AnonymBruker Skrevet 9. mars #61 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er mye styr å leie ut også. Gambler med investering og det er mange skrekkhistorier der ute og desto verre er det jo om leier ut del av egen bolig. Regjeringen har gjort sekundær boliger så dyrt skattemessig at sparing i fond er mye mer lønnsomt. Anonymkode: 0c76a...ce6 Ingen som tvinger deg til å være utleier. Anonymkode: 12969...fff 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #62 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Majoriteten av uføre er det på grunn av psykiske lidelser. Så kan dere jo selv tenke på hva det kan føre med seg. Anonymkode: 0448f...e2e Dette gjelder vel helst de som blir uføre i ung alder. Anonymkode: 2b878...db6
AnonymBruker Skrevet 9. mars #63 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jo mer man er hjemme, altså ikke borte på jobb, jo mer sliter man på boligen. Uføre er ikke akkurat å foretrekke i så måte. I tillegg er flere syke og tiltaksløse, så det blir ofte mye møkk og rot. Jeg styrer unna slike når jeg skal ta inn ny leieboer. Anonymkode: 5b1f9...a57 Da er det utrolig bra at du aldri vil finne meg som ufør på leiemarkedet. For jeg er så heldig at jeg eier egen bolig. Og her er det aldri møkk og rot. Anonymkode: 91041...055
AnonymBruker Skrevet 9. mars #64 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi skal leie ut kjelleren vår i samme hus som vi bor i. Det er normalt lytt her, vi er rolige ordensfolk. Har i utgangspunktet ingen fordommer mot uføre, har venner som er uføre og de er livsglade, høflige mennesker som bare har vært uheldige i livet sitt. Når vi snakker med andre som leier ut, så sier de at de har som krav at leietaker må være i jobb. De mener det er bedre både mtp inntekt, og at leietaker ikke sitter hjemme hele dagen. Hva slags erfaringer har dere med dette? Utgangspunktet vårt var å treffe folk og se hvem vi har kjemi med og liker og som også forholder seg til de kravene vi har satt i kontrakten og rundt depositum. Vi har adskilte innganger, og har ikke noe imot leietakere som er mye hjemme så lenge de tar normalt hensyn til folk rundt seg... Anonymkode: 76e23...48d Liker godt å leie ut til uføre! De blir som regel lenge hvis de trives. De har ikke like mye ressurser til å flytte rundt og skal ikke plutselig studere eller få jobb i andre enden av landet osv. Som regel har de vært stille og rolige og bare hjemme. Kjempe fornøyd! Anonymkode: 7976c...29b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #65 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen som tvinger deg til å være utleier. Anonymkode: 12969...fff Nei heldigvis, står ofte ubebodd for velger med omhu men det er jo svært få utleieboliger tilgjengelig så presser jo opp prisene. Anonymkode: 0c76a...ce6
AnonymBruker Skrevet 9. mars #66 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi skal leie ut kjelleren vår i samme hus som vi bor i. Det er normalt lytt her, vi er rolige ordensfolk. Har i utgangspunktet ingen fordommer mot uføre, har venner som er uføre og de er livsglade, høflige mennesker som bare har vært uheldige i livet sitt. Når vi snakker med andre som leier ut, så sier de at de har som krav at leietaker må være i jobb. De mener det er bedre både mtp inntekt, og at leietaker ikke sitter hjemme hele dagen. Hva slags erfaringer har dere med dette? Utgangspunktet vårt var å treffe folk og se hvem vi har kjemi med og liker og som også forholder seg til de kravene vi har satt i kontrakten og rundt depositum. Vi har adskilte innganger, og har ikke noe imot leietakere som er mye hjemme så lenge de tar normalt hensyn til folk rundt seg... Anonymkode: 76e23...48d Finnes uføre med psykiske problemer som ikke har bo-evne, sliter med hygiene og holde det fint rundt seg. Det kan være noe å tenke på. Anonymkode: 68477...f1e 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #67 Skrevet 9. mars Uføre har sikker inntekt. De fleste jeg ser her jeg bor som er uføre. Er stille og koselige folk. Anonymkode: ea206...7df
AnonymBruker Skrevet 9. mars #68 Skrevet 9. mars Leide ut i mange år til ei med ME (ufør), og det var helt uproblematisk. Leide så ut til en på AAP, det viste seg at han var alvorlig psykisk syk, og det ble helt «galehus»😖 Så ja, det kan gå veldig bra, eller ikke. Anonymkode: c0bd4...27a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #69 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Majoriteten av uføre er det på grunn av psykiske lidelser. Så kan dere jo selv tenke på hva det kan føre med seg. Anonymkode: 0448f...e2e Herligheten det finnes mange oppegående folk som er på uføre. Arbeidsskader sykdom kreft ulykker osv. Anonymkode: ea206...7df 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #70 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det handler ikke om månedsbetaling, det handler ikke om hvor mye personen er hjemme Jeg er ufør selv, so no shaming. Men jeg har selv opplevd ekstremt dårlige erfaringer med å leie ut til andre uføre. Jeg har mye forståelse for utfordringer i livet, da jeg også sliter med mitt. Men personen som leiet leiligheten hadde ikke boevne. Gulv måtte byttes Det er boevne det handler mest om! Jeg sier ikke uføre er i større grad til å ha dårlig bo evne, jeg har kompiser i full jobb uten boevne også. Fellesnevneren er at de som sliter med boevne (mine kompiser inkludert) sliter med psykisk helse. Å leie ut til personer med psykisk uhelse er en økonomisk risiko. I fremtiden hadde jeg følt meg mer trygg på å leie ut til noen med fysisk uhelse. Men igjen, psykisk uhelse kan ramme de med fysisk uhelse også. Det er vanskelig. Folk kan ha psykisk uhelse uansett. En annen ting som er ekstremt vanskelig er å få noe ut av nav depositum. Han uføre jeg leiet ut til ødela gulv så alle gulv måtte rives. Og det er ikke snakk om en liten leilighet. Toalettet måtte byttes. Pga mye klær opp etter vegger var det mye mugg på veggene. Kjøleskap måtte byttes. Nav ga null av depositum pengene. Og det er veldig vanskelig å få de til å flytte, jeg brukte 3 år på å få ut han her. En ting som har hjulpet meg tidligere da jeg leiet, var faktisk å sende med bilder av hvordan jeg bodde. Så de ser jeg er ryddig og bryr meg om interiør. Anonymkode: 108ba...829 Ja men nettopp fordi du brukte nav garanti. Det må man ALDRI gjøre. Hadde du også tatt en ordentlig bakgrunnssjekk av han via tidligere referanser og et par samtaler til og enda en til så hadde du nom revurdert og leie ut til han. Mitt syn er at uføre som regel de aller aller fleste følger regler. Tro du meg jeg har leid ut til folk med flere jobber og de var i forhold og det var et enda større hemvetet og få leia ut av dem i tillegg til all bråk og krangler og et helvete på jord. Du kan oppgi i kontrakten slik jeg har gjort at du vil sjekke leiligheten innimellom mtp røykvarslere at alt er på plass da har du litt mer styr på dem også. Anonymkode: fa0b4...7e9 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #71 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja men nettopp fordi du brukte nav garanti. Det må man ALDRI gjøre. Hadde du også tatt en ordentlig bakgrunnssjekk av han via tidligere referanser og et par samtaler til og enda en til så hadde du nom revurdert og leie ut til han. Mitt syn er at uføre som regel de aller aller fleste følger regler. Tro du meg jeg har leid ut til folk med flere jobber og de var i forhold og det var et enda større hemvetet og få leia ut av dem i tillegg til all bråk og krangler og et helvete på jord. Du kan oppgi i kontrakten slik jeg har gjort at du vil sjekke leiligheten innimellom mtp røykvarslere at alt er på plass da har du litt mer styr på dem også. Anonymkode: fa0b4...7e9 Hvor ofte sjekker du leiligheten du leier ut? Anonymkode: 108ba...829
AnonymBruker Skrevet 9. mars #72 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo mer man er hjemme, altså ikke borte på jobb, jo mer sliter man på boligen. Uføre er ikke akkurat å foretrekke i så måte. I tillegg er flere syke og tiltaksløse, så det blir ofte mye møkk og rot. Jeg styrer unna slike når jeg skal ta inn ny leieboer. Anonymkode: 5b1f9...a57 Helt utrolig å lese hva enkelte skriver. Når man leier ut får leietaker EKSKLUSIV BRUKSRETT. Om vedkommende er 2 eller 24 timer i døgnet i boligen skal du faktisk gi ordentlig blanke i. Det er IKKE din sak som utleier overhodet. Fy søren jeg er glad jeg ikke må forholde meg til utleiere, jo flere tråder man leser her og i andre fora - jo mer ufyselige tenker man jo de fleste av dem er. Anonymkode: 12969...fff 5 2
Mezzosoprena Skrevet 9. mars #73 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo mer man er hjemme, altså ikke borte på jobb, jo mer sliter man på boligen. Uføre er ikke akkurat å foretrekke i så måte. I tillegg er flere syke og tiltaksløse, så det blir ofte mye møkk og rot. Jeg styrer unna slike når jeg skal ta inn ny leieboer. Anonymkode: 5b1f9...a57 Bullshit - noen uføre er slik, og noen arbeidsføre er slik - det blir helt håpløst å si at man styrer unna en hel gruppe med mennesker som er like forskjellige som den andre typen mennesker. 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #74 Skrevet 9. mars Jeg er uføretrygda og veldig glad jeg eier. Kan bråke så mye jeg vil, og til og med være hjemme så mye jeg vil Anonymkode: 9334b...fb1 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #75 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi skal leie ut kjelleren vår i samme hus som vi bor i. Det er normalt lytt her, vi er rolige ordensfolk. Har i utgangspunktet ingen fordommer mot uføre, har venner som er uføre og de er livsglade, høflige mennesker som bare har vært uheldige i livet sitt. Når vi snakker med andre som leier ut, så sier de at de har som krav at leietaker må være i jobb. De mener det er bedre både mtp inntekt, og at leietaker ikke sitter hjemme hele dagen. Hva slags erfaringer har dere med dette? Utgangspunktet vårt var å treffe folk og se hvem vi har kjemi med og liker og som også forholder seg til de kravene vi har satt i kontrakten og rundt depositum. Vi har adskilte innganger, og har ikke noe imot leietakere som er mye hjemme så lenge de tar normalt hensyn til folk rundt seg... Anonymkode: 76e23...48d Eg leiger og er ufør. Det er eit lytt hus, men utleigar høyrer meg ikkje. Faktisk er dei usikre på om eg er heime eller ei. Eg er jo sjuk, så er mykje heime, men fordi eg er sjuk så bråkar eg ikkje. Anonymkode: ce25e...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #76 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Finnes uføre med psykiske problemer som ikke har bo-evne, sliter med hygiene og holde det fint rundt seg. Det kan være noe å tenke på. Anonymkode: 68477...f1e Ja, det er sant. Men det er jammen meg mange andre dette gjeld også. Ikkje berre uføre. Anonymkode: ce25e...f1e
AnonymBruker Skrevet 9. mars #77 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor ofte sjekker du leiligheten du leier ut? Anonymkode: 108ba...829 Jeg går over hvertfall en gang hver 2 eller 3 mnd. For og se at alt er på plass. Da har jeg også oversikt. Dette har jeg oppgitt i kontrakten og har jeg også rett på som eier. Anonymkode: fa0b4...7e9
AnonymBruker Skrevet 9. mars #78 Skrevet 9. mars Hvis du allerede vet det er lytt, utbedre dette først. Hvordan standard er det ellers? Er alle rom godkjent for varig opphold med tanke på rømningsveier? Er leiligheten godkjent som egen boenhet sånn at leietaker evt kan søke å få innvilget bostøtte? Jeg går på aap og leier, med nav garanti. Fordi husierene er mennesker som ikke dømmer meg ut i fra dette, men at jeg oppfører meg og tar vare på det jeg leier. Det der med "godtar ikke NAV" Er en uting, ganske mange som er avhengig av nav er helt vanlige ok mennesker,men har hatt noen utfordringer som har gjort at de er der de er idag. Generelt her jeg bor er standarden på leiligheter "vi på nav" har råd til så elendig at det er ikke godkjente rømningsveier en gang i leilighetene. Får du en person på visning, sett deg ned å ta en prat, sier vedkommende at de kun har nav garanti så forslår du å allikevel opprette en depositumkonto så kan du hjelpe vedkommende å bygge opp et depositum, så kan vedkommende de mnd han/hun kanskje jobber litt,får litt igjen på skatten osv sette inn litt og litt på den kontoen. Men ingen tvang om fast trekk inn der pr mnd. Noen utleiere skal bare ta og ta,men veldig få her inne virker å være villig til å gi noe. Anonymkode: c7ed5...51d
AnonymBruker Skrevet 10. mars #79 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Helt utrolig å lese hva enkelte skriver. Når man leier ut får leietaker EKSKLUSIV BRUKSRETT. Om vedkommende er 2 eller 24 timer i døgnet i boligen skal du faktisk gi ordentlig blanke i. Det er IKKE din sak som utleier overhodet. Fy søren jeg er glad jeg ikke må forholde meg til utleiere, jo flere tråder man leser her og i andre fora - jo mer ufyselige tenker man jo de fleste av dem er. Anonymkode: 12969...fff Det er alltid lurt å bruke magefølelsen og leie ut til de man har best kjemi med i prosessen. Jeg kan alle reglene og legger meg ikke i hva de gjør, er bare nøye på hvem jeg velger slik kan man eliminere de som jeg tenker ikke passer for meg. Jeg har leid ut i 14 år og det har gått veldig fint hver gang. De leier hos meg i flere år, og som regel har de kjøpt eget når de flytter. Så ja, det er ikke noe her å hisse seg opp over og slenge rundt seg med store bokstaver 😂😂 Anonymkode: 5b1f9...a57
AnonymBruker Skrevet 10. mars #80 Skrevet 10. mars Mezzosoprena skrev (10 timer siden): Bullshit - noen uføre er slik, og noen arbeidsføre er slik - det blir helt håpløst å si at man styrer unna en hel gruppe med mennesker som er like forskjellige som den andre typen mennesker. Som utleier står man fritt til å styre unna akkurat de leietakerne man vil. Heldigvis. Anonymkode: 5b1f9...a57
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå