AnonymBruker Skrevet 16. februar #101 Skrevet 16. februar Hei TS. Jeg syns det er fint du oppretter et innlegg og vil ha hjelp, men jeg håper du også er åpen for å lese dette og tenke litt over det. Du har valgt å få barn, og de fortjener ikke en mor som drikker sånn som du gjør. Og har man et alkoholproblem over lengre tid så er det svært vanskelig å slutte på egenhånd. Tenk litt over hvorfor du ikke vil involvere lege. Tenk litt over hvorfor du ikke tør å sjekke kroppen din. Setter du barna dine først i de avgjørelsene? Hvordan kan du vite at barna dine ikke tar skade av din drikking? Det kan du ikke vite. Barn merker mye mer enn man tror, og noen barn vil ha større konsekvenser av foreldres rusbruk enn andre. Dessverre har jeg selv erfaring med omsorgspersoner som var alkoholikere. Og jeg ser av måten du svarer på at du trenger mer hjelp enn du selv vil innrømme. Jeg håper du vil gå litt i deg selv og i alle fall snakke med mannen din, og ta det derfra. Anonymkode: e54f7...e26 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #102 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei TS. Jeg syns det er fint du oppretter et innlegg og vil ha hjelp, men jeg håper du også er åpen for å lese dette og tenke litt over det. Du har valgt å få barn, og de fortjener ikke en mor som drikker sånn som du gjør. Og har man et alkoholproblem over lengre tid så er det svært vanskelig å slutte på egenhånd. Tenk litt over hvorfor du ikke vil involvere lege. Tenk litt over hvorfor du ikke tør å sjekke kroppen din. Setter du barna dine først i de avgjørelsene? Hvordan kan du vite at barna dine ikke tar skade av din drikking? Det kan du ikke vite. Barn merker mye mer enn man tror, og noen barn vil ha større konsekvenser av foreldres rusbruk enn andre. Dessverre har jeg selv erfaring med omsorgspersoner som var alkoholikere. Og jeg ser av måten du svarer på at du trenger mer hjelp enn du selv vil innrømme. Jeg håper du vil gå litt i deg selv og i alle fall snakke med mannen din, og ta det derfra. Anonymkode: e54f7...e26 Takk for fint innlegg. Jeg er veldig enig i at barna ikke fortjener det, og tanken på å dø fra dem får meg til å gråte minst en gang om dagen, det er en reel frykt jeg har. MEN jeg skriver jo at jeg vil sjekke kroppen? Så der har du lest feil. Er derfor jeg opprinnelig ville snakke med lege, det er fordi jeg er redd for skade jeg kan ha påført kroppen. Grunnen til at jeg lar være er frykten for å miste sertifikatet. Det er jeg avhengig av og har ikke mulighet til å komme meg til og fra jobb uten. Derfor avventer jeg til jeg har vert tørrlagt en stund. Også er det om barnevern blir involvert. Har ingen interesse for noe form for hjelp fra dem. Er med i rusprogram jeg ikke har brukt aktivt og skal ta opp igjen nå som jeg ser at "å drikke av og til" faktisk ikke funker... Og, jeg innrømmer jo at jeg trenger hjelp? Er vel det jeg sier? Er jo også derfor jeg har betalt 30.000 for et rusprogram. Men ser jo at det er få som vet at TTL er et rusprogram med mulighet for telefon timer og aa møter på nett. Anonymkode: 7f7a3...6bb 1
MizzVic Skrevet 16. februar #103 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor bør ikke mannen min drikke om jeg tør spørre? Anonymkode: 7f7a3...6bb Fordi dere har valgt å skape ett liv sammen, med barn. Alkoholisme er alvorlig. Og rusmidler bør derfor holdes unna hjemmet så lenge det bor en misbruker der. Han kan jo såklart ta seg en øl ute, men med tanke på deg bør det jo ikke være slikt i hjemmet. 5
MizzVic Skrevet 16. februar #104 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Grunnen til at jeg lar være er frykten for å miste sertifikatet. Anonymkode: 7f7a3...6bb Nå er det ikke slik at vi andre som lever i Norge er interessert i å ha ruspåvirkede mennesker i trafikken heller. Drikker man sent på kvelden, kjører man ikke tidlig neste dag! 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar #105 Skrevet 16. februar MizzVic skrev (41 minutter siden): Fordi dere har valgt å skape ett liv sammen, med barn. Alkoholisme er alvorlig. Og rusmidler bør derfor holdes unna hjemmet så lenge det bor en misbruker der. Han kan jo såklart ta seg en øl ute, men med tanke på deg bør det jo ikke være slikt i hjemmet. Delvis enig. Han drikker øl, det drikker ikke jeg så det må han bøtte nedpå så mye han klarer, både hjemme og ute. Er heller ikke slik at det "frister" når de rundt drikker. Jeg foretrekker å sitte alene:) Anonymkode: 7f7a3...6bb
Melus Skrevet 16. februar #106 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei, slet lenge før det, dessverre. Vert opp og ned, men det ble vel et reelt problem i 2014 kanskje... Da begynte hyppighet og skjuling smått. Fikk samboer i 2016, og det ble bedring... Men det var absolutt et problem selv og det var i betydelig mindre mengder. Men etter sykdom har vel mengde tatt seg opp siden jeg har vert mer alene hjemme på kveldene "må jo utnytte" var tanken, men når vi er oppe i 3-4 netter i uka så er ikke det en god unnskyldning lengre... Helt idiotisk, men slik er det nå. Har tatt kontakt med rustelefon i sene nattetimer timer og begynte å åpne meg i beruset tilstand til flere ila de siste 3 årene. Har nå lagt alle kortene på bordet til min mor der jeg setter ord, høyt, på at jeg er alkoholiker og har et alvorlig problem. Det hjelper også. Er på dag fire uten alkohol, dag fem uten å være beruset og det føles godt og kjennes på kroppen allerede! Barna er igjen på overnatting etter flere netter hjemme, men har ikke vin så det slipper jeg å stresse med også ❤️ gleder meg til i morgen, våkne uthvilt og se fine tall på klokka. Og en hel natts søvn uten masse oppvåkninger som det blir når barna er hjemme Anonymkode: 7f7a3...6bb Dag 4 er bra! Jeg heier på deg! 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #107 Skrevet 16. februar Jeg skjønner ut i fra svarene dine, at du ikke er helt klar enda. Du ønsker å "ta fatt", men mangler det siste motet og dermed dekker du deg bak et halvhjertet forsøk. Vil fortelle om en venninne som gjorde det samme. Ung dame, litt over 40 år med to halvstore barn. Hun har alltid vært glad i rødvin, litt for glad i det. Vi har visst det, men vi visste ærlig talt ikke at hun var alkoholiker. Hun møtte på jobb hver dag. Var til stede på ungenes aktiviteter. Hun gjorde som deg, drakk alene, når mannen var borte, når barna sov. Det siste året har hun nok drukket rødvin hver eneste dag, hun begynte å gå ned i vekt, hun hadde litt å gå på, så det var jo greit. Jeg la merke til at hun fikk veldig stor mage, og spurte om hun var syk. Hun snakket det bort. Brått ble hun innlagt på sykehuset, akutt leversvikt, har blitt avvist til transplantasjon, må være rusfri i 6 måneder for å bli vurdert. Antagelig lever hun ikke om 6 måneder. Kroppen er for svekket, det har gått for lang tid. Skulle hun overleve må hun leve med kognitiv svikt resten av livet. Vi rundt er sjokkert, hvordan kunne det gå så langt uten at noen "visste" Anonymkode: e342e...e91 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #108 Skrevet 16. februar Synes noen er litt vel tøffe i tonen mot TS. Er enig i budskapet, at man ikke skal kjøre morgenen etter man har drukket og at barna kan ta skade. Men TS nekter jo heller ikke for det! Virker som TS er i starten sv en prosess, og at erkjennelser nok vil komme gradvis. Flott at du har begynt å åpne deg opp for folk rundt deg! Jeg heier på at du skal klare å holde deg rusfri fremover, så det ikke blir behov for å tenke på om du har promille når du setter deg i bilen. Stå på❤️ Anonymkode: 88dc5...f7d 1 2
Kvalitet Skrevet 16. februar #109 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor bør ikke mannen min drikke om jeg tør spørre? Anonymkode: 7f7a3...6bb Ikke for å være frekk, men spørsmålet ditt føyer seg inn i rekken av uforstand som går gjennom hele tråden. 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #110 Skrevet 16. februar Jobber inne rus og vi melder ikke så lenge barna er ivaretatt av en annen forelder. Anonymkode: 28db4...299 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #111 Skrevet 16. februar Du har aldri vurdert at barna spør om å overnatte hos besteforelder flere ganger i uken fordi de vet at etter leggetid blir mamma rar og utrygg? Selv om de har lagt seg har de vel iblant våknet. Kanskje hatt uhell i sengen eller annet som du da må ordne med og ikke er edru. For meg er det ikke vanlig at barn som har det fint hjemme spør om å få sove borte så ofte når de er så små. Anonymkode: a8ece...7e7 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #112 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 10.48): Jeg er der, bare ikke så flink å være aktiv. Er en terskel. Bør medlem i juli! Er det slik at jeg kan ringe Julie enda eller er det bare de 3 første mnd? Klarte en mnd før en venninne mente at jeg ikke hadde et problem overtalte meg til å drikke en kveld, så siden har det vert tilbake til gamle trakter.... Anonymkode: 7f7a3...6bb Håper ikke hun er din venninne nå mer. AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 12.35): Jeg er med i TTL. Bare ikke vert flink å bruke det aktivt. Må bli flinkere og være med på møter der, har bare ikke våget enda å være med.. har du kjennskap til det? Har ikke snakket med Julie siden august, er det slik at en kan ringe hele det første året å snakke med henne eller er det bare de første mnd? Anonymkode: 7f7a3...6bb Du kan ringe henne, men tror hun er utenlands nå uten norsk sim-kort, så prøv å spør inne i sonen. Eller bruk mail eller Whatsapps. Og lykke til. Dette tror jeg du klarer. Anonymkode: 6f47b...f1c
AnonymBruker Skrevet 16. februar #113 Skrevet 16. februar Det er fint at du tar tak. Men jeg tror du må ta innover deg at det er svært unormalt at barna dine sover borte så mye som de gjør. Både at de ønsker det selv, og at du vil det. De fleste ønsker å være mest mulig hjemme og ha barna sine hjemme. Det er et signal til deg. Anonymkode: 12bb7...7a8 3
Chantielle Skrevet 19. februar #114 Skrevet 19. februar Ryddet for innlegg av utestengt bruker, spekulasjoner, brukerdebatt, avsporinger, samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 19. februar #115 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 11.02): Er ikke ruset rundt barna, har heller ikke et sterkt ønske om å innta rus når jeg er med barna. Opplever i ditt innlegg at du kun ser en side av saken, den som er påvirket av andres sykdom, og ikke ser den med sykdom sin side. Veldig forståelig altså, siden du er offer for et svikt... Men blir da ord mot ord mellom meg og deg siden jeg kun ser min side, den med sykdommen, sin side. Kan være barna blir negativt påvirket selvsagt, men det ser ikke jeg nå. Vil og informere om at alkoholmisbruk har flere former. Jeg for min del drikker vin når barna er på overnatting, noe de er 3-5 ganger i uka. Eller jeg drikker etter leggetid... Å være avhengig betyr ikke at du har "sug" eller "lyst på". Det er en avhengighet. Den tar over kontrollen på kroppen som gjør at ikke styrer alt selv. Vanskelig å forklare, dessverre enda vanskeligere å forstå... Anonymkode: 7f7a3...6bb Du kaller deg supermamma, er alkoholliker og barna er på overnatting 3-5 ganger i uka? Lyser ikke super mamma, men typisk misbruker bortforklaringer. Hvilke bor med barnas far og har ungene sine borte på overnattinger 3-5 dager i uken, aldri hørt om Anonymkode: 2a51f...d7a 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #116 Skrevet 21. februar Denne tråden var desverre stengt lenge nok til å dø. Men TS du MÅ slutte å fyllekjøre i det minste. Ikke rart barna ikke merker noe når de praktisk talt bor hos besteforeldrene.. ta tak i problemene dine! Anonymkode: 8429c...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #118 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Denne tråden var desverre stengt lenge nok til å dø. Men TS du MÅ slutte å fyllekjøre i det minste. Ikke rart barna ikke merker noe når de praktisk talt bor hos besteforeldrene.. ta tak i problemene dine! Anonymkode: 8429c...a6e Må jeg det? Sier du det altså? Det visste jeg ikke...? Takk for godt råd❤️ De bor forresten praktisk talt hjemme, men overnatter et par netter i uka. Fra 19.00-til de blir levert i skole/barnehage. Eventuelt får fri, for det skjedde ofte når begge gikk i bhg, nå til tider for bhg barnet fordi besten ikke alltid orker stresse på morningen når han kan følge et barn til buss. Til info! Anonymkode: 7f7a3...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #119 Skrevet 22. februar Melus skrev (21 timer siden): Hvordan går det med deg nå? Det går veldig bra! Fortsetter på de 12 trinnene, så skal jeg gjennomføre de 2 ganger før medlemskapet mitt går ut i juli!:) er også begynt å være med på møter jeg kan være anonym, og skal til uka være med uten å være anonym. Det ser jeg frem til, og gruer meg, men det blir spennende å komme i gang med det også:) Mtp alkohol går det overraskende greit, men det er jo ofte sånn når en har bestemt seg. Jeg er så sliten og lei og jeg vet hva som skjer dersom jeg skal "ta et glass". Jeg vil ikke det, jeg vil ha to flasker så da lar jeg heller være:) takk som spør ❤️ Anonymkode: 7f7a3...6bb 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar #120 Skrevet 22. februar Kvalitet skrev (På 16.2.2026 den 22.14): Ikke for å være frekk, men spørsmålet ditt føyer seg inn i rekken av uforstand som går gjennom hele tråden. Du er frekk;) Min mann kan fint drikke. Og å ha alkohol i hus er ikke et problem, men skjønner jo her at folk tror at alkoholisme er et valg om å være drita hver dag, ikke at det er en sykdom med rammer. Som alle andre sykdommer.. Anonymkode: 7f7a3...6bb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå