Gå til innhold

Hvorfor mister folk barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet.  Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt.   Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi,  vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. 

Anonymkode: efd81...45c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En slipper ikke unna barnevernet, selv om økonomien er på stell.

Det er mye rart som skjuler seg bak 4 vegger.

Anonymkode: 37e30...08f

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er dessverre mye rus, uhelse, dårlig omsorg og mange ulike typer vold som skjuler seg bak fine adresser, nydelige hjem, høye inntekter, flotte biler …..you name it..

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

At barnevernet er inne handler ikke alltid om at foreldrene ikke er gode nok foreldre. Det handler ofte også om vansker barna har. Barnevernet kan bidra til hjelp til barna, få fart på samarbeid mellom bup skole o.l Hvem som helst familie kan få en undersøkelse sak på seg om noen sender en bekymringsmelding. Da er de pliktig til å undersøke. 
økonomi er nesten aldri en grunn til at barnevernet er inne. Da skal det handle om vansker foreldre har, relasjon mellom foreldre barn, eller barns vansker. Barnevernet jobber med mye og det er ikke bare omsorgssvikt og mishandling 

Anonymkode: 9effc...372

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet

Min tidligere skole venninne hadde barnevernet inne. Hun er advokat og stor villa og alt på stell. Men hun slet med rus. Fikk hjelp, barna har hele tiden hatt det bra, aldri sammen med barna. Men hun fikk hjelp av de 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At barnevernet er inne handler ikke alltid om at foreldrene ikke er gode nok foreldre. Det handler ofte også om vansker barna har. Barnevernet kan bidra til hjelp til barna, få fart på samarbeid mellom bup skole o.l Hvem som helst familie kan få en undersøkelse sak på seg om noen sender en bekymringsmelding. Da er de pliktig til å undersøke. 
økonomi er nesten aldri en grunn til at barnevernet er inne. Da skal det handle om vansker foreldre har, relasjon mellom foreldre barn, eller barns vansker. Barnevernet jobber med mye og det er ikke bare omsorgssvikt og mishandling 

Stort sett så handler det absolutt om foreldrenes omsorgsevne. Det er ekstremt sjeldent at emosjonelt og materielt ressurssterke foreldre ikke klager å gi barnet den hjelpen det trenger på egenhånd, at det nesten ikke er verdt å se på som en mulighet på generelt grunnlag. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min tidligere skole venninne hadde barnevernet inne. Hun er advokat og stor villa og alt på stell. Men hun slet med rus. Fikk hjelp, barna har hele tiden hatt det bra, aldri sammen med barna. Men hun fikk hjelp av de 

Barnevernet går ikke inn i saken hvis ikke barna har et særlig behov for til tiltak. Det er et vilkår i loven. Ergo har ikke barna hatt det bra hele tiden. Det er vel din venninne som har sagt at barna hadde det bra hele tiden, eller hva?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ting er ikke alltid som de ser ut. Jeg vokste opp i et rikt hjem. Foreldrene mine er godt likte. Kunne ønske bv hadde reddet meg. Bv visste ikke om meg, alt så jo så bra ut på utsiden.

Og bv tar ikke fattige barn. De tar barn som blir utsatt for omsorgssvikt.

Anonymkode: 60cd9...702

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er faktisk sjeldnere at barnevernet har kontakt med familier hvor foreldrene har høy inntekt og høy sosioøkonomisk status. Både fordi det er lettere for dem å skjule pga det tross alt er mye som er på stell (selv om ikke alt er det), men også fordi det er vanskeligere å melde, både for offentlige instanser og og for privatpersoner.

Disse foreldrene er ofte vant til å få det som de vil og har ofte en måte å snakke på og te seg på, som gjør at du forstår at det vil komme gjengjeldelse. 

Selv kom jeg fra et fattig hjem, bv burde vært inne og jeg burde vært flyttet. Fordi min mor vasket på skolen der jeg gikk, så ble det ikke til melding en gang. 

Anonymkode: 7a1e5...90b

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig kan en familie ha utfordringer selv om ting "ser fint ut for andre." Barneverntjenesten er i hovedsak en hjelpeinstans, og det er litt vanskelig å forstå hva overskriften har med resten av innlegget ditt å gjøre. De aller fleste som er i kontakt med barnevernet, mister ikke omsorgen for noen. 

For å svare på spørsmålet i overskriften: Vilkåret for å miste omsorgen (uten at det er med samtykke, som det også ofte er eller handler om ungdom med alvorlig atferd) er at barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt som ikke i tilstrekkelig grad kan avhjelpes med tiltak i hjemmet.

Anonymkode: a66b4...4b9

• Liker 3
Skrevet

Jobber som lærer. Disse foreldrene er voldelige eller driver med rus.

Anonymkode: 5bf6e...ba9

• Liker 1
Skrevet

De mest opplagte grunnene er døde foreldre, foreldre i fengsel, vold, rus, seksuelle overgrep og tung psykiatri.

Men veldig mange faller ikke innunder den kategorien.

Vil si at veldig mange har dysfunksjonelle familieforhold, hvor det gjerne er en blanding av flere ting. 

Psykisk mishandling er vanskelig å dokumentere. 
Folk kan få vanvittige sinneutbrudd og raserianfall, uten å slå og uten å kaste ting i veggene. 
Det kan likevel være skadelig for barnet å oppleve det. 

Dårlig dømmekraft, dårlig impulskontroll, manglende grensesetting, hang til å mistro «systemet», hang til å tro på konspirasjonsteorier, og andre ting går ofte igjen.

Anonymkode: 83e99...7bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er faktisk sjeldnere at barnevernet har kontakt med familier hvor foreldrene har høy inntekt og høy sosioøkonomisk status. Både fordi det er lettere for dem å skjule pga det tross alt er mye som er på stell (selv om ikke alt er det), men også fordi det er vanskeligere å melde, både for offentlige instanser og og for privatpersoner.

Disse foreldrene er ofte vant til å få det som de vil og har ofte en måte å snakke på og te seg på, som gjør at du forstår at det vil komme gjengjeldelse. 

Anonymkode: 7a1e5...90b

Har du noen som helst kilder til dette her, eller er det noe du har dratt ut av ræva di pga. fordommer? Jeg tror gjerne på at barnevernet sjeldnere har kontakt med familier med høy sosioøkonomisk status. Men at grunnene er at det er vanskeligere å melde og lettere å skjule + at de liksom "truer med gjengjeldelse" i væremåten sin - det tror jeg ingenting på.

Anonymkode: 4ae5c...e53

• Liker 3
Skrevet

Kjenner kun personlig til en familie i nyere tid som har mistet barnet sitt og der var det mor og mor sin sjalusi og hevn mot far som drev frem omsorgsovertakelse. 

Far kunne muligens ha hindret dette men han var for lojal til mor når hun kom å søkte støtte hos han. 

Detaljer om andre vil jeg ikke legge ut her på nett men en liten fille sak som kun trengte litt veiledning eller et enkelt hjelpe tiltak ble til full omsorgsovertakelse da mor i dette tilfellet lot barne være i midten av sin sjalusi konflikt og manipulasjon.

Utrolig synd og unødvendig trist sak men enkelte foreldre ser ikke egne feil og hvordan de påvirker egne barn. Begge foreldre mistet omsorgen selv om de ikke bodde sammen. 

Anonymkode: afd05...032

• Liker 1
Skrevet

Omsorgsevne har ingenting med økonomi å gjøre. Folk kan være hyggelig mot andre og til og med sine egne barn, men mangler evnen til omsorg og stell av barna.

• Liker 3
Skrevet

Det kan være falske anklager hvor anklageren blir trodd

Eller det kan være at den familien som utad er "idyllisk", bak de fire veggene driver med alvorlig omsorgssvikt. De vil selvsagt forsvare seg med at det er falske anklager og at barnevernet "stjeler unger". Eller at "barnevernet kom på besøk da de hadde tre skitne tallerkner på kjøkkendisken.

Jeg så det var en far som klagde seg på barnevernet på facebook da barnevernet hadde tatt ungene. Jeg klikket meg inn på profilen hans, og det var konspirasjonsteorier, og hat mot alt og alle (også før barnevernssaken). Det var IHVERTFALL ikke en uskyldig far med pittelitt rot på kjøkkenet... (men det var min gjetting)

Anonymkode: cf9b2...fd5

• Liker 5
Skrevet

De mister barna fordi de:

1) Ikke er naturlig flinke til å følge opp barna 

2) De ikke klarer å få nok ut av veiledning og kurs

Noen av dem har psykiske problemer. Noen er overveldet og overbelastet av livssituasjon.

Og så skjer det feil iblant. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet.  Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt.   Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi,  vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. 

Anonymkode: efd81...45c

Ene venninnen min ble jevnlig "druknet" i suppeskåla (mor tok henne i håret og tvang ansiktet hennes ned i suppa til hun sluttet å sprelle), ble seksuelt misbrukt av begge foreldrene, ble bundet fast og pisket, brent med sigaretter etc. Høyt utdannet familie, enebolig med stor fin hage, alt tilsynelatende på stell, perleøredobber og kasjmir, nystrøkne duker og krystall, barna hadde gode karakterer på skolen og drev med idrett, mor i FAU...

Ja, rike snobbete mennesker kan også mishandle barn, de er oftest bare mye bedre på å skjule det de driver med.

Anonymkode: 6a59e...4b9

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...