Gå til innhold

En motstemme til protein-hysteriet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg måtte bare sitere dette, det er så forfriskende med litt intelligens når det gjelder proteinbølgen så mange har havnet på og prøver å prakke på andre: 

"De siste årene har det vært en økende trend å forsøke å få i seg mer protein, og det lanseres stadig nye matvarer med ekstra høyt proteininnhold. Det er helt unødvendig, og kan til og med virke mot sin hensikt, sier Fadnes.
– Ved mindre man sulter eller har en veldig spesiell diett, spiser de fleste nok protein. Det er sjelden noen grunn til å forsøke å øke proteininntaket. Det gir vanligvis ingen helsegevinst, men kan faktisk ha noen negative konsekvenser. Det er fordi proteiner er en dårligere energikilde enn karbohydrater eller fett. Det gir flere avfallsprodukter og hvis man spiser veldig mye protein, kan det også bidra til fedme, sier han."

Jeg tror imidlertid ikke at nøtter og belgfrukt kan gjøre en så vanvittig forskjell, som er det som merkelig nok er utpekt i artikkelen for nordmenn pga de mener det spises lite av det her, men jeg tror at vi med fordel kan spise mer frukt og grønnsaker, og at det å senke prisene på det ville hjulpet mange: https://www.forskning.no/ernaering-mat-og-helse-partner/forsker-dette-er-maten-som-gir-et-langt-liv/2503600

Anonymkode: f43bc...8d4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel også en absolutt risiko for at det bidrar til overvektspandemien. Når man skal spise så mye ekstra for å få i seg proteiner, blir det vanligvis også mange ekstra kalorier, De færreste matvarer kommer i kun proteinform. Så da får du med fett og karbohydrater på kjøpet. "Spis mer av dette!" er perfekt for matindustrien og matvaregigantene, men det sier seg selv at det ikke er perfekt i et samfunn der de færreste trenger å spise MER av noen ting i det hele tatt. Vel, unntatt frukt og grønt ja. 

Anonymkode: f7fd9...25e

• Liker 4
Skrevet

Jeg spiser proteinrikt fordi det er det eneste som hjelper meg ned i vekt. Jeg driter i om jeg vet et «vanlig» kosthold får i meg nok proteiner, det er ikke målet mitt. Det å spise mye proteiner gir meg mer metthetsfølelse og hjelper meg i å holde ut et kaloriunderskudd. 

Anonymkode: 2acfa...7eb

• Liker 3
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser proteinrikt fordi det er det eneste som hjelper meg ned i vekt. Jeg driter i om jeg vet et «vanlig» kosthold får i meg nok proteiner, det er ikke målet mitt. Det å spise mye proteiner gir meg mer metthetsfølelse og hjelper meg i å holde ut et kaloriunderskudd. 

Anonymkode: 2acfa...7eb

Samme her :) Er i overgangsalderen og har akkurat nå en inaktiv livsstil pga mye jobb og studier ved siden av, så må passe kostholdet. Men jeg holder meg til naturlig proteinrike matvarer, ikke ultraprosesserte proteinpuddinger og barer etc.

• Liker 2
  • Nyttig 12
Skrevet

Det er jo helt klart en trend eller bølge som mange hiver seg på, potensielt unødvendig. 

Men selv så har det vært en åpenbaring for meg altså, da jeg først begynte å bry meg om proteiner.

Jeg trener styrke, helt moderat altså, hobbymosjonist som går på sats et par ganger i uka.

På et punkt ble jeg litt interessert i trening og følgelig også maten, og logget makroene - og jeg spiste IKKE nok proteiner gjennom min helt vanlige kost. Da snakker jeg om proteiner for å bygge muskler.

Økte inntaket av proteiner og ble slankere, sterkere og strammere. Jeg er ikke noe muskelbygger, bare en helt vanlig dame på 40 som bare vil være sprek og se litt fast ut i fisken liksom, og ha litt styrke å gå på inn i alderdommen. 

Så jeg er LITT lei av alle legene som alltid skal inn i denne debatten og si at man får nok proteiner gjennom vanlig kost. Jada, man får nok til å leve og opprettholde normale funksjoner liksom, men om du har lyst til å "uppe" gevinsten du får av styrketrening litt, så er nok hakket mer protein og gjerne litt kreatin til, faktisk gunstig. 

Men det betyr jo ikke at en som sitter i sofaen hele dagen og bytter ut vanlig yoghurt med proteinrik youghurt blir sterkere liksom.

Anonymkode: bd381...35c

• Liker 7
  • Nyttig 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er fordi proteiner er en dårligere energikilde enn karbohydrater eller fett. Det gir flere avfallsprodukter og hvis man spiser veldig mye protein, kan det også bidra til fedme, sier han."

Det er jo nettopp fordi proteiner er "dårlig energikilde" at mange spiser mye proteiner. Man ønsker mat som gjør at man ikke blir mett uten å få i seg like mye kalorier som om man spiser karbohydrater . I tillegg gir proteiner også jevnere blodsukker enn karbohydrater.  

Selvsagt kan man få mer fett om man spiser ekstremt mye proteiner. Men det er vanskeligere å bli feit på proteiner enn karbohydrater.   

Hvor mange av de som sliter med fedme gjør det fordi de har spist for mye kyllingbryst? Jeg vil tippe ingen. Det er selvsagt noen som vil kunne være overvektige etter BMI definisjonen siden den ikke tar hensyn til muskelmasse. Men jeg har aldri hørt om noen som sliter med fedme fordi de spiser så mye kyllingbryst og fordi de  aldri bruker saus eller annet kaloriholdig til kyllingen.  Jeg har aldri hørt om noen som har blitt overvektige uten å få i seg mange karbohydrater. 

Jeg prøver å få i meg mye proteiner og mat med høyt fiberinnhold fordi det hjelper meg å holde blodsukkeret jevnt som gjør at jeg blir mindre sliten i løpet av dagen.  Dette ble jeg også rådet om legen å gjøre siden jeg slet med lav energi og hodepine. Sier ikke at dietten løste problemet helt, men det hjalp i hvert fall litt. 

Anonymkode: 0e86b...83d

• Liker 8
  • Nyttig 12
Skrevet

Dette er bare en krampetrekning fra veganermiljøet. De vet at planter er en dårlig proteinkilde, så derfor prøver de å svartmale protein. 

Denne grensa som alle drar frem med 0,8-1g protein per kg kroppsvekt er minimumsanbefaling for å unngå proteinmangel, ikke hva som er optimalt inntak av protein. Optimal grense er høyere. Denne studien har sett på proteininntak og om grensene bør økes. De konkluderte med at dagens minimumsanbefalinger er under halvparten av hva man bør spise, særlig for aminosyren leucin, for optimal muskelsyntese. Så faktisk spiser nordmenn for lite protein.

Eldre trenger enda mer protein for optimal muskelsyntese. En vanlig indirekte dødsårsak er sarkopeni (muskelsvinn hos eldre). Ved å beholde muskelmasse som gammel har man med en gang mye bedre helse og bedre utgangspunkt for å kunne leve lenge. Dette er umulig uten mye protein.

Kjøtt er mer enn protein og jern. Fett kjøtt fra beitedyr inneholder all næringen et menneske trenger hvis de spiser bare det. Og jo høyere inntak av animalsk man har, jo mer næring får man. Studie på det. Kjøtt er mer næringsrikt enn planter.

I Hong Kong spiser de over dobbelt så mye kjøtt som oss, og lever lengre enn oss. Faktisk har de den høyeste forventede levealderen i verden og det høyeste inntaket av kjøtt i verden. Og de er ikke et unntak. Høyt kjøttinntak er forbundet med høyere levealder i verden.

longevity-vs-meat-eating-in-64-countries

Og alle ekte blue zones med god helse spiser mer kjøtt enn lignende samfunn. Okinawa er kjent for å spise veldig mye kjøtt for eksempel. 

Jeg ønsker å ha god helse, og ikke være en tynnfeit veganer uten muskler, så jeg spiser mye mer protein enn minimumsanbefalingene. 

Anonymkode: 36c9e...ace

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er jo helt klart en trend eller bølge som mange hiver seg på, potensielt unødvendig. 

Men selv så har det vært en åpenbaring for meg altså, da jeg først begynte å bry meg om proteiner.

Jeg trener styrke, helt moderat altså, hobbymosjonist som går på sats et par ganger i uka.

På et punkt ble jeg litt interessert i trening og følgelig også maten, og logget makroene - og jeg spiste IKKE nok proteiner gjennom min helt vanlige kost. Da snakker jeg om proteiner for å bygge muskler.

Økte inntaket av proteiner og ble slankere, sterkere og strammere. Jeg er ikke noe muskelbygger, bare en helt vanlig dame på 40 som bare vil være sprek og se litt fast ut i fisken liksom, og ha litt styrke å gå på inn i alderdommen. 

Så jeg er LITT lei av alle legene som alltid skal inn i denne debatten og si at man får nok proteiner gjennom vanlig kost. Jada, man får nok til å leve og opprettholde normale funksjoner liksom, men om du har lyst til å "uppe" gevinsten du får av styrketrening litt, så er nok hakket mer protein og gjerne litt kreatin til, faktisk gunstig. 

Men det betyr jo ikke at en som sitter i sofaen hele dagen og bytter ut vanlig yoghurt med proteinrik youghurt blir sterkere liksom.

Må humre litt av dette  utrulig hva tro kan gjøre. Jeg trenere hard styrketrening 5- 6 dager i uka  og spiser i all hovedsak etter  statens  offisielle kostholdsråd. Ikke noe ekstra proteiner. Er topptrent , museløs og i min beste form! Og er kvinne, 57 år som har vært igjennom overgangsalderen uten vekt oppgang. Hold samme livstil i 20 år.

Anonymkode: 96362...068

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I Hong Kong spiser de over dobbelt så mye kjøtt som oss, og lever lengre enn oss. Faktisk har de den høyeste forventede levealderen i verden og det høyeste inntaket av kjøtt i verden. Og de er ikke et unntak. Høyt kjøttinntak er forbundet med høyere levealder i verden.

longevity-vs-meat-eating-in-64-countries

Og alle ekte blue zones med god helse spiser mer kjøtt enn lignende samfunn. Okinawa er kjent for å spise veldig mye kjøtt for eksempel. 

Fattige land og land i krig vil spise mindre kjøtt enn rike fredelige land.   Det blir helt useriøst å trekke en konklusjon utfra en graf hvor man ikke korrigerer for andre årsaksforklaringer. Økonomi(i hvert fall opp til et punkt)  røyking, tilgang til helsetjenester, at man ikke lever i en krogssone, vil selvsagt påvirke levealderen. 

Nå prøver jeg å få i meg mye proteiner så dette er ikke noe kritikk av å spise mye proteiner. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fattige land og land i krig vil spise mindre kjøtt enn rike fredelige land.   Det blir helt useriøst å trekke en konklusjon utfra en graf hvor man ikke korrigerer for andre årsaksforklaringer. Økonomi(i hvert fall opp til et punkt)  røyking, tilgang til helsetjenester, at man ikke lever i en krogssone, vil selvsagt påvirke levealderen. 

Selv når de tar hensyn til sosioøkonomisk status er høyere inntak av kjøtt linket til høyere levealder.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Glemte å legge ved linken. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8881926/

Sitat

Results
Worldwide, bivariate correlation analyses revealed that meat intake is positively correlated with life expectancies. This relationship remained significant when influences of caloric intake, urbanization, obesity, education and carbohydrate crops were statistically controlled. Stepwise linear regression selected meat intake, not carbohydrate crops, as one of the significant predictors of life expectancy. In contrast, carbohydrate crops showed weak and negative correlation with life expectancy.

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Må humre litt av dette  utrulig hva tro kan gjøre. Jeg trenere hard styrketrening 5- 6 dager i uka  og spiser i all hovedsak etter  statens  offisielle kostholdsråd. Ikke noe ekstra proteiner. Er topptrent , museløs og i min beste form! Og er kvinne, 57 år som har vært igjennom overgangsalderen uten vekt oppgang. Hold samme livstil i 20 år.

Ja, så du mener det er tro som gjør at jeg har fått høyere muskelmasse og gått ned en buksestørrelse? Og jeg har aldri vært på slankern engang, bare kroppen som endret seg i sammensetning. 

Dette må du ut og fortelle folk som slanker seg - mat har INGENTING å si for kroppen din, det er bare å TRO hardt nok 😂 

Utrolig merkelig innlegg fra deg. Du vet jo ikke hva jeg spiser og jeg vet jo ikke hva du spiser. Tenkt på at du kanskje spiser mer proteiner enn meg fra før? Når du trener så mye så er det sannsynlig at du har et høyere matinntak. Så sitter du og humrer av at du har fått suksess med ditt kosthold - så er det kanskje er nøyaktig det samme inntaket jeg har lagt meg på når jeg la til mer protein.

Lov å bruke hodet litt... 

• Liker 6
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, så du mener det er tro som gjør at jeg har fått høyere muskelmasse og gått ned en buksestørrelse? Og jeg har aldri vært på slankern engang, bare kroppen som endret seg i sammensetning. 

Dette må du ut og fortelle folk som slanker seg - mat har INGENTING å si for kroppen din, det er bare å TRO hardt nok 😂 

Utrolig merkelig innlegg fra deg. Du vet jo ikke hva jeg spiser og jeg vet jo ikke hva du spiser. Tenkt på at du kanskje spiser mer proteiner enn meg fra før? Når du trener så mye så er det sannsynlig at du har et høyere matinntak. Så sitter du og humrer av at du har fått suksess med ditt kosthold - så er det kanskje er nøyaktig det samme inntaket jeg har lagt meg på når jeg la til mer protein.

Lov å bruke hodet litt... 

Humrer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Henger meg på her. Protein var en åpenbaring for meg og. 
Nå logger jeg all mat. Og ser at jeg med normalt kosthold aldri var i nærheten av å nå den minimale anbefalingen. Og nå med et kosthold med fokus på protein, så må jeg legge til et mellommåltid med gresk yoghurt og proteinpulver for å være i nærheten av det som anbefales for å bygge muskler. 
Jeg har blitt strammere og fått en mer tonet kropp. Gått fra pære til timeglass. Jeg har gått ned masse i vekt til tross for overgangsalderen. 

Men klart, om man spiser for mye totalt sett, så vil man gå opp i vekt uansett hva man spiser. 

Anonymkode: 95098...d9d

• Liker 5
  • Nyttig 15
Skrevet

Jeg får ikke i meg nok protein gjennom kosten selv om jeg spiser helt normalt... Trener tung styrke 2-3 ganger i uka og løper/går mellom 10-20km hver dag. Før jeg begynte med proteinshakes var jeg slank og så tynn/svak ut. Nå etter et halvt år med proteintilskudd har jeg gått opp flere kilo der mesteparten er muskler og jeg har fått masse tydlige muskler som jeg jevnlig får kommentarer på. Ligger på ca 140-150 g protein daglig nå. 

Anonymkode: 36f50...159

• Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok protein, for jeg trenger helt klart mye mer enn de norske kostholdsrådene. 47 år gammel kvinne i menopause, BMI 19,5, trener hard styrke, kampsport og ashtanga yoga ca 12 timer i uka, i tillegg til gåturer (og av og til løpeturer) med hunden hver dag. 

Anonymkode: c6e74...af6

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

De som mener at man får i seg nok proteiner gjennom et normalt kosthold, hva mener de er nok proteiner? Jeg får i meg 30 - 40 gram proteiner per dag hvis jeg ikke fokuserer på proteiner. Da klarer jeg ikke å bygge muskler. Etter at jeg begynte å spise mer torsk og kylling til middag for å øke proteinmengden har jeg endelig fått framgang på styrketreningen. 

Anonymkode: 4ba2e...c97

• Liker 2
  • Nyttig 14
Skrevet

Jeg er liten og noe inaktiv grunnet fysisk sykdom, og må medgi at jeg synes det har en effekt. Da på metthet. Etter vekttap er vedlikeholdskaloribehovet mitt på sånn 1400 kalorier. Det er lite og man må spise klokt. Og bevissthet på proteiner i frokost bare hjelper mye! Føler en raus frokost med mye protein varer lenge. Så heller enn brød med kylling, kjører jeg ost, kylling og egg f eks med bare litt brød 😊

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 18.08):

Jeg måtte bare sitere dette, det er så forfriskende med litt intelligens når det gjelder proteinbølgen så mange har havnet på og prøver å prakke på andre: 

"De siste årene har det vært en økende trend å forsøke å få i seg mer protein, og det lanseres stadig nye matvarer med ekstra høyt proteininnhold. Det er helt unødvendig, og kan til og med virke mot sin hensikt, sier Fadnes.
– Ved mindre man sulter eller har en veldig spesiell diett, spiser de fleste nok protein. Det er sjelden noen grunn til å forsøke å øke proteininntaket. Det gir vanligvis ingen helsegevinst, men kan faktisk ha noen negative konsekvenser. Det er fordi proteiner er en dårligere energikilde enn karbohydrater eller fett. Det gir flere avfallsprodukter og hvis man spiser veldig mye protein, kan det også bidra til fedme, sier han."

Jeg tror imidlertid ikke at nøtter og belgfrukt kan gjøre en så vanvittig forskjell, som er det som merkelig nok er utpekt i artikkelen for nordmenn pga de mener det spises lite av det her, men jeg tror at vi med fordel kan spise mer frukt og grønnsaker, og at det å senke prisene på det ville hjulpet mange: https://www.forskning.no/ernaering-mat-og-helse-partner/forsker-dette-er-maten-som-gir-et-langt-liv/2503600

Jeg plutselig økte i vekt. Prøvde lavt på kalorier og vekta økte mer. Så kjørte lavkarbo, da blir der også endel protein mat. Vekt øknkingen stoppet, og flere av mine bla mageproblemer bedret seg.

Nå har jeg prøvd med med vanlig kosthold igjen, vips opp to kg.

Jeg har aldri hatt rumpe, men vips fikk jeg det også av protein mat

Anonymkode: 49f90...c59

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Humrer 

Jeg tror kanskje du trykket post på innlegget før du fikk skrevet noe innhold i det? 

At protein er viktig for muskelbygging er jo vitenskapelig bevist, anekdotene dine og subjektive oppfattelser vil aldri bli et spesielt sterkt argument mot vitenskap. Du kan humre så mye du vil over tanken på at jorda er rund og spinner, for du faller jo ikke av den - men det vil jo ikke endre fakta.

Igjen, det betyr ikke at alle har nytte av å spise mer protein, eller ikke får i seg nok gjennom sitt "vanlige" kosthold!

Men "vanlig" kosthold er så mangt, og noen får ikke nok protein til å bygge muskler av det. Du får tilfeldigvis det, fint for deg. Men hele proteinbølgen er grunnlagt i noe fakta her. Spør de som driver med muskelbygging, maten er viktig, og da særlig protein. De vil ofte ha et vesentlig høyere inntak av protein enn oss andre, mer enn det som inngår i "vanlig" kost. 

Så er ikke jeg noe bodybuilder, men vitenskapen er jo den samme likevel - jeg har nok vært noe småspist, og musklene mine hadde godt av å begynne å spise to egg i stedet for ett til frokost, og hive litt proteinpulver i havregrøten til lunsj osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...