Gå til innhold

Hva mener dere er lavstatusnavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 7.43):

Ser det er mange sterke meninger om navn her inne, der mange blir stemplet som lavstatus.

Hva synes du er lavstatusnavn?

Anonymkode: 3d54f...de4

Ingen navn er lavstatus navn, men navn man kan forbinde med feks rus eller kriminalitet fordi det er navn som går igjen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så må man også huske på da, at alle har ikke samme opphav. Det er jo ikke rart eller lavstatus å hete Chantel eller Roxanna hvis man er halvt fransk eller italiensk f.eks. Det samme gjelder jo forsåvidt Liam, Leah og andre internasjonale navn. Slik som folk reiser/flytter rundt i verden nå så er det absolutt en fordel å ha et internasjonalt navn. Å komme til utlandet med et særnorsk navn kan bli problematisk. Både uttale, men også skrivemåten. Mannen min har type æ,ø,å i etternavnet sitt og vi har har tidligere hatt problemer med flybilletter pga det, siden det ikke står det samme på billetten som i passet. Husker en gang for mange år siden, før det ble vanlig med laptop, nettbrett, smart tlf etc. Da hadde vi som alle andre stasjonær pc hjemme. Da vi skulle låne den stasjonære pc'en på hotellets egen internet cafe så fikk han ikke sjekket eposten sin. Tastaturet hadde ikke æ,ø,å så han fikk rett og slett ikke skrevet inn adressen sin.

Anonymkode: 7bd4c...ada

jeg er ingen tech-dronning men i slike tilfeller har jeg gått inn på norske nettsider og kopiert bokstaven :P 

Anonymkode: c0578...4e4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde vært så gøy å se hvem som skrev innleggene her! Hvem er dere som nevner Sjur, Brynjar, Atle, Sigrun, Sigurd og Gro på  listen over lavstatusnavn? 

Er det dere som har barn med navn som Emilian, Chrisander, Nathaniel, Michelle, Chanel, Chrisander, Vanessa, Melissa, Nathaniel, Liliana, Maximilian, Tanja, Madeleine, Angelica, Bettina, Isadora, Amadeus, Thimoteus, Triana og Mionel? 

Eller heter ungene deres Ida, Emma, Tobias, Theodor eller Frida? Jeg er ekte nysgjerrig😊

Anonymkode: d1717...b65

Hehe 😅

Jeg har ikke barn selv, men har nok god fantasi 🤭

Anonymkode: 78f71...cbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nikita som jentenavn.

Anonymkode: a73d1...b6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muhammed, Abdi, Abdul, Ali, Osman osv.

Anonymkode: 1e69f...f1f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ariel, Michelle, André 

AnonymBruker
Skrevet

Ahmed, Nazir, Nazar og Khaled.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest test1e
Skrevet

Når jeg hører noen har kalt ungen navn som 'Silke' tenker jeg foreldrene/mor er narkoman eller blogger (Kanskje begge deler)

Men det er meg

AnonymBruker
Skrevet

Dick

• Liker 1
Skrevet

Et navn er hverken høystatus eller lavstatus, enkeltpersoner kan for all del ha en mening om de liker et navn eller ikke, hvor godt enkeltpersoner liker et navn eller ikke har derimot ingenting med status å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 7.43):

Ser det er mange sterke meninger om navn her inne, der mange blir stemplet som lavstatus.

Hva synes du er lavstatusnavn?

Anonymkode: 3d54f...de4

Engelske navn som Kevin, Dennis, Vanessa

Anonymkode: c8277...b09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nikita som jentenavn.

Anonymkode: a73d1...b6d

Det kan brukes på begge kjønn.

Anonymkode: 9df23...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen navn som er det

menn sånne som deg som mener at det finnes lavstaus navn, har lav status 

Anonymkode: bf504...257

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 21.26):

Nå provoserer jeg sikkert noen. Men... jeg jobber som lærer, og det er nesten alltid uten unntak barn av uføre som har "royale" og fancy navn som Maximilian, Ofelia, Annabelle osv. 

Vi har også noen barn av kjendiser som har spesielle navn. Skal ikke nevne navn... 

Så er det også noen barn med spesielle navn som har foreldre som er typisk ganske kreative og hemt sikkert helst skulle sendt barna sine på steinerskolen, fulltids ballettskole eller lignende. 

Ellers har de "vanlige" og lite kreative foreldrene med lav sosioøkonomisk status gitt barna sine helt vanlige norske navn.

Hos de med høy sosioøkonomisk status ser vi mest navn fra topplista. Det virker som de har gjort litt mer research og følger med på trender. Et og annet sjeldent navn, men som klinger godt og ikke skiller seg ut stilmessig fra det som er innenfor dagens navnetrender. 

Anonymkode: a7b53...c6b

Utrolig at du er lærer som er så kunnskapsløs.

Du går automatisk ut fra at et menneske som er ufør har lav sosioøkonomisk status, mens faktum er at mennesker av alle samfunnslag kan bli syke og uføre. Jeg har venner som er uføre, den ene er lege, og den andre har også lang utdanning og et yrkesliv bak seg før sykdom/skade. Selvsagt er noen uføre uten utdanning, de kan ha blitt uføre av ulik årsak i ung alder, men det er ingen grunn til å dømme dem av den grunn. Ingen ønsker å bli syk.

Synes det er skammelig at du har slike holdninger samtidig som du har ansvar for våre barn i skolen.

"De vanlige og lite kreative foreldrene", for noen nedlatende holdninger du viser. Kom på banen med navnet ditt, så kan vi bedømme hvor "lavstatus" du selv er. Holdningene dine viser langt mer lavstatus enn navnet noen gang vil gjøre.

Anonymkode: 48388...144

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 11.14):

Navn som er, eller høres ut som, foreldrene har funnet de på helt selv, og som har ingen rot i norsk navnekultur.

Jeg vil ikke nevne spesifikke navn, men klasselisten til mitt barn i 1. klasse består av ca. 70% slike navn. 🫣 Vi har også noen bekjente med yngre barn, hvor vi brukte en del tid på å finne ut at familien ikke hadde røtter i Polynesia, siden barnas navn høres ut som om de er derifra 🫣 (vet ikke om det er faktiske navn fra den delen av verden, eller om det bare er noe foreldrene har funnet på. De er helnorske)

Anonymkode: eb551...209

Unge foreldre i dag skal ha så pretensiøse navn som mulig, Maximilian, Chrisander, dobbeltnavn som Matheo-Leander, osv osv. Navn med null tradisjon i Norge. De er allergiske til norske navn som Bjørn, Terje, Knut, Torbjørn, Einar, osv. Til og med bibelske navn har vært i Norge siden middelalderen. Kvalmt og pretensiøst, og trist for barnet som heter slike navn

Anonymkode: 41568...ac2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 23.16):

Det varierer med etnisitet, geografi (msn kan hete Charles, uttalt rett frem, og være fra helt oppegående familier enkelte steder nordpå) og særlig alder. Det er "ingen" barn som heter Kenneth, Remi og Jeanett i dag. 

Av navn som brukes på etnisk norske barn i dag, typisk halvveis oppkonstruerte rariteter med fersk utenlandsk opprinnelse. Mye som ender på -ander og -eah (Chrisander, Leander, Lexander, Aneah, Mineah); alt med Émil, Nathaniel eller noe som ender på -ilian til mellomnavn; sære skrivemåter som involverer x og z (Xander, Chriztian); generelt umatchende dobbeltnavn.

Anonymkode: 18a74...652

"Norsk" versjon av Charles ville vært Karl. Karl og Charles er faktisk ett og samme navn. Nordmenn som kaller barnet sitt Charles er svært harry

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sigurd og andre bondske norske navn. 

Gunnar, Rolv .

Krøller seg i tarmen, driter nesten på meg.

Anonymkode: bdfe6...513

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Unge foreldre i dag skal ha så pretensiøse navn som mulig, Maximilian, Chrisander, dobbeltnavn som Matheo-Leander, osv osv. Navn med null tradisjon i Norge. De er allergiske til norske navn som Bjørn, Terje, Knut, Torbjørn, Einar, osv. Til og med bibelske navn har vært i Norge siden middelalderen. Kvalmt og pretensiøst, og trist for barnet som heter slike navn

Det der tilhører bloggere 2010-2015.

Anonymkode: bdfe6...513

• Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 19.05):

Engelske navn som Kevin, Dennis, Vanessa

Anonymkode: c8277...b09

Artig at du nevner Kevin, i Tyskland og Frankrike er det et eget begrep, Kevinisme eller Kevinismus. Det brukes for å beskrive navn valgt av mennesker fra lavere sosiale klasser. Chantal er det kvinnelige navnet i denne sammenhengen. 

Anonymkode: ae6ab...b5f

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...