AnonymBruker Skrevet 26. februar #141 Skrevet 26. februar Hva legger dere i ordet lavstatus? Har inntrykk av at det her også er ulke meninger og at mange som har svart, bare ramser opp en rekke navn dere ikke liker. Er det navn dere liker som dere også klassifiserer som lavstatus? Hva slags ulemper mener dere det fører med seg å ha et lavstatus navn? Ser dere ned på folk dere klassifiserer som lavstatus? Anonymkode: 92373...004 1
Uanonym bruker Skrevet 26. februar #142 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva legger dere i ordet lavstatus? Har inntrykk av at det her også er ulke meninger og at mange som har svart, bare ramser opp en rekke navn dere ikke liker. Er det navn dere liker som dere også klassifiserer som lavstatus? Hva slags ulemper mener dere det fører med seg å ha et lavstatus navn? Ser dere ned på folk dere klassifiserer som lavstatus? Anonymkode: 92373...004 Tror de fleste her har forklart mange ganger at det er navna de ser på som lavstatus, ikke menneskene som heter dem... De fleste velger jo ikke sine egne navn. Når jeg har nevnt eksempler i tråder her inne, handler det først og fremst om navn jeg mener uttrykker høy eller lav status (hos foreldrene), uavhengig av om jeg synes de er fine eller ikke. Jeg har et navn flere har nevnt som lavstatus, lever helt fint med det.
AnonymBruker Skrevet 26. februar #143 Skrevet 26. februar Ronny, Johnny, Kåre, Leif etc Stine, Ida, Monica, Cecilie. Anonymkode: 37a88...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #144 Skrevet 26. februar Uanonym bruker skrev (1 time siden): Tror de fleste her har forklart mange ganger at det er navna de ser på som lavstatus, ikke menneskene som heter dem... De fleste velger jo ikke sine egne navn. Når jeg har nevnt eksempler i tråder her inne, handler det først og fremst om navn jeg mener uttrykker høy eller lav status (hos foreldrene), uavhengig av om jeg synes de er fine eller ikke. Jeg har et navn flere har nevnt som lavstatus, lever helt fint med det. Er flere andre i tråden som ikke bare kommenterer at navnene er lavstatus, men kommer med nedlatende kommentarer om selve navna, de som bærer dem og foreldrene. Anonymkode: 92373...004 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #145 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ronny, Johnny, Kåre, Leif etc Stine, Ida, Monica, Cecilie. Anonymkode: 37a88...2c4 Begge våre foreldre var lærere og min bror fikk navnet Ronny, han er advokat. Anonymkode: ded1c...774 4
Uanonym bruker Skrevet 27. februar #146 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er flere andre i tråden som ikke bare kommenterer at navnene er lavstatus, men kommer med nedlatende kommentarer om selve navna, de som bærer dem og foreldrene. Anonymkode: 92373...004 Det kan vel ikke jeg ta ansvar for
AnonymBruker Skrevet 8. mars #147 Skrevet 8. mars Jeg får negative assosiasjoner av guttenavn navn som Ronny, Kent, Remi og liknende. På jentesiden får jeg negative assosiasjoner av navn som Amanda, Tiffany og liknende. Anonymkode: 6e3ad...331
AnonymBruker Skrevet 8. mars #148 Skrevet 8. mars Marijuana Pepsi er jo legendarisk. Anonymkode: 2d21b...adb 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #150 Skrevet 8. mars Jeanette, michelle, natasha… og mateo, og all verdens av nymotens doble navn. Anonymkode: 43cac...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #151 Skrevet 8. mars Ingen navn er lavstatus, men det er enkelte navn som går igjen blant barn med foreldre som tilhørte arbeiderklassen i min generasjon. Slik sett er klassebakgrunn ganske interessant når det kommer til navn. Denne artikkelen er for øvrig ganske interessant. https://www.forskning.no/uit-norges-arktiske-universitet-partner/navn-speiler-samfunn/1020208 Anonymkode: aca26...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #152 Skrevet 16. mars Nå provoserer jeg sikkert noen. Men... jeg jobber som lærer, og det er nesten alltid uten unntak barn av uføre som har "royale" og fancy navn som Maximilian, Ofelia, Annabelle osv. Vi har også noen barn av kjendiser som har spesielle navn. Skal ikke nevne navn... Så er det også noen barn med spesielle navn som har foreldre som er typisk ganske kreative og hemt sikkert helst skulle sendt barna sine på steinerskolen, fulltids ballettskole eller lignende. Ellers har de "vanlige" og lite kreative foreldrene med lav sosioøkonomisk status gitt barna sine helt vanlige norske navn. Hos de med høy sosioøkonomisk status ser vi mest navn fra topplista. Det virker som de har gjort litt mer research og følger med på trender. Et og annet sjeldent navn, men som klinger godt og ikke skiller seg ut stilmessig fra det som er innenfor dagens navnetrender. Anonymkode: a7b53...c6b 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #153 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 21.26): det er nesten alltid uten unntak barn av uføre som har "royale" og fancy navn som Maximilian, Ofelia, Annabelle osv. Og hva kommer det av? Jo et navn er gratis. Kan du ikke gi ungen kulturell og økonomisk ballast så kan du kalle henne Angelica eller han Leander. Anonymkode: cacf5...181 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars #154 Skrevet 21. mars Som en tommelfingerregel for meg; jo flere konsonanter, jo mindre sjanse for at navnet er harry 🤓 Anonymkode: 417ed...f1e 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #155 Skrevet 21. mars Navnet til kjente bråkmakere i oppveksten endte vel opp med å bli harry i min bok. Ali, Marius, Glenn, Sabir. Muhammed(ene) var snill(e) gutter her. Så jeg har i motsetning til en del andre positive assosiasjoner til det Anonymkode: 18ecb...647
AnonymBruker Skrevet 23. mars #156 Skrevet 23. mars Matteo, Leander, Maximillian, Maiken, Theo Anonymkode: e4396...3ae 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #157 Skrevet 23. mars Susanne, Silje, Mette, Ina, Eline, Tove og Merete Ronny, Johnny, Espen, Terje, Svein og Olaf. Anonymkode: dc4f3...fef 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #158 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 21.26): Nå provoserer jeg sikkert noen. Men... jeg jobber som lærer, og det er nesten alltid uten unntak barn av uføre som har "royale" og fancy navn som Maximilian, Ofelia, Annabelle osv. Vi har også noen barn av kjendiser som har spesielle navn. Skal ikke nevne navn... Så er det også noen barn med spesielle navn som har foreldre som er typisk ganske kreative og hemt sikkert helst skulle sendt barna sine på steinerskolen, fulltids ballettskole eller lignende. Ellers har de "vanlige" og lite kreative foreldrene med lav sosioøkonomisk status gitt barna sine helt vanlige norske navn. Hos de med høy sosioøkonomisk status ser vi mest navn fra topplista. Det virker som de har gjort litt mer research og følger med på trender. Et og annet sjeldent navn, men som klinger godt og ikke skiller seg ut stilmessig fra det som er innenfor dagens navnetrender. Anonymkode: a7b53...c6b Kan bekrefte. Har barn på Steinerskole. Er langt mellom de med helt vanlige navn, ja. Er svært mange med kristne navn, mange med pompøse gamle navn, og nesten alle med minst 4 navn. Anonymkode: a7636...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #159 Skrevet 23. mars «Lavstatus navn» er vel bare et annet navn for arbeiderklasse og lavere. Et hyggeligere måte å spørre samme spørsmål på er hva kaller folk uten høyere utdanning, lav sosial og økonomisk kapital barna sine? Anonymkode: d0dac...e52 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars #160 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Susanne, Silje, Mette, Ina, Eline, Tove og Merete Ronny, Johnny, Espen, Terje, Svein og Olaf. Anonymkode: dc4f3...fef De jentenavnene er jo helt vanlige navn. Særlig Susanne og Eline er mer vestkant enn østkant. Espen, Terje, Svein og Olaf er helt nøytrale navn. Anonymkode: a7636...cb2 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå