Gå til innhold

Besteforeldre som ikke inkluderer barnebarn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det objektiv forskjellsbehandling som i at de aldri er alene med ditt barn? Jeg og søsknene mine har jevnaldrende barn, og foreldrene våre er veldig involverte besteforeldre for alle barnebarna. Vi søsknene har likevel veldig ulik oppfatning av hvor mye oppmerksomhet barna våre får.  Jeg og min mann ber nesten aldri om barnevakt eller avlastning, og det resulterer i at mine foreldre mye oftere tilbyr pass av våre barn. Min søster ber om avlastning og pass stadig vekk, og bruker dermed "opp" besteforeldrene sin kapasitet på dette. De vil jo gjerne fordele seg så likt som mulig. 

Anonymkode: f1b1e...0de

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er det objektiv forskjellsbehandling som i at de aldri er alene med ditt barn? Jeg og søsknene mine har jevnaldrende barn, og foreldrene våre er veldig involverte besteforeldre for alle barnebarna. Vi søsknene har likevel veldig ulik oppfatning av hvor mye oppmerksomhet barna våre får.  Jeg og min mann ber nesten aldri om barnevakt eller avlastning, og det resulterer i at mine foreldre mye oftere tilbyr pass av våre barn. Min søster ber om avlastning og pass stadig vekk, og bruker dermed "opp" besteforeldrene sin kapasitet på dette. De vil jo gjerne fordele seg så likt som mulig. 

Anonymkode: f1b1e...0de

Vi har aldri bedt om pass og de har heller aldri tilbudt seg. Det er en stor forskjellsbehandling, men jeg tror ikke de ser det selv. 

Anonymkode: 03832...ab2

Skrevet

Jeg er bestemor. Jeg fordeler hva jeg kan bidra med ut i fra hva foreldrene ber om hjelp med. Samtidig så betyr det noe om hvor nært de bor. En bor flere mil unna så da blir det helger. Den andre bor nært så da kan jeg bidra i hverdagen også. 

Hadde jeg skulle hatt en bakedag så hadde jeg nok ikke invitert 3 av 4. Av og til har jeg kun et barnebarn til overnatting. Rett og slett fordi jeg gjerne vil ha alenetid med ett. Da blir vi bedre kjent. Sørger for at det blir mest mulig likt om det er mulig. Ikke alltid det går. 

Anonymkode: a06f7...0cb

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Da har du ikke møtt på enkelte foreldre som har problemer med å se at deres barn ikke er verdens midtpunkt 

Jo så absolutt 

Anonymkode: c50ff...92d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo så absolutt 

Da skjønner du kanskje at enkelte velger å fase ut sine barn og dermed indirekte sine barnebarn 

Skrevet

Jeg var det ene barnebarnet som ble ekskludert og det var utrolig sårt og vondt😢 Det skadet og forholdet mellom søsknene da det ble sjalusi mellom oss. Synes det skal være alle eller ingen. Det er så mye snakk om at alle skal inkluderes og så ekskluderes enkelte småsøsken av de voksne 

Anonymkode: 7e539...fdc

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at barna er søsken, men også jevnaldrende… er det firlinger, eller mener du at de tre som blir invitert er tre søsken og ditt barn enebarn?

ser mange etterspør mer info, men du svarer kun kort en brøkdel av de som svarer deg… uten å gi mer info, så stemmer for flere andre her, at du vet hvorfor… og at det ikke er så «like barn» som du påstår

• Liker 1
Skrevet
IrisIrene skrev (19 minutter siden):

Du skriver at barna er søsken, men også jevnaldrende… er det firlinger, eller mener du at de tre som blir invitert er tre søsken og ditt barn enebarn?

ser mange etterspør mer info, men du svarer kun kort en brøkdel av de som svarer deg… uten å gi mer info, så stemmer for flere andre her, at du vet hvorfor… og at det ikke er så «like barn» som du påstår

TS vil bare sutre litt. 

Det er ikke uvanlig at besteforeldre finner på ting med barna til ett av sine barn av gangen.

3 av 4 barnebarn er søsken.

Den siste er søskenbarn av de tre søsknene. 

Antar at besteforeldrene også gjør ting med TS sitt barn uten at de 3 andre må være med…

Anonymkode: c8418...6f8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Antar at besteforeldrene også gjør ting med TS sitt barn uten at de 3 andre må være med…

Nei, det gjør de ikke. Aldri.

IrisIrene skrev (10 timer siden):

De tre andre er søsken og 11, 9 og 7 år. Min datter er også 7 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS vil bare sutre litt. 

Det er ikke uvanlig at besteforeldre finner på ting med barna til ett av sine barn av gangen.

3 av 4 barnebarn er søsken.

Den siste er søskenbarn av de tre søsknene. 

Høres ut som besteforeldrene aldri finner på ting med ts sitt barn men

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

7 år og enebarn? Kanskje de tenker at hun får nok voksenoppfølging..

Anonymkode: 16053...dd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men kan du ikke utdype litt mer om hva som kan ligge bak her? Du kommer jo bare tidvis inn i tråden med små drypp, som ikke gir noe som helst grunnlag for å vurdere konkret? 

Hvis du vil ha et generelt svar, så er jo det; ja, det er ufint å forskjellsbehandle barnebarn. Men så ligger det jo etter all sannsynlighet mer til faktum her, som gjør at det generelle svaret er absolutt null verdt. 

Anonymkode: d9f27...438

• Liker 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (12 timer siden):

Da skjønner du kanskje at enkelte velger å fase ut sine barn og dermed indirekte sine barnebarn 

Nei 

Skrevet

Er det farmor og farfar som ekskluderer din datter? 

Anonymkode: f828f...939

Skrevet

Jeg tipper at en del av forklaringen ligger her. 
Du har presentert det som at dette er jevnaldrende barnebarn. Men det er altså kun de to yngste som er jevnaldrende. 

Det er en gang sånn at det å gjøre ting med 7-åringer, er noe helt annet enn å gjøre ting med barn på 11 og 9. Barn på 11 og 9 er "pre-teens" og vil ofte være litt veslevoksne og ordentlige, og gjør det som forventes i aktiviteten. De har også ganske god utholdenhet. 
Den andre 7-åringen er deres søsken, som da ser opp til sine eldre søsken, og gjør som de gjør. 
Altså relativt uproblematisk å gjøre noe med alle 3 sammen, fordi de store "styrer" hva den lille vil gjøre.
Mens med en 7-åring til, så blir det plutselig 2 mot 2. 
De to 7-åringene kan bruke hverandre som støtte, og ønske å få ting tilpasset til sine ønsker. 
Kanskje går de lei av å bake, og vil leke. Kanskje blir det mas om å gå ut av teateret. 
Da blir det forstyrrende for de som faktisk vil bake, eller følge med på teater.

Men sånt kan altså fint løses ved at en av foreldrene til det siste barnebarnet blir med på aktiviteten, så denne også får ta del, uten at det blir mye merarbeid for besteforeldrene. 

Om besteforeldrene hadde vært litt bevisste på dette, så burde de nok invitert den siste 7-åringen på ting alene. Så her er det nok en kombinasjon av at de ikke orker alle 4 på en gang, og at de "glemmer" at de ikke inkluderer 7-åringen i alt. 

Er det også sånn at de tre andre bor nærmere, og at de har mer kontakt i hverdagen? 

Anonymkode: 24e5d...a9f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei 

Vel jeg gjør, har empati med barnet og besteforeldre i de sakene.

Skrevet

Men kan du ikke utdype litt mer om hva som kan ligge bak her? Du kommer jo bare tidvis inn i tråden med små drypp, som ikke gir noe som helst grunnlag for å vurdere konkret? 

Hvis du vil ha et generelt svar, så er jo det; ja, det er ufint å forskjellsbehandle barnebarn. Men så ligger det jo etter all sannsynlighet mer til faktum her, som gjør at det generelle svaret er absolutt null verdt. 

Alle mine barn og barnebarn blir forskjellsbehandlet.

Litt er nærhet, noen bor ikke i Norge, men og andre faktorer spiller inn som bla alder og interesser. 

• Liker 1
Skrevet

Hun vil ikke ha råd eller andre synspunkt.

Hun vil at alle skal synes synd på henne og barnet hennes. 

Antar at besteforeldrene har sine grunner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...