Gå til innhold

Besteforeldre som ikke inkluderer barnebarn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Besteforeldre som arrangerer bakedag for tre av fire barnebarn. Hva tenker de egentlig på? Besteforeldre som tar med tre av fire barnebarn på teater. Ja, hva tenker de egentlig? 

Som mor til det fjerde barnet synes jeg det er sårt og pussig. 

Anonymkode: 03832...ab2

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de tre andre søsken, og barn av datter?

Anonymkode: 16053...dd6

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Er de jevnaldrende? Dersom de tre som får være med er 6-8 år gamle og du har en to-åring skjønner jeg besteforeldrene litt.

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Er de jevnaldrende? Dersom de tre som får være med er 6-8 år gamle og du har en to-åring skjønner jeg besteforeldrene litt.

Ja, de er helt jevngamle 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er de tre andre søsken, og barn av datter?

Anonymkode: 16053...dd6

De er søsken 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes egentlig det er greit. Både som forelder og som besteforelder må man kunne gjøre noe med ett eller noen barn uten at alle må være med.

Jeg går ut fra at det totalt er fire barnebarn. Dersom de er omtrent like gamle kunne det vært naturlig at alle var med. Samtidig kan arbeidet med å ha med fire kontra tre bli for stort.

Anonymkode: d4390...71a

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre finner på mye mer med min bror sine barn. Han er mye flinkere til å spørre om hjelp. Mine foreldre syns også at mine barn er krevende pga de har mye energi og sterk vilje. 

Anonymkode: 75cc6...971

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes egentlig det er greit. Både som forelder og som besteforelder må man kunne gjøre noe med ett eller noen barn uten at alle må være med.

Jeg går ut fra at det totalt er fire barnebarn. Dersom de er omtrent like gamle kunne det vært naturlig at alle var med. Samtidig kan arbeidet med å ha med fire kontra tre bli for stort.

Men burde ikke fjerdemann da fått tilbud om å være med en annen gang kanskje? 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Tja kan være mange grunner. Plass i bilen, aldersforskjell på barna. Bo avstand, for mye krav fra forelder som tar fokus fra det de vil bruke tiden på. Trivsel mellom barna. Hvis firekdrene ikke jobber for god relasjon mellom barna, og en stadig ødelegger god dynamikk i gruppa etc

Anonymkode: cfbde...93f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men burde ikke fjerdemann da fått tilbud om å være med en annen gang kanskje? 

Dere kan starte med å invitere besteforeldrene med i teatret og kakebaking og andre aktiviteter dere ønsker at barn og besteforeldre skal gjøre sammen. Vis at vil gjøre noe sammen. Spør om de vil bake med barnet osv.

• Liker 8
Skrevet

Er alle fire like gamle? 

Er dere inkluderende overfor besteforeldrene? 

Anonymkode: 6b532...41a

Skrevet

Opplever at svigers er mye mer tilstedeværende og avlaster mye mer til ungene til døtrene, enn til våre barn. Merker klar forskjellsbehandling på døtrenes vs sønnens barn.

Anonymkode: 59ceb...d75

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er ditt forhold til besteforeldrene?

Anonymkode: 7b2d3...948

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine foreldre finner på mye mer med min bror sine barn. Han er mye flinkere til å spørre om hjelp. Mine foreldre syns også at mine barn er krevende pga de har mye energi og sterk vilje. 

Anonymkode: 75cc6...971

Mye energi og sterk vilje = adhd? Adhd folk sliter ut dem rundt seg.

Anonymkode: df50f...ecc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye energi og sterk vilje = adhd? Adhd folk sliter ut dem rundt seg.

Alt trenger ikke å være en diagnose. "Mye energi og sterk vilje" kan rett og slett bare være personlighetstrekk.

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Besteforeldre som arrangerer bakedag for tre av fire barnebarn. Hva tenker de egentlig på? Besteforeldre som tar med tre av fire barnebarn på teater. Ja, hva tenker de egentlig? 

Som mor til det fjerde barnet synes jeg det er sårt og pussig. 

Kontekst hjelper jo kanskje litt? 😅

Er tre av fire barnebarn jevnaldrende? 

Bor de i samme husstand?

Bor de i nærheten av besteforeldrene?

Har de voksne barna i ulike uker? (Partall og oddetall?)

Har besteforeldrene et nært og kjært forhold til hele familien, med unntak av deg og ditt barn?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alt trenger ikke å være en diagnose. "Mye energi og sterk vilje" kan rett og slett bare være personlighetstrekk.

Eller at de er bortskjemte og ikke eier oppdragelse 😂 

Neida. 

Joda. 

Anonymkode: e0e73...926

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller at de er bortskjemte og ikke eier oppdragelse 😂 

Neida. 

Joda. 

Anonymkode: e0e73...926

Det kan selvsagt også være en forklaring.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Opplever at svigers er mye mer tilstedeværende og avlaster mye mer til ungene til døtrene, enn til våre barn. Merker klar forskjellsbehandling på døtrenes vs sønnens barn.

Anonymkode: 59ceb...d75

Men kan det ha noe å si at døtre ofre har mer kontakt med mødre? Stikker innom en tur her og der uten at det er invitert til middag, bursdag eller høytid. Ringer flere ganger i uken osv. Nevner jeg i telefonen at vi har lyst å gå ut å spise en dag (uten hensikter), så tilbud det gjerne pass uten at vi spør. Eller jeg sender melding og skriver at barnet har lyst å komme innom en ettermiddag. 

Har inntrykk av at sønner av og til har sjeldnere kontakt. Og noen svigerdøtre foretrekker av og til egne foreldre til pass og hyppig besøk. 

Ellers må man tenke på om det er en grunn for at ikke alle er invitert. Noen barn kan være ufin, mobbe, rope, lage konflikter, ikke ta beskjeder. Og da skjønner jeg de ikke orker ansvaret ved en koselig bakedag. Dersom barnet har noen utfordringer kan dere tilby å være med, så slipper besteforeldrenene å følge opp. 

Er de tre andre søsken de det jo ikke uvanlig at foreldrene har spurt selv. 

Anonymkode: bcf88...468

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, sliter på folk det å.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...