Gå til innhold

Hva mener dere er lavstatusnavn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ronny og Renate

Anonymkode: 1be2b...a96

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bengt 

Anonymkode: b36b5...c79

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

June-Maria Ruud tar vel prisen når det kommer til å gi ungene spesielle navn. Noah Nathaniel, Milian-Mattheus, Adriel Amadeus, Lone-Leandra Miracle, Eliana-Estelle, Melion-Marchelius, Neah-Noelle, Melvin Makarios, Mindel-Macarra og Novah-Nefeli. Da går man inn for det og tenker ikke langsiktig.

Anonymkode: 17d85...7d2

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

June-Maria Ruud tar vel prisen når det kommer til å gi ungene spesielle navn. Noah Nathaniel, Milian-Mattheus, Adriel Amadeus, Lone-Leandra Miracle, Eliana-Estelle, Melion-Marchelius, Neah-Noelle, Melvin Makarios, Mindel-Macarra og Novah-Nefeli. Da går man inn for det og tenker ikke langsiktig.

Hun har vel et barn til også forresten?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 16.55):

Hun har vel et barn til også forresten?

To barn til. Tvillinger. Selmer-Santheus og Ebbe-Eliel

Anonymkode: 3d54f...de4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 16.54):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er rett og slett noe av det verste jeg har hørt/lest. Noen av navnene er OK i seg selv, men kombinasjonene er jo helt horrible. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Det er rett og slett noe av det verste jeg har hørt/lest. Noen av navnene er OK i seg selv, men kombinasjonene er jo helt horrible. 

Jeg hadde tenkt å kommentere typisk: Ronny, Jonny, men disse tar kaka. Fysj.

Anonymkode: 1fbe2...3e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å gode gud... Sorry til de som sikkert liker disse, men dette var grusomt som dobbeltnavn synes jeg.

Anonymkode: d8bb0...bf3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Anette, Jeanett, Renate, Tommy, Jonny, Liam, Emma, leander, Chanel, jessica og alle navn man ikke har kulturell tilhørighet til 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (3 minutter siden):

Anette, Jeanett, Renate, Tommy, Jonny, Liam, Emma, leander, Chanel, jessica og alle navn man ikke har kulturell tilhørighet til 

Vil føye til Jeanett(e).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil føye til Jeanett(e).

Glem det, det står jo der😄

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Navn kan knyttes til sosioøkonomisk status, men jeg vil aldri kalle et navn lavstatus. 

Bor selv en plass hvor det er høy sosioøkonomisk status, og her er det veldig vanlig med solide norske navn som Håkon, Trygve, Lars osv. Mens min beste venninne bor i en bydel hvor det er mindre sosioøkonomisk status, og der er det mest vanlig med navn som Isabell, Maximilliam osv. 

Anonymkode: e32b0...8dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 16.54):

Oi... 

Anonymkode: e32b0...8dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hjelpes :sjokk: for noen navn. Har hun virkelig 12 barn? :sjokk: er jo helt vilt! Er hun med i en sekt der prevensjon er synd eller noe? 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hjelpes :sjokk: for noen navn. Har hun virkelig 12 barn? :sjokk: er jo helt vilt! Er hun med i en sekt der prevensjon er synd eller noe? 

Og samtidig et krav om mest horrible dobbeltnavn...?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke pent å ramse opp, men  da jeg var barn/ung på 80 0g 90-tallet så var det jo noen navn som gikk igjen på de som var trøblete og ikke særlig greie. Sånn er det vel nå også. Navnevalget sier noe om foreldrene og man kan ut fra valg av navn tenke seg til hvilke foreldrestiler foreldrene har, med mindre det er andre spesielle grunner til man velger akkurat det navnet (som oppkalt etter en nær slektning) 

Anonymkode: c42c4...73f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2026 den 20.36):

Michelle, Veronica, Savannah, Noelle. 
Ronny, Chrisander. 

Generelt rare dobbeltnavn-kombinasjoner for begge kjønn, som Nathaniel-Leander og lignende. Og håpløse måter å stave helt normale navn på (ekstra h-er, c-er og lignende). 

Anonymkode: c8367...838

Apropos dobbeltnavn… https://www.seher.no/sterke-historier/tibarnsmor-31-venter-tvillinger/81055938

Anonymkode: 6ffca...31f

AnonymBruker
Skrevet

Leah og Noah.

Anonymkode: 7e9af...b78

AnonymBruker
Skrevet

Hildegunn

Renate

Vanessa

Johnny

Ove

Rene

Anonymkode: d65a9...dbf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke akkurat hvor jeg leste det, men har sett en artikkel om navn og sosioøkonomisk status i USA. Der beskrev de at veldig spesielle navn, for eksempel Unique stavet på ørten forskjellige måter, var typisk for de som hadde lavest sosioøkonomisk status. Forklaringen var at foreldrene visste at de ikke kunne gi barna så mye, men de kunne gi dem et navn ingen andre hadde. De la ikke vekt på om det unike navnet så kunne bli et hinder i seg selv på grunn av ulogisk stavemåte eller lignede. I mellomsjiktet var foreldrene mest opptatt å velge navn som ville gi barna friksjonsfrie liv, ingen som stusser på navnet eller stavemåten. Blant de superrike og berømte (kjendisene) dukker veldig spesielle navn opp igjen som Apple, Blue og lignende, de trenger ikke å bry seg.

Tipper det er litt det samme i Norge, selv om helt ville stavemåter ikke er så vanlig. Oppkalling med veldig spesielle navn fra tv-serier eller bøker tror jeg kanskje er vanligere. Khaleesi kommer til å måtte stave navnet sitt oftere enn Eva.

Anonymkode: 9c607...5e2

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...