Gå til innhold

Lege, alkohol og barnevern

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 21.30):

Synes noen er litt vel tøffe i tonen mot TS. Er enig i budskapet, at man ikke skal kjøre morgenen etter man har drukket og at barna kan ta skade. Men TS nekter jo heller ikke for det!

Virker som TS er i starten sv en prosess, og at erkjennelser nok vil komme gradvis. Flott at du har begynt å åpne deg opp for folk rundt deg!

Jeg heier på at du skal klare å holde deg rusfri fremover, så det ikke blir behov for å tenke på om du har promille når du setter deg i bilen.

Stå på❤️

Anonymkode: 88dc5...f7d

Takk for et fint innlegg. Jeg er åpen om problemet og er selvfølgelig enig i at å kjøre påvirket ikke er greit. Derfor jeg ikke klarer å være spydig, for det er så svart/hvit for enkelte. 

Og som du sier, det er en prosess og ting blir klarere og klarere, og selvfølgelig påvirker det barna mine, når en får litt perspektiv 💔 er jo for de jeg ønsker endring og vil blir frisk. Hadde det ikke vert for dem, så hadde jeg brydd meg fint lite om at kroppen holder på å kollapse og at den skriker etter å få fred.

Håper inderlig det og er veldig motivert og er i dialog med likesinnede så håper at dette fortsetter som nå🥰

Anonymkode: 7f7a3...6bb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bli med i skravletråden vår: 

der er det en del støtte å finne❤️

Anonymkode: f9a22...e11

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bli med i skravletråden vår: 

der er det en del støtte å finne❤️

Takk for tips❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2026 den 14.51):

Det går veldig bra! Fortsetter på de 12 trinnene, så skal jeg gjennomføre de 2 ganger før medlemskapet mitt går ut i juli!:) er også begynt å være med på møter jeg kan være anonym, og skal til uka være med uten å være anonym. Det ser jeg frem til, og gruer meg, men det blir spennende å komme i gang med det også:) 

Mtp alkohol går det overraskende greit, men det er jo ofte sånn når en har bestemt seg. Jeg er så sliten og lei og jeg vet hva som skjer dersom jeg skal "ta et glass". Jeg vil ikke det, jeg vil ha to flasker så da lar jeg heller være:) takk som spør ❤️

Du gjør en veldig god jobb. ❤️ Og jeg heier på deg! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2026 den 16.42):

Takk for et fint innlegg. Jeg er åpen om problemet og er selvfølgelig enig i at å kjøre påvirket ikke er greit. Derfor jeg ikke klarer å være spydig, for det er så svart/hvit for enkelte. 

Og som du sier, det er en prosess og ting blir klarere og klarere, og selvfølgelig påvirker det barna mine, når en får litt perspektiv 💔 er jo for de jeg ønsker endring og vil blir frisk. Hadde det ikke vert for dem, så hadde jeg brydd meg fint lite om at kroppen holder på å kollapse og at den skriker etter å få fred.

Håper inderlig det og er veldig motivert og er i dialog med likesinnede så håper at dette fortsetter som nå🥰

Da er du veldig godt i gang. Heier på deg. 

Jeg har i motsetning til deg voksne barn, eskalerte da de flyttet ut, jeg trenger ikke bil til jobb eller hente noen, hva holder meg da igjen? 

Søker kunnskap, lærer mye. Tror noe av løsningen ligger i å stole på prosessen. Har du noen gang møtt noen som angrer på at de kuttet ut alkohol? De fleste omtaler det som befriende. Jeg er ikke helt der enda, men tanken på at du faktisk aldri igjen trenger å våkne bakfull og skamfull, er på mange måter litt befriende. Se alkoholen for hva den er. Forstå hvorfor dette ble en så stor del, forstå at den påvirker så mange kjemiske prossesser i hjernen din. Bare vær litt obs når denne pink cloud perioden går over. Når du har glemt litt hvor ille det er, tanker som «er det så farlig» dukker opp. Jeg klarte jo de ukene nå, er dette resten av livet? Da er man tilbake på en dag av gangen. Mestringsstrategier. Min er å holde seg opptatt til det er stengt og det valget tar jeg før suget kommer utpå dagen. Takk og lov vi har rigide åpningstider her i Norge. Det har reddet mang en kveld for meg. 

Anonymkode: a77fc...7f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da er du veldig godt i gang. Heier på deg. 

Jeg har i motsetning til deg voksne barn, eskalerte da de flyttet ut, jeg trenger ikke bil til jobb eller hente noen, hva holder meg da igjen? 

Søker kunnskap, lærer mye. Tror noe av løsningen ligger i å stole på prosessen. Har du noen gang møtt noen som angrer på at de kuttet ut alkohol? De fleste omtaler det som befriende. Jeg er ikke helt der enda, men tanken på at du faktisk aldri igjen trenger å våkne bakfull og skamfull, er på mange måter litt befriende. Se alkoholen for hva den er. Forstå hvorfor dette ble en så stor del, forstå at den påvirker så mange kjemiske prossesser i hjernen din. Bare vær litt obs når denne pink cloud perioden går over. Når du har glemt litt hvor ille det er, tanker som «er det så farlig» dukker opp. Jeg klarte jo de ukene nå, er dette resten av livet? Da er man tilbake på en dag av gangen. Mestringsstrategier. Min er å holde seg opptatt til det er stengt og det valget tar jeg før suget kommer utpå dagen. Takk og lov vi har rigide åpningstider her i Norge. Det har reddet mang en kveld for meg. 

Anonymkode: a77fc...7f2

Anbefaler denne podcasten. Her forteller forskjellige personer om sin reise med alkohol og det å slutte å drikke. 

https://www.recoveryelevator.com/podcasts/

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du gjør lurt i å kontakte barnevernet selv? De vil betale Peth-prøver for deg, følge deg opp og også sjekke ut med barna om de har det bra. Hvis barna har tatt mer skade av ditt alkoholforbruk enn du tror, vil barnevernet hjelpe deg med å rydde opp og sørge for at de har det trygt videre. Tar du kontakt selv, tar du kontrollen og slipper å lure på om andre melder. Og du og barna får hjelp. 

Anonymkode: d72df...058

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje du gjør lurt i å kontakte barnevernet selv? De vil betale Peth-prøver for deg, følge deg opp og også sjekke ut med barna om de har det bra. Hvis barna har tatt mer skade av ditt alkoholforbruk enn du tror, vil barnevernet hjelpe deg med å rydde opp og sørge for at de har det trygt videre. Tar du kontakt selv, tar du kontrollen og slipper å lure på om andre melder. Og du og barna får hjelp. 

Avlyst legetimen, hadde ingenting for seg å snakke med lege. Ønsker ikke ta peth-prøver. Jeg er åpen med de rundt meg om at jeg ikke kan drikker, går i møter og snakker med likesinnede. Det har mye større verdi enn å snakke med lege:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2026 den 8.06):

Hvorfor i all verden skulle hun det? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2026 den 7.45):

Anbefaler denne podcasten. Her forteller forskjellige personer om sin reise med alkohol og det å slutte å drikke. 

https://www.recoveryelevator.com/podcasts/

Takk for tips :)

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dersom noen lurer: Endte med at jeg fortalte legen min om min eit fordringer. Fikk tatt prøver av kroppen og skal fortsette å ta peth prøver fremover. Hun var forståelsesfull og vi fikk en fin samtale. Målet med legetimen var ikke dette, men så datt det ut av meg når eg fortalte om alle mine planer og hvorfor jeg er bekymret for kroppen min❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 23.49):

Glad jeg ikke skrev slike ting som dette før jeg hadde erfaring med barnevernet. Da hadde jeg følt meg dum. 

Anonymkode: 69f2c...23f

Og hvis du har hatt erfaring  med barnevernet er du i en annen kategori enn meg. 

Anonymkode: a6767...921

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvis du har hatt erfaring  med barnevernet er du i en annen kategori enn meg. 

Anonymkode: a6767...921

Mange slags mennesker har kontakt med barnevernet. Ikke kast skam over det. Det er ikke noe å skamme seg for å ta imot hjelp. Det står det respekt av. Det motsatte - å trenge hjelp men ikke ta imot - det er mye verre. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dersom noen lurer: Endte med at jeg fortalte legen min om min eit fordringer. Fikk tatt prøver av kroppen og skal fortsette å ta peth prøver fremover. Hun var forståelsesfull og vi fikk en fin samtale. Målet med legetimen var ikke dette, men så datt det ut av meg når eg fortalte om alle mine planer og hvorfor jeg er bekymret for kroppen min❤️

Så fint at du fikk fortalt det, og at du ble møtt på en god måte. ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...