Gå til innhold

Hat mot læreryrket?

Fremhevede innlegg

Skrevet

" Jeg vet om flere av dem som ikke gjør så mye arbeid egentlig, men som likevel tjener godt opp mot og over kr. 400.000,- (inspektører, o.a.) Likevel skal denne gruppen ha og ha mer lønn og mer fri. "

Oj! De kjenner ikke jeg mange av...Er lærer selv, og tjener ca. 250.000. Hva vet du egentlig om hva inspektører o.a. gjør? Det virker som om du kjenner en del...Da burde du også vite at det ikke er de som evt går til streik, men at det gjelder de som er organiserte i Utdanningsforbundet. I år er det ikke snakk om lønnen til lærerne, men om lønnen til førskolelærerne. - Bare til opplysning!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet
Beklager at jeg ikke presisert i det innlegget også - jeg uttaler meg selvfølgelig om lærerne som den gruppen de fremstår som i media.  Vet det finnes dyktige lærere med annet fokus - men nå er det vel majoriteten vi diskuterer?

Ja det er jo klart det er. Men vi ser ikke majoriteten i media. Det vi ser er foreningene deres.

Gjest Gjest
Skrevet
Makan til generalisering da! Jeg har ikke noe imot lærere, fordi begge mine foreldre er lærere Aldri har jeg hørt dem syte over jobben sin, og de er tilogmed og gjør ekstraarbeid utenfor arbeidstiden. Så klag ivei over lærerene som forhidrer beibisene deres i å bli stokk dumme apekatter :)

Nettopp - de har det ikke ille i det hele tatt, det er bare organisasjonene deres som fremstiller det sånn, og derfor får folk mot dem som gruppe.

Gjest Gjest
Skrevet
Og hvem skulle vurdert egnetheten i større grad enn i dag?  I dag heter det seg også at egnethet vurderes.  Den vurderes av kollegaene til de som sitter og slarver på bakrommet, og som syter og klager over en innbilt vanskelig arbeidsdag.

Jeg har selv sett et flott menneske bli offer for et menneske som hadde som oppgave å vurdere egnethet.  Den som skulle vurdere er et menneske i psykisk ubalanse, men som har klart å komme seg til stillingen sin ved bløffing - hun har mange ofre på sin samvittighet.  Ingen bør ta opp kampen mot lærerkreftene her til lands - da blir man knust, de står i samlet flokk bare de får mer lønn.

Ser problemet. Men det må da finnes noen oppegående mennesker i dette landet? Kanskje privatisering er tingen? Der blir det som regel stilt krav til at man viser at man kan gjøre en god jobb og at man er rett mann eller kvinne for stillingen man er ansatt i.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg for min del har alltid hatt stor respekt for "lærere" som yrkesgruppe. Men har etterhvert skjønt at det er mye "subb" blant denne yrkesgruppen. Jeg er opptatt av at lærere skal kunne fagene sine GODT, noe jeg tror er nødvendig for å kunne være fleksibel i fht tilpasset opplæring for alle. Og det betyr ikke å bare være en side foran elevene i boka. Det at det f.eks. ble ramaskrik da det ble foreslått et minstekrav på 3 for å komme inn på lærerskolen sier ganske mye for meg.

Men for å ikke generalisere; jeg vet om mange flotte, engasjerte og kunnskapsrike lærere med masse personlig engasjemang og høy yrkesstolthet, som jobber vanvittig mye og hardt. Det er bare så synd at dette inntrykket ødelegges av noen som ble lærere fordi de ikke kom inn på noe annet, eller hadde all ferie&fritid som motivasjon..

Gjest Gjest
Skrevet
Ja det er jo klart det er. Men vi ser ikke majoriteten i media. Det vi ser er foreningene deres.

Hvis styre er valgt av noe jeg vil tro er majoriteten av lærerne. Hvis styre jeg tror har fått gjennomslag for sakene sine på generalforsamlingen.

Men helt riktig som du skriver - det er foreningene deres vi ser i media, foreninger som har dratt læreryrke ned i søla.

Gjest Gjest
Skrevet

Ta feks lærernes argumenter mot kontaktstøtte. I media var det hele tiden barnas beste de liksom skulle fremme, men hva lærte de bort til sine studenter? Jo, vær mot kontantstøtten - for den er en trussel mot jobben din, elevene ble ikke nevnt med et ord.

Gjest Gjesta
Skrevet
Ta feks lærernes argumenter mot kontaktstøtte.  I media var det hele tiden barnas beste de liksom skulle fremme, men hva lærte de bort til sine studenter?  Jo, vær mot kontantstøtten - for den er en trussel mot jobben din, elevene ble ikke nevnt med et ord.

På hvilken måte er kontantstøtten en trussel mot lærere?

Gjest Gjest
Skrevet
Ser problemet. Men det må da finnes noen oppegående mennesker i dette landet? Kanskje privatisering er tingen? Der blir det som regel stilt krav til at man viser at man kan gjøre en god jobb og at man er rett mann eller kvinne for stillingen man er ansatt i.

Vanskelig å si, men jeg tror det løser seg når 68erne går av med pensjon. Mange i den gruppen har et merkelig tenkesett som yngre lærere ikke kjenner seg igjen i.

Unge håpefulle lærere går ut i arbeidslivet for å gjøre en god jobb for elevene, mange brenenr for yrket sitt, men de blir klippet ned av surpompene på lærerværelse som hele tiden syter og klager og har hovedfokus på hvordan de skal kunne jobbe ennå mindre for enda mer penger.

Gjest Gjest
Skrevet
På hvilken måte er kontantstøtten en trussel mot lærere?

Æsj - unnskyld det var på førskollærerutdanningen. :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror mange av de som er negative til lærere ofte vet lite om virkeligheten, men baserer seg på egen skolegang, eller henger igjen i gamle konflikter.

Mange tror at de har rett til, og kunnskap om, lærere fordi de har gått på skole selv. Det skjer mye som ikke elever og foreldre vet om. Jeg ante ikke hvor stor jobb det var og hvor mye det innebærer å være lærer før jeg ble det selv.

Konfliktene om dårlig lønn osv. som var tidligere har nok farget synet enkelte har om lærere. Jeg har jobbet som lærer i 2 år, og i løpet av den tiden er det ingen av mine kolleger som har klagd på lønn eller arbeidstid. Det eneste vi er frustrert over er at vi ikke har kapasitet til å følge opp alle så godt som vi skulle ønske.

Det er klart det finnes mange dårlige lærere. Akkurat som at det finnes mange som ikke er egnede innenfor andre yrker. At flertallet av lærere er "subb" er jeg ikke enig i. De aller, aller fleste jeg kjenner gjør en fabelaktig jobb og er interessert i elevene.

Jeg er lei av å diskutere arbeidstimer og ferie med folk som ikke vet fakta. Selv om skoledagen slutter tidlig er ikke arbeidsdagen over for lærere. En vanlig arbeidsuke for meg er fra 7.45-16.30 på jobb og i tillegg 2-4 timer arbeid på kvelden. Jeg sier ikke dette for å få sympati, men for å vise realiteten.

Skrevet
Jeg tror mange av de som er negative til lærere ofte vet lite om virkeligheten, men baserer seg på egen skolegang, eller henger igjen i gamle konflikter.

Mange tror at de har rett til, og kunnskap om, lærere fordi de har gått på skole selv. Det skjer mye som ikke elever og foreldre vet om. Jeg ante ikke hvor stor jobb det var og hvor mye det innebærer å være lærer før jeg ble det selv.

Konfliktene om dårlig lønn osv. som var tidligere har nok farget synet enkelte har om lærere. Jeg har jobbet som lærer i 2 år, og i løpet av den tiden er det ingen av mine kolleger som har klagd på lønn eller arbeidstid. Det eneste vi er frustrert over er at vi ikke har kapasitet til å følge opp alle så godt som vi skulle ønske.

Det er klart det finnes mange dårlige lærere. Akkurat som at det finnes mange som ikke er egnede innenfor andre yrker. At flertallet av lærere er "subb" er jeg ikke enig i. De aller, aller fleste jeg kjenner gjør en fabelaktig jobb og er interessert i elevene.

Jeg er lei av å diskutere arbeidstimer og ferie med folk som ikke vet fakta. Selv om skoledagen slutter tidlig er ikke arbeidsdagen over for lærere. En vanlig arbeidsuke for meg er fra 7.45-16.30 på jobb og i tillegg 2-4 timer arbeid på kvelden. Jeg sier ikke dette for å få sympati, men for å vise realiteten.

:klappe:

Gjest Gjestefaen.
Skrevet

Selv om jeg ikke er helt enig med deg - så vil jeg berømme deg for at du er saklig og ikke går i skyttergrav. De fleste lærerdiskusjonene her havner nemlig i skyttergraven. :ler:

Det er ikke tvil om at det er mange gode lærere i Norge, like lite som det ikke er tvil om at det er mange dårlige.

Men det som de fleste av oss reagerer på, er nok sytinga til foreningene deres. Samme søren, så står de i media og sprer negativ edder og galle.

Gjest gjest1
Skrevet

Dere som går så hardt ut mot lærerene her, om at de streiker og syter osv, har dere egentlig satt dere inn i hvorfor de streiker denne gang? Har dere lest forlaget til KS? Fått med dere hvilke konsekvenser det vil få, både for lærerene og elevene?

Eller er det bare generelt pisspreik om hvor sutrete lærere er dere kommer med her?

Gjest Gjestefaen.
Skrevet
Eller er det bare generelt pisspreik om hvor sutrete lærere er dere kommer med her?

Å kalle andres innlegg for pisspreik er vel kanskje litt drøyt - eller?

Synes det kommer klart frem i denne tråden at mange undrer seg på om hverdagen til lærerne stemmer helt med alt det forferdelige foreningene deres gjentar til det kjedsommelige.

Se bare hva Towelie har skrevet om sine lærerforeldre - hun har ikke hørt dem klage en gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Men det som de fleste av oss reagerer på, er nok sytinga til foreningene deres.  Samme søren, så står de i media og sprer negativ edder og galle.

"Sytinga" til utdanningsforbundet denne gangen dreier seg om at kvaliteten på undervisningen vil synke dersom ikke lærere får mulighet til å forberede seg. At media fremstiller det som at lærere vil ha mest mulig ferie og ikke vil jobbe til faste tider er en annen sak. Media fremstiller saken slik at det selger.

Gjest Gjest
Skrevet
Media fremstiller saken slik at det selger.

Eller lærerne kamuflerer sine lønnskrav som ønske om bedre undervisning for elevene. ;)
Gjest Gjest
Skrevet
Eller lærerne kamuflerer sine lønnskrav som ønske om bedre undervisning for elevene. ;)

Jeg kan bare snakke for meg selv og min arbeidsplass, men det er ikke derfor vi er i mot forslaget fra KS. Personlig tror jeg ikke det er det som er saken for andre lærere heller.

Gjest gjest1
Skrevet

Se bare hva Towelie har skrevet om sine lærerforeldre - hun har ikke hørt dem klage en gang.

Og hvorfor er jeg ikke overrasket over at det er diskret ignorert? :ler: fordi dem som klager over lærere leser kun det de vil lese og det de hører om i media. Pføy!

Gjest Gjesten
Skrevet

Mine foreldre har heller aldri klaga, dei har verkeleg trudd på det dei har gjort, og dei har begge gort ein fantastisk jobb. Dei er begge slike lærarar som elevane hugsar i mange år, og som eg får høyre om når eg går ut. Folk eg ikkje anar kven er kjem bort til meg for å fortelle kor mykje mamma og pappa har betydd for dei. Foreldra mine har henta drita fulle ungdommar på nettene, dei har hatt ope hus for alle ungdommane rundt, drive gratis leksehjelp osv. Det siste året har pappa gått av med AFP for han er heilt utsliten og orke ikkje ta vikartimar ein gong. Mamma søker nye jobbar, ho orkar ikkje meir. Er det slik vi vil det skal vere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...