AnonymBruker Skrevet 9. mars #21 Skrevet 9. mars Jeg ble ufør i voksen alder selv, og har også tidligere leid ut. Jeg tenker det spørs på evnen til å ivareta økonomisk kontroll samt boligen. Om personen ikke klarer holde styr på økonomi og/eller har alvorlig psykisk sykdom som gjør vedkommende er til fare for seg selv/andre - eller - ikke klarer holde det normalt vedlikeholdt så er det no go. Slik kan det være med folk i full jobb og. Så referansen er avgjørende. Om jeg ikke ønsket langtidsutleie hadde jeg unngått uføre og enslige med barn som jo trenger stabilitet. Men, jeg personlig hadde faktisk foretrukket gruppen ufør - og eller - enslig forsørger med ett barn. Ufør fordi: Mest stabile inntekt av alle kandidater. Den rette mentalt oppegående uføre ville nok trengt et roligere liv, aka lite festing og bråk. De hadde nok ønsket å ivareta uteområdet OK, og hadde de vært mye sengebundne hadde de forhåpentligvis hatt noen kommunale tjenester som kunne håndtert vask. Eventuelt kunne vi spleiset på vaskehjelp. Oppegående enslig forsørger met ett barn: Samme grunner, de ønsker ro og stabilitet. Anonymkode: 69e28...6d6 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars #22 Skrevet 9. mars Møbler og utstyr leiligheten og legg den ut som en pendlerbolig. For min egen del leier jeg ut til en billigere pris til pendlere. De er her ikke hele tiden, har ikke egne møbler og de eier egen bolig og tar etter min erfaring bedre vare på leiligheten. Ville for øvrig heller leid ut til en stk ufør en f.eks. barnefamilier. Det er mye slitasje og bråk med barn + vanskelig å bli kvitt om leien uteblir. Anonymkode: 0c76a...ce6 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #23 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ville ikke leid ut til uføre, de har ofte veldig dårlig råd Anonymkode: 29e63...756 Noen har det ja. Jeg har maks ufør, privat forsikring+OPF. Så jeg kan fint leie og eie bolig. Anonymkode: 69e28...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #24 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange utleiere vil ha høyest mulig pris, og leietakere som er minst mulig i boligen. Ser en del gjerne vil leie ut til pendlere... De jobber jo gjerne lange dager og reiser hjem hver helg... De kan jo risikere slitasje på boligen Anonymkode: 2b878...db6 Nettopp, pendlere er drømme leietakere. Men selv leier jeg ut billigere pga at de ikke er her hele tiden. Betyr mye mer å ha en stabil rolig person og minimal slitasje enn en høy leiepris. Slår av 4000 i leien. Anonymkode: 0c76a...ce6
AnonymBruker Skrevet 9. mars #25 Skrevet 9. mars Leier ut til ufør, gått veldig bra Høyt utdannet person som ble ufør, personen har maks sats. Anonymkode: 2eb9c...86e
AnonymBruker Skrevet 9. mars #26 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva mener du normalt lytt? Jeg flyttet inn i en dum kjeller hvor det var "ikke ille lytt", men hører alt gjennom gulv og veggen, herlig.. Anonymkode: 10824...e6a Sørg for at leiligheten er byggegodkjent med separat adresse i sokkel, da er det krav til etasjeskille med støydemping. Unngå eldre hus er også lurt. Anonymkode: 0c76a...ce6 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #27 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal leie ut kjelleren vår i samme hus som vi bor i. Det er normalt lytt her, vi er rolige ordensfolk. Har i utgangspunktet ingen fordommer mot uføre, har venner som er uføre og de er livsglade, høflige mennesker som bare har vært uheldige i livet sitt. Når vi snakker med andre som leier ut, så sier de at de har som krav at leietaker må være i jobb. De mener det er bedre både mtp inntekt, og at leietaker ikke sitter hjemme hele dagen. Hva slags erfaringer har dere med dette? Utgangspunktet vårt var å treffe folk og se hvem vi har kjemi med og liker og som også forholder seg til de kravene vi har satt i kontrakten og rundt depositum. Vi har adskilte innganger, og har ikke noe imot leietakere som er mye hjemme så lenge de tar normalt hensyn til folk rundt seg... Anonymkode: 76e23...48d Jeg har en ufør som bor hos meg. Og aldri hatt det bedre Utleierne før det var et råttent unge par som røyka hash hadde høylytte krangler og aldri betalte i tide. Jeg måtte krangle med dem for og få dem ut av leiligheten. Så skal aldri mer leie tio unge par. Se etter single eldre og uføre er egentlig ett pluss så lenge personen virker og like ro og orden. Du må se på personligheten på selve personen. Vedkommende som leier hos meg er ufør men nesten aldri hjemme. Og utrolig snill som har gjentatte ganger stelt utenfor hagen og andre ting mens jeg var på ferie. Så ufør ? JA og 100 ganger ja men bli litt kjent spør om referanser. Du får en magefølelse rett og slett så hvis vedkommende virker og være snill så har du absolutt ingenting og tape. Ettersom at de får fast inntekt hver mnd. Forrige utleier hadde 4 jobber og betalte aldri i tide. Her får jeg leia lenge før den skal utbetales også. Anonymkode: fa0b4...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #28 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en ufør som bor hos meg. Og aldri hatt det bedre Utleierne før det var et råttent unge par som røyka hash hadde høylytte krangler og aldri betalte i tide. Jeg måtte krangle med dem for og få dem ut av leiligheten. Så skal aldri mer leie tio unge par. Se etter single eldre og uføre er egentlig ett pluss så lenge personen virker og like ro og orden. Du må se på personligheten på selve personen. Vedkommende som leier hos meg er ufør men nesten aldri hjemme. Og utrolig snill som har gjentatte ganger stelt utenfor hagen og andre ting mens jeg var på ferie. Så ufør ? JA og 100 ganger ja men bli litt kjent spør om referanser. Du får en magefølelse rett og slett så hvis vedkommende virker og være snill så har du absolutt ingenting og tape. Ettersom at de får fast inntekt hver mnd. Forrige utleier hadde 4 jobber og betalte aldri i tide. Her får jeg leia lenge før den skal utbetales også. Anonymkode: fa0b4...7e9 Referanser er et must. Det skader ikke og invitere vedkommende inn på en kaffe for og finne ut hvem de er og hvor lenge de ønsker og bo og litt sånt. De akal tross alt bo der. Alt går lettere sånn Anonymkode: fa0b4...7e9
AnonymBruker Skrevet 9. mars #29 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sørg for at leiligheten er byggegodkjent med separat adresse i sokkel, da er det krav til etasjeskille med støydemping. Unngå eldre hus er også lurt. Anonymkode: 0c76a...ce6 Hvordan vet jeg det? Jeg tror huset er delt inn i over, og underdel, men gulvet er faen meg tynt med ekstrem ekko ned til meg, hører det meste hele dagen. Anonymkode: 10824...e6a
AnonymBruker Skrevet 9. mars #30 Skrevet 9. mars Helst ikke leie ut til unge og hvertfall ikke folk som har hund. Jeg leide også ut til gravid par en gang og de raserte hele leiligheten og heiv sekker med masse bleier uten og gjøre noe med det ettersom at søppeldunkene ble alt for fort fulle av dem. De ga rett og slett f**** i regler. Var late og skitne og skitt overalt når de flytta ut. Jeg skal så lenge jeg lever leie kun ut til uføre eldre og single som ikke er i noen forhold. Sånt blir det fort bare piss av. Anonymkode: fa0b4...7e9
AnonymBruker Skrevet 9. mars #31 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): for en teit ting å si, en som er ufør har fast inntekt og de "sitter ikke hjemme hele dagen" makan til tullball.. sier mer om den som har en slik mening enn noen andre tenker jeg. Anonymkode: a5933...869 Jeg er ikke ufør (ennå?), men syk. Jeg tilbringer all mulig tid i sengen. Anonymkode: ecf10...79a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #32 Skrevet 9. mars Er ufør. Vil si jeg er en drømmeleietaker. Bråker aldri, siden jeg trenger å ha det stille rundt meg. Har aldri besøk/fest, for jeg orker ikke å være sosial. Har vaskehjelp siden jeg ikke klarer med det selv. Stabil inntekt, så husleia blir automatisk betalt innen fristen. Ingen bråk, minimal slitasje og punktlig betaler. Hva mer kan man be om? Anonymkode: 8c228...2aa
AnonymBruker Skrevet 9. mars #33 Skrevet 9. mars Jeg er ufør selv og skrev i annonsen at jeg ønsket fordomsfrie utleiere Dét gjorde at jeg også kunne sette litt standard. Men! Jeg ville ikke godtatt NAV-garantien til depositum. Den er rett og slett ikke solid nok, om det virkelig skulle brenne på dass. Å skulle få ut beløpet er en tidkrevende prosess. Så akkurat der ville jeg satt krav. Finn en løsning. Om det er litt forhøyet leie i noen måneder som kompensasjon, eller annet. Ikke alle kan knipse frem 3 husleier i en fart. Man kan velge å følge fordomsflokken, eller styre unna, gi en sjanse og motbevise skeptikere Anonymkode: 27a0b...11a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #34 Skrevet 9. mars Som ufør har jeg som mange har påpekt en sikker inntekt. Jeg ble ufør like før Covid stengte alt ned, og min økonomi ble ikke rammet. Jeg har helt ok økonomi. Ja, jeg er mye hjemme, men jeg er stille og rolig. Her er ikke mange gjester eller fester. Tror nok at mange friske i jobb kunne slitt mer på leiligheten enn meg som sitter i ro og pusler med mine rolige hobbyer. Jeg ser utfordringen i det å ikke vite årsaken bak at noen er ufør, om det er rus inne i bildet osv. Min erfaring med å være på visning (før jeg ble ufør, har ikke flyttet siden da) var at utleiere valgte meg ut fra magefølelsen, noen kommenterte at jeg virket som en rolig person med et godt lynne. Jeg håper den dagen jeg flytter igjen, at potensielle utleiere vil lytte til magefølelsen når de treffer meg, fremfor å henge seg opp i hvor inntekten min kommer fra. Anonymkode: 8b8b8...95e 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #35 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan vet jeg det? Jeg tror huset er delt inn i over, og underdel, men gulvet er faen meg tynt med ekstrem ekko ned til meg, hører det meste hele dagen. Anonymkode: 10824...e6a Byggegodkjent leilighet har A og B adresse. Anonymkode: 0c76a...ce6
AnonymBruker Skrevet 9. mars #36 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Byggegodkjent leilighet har A og B adresse. Anonymkode: 0c76a...ce6 Ala h1 og h01 eller noe sånt? Anonymkode: 10824...e6a
AnonymBruker Skrevet 9. mars #37 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ala h1 og h01 eller noe sånt? Anonymkode: 10824...e6a Ja, men på enebolig er det nok mest vanlig med A og B. Anonymkode: 0c76a...ce6
AnonymBruker Skrevet 9. mars #38 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men på enebolig er det nok mest vanlig med A og B. Anonymkode: 0c76a...ce6 Jeg tror der er det der, men støyen er ekstrem for det så skjønner ikke godkjenninga i såfall Anonymkode: 10824...e6a
Crazydoglady Skrevet 9. mars #39 Skrevet 9. mars Ufør er i det minste varig og sikker inntekt uten særlig mange uforutsette muligheter å forholde seg til. De jeg kjenner, inkl meg selv er rolige, ordentlige folk som ikke orker å bråke særlig mye uansett og om jeg skal si at det er en felles tendens blant de jeg kjenner så er det at de er litt engstelige, selvutslettende people pleasere som absolutt ikke lager unødvendig styr eller bråk. Men nå vil jeg jo anta at det er personlige trekk mer enn noe annet. Finnes nok alle typer mennesker blant uføre også. Forskjellig alder, livssituasjon, livsstil, fungering m.m.
AnonymBruker Skrevet 9. mars #40 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tror der er det der, men støyen er ekstrem for det så skjønner ikke godkjenninga i såfall Anonymkode: 10824...e6a Må være gammelt hus da, var vel andre krav før. Anonymkode: 0c76a...ce6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå