Gå til innhold

Hva mener dere er lavstatusnavn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg husker ikke akkurat hvor jeg leste det, men har sett en artikkel om navn og sosioøkonomisk status i USA. Der beskrev de at veldig spesielle navn, for eksempel Unique stavet på ørten forskjellige måter, var typisk for de som hadde lavest sosioøkonomisk status. Forklaringen var at foreldrene visste at de ikke kunne gi barna så mye, men de kunne gi dem et navn ingen andre hadde. De la ikke vekt på om det unike navnet så kunne bli et hinder i seg selv på grunn av ulogisk stavemåte eller lignede. I mellomsjiktet var foreldrene mest opptatt å velge navn som ville gi barna friksjonsfrie liv, ingen som stusser på navnet eller stavemåten. Blant de superrike og berømte (kjendisene) dukker veldig spesielle navn opp igjen som Apple, Blue og lignende, de trenger ikke å bry seg.

Tipper det er litt det samme i Norge, selv om helt ville stavemåter ikke er så vanlig. Oppkalling med veldig spesielle navn fra tv-serier eller bøker tror jeg kanskje er vanligere. Khaleesi kommer til å måtte stave navnet sitt oftere enn Eva.

Anonymkode: 9c607...5e2

Dessverre ser jeg det har kommet mange unike stavemåter på navn nå. Tånje, Hallward, Olias/Edias, Willian, Reodor, Hinrik, Matheas osv

Anonymkode: 3d54f...de4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 12.45):

Hadde vært så gøy å se hvem som skrev innleggene her! Hvem er dere som nevner Sjur, Brynjar, Atle, Sigrun, Sigurd og Gro på  listen over lavstatusnavn? 

Er det dere som har barn med navn som Emilian, Chrisander, Nathaniel, Michelle, Chanel, Chrisander, Vanessa, Melissa, Nathaniel, Liliana, Maximilian, Tanja, Madeleine, Angelica, Bettina, Isadora, Amadeus, Thimoteus, Triana og Mionel? 

Eller heter ungene deres Ida, Emma, Tobias, Theodor eller Frida? Jeg er ekte nysgjerrig😊

Anonymkode: d1717...b65

Tenkte akkurat det samme. 
Hvem er dere som mener at tradisjonelle norske navn er lavstatus? 
Hvorfor mener dere det, hva er det basert på?

Og hva heter deres egne barn? 

Anonymkode: ebb07...849

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det lavstatus, men jeg synes det er rart at såpass mange velger utpreget religiøse navn, når de ikke er religiøse selv, eller kanskje t.o.m er hardbarkede ateister.

Noen markante jødiske navn har blitt ganske vanlige blant en del nordmenn, som f.eks. Noah. Og navn som David, Benjamin og Jacob.

Jeg skjønner selvsagt at mange ikke bryr seg om de har tilhørighet til navnet når de velger britiske eller franske navn til barnet og er norske selv. Men da er det som regel i det minste en slags forkjærlighet for landet navnet er fra som er grunnlaget.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det lavstatus, men jeg synes det er rart at såpass mange velger utpreget religiøse navn, når de ikke er religiøse selv, eller kanskje t.o.m er hardbarkede ateister.

Noen markante jødiske navn har blitt ganske vanlige blant en del nordmenn, som f.eks. Noah. Og navn som David, Benjamin og Jacob.

Jeg skjønner selvsagt at mange ikke bryr seg om de har tilhørighet til navnet når de velger britiske eller franske navn til barnet og er norske selv. Men da er det som regel i det minste en slags forkjærlighet for landet navnet er fra som er grunnlaget.

Dette stusser jeg også over. Som ei venninne som er ateist og svært dømmende og fordomsfull mot kristne kalte sønnen sin Kristoffer. Det finnes ikke ett mer kristent navn enn Kristoffer😅

Anonymkode: 78060...5ff

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Johnny og Ronny,Jeanett,Jeanine,

Anonymkode: 796b0...5a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jørgen og Jørgine.

Anonymkode: 78f71...cbc

Skrevet

Herregud så fordomsfulle folk kan være.. Hvis folk velger navn til barna sine ikke ut fra hva dem syns er fint, men ut i fra en oppfatning av hva navnet gjenspeiler av status, så syns jeg man har problemer

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Nei, ingen navn er lavstatus.  Alle foreldre ønsker å gi barna sine gode navn som betyr noe for dem, og som barna vil bli glade for å hete.  Det er en fordel om de er tydelige. Vi har også navneloven, som skal forhindre belastende navn.  Jeg synes også at foreldre bør tenke på at navnet skal være enkelt å bruke i den form det er skrevet, og ikke blir offer for kallenavn og forkortelser.

Jeg synes det er vanskelig å oppfatte og uttale en del utenlandske navn, og kjenner jo heller ikke til hva disse navnene er bygget på.

Endret av Perine
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg husker ikke akkurat hvor jeg leste det, men har sett en artikkel om navn og sosioøkonomisk status i USA. Der beskrev de at veldig spesielle navn, for eksempel Unique stavet på ørten forskjellige måter, var typisk for de som hadde lavest sosioøkonomisk status. Forklaringen var at foreldrene visste at de ikke kunne gi barna så mye, men de kunne gi dem et navn ingen andre hadde. De la ikke vekt på om det unike navnet så kunne bli et hinder i seg selv på grunn av ulogisk stavemåte eller lignede. I mellomsjiktet var foreldrene mest opptatt å velge navn som ville gi barna friksjonsfrie liv, ingen som stusser på navnet eller stavemåten. Blant de superrike og berømte (kjendisene) dukker veldig spesielle navn opp igjen som Apple, Blue og lignende, de trenger ikke å bry seg.

Tipper det er litt det samme i Norge, selv om helt ville stavemåter ikke er så vanlig. Oppkalling med veldig spesielle navn fra tv-serier eller bøker tror jeg kanskje er vanligere. Khaleesi kommer til å måtte stave navnet sitt oftere enn Eva.

Anonymkode: 9c607...5e2

Selv om det kan være litt kjedelig å måte stave navnet sitt for alle man møter, så er det ikke så uvanlig. Kristian, Ingerid, Astri, Marte og Fillip må også stave navnene sine oftere enn Eva.

Anonymkode: 92373...004

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 13.43):

Isabell synes jeg er fryktelig harry. Isabella er bedre siden det har lengre tradisjoner i middelshavsland ol og klinger liksom rett. Isabell virker litt amputert og influenser-aktig.

Anonymkode: 417ed...f1e

Spesielt om de slenger Sarah med h fremfor. Føler «alle» blogger-barn født i 2010 fikk navnet Sarah-Isabell. Isabel er i det minste ikke så forferdelig harry, men selvsagt må det være med en ekstra L der.

Anonymkode: 141c8...c5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2026 den 4.11):

Jeanette, Renate, Kenneth, Ronny er belasta i min generasjon

Anonymkode: a7636...cb2

Jeg vet av et kjærestepar med 2 av disse navnene. Begge drev med rus tidligere. Har skikket seg nå. 

Anonymkode: 1b581...f9d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det verste er navn man ikke kan uttale på norsk, men egentlig alt som kommer fra amerikanske kjendiser eller populærkultur.

Anonymkode: 92bab...cd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Navnet skjemmer ingen, men mange skjemmer navnet. 

Anonymkode: ccca7...4e0

• Liker 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (På 16.2.2026 den 8.09):

Enig  . Verste av alt er at det ofte er de mest harry folka som velger det de «tror « høres lux og fancy ut. Ofte de samme som har mye glitter og juggel ellers og . Vil ikke akkurat kalle det lavstatus , mer et slags ønske om å vise seg = mindreverdighetskompleks . 

NiceOrNothing you say?..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Navn som slutter med y generelt.

Unntatt Evy. 

Anonymkode: 1a064...282

AnonymBruker
Skrevet

Caroline, Victoria, Emma,Line, Kasper, Niklas, Thomas

Anonymkode: 0c08e...8f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2026 den 17.24):

Det verste er navn man ikke kan uttale på norsk, men egentlig alt som kommer fra amerikanske kjendiser eller populærkultur.

Anonymkode: 92bab...cd1

Det er interessant at i USA så har folk begynt å kalle barn norske navn som "Bjorn" (i og med at de ikke har ø". Det høres ikke bra ut. Det verste jeg nylig har hørt: Karsten, uttalt "cash-ten" 😐

AnonymBruker
Skrevet

Synes navn som er veldig pompøse eller fancy er lavstatus. Som feks Liam, matheo, Kian osv. Spesielt når foreldrene har helt vanlige norske navn. Nesten som de prøver seg på en slags klassereise gjennom barna. Synes også originale stavemåter er forferdelig. Kjenner en som har kalt sønnen sin Olliver feks 😂

Anonymkode: a3d3f...5a7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (På 16.2.2026 den 8.04):

Ingen.

Syns det er utrolig harry å kalle noen navn lavstatus. 

Stakkars Harry.

Det er synd på alle Karen der ute også.

Hvorfor må navn stigmatiseres? Bli sett ned på?
Ser ikke på noen navn som lavstatus.

Anonymkode: 3cbac...f23

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dersom vi ser på navnene på personene i Norge med høyest status så vet vi at vi finner navn som i det minste ikke er til hinder for å oppnå posisjon og status (for de som mener dette er viktig).

Jens, Jonas, Tonje, Erna, Siv, Sylvi, Ine Marie, Knut, Bjørnar, Kristin, Kjersti, Espen, Terje, Jon-Ivar, Karianne, Cecilie, Kari, Jan Christian, Henrik, Petter, Knut Arild, Anders, Stein Erik, Kjell Inge, John, Johan Henrik.

Altså en laaaaang liste over helt vanlige og flest tradisjonsrike navn. Heldigvis finnes det også en del navn som stammer fra fremmede himmelstrøk.

Man trenger altså ikke kalle sønnen sin Claudius-Maximilian for at han skal bli finansminister eller konsernsjef i Equinor.

Da er vi klare for ny debatt.

Endret av Snok1
  • Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...