives. Og det er ikke snakk om en liten leilighet. Toalettet måtte byttes. Pga mye klær opp etter vegger var det mye mugg på veggene. Kjøleskap måtte byttes. Nav ga null av depositum pengene. Og det er veldig vanskelig å få de til å flytte, jeg brukte 3 år på å få ut han her. 

En ting som har hjulpet meg tidligere da jeg leiet, var faktisk å sende med bilder av hvordan jeg bodde. Så de ser jeg er ryddig og bryr meg om interiør. 

Anonymkode: 108ba...829

Man har som  utleier selvfølgelig lov til å "se an personen" man ønsker å leie ut til, og det du beskriver her har jeg full forståelse for at en utleier vil unngå. 

Men dette har ikke noe med uføre å gjøre, dette har med personer å gjøre. Du kan få en like tullete dust som ødelegger leiligheten som ikke er ufør, og du kan få en ufør person som holder leiligheten i prikkfri stand og forlater den uten at det i det hele tatt synes at vedkommende har bodd der.

Selv er jeg en medium godt utdannet kvinne i siste del av 40-åra, med én fysisk diagnose som har gjort meg ufør. Jeg hadde klart å stille depositum hvis jeg skulle leie et sted og er rimelig sikker på at jeg ville ha vært drømmeleietakeren med tanke på bråk, rot og vedlikehold.

Så ikke bruk "jeg vil ikke leie ut til uføre" - bruk "jeg vil ikke leie ut til muligrusa slabbedasker uten boevne som gamer hele dagen med fullt volum" 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (3 timer siden):

Uførepensjon er en tryggere inntekt enn arbeidsinntekt. Jobben kan man strengt tatt miste når som helst.

Det er heller ikke slik at en utleier bør legge noen føringer på hvor mye leietaker befinner seg i leiligheten - hvis man betaler for å bo et sted, har man da vitterlig lov til å være der 24/7 hvis det er det man vil. Spørsmålet er mer hvordan de oppfører seg når de er der, og slik sett kan du få en mye mer rotete og bråkete person som er i jobb.

Jo mer man er hjemme, altså ikke borte på jobb, jo mer sliter man på boligen. Uføre er ikke akkurat å foretrekke i så måte. 
I tillegg er flere syke og tiltaksløse, så det blir ofte mye møkk og rot. 
Jeg styrer unna slike når jeg skal ta inn ny leieboer. 

Anonymkode: 5b1f9...a57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo mer man er hjemme, altså ikke borte på jobb, jo mer sliter man på boligen. Uføre er ikke akkurat å foretrekke i så måte. 
I tillegg er flere syke og tiltaksløse, så det blir ofte mye møkk og rot. 
Jeg styrer unna slike når jeg skal ta inn ny leieboer. 

Uføre er like forskjellige som alle andre. Noen er ekstremt ryddige og ordentlige også.

Anonymkode: f7b77...f0a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Byggegodkjent leilighet har A og B adresse. 

Nei, den har H101 og H102 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men på enebolig er det nok mest vanlig med A og B. 

Har enebolig med utleie del. Ikke A og B men H101 og H102

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skal leie ut kjelleren vår i samme hus som vi bor i. Det er normalt lytt her, vi er rolige ordensfolk. Har i utgangspunktet ingen fordommer mot uføre, har venner som er uføre og de er livsglade, høflige mennesker som bare har vært uheldige i livet sitt. 

Når vi snakker med andre som leier ut, så sier de at de har som krav at leietaker må være i jobb. De mener det er bedre både mtp inntekt, og at leietaker ikke sitter hjemme hele dagen. 

Hva slags erfaringer har dere med dette? Utgangspunktet vårt var å treffe folk og se hvem vi har kjemi med og liker og som også forholder seg til de kravene vi har satt i kontrakten og rundt depositum. Vi har adskilte innganger, og har ikke noe imot leietakere som er mye hjemme så lenge de tar normalt hensyn til folk rundt seg... 

Anonymkode: 76e23...48d

Det finnes ingen sikrere inntekt enn uføretrygd.

Anonymkode: 5c729...828

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Majoriteten av uføre er det på grunn av psykiske lidelser. Så kan dere jo selv tenke på hva det kan føre med seg.

Anonymkode: 0448f...e2e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har i utgangspunktet ingen fordommer mot uføre, har venner som er uføre og de er livsglade, høflige mennesker som bare har vært uheldige i livet sitt. 

Disse uføre vennene dine, anser du de som unntak? Du tenker at det er en uvanlig vei å bli ufør etter å ha vært uheldig i livet sitt og at det er flaks at de enda er livsglade og høflige som mennesker? 

Anonymkode: 6d188...0dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Majoriteten av uføre er det på grunn av psykiske lidelser. Så kan dere jo selv tenke på hva det kan føre med seg.

Anonymkode: 0448f...e2e

Majoriteten som er ufør av psykiske årsaker, har downs syndrom, autisme, psyk.utviklingshemming osv og bor som regel i omsorgsbolig 

Anonymkode: f7b77...f0a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...