Gå til innhold

Hva mener dere er lavstatusnavn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
KlaraPetra skrev (8 minutter siden):

I klassen til mitt barn på barneskolen har alle de etnisk norske barna litt gammeldagse navn, som Asta, Sigurd, Magnus, Ivar, Solveig og Marie. 

Dette med unntak av to barn som begge har «ressurssvake» foreldre, og begge disse heter «Ariel».

Kanskje disse ressursvake foreldrene er jødiske? Ariel er et solid hebraisk navn, selvom de fleste i Norge forbinder det med noe Disney-greier

Anonymkode: a7636...cb2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje disse ressursvake foreldrene er jødiske? Ariel er et solid hebraisk navn, selvom de fleste i Norge forbinder det med noe Disney-greier

Det er selvsagt mulig, men jeg tror ikke det er grunnen. Disse familiene skiller seg ut på flere måter enn bare navnevalg. 

Dette er to jenter, men det er også en gutt på skolen som heter Ariel. Han har latinamerikanske foreldre, og jeg har inntrykk av at det er et helt vanlig navn mange steder i verden. Så tenker ikke på navnet i seg selv om «lavstatus», men utifra min lille erfaring så har jeg dannet meg et inntrykk av vanlige norske foreldre som velger det navnet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2026 den 8.52):

Ariel er et jødisk guttenavn. Brukt som jentenavn (inspirert av Disney) er det ganske harry.

• Liker 1
Skrevet

Abdulla, abdi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 13.38):

Navn som slutter med y generelt.

Unntatt Evy. 

Anonymkode: 1a064...282

Inkludert Evy, og Evi og Evie.

Anonymkode: 9003a...8e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen

Anonymkode: e10cb...162

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...