AnonymBruker Skrevet 15. februar #81 Skrevet 15. februar TinaChristina skrev (13 timer siden): Tenk hvor mange som hadde søkt hjelp og reddet barnas liv og sitt eget hvis "trusselen" om barnevern og tap av førerkort ikke var til stede. Vel ofte så er man ikke "skikket" til å være forelder når man har et så stort alkoholmisbruk at man må be om hjelp. Til syvende og sist så er det barna først, ikke foreldrene sitt beste. Anonymkode: 4ed2d...fd0 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #82 Skrevet 15. februar Kvinnelig logikk! Jeg sender barna bort 3 til 5 ganger i uka så jeg få drukket, eller så drikker jeg når barna har lagt seg . Barna tar ikke "skade" av det... Det er kun på Kvinneguiden du hører slikt som dette. Anonymkode: 932e5...4c9 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #83 Skrevet 15. februar En nær venninne av meg ble plaget av bv i årevis, etter hun la seg inn på rehabilitering. Hun gjorde nemlig den kardinaltabben å kontakte barnevernet for å få pass til sønnen sin mens hun var borte, såkalt frivillig plassering. Alt stresset med bv førte til at hun ruset seg mer, og nå lever hun ikke lenger. Så ikke kontakt bv i alle fall. Anonymkode: f5ab0...aa9 1 1
Kvalitet Skrevet 15. februar #84 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En nær venninne av meg ble plaget av bv i årevis, etter hun la seg inn på rehabilitering. Hun gjorde nemlig den kardinaltabben å kontakte barnevernet for å få pass til sønnen sin mens hun var borte, såkalt frivillig plassering. Alt stresset med bv førte til at hun ruset seg mer, og nå lever hun ikke lenger. Så ikke kontakt bv i alle fall. Anonymkode: f5ab0...aa9 Tviler på at bv med sine knappe ressurser bruker tid på oppfølging i hjem hvor det ikke er behov. Venninnen din følte det kanskje sånn, men det betyr ikke at det er sannheten. 6 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar #85 Skrevet 15. februar Kvalitet skrev (52 minutter siden): Tviler på at bv med sine knappe ressurser bruker tid på oppfølging i hjem hvor det ikke er behov. Venninnen din følte det kanskje sånn, men det betyr ikke at det er sannheten. Glad jeg ikke skrev slike ting som dette før jeg hadde erfaring med barnevernet. Da hadde jeg følt meg dum. Anonymkode: 69f2c...23f 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #86 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kvinnelig logikk! Jeg sender barna bort 3 til 5 ganger i uka så jeg få drukket, eller så drikker jeg når barna har lagt seg . Barna tar ikke "skade" av det... Det er kun på Kvinneguiden du hører slikt som dette. Anonymkode: 932e5...4c9 Også kun på kvinneguiden det en skriver blir vridd om på, slik at det blir mest mulig negativt:) Anonymkode: 7f7a3...6bb 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #87 Skrevet 16. februar Min mor trodde og at hun skjulte at hun drakk. Min løsning ble å late som ingenting, men overnattet hos venninnen min flere ganger i uken. Der fikk jeg den tryggheten jeg trengte. Hun var og en «super» mor. Hjemmelaget mat hver dag, baking, alt som du nevner. Likevel har min søster i dag PTSD, hun hadde ingen å rømme til slik jeg hadde. Det må ikke være noe galt for at ungene skal merke det. Anonymkode: 9b22a...ada 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar #88 Skrevet 16. februar Du har vært flink TS. Så bra at du fortalte det til din mor slik at du har støtte. Håper du klarer det. Jeg synes likevel du skal ha en avtale med deg selv om at dette er din siste sjanse. Om du sprekker nå; så må du involvere fastlegen eller andre profesjonelle. Det er noe med holdningen du har vist i tråden her, villigheten til å lure deg selv i forhold til påvirkning på barna som er bekymringsverdig. Du er i fornektelse, fullt forståelig for å beskytte deg, men dette høres ut som såpass alvorlig for både deg og dem at du bør oppsøke hjelp. Redselen for BV er nok bare et påskudd for å slippe å avsløre deg selv. Anonymkode: 8a86a...481 2 2 1
NiceOrNothing Skrevet 16. februar #89 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Drikker etter leggetid. I helgene kan jeg ta et glass vin til maten, men ellers er det ikke et problem. Jeg har jo ikke lyst til å drikke og barna er motivasjonen for å ikke røre alkohol... Anonymkode: 7f7a3...6bb Men hvorfor drikker «jeppe»? Hva er det du driver å selvmedisinerer ? Dømmer ikke , bare spør . Kjedsomhet, sorg , angst arvelig , whatever . De pengene du bruker på alkohol , kan du spare opp store summer til dine barns fremtid . Søk hjelp , det finnes ingen happy ending på misbruk . 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #90 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vel ofte så er man ikke "skikket" til å være forelder når man har et så stort alkoholmisbruk at man må be om hjelp. Til syvende og sist så er det barna først, ikke foreldrene sitt beste. Anonymkode: 4ed2d...fd0 Hadde terskelen for å få hjelp vært lavere kunne man jo hjulpet disse foreldrene. Anonymkode: f9a22...e11 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #91 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Barna har ikke sagt noe, de vet ikke om det. Det skjer etter de er lagt. De overnatter kun hos besteforeldre, ikke venner, men vi har flere ganger hatt venner på overnatting her hos oss, til info, siden dette var noe du lurte på. De sover hjemme i helgene stort sett, det er i ukedagene. Jeg begynner på jobb 7-7.30 så syns det er fint at dei kan kose seg hos besteforeldre på morningen fremfor stress og kaos, men det er nå meg. Jeg gjorde det selv som liten, og har mange fine minner fra frokost med besteforeldre når mine foreldre måtte tidlig på jobb. Det stopper meg fra å gå til legen. Er med i et rusprogrsm, så hjelper får jeg der også, men ønsker helsesjekk fordi jeg er redd for indre organer. Anonymkode: 7f7a3...6bb Helt ærlig, å skrive innlegg på kg er som å be om trøbbel faktisk. Her kommer moral politiet på banen. Som faktisk ikke har oppdaget den virkelige verden, hvordan verden faktisk fungerer. Som er oppvokst med å få puter under armene. Og leker perfekte. Det er faktisk ikke så ille det du inntar, for i mange ulike kulturer er det faktisk helt vanlig. Reiser mye, utenlands også, ser dette og selv gift med utlending fra en annen kultur det er vanlig. Min mann er avholds da, men han er jo fra et land der de har lekeplass på puben liksom 🤪😅! Men om du selv føler du har et problem, så har du faktisk god selvinnsikt i deg selv, og reflektert godt. Men jeg vil anta det ikke er alkoholen som egentlig er problemet ? Dette bunner nok i mye mer..... Om du allerede er med i ulike programmer tenker jeg du kan bare bestille deg privat undersøkelse av kroppen via Volvat eller noe lignende. Privat trenger du ikke begynne hvorfor du ønsker å sjekke topp og tå.... Fastlege kan melde bekymring, det kan de pga de faktisk er lovpålagt enten det er avholds eller ei. Og da vil du og måtte å ta peth prøver både uanmeldt og anmeldt.. men først og fremst, hvor gamle er barna dine ? Så stas at de har besteforeldre som virkelig står på og nyter barnebarna ! Og ønsker de på besøk så ofte. Deilig for de, barna og flottere for dere ! Syns disse perfekte moral politiet er rimelig ufine og ser kun bare en side, og en ting. Alkoholen. Ikke egentlig alt det andre. Og man lurer på hvorfor nordmenn har så dårlig og ekkel drikke kultur, og klamma pandemier, og slåssing og voldtekter hver helg, og folk ikke her selvkontroll på inntaket, og drikker for å bli shit faced. Akkurat pga elendig drikke kultur og mangel på folkeskikk og disiplin ! Anonymkode: 4efa5...434 1 1
Chantielle Skrevet 16. februar #92 Skrevet 16. februar Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 16. februar #93 Skrevet 16. februar NiceOrNothing skrev (4 timer siden): Men hvorfor drikker «jeppe»? Hva er det du driver å selvmedisinerer ? Dømmer ikke , bare spør . Kjedsomhet, sorg , angst arvelig , whatever . De pengene du bruker på alkohol , kan du spare opp store summer til dine barns fremtid . Søk hjelp , det finnes ingen happy ending på misbruk . Alkoholen ble et middel i en ensom tid der jeg hadde ingen og alle flyttet. Det fortsatte etter jeg flyttet til hjemstedet etter studiene og er blitt en vane, dessverre. Har og angstlidelse som gjør at jeg føler meg bedre, eller gjorde, før det gikk for langt og ble til en vane/rutine, fremfor kos eller å godt lag... Vi sparer til barna, vi har god inntekt så pengene blir liksom bare et spytt i havet i denne sammenhengen. Å bruke 600 kr i uka på alkohol føles ikke som allverdens heller dessverre 😕 Anonymkode: 7f7a3...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #94 Skrevet 16. februar 600 kr i uka på alkohol er helt sinnsykt mye penger som kunne gått til noe som ikke er helseskadelig Anonymkode: 8429c...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #95 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Også kun på kvinneguiden det en skriver blir vridd om på, slik at det blir mest mulig negativt:) Anonymkode: 7f7a3...6bb Seriøst? Samme hvordan du vrir og vender på det så er ikke det formildende.. Kvinneguiden, ingen andre steder Anonymkode: 932e5...4c9
AnonymBruker Skrevet 16. februar #96 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt ærlig, å skrive innlegg på kg er som å be om trøbbel faktisk. Her kommer moral politiet på banen. Som faktisk ikke har oppdaget den virkelige verden, hvordan verden faktisk fungerer. Som er oppvokst med å få puter under armene. Og leker perfekte. Det er faktisk ikke så ille det du inntar, for i mange ulike kulturer er det faktisk helt vanlig. Reiser mye, utenlands også, ser dette og selv gift med utlending fra en annen kultur det er vanlig. Min mann er avholds da, men han er jo fra et land der de har lekeplass på puben liksom 🤪😅! Men om du selv føler du har et problem, så har du faktisk god selvinnsikt i deg selv, og reflektert godt. Men jeg vil anta det ikke er alkoholen som egentlig er problemet ? Dette bunner nok i mye mer..... Om du allerede er med i ulike programmer tenker jeg du kan bare bestille deg privat undersøkelse av kroppen via Volvat eller noe lignende. Privat trenger du ikke begynne hvorfor du ønsker å sjekke topp og tå.... Fastlege kan melde bekymring, det kan de pga de faktisk er lovpålagt enten det er avholds eller ei. Og da vil du og måtte å ta peth prøver både uanmeldt og anmeldt.. men først og fremst, hvor gamle er barna dine ? Så stas at de har besteforeldre som virkelig står på og nyter barnebarna ! Og ønsker de på besøk så ofte. Deilig for de, barna og flottere for dere ! Syns disse perfekte moral politiet er rimelig ufine og ser kun bare en side, og en ting. Alkoholen. Ikke egentlig alt det andre. Og man lurer på hvorfor nordmenn har så dårlig og ekkel drikke kultur, og klamma pandemier, og slåssing og voldtekter hver helg, og folk ikke her selvkontroll på inntaket, og drikker for å bli shit faced. Akkurat pga elendig drikke kultur og mangel på folkeskikk og disiplin ! Anonymkode: 4efa5...434 Barna er 5 og straks 7 år. Ja er veldig kjekt at besteforeldre ønsker mye tid, hadde selv mye tid med mine og vet hvor godt det er å ha et stor nettverk med mange trygghetspersoner. Drikking begynte hyppigere alene i 2014 når jeg studerte i en annen by og mine nærme flyttet. Var mye alene så da begynte det smått med drikking alene. Også har jeg bare gått over grenser etter grenser med tiden, som "normalt". Takk for fint svar. Jeg avlyser timen og fortsetter med rusprogrammet jeg er en del av fra før. Så ser jeg at helsesjekk. Er vel ikke stort å gjøre enn å drikke mye vann og spise sunt for å reparere eventuelle skader:) Anonymkode: 7f7a3...6bb 2
MizzVic Skrevet 16. februar #97 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 12.23): Men hvilken hjelp kan barnevernet bidra med er det jeg har vansker for å se. Vi trenger ikke hjelp. JEG trenger hjelp. Anonymkode: 7f7a3...6bb Alkoholikere skal ikke ta avgjørelser. Kontakt lege. Du kan aldri drikke igjen, og det bør ikke mannen din heller. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #98 Skrevet 16. februar Jobber i barnevernet og har vært inne i lignende saker, uten at barna har måttet flytte eller at man har mistet førerkortet. Vi har aldri fått melding av fastlege. Har lang erfaring fra tidligere med behandling av alkoholikere. Lavterskel funker for enkelte, men ikke alle. Hadde jeg vært inne i din sak ville jeg, ut fra det du skriver i tråden, bedt om samtykke til å henvise via fastlege til tverrfaglig behandling. Og i tillegg avtaler om å ta blodprøver annenhver uke for å kontrollere at det ikke blir inntatt alkohol i det hele tatt. Barn av alkoholikere merker at foreldre drikker. Og de kan ta skade av det. Selv om man ikke merker noe på barna nå så kan de få problemer senere i livet. Har du promillemåler så du kan sjekke at du har null promille før du setter deg i bilen? Blir du stoppet i kontroll og du har over lovlige verdier vil du bli anmeldt og politiet vil sende bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 54935...60a 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #99 Skrevet 16. februar MizzVic skrev (15 minutter siden): Alkoholikere skal ikke ta avgjørelser. Kontakt lege. Du kan aldri drikke igjen, og det bør ikke mannen din heller. Hvorfor bør ikke mannen min drikke om jeg tør spørre? Anonymkode: 7f7a3...6bb
AnonymBruker Skrevet 16. februar #100 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber i barnevernet og har vært inne i lignende saker, uten at barna har måttet flytte eller at man har mistet førerkortet. Vi har aldri fått melding av fastlege. Har lang erfaring fra tidligere med behandling av alkoholikere. Lavterskel funker for enkelte, men ikke alle. Hadde jeg vært inne i din sak ville jeg, ut fra det du skriver i tråden, bedt om samtykke til å henvise via fastlege til tverrfaglig behandling. Og i tillegg avtaler om å ta blodprøver annenhver uke for å kontrollere at det ikke blir inntatt alkohol i det hele tatt. Barn av alkoholikere merker at foreldre drikker. Og de kan ta skade av det. Selv om man ikke merker noe på barna nå så kan de få problemer senere i livet. Har du promillemåler så du kan sjekke at du har null promille før du setter deg i bilen? Blir du stoppet i kontroll og du har over lovlige verdier vil du bli anmeldt og politiet vil sende bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 54935...60a Takk for fint svar! Ønsker å prøve selv før jeg skal ta blodprøver osv fast. Er begynt å åpne meg for folk rundt som gjør at jeg har en støtte i de rundt meg:) Aldri tenkt over at de tar skade av det senere, siden traume har mange nyanser så er det et mønster da jeg selv vokste opp med mye alkohol, så derfor er det "normalt" i min hverdag, selv om jeg vet det ikke er det, om det gir mening? Ja, er klar over at om jeg blir tatt så kan det skje. Jeg vil virkelig slutte før det går så langt og gir det et ærlig forsøk på å slutte. Dette blir 2. Gang jeg gjør det, sist så sprakk jeg etter 35 dager for jeg tenkte det gikk fint og de rundt meg mente det var umulig at jeg har alkoholiker, men jeg drakk av emosjonelle grunner, som om det gjør saken annerledes 🙈 Anonymkode: 7f7a3...6bb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå