Gå til innhold

Frivillig barnløs

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er 46 og har vist siden jeg var ca. 20 år at jeg ikke vil ha barn. Ønsket har aldri forandret seg siden den gang. 

Jeg liker noen veldig få barn, men ellers sliter jeg med å både omgås og kommunisere med dem. 

Jeg er veldig, veldig glad i mitt barnløse liv og det faktum at jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil 😊 

Om andre synes det er rart at jeg ikke har barn i min alder, så får det være deres problem og ikke mitt. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Problemet er at når alle har flere frivillig barnløse venner så går samfunnet til helvete. For 50 år siden var det 8 arbeidstakere som var med på å betale pensjonen til hver pensjonist. I dag er det under fire og om 30 år regner man med at det blir to. For ikke å snakke om at man trenger folk som også jobber.

Nå rører du fælt. Det er ikke noen vesentlig økning i antall barnløse, grunnen til at det er færre barn nå er i hovedsak at de som får barn får færre barn enn før. De fleste får en eller to, et tredje barn var mye vanligere før, og fire barn blir sett som mange i dag, selv om det var ganske vanlig for førti år siden. Og grunnen til dette er boligpriser, folk starter senere å produsere fordi de vil kjøpe bolig først, og så får de færre barn fordi flere soverom koster. Til tross for dette er det null politisk vilje til å få ned prisene, selv om det hadde kommet alle til gode. I stedet vil man ha skattelette og frie ytelser til barnefamilier, og nå ekstra skatt til de uten barn?!

Og i forhold til solidaritet, det sier seg selv at det ikke øker velferden at uegnede eller lite motiverte folk får barn. Dette fører bare til sosiale problemer, som igjen spiser velferd. 

Anonymkode: f16ec...17b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som ikke har barn vet jo faktisk ikke hva dere snakker om. Det poenget syns jeg ofte mangler i diskusjonen, det er et faktum, som frivillig barnløse ofte bare driter i.

For kun vi med barn vet hvordan livet er på begge sider av gjerdet, så vi har faktisk en forståelse og en innsikt dere ikke har.

Og ja da,  et ytterst fåtall som får barn, angrer på at de fikk barn, dog sikkert færre enn de som forble barnløse, og angrer på det…. 

Men som mor selv, til unger jeg elsker og digger på alle måter, så må jeg likevel også bare si, andres unger… liker dem stort sett ikke 🤣De er masete, stygge, ekle, ufordragelige. 

så argumentasjonen som står igjen er jo at barnløse er egoistiske, bare ei det!

Anonymkode: 4bc41...abb

Jeg vet heller ingenting om hvordan det er å jobbe på sirkus, hvordan det er å ha akvarium eller hvordan det er å gå til Sydpolen, likevel kjenner jeg veldig sterkt at ingen av delene er noe for meg.

Og så må dere ikke glemme at dere som har barn også mangler en innsikt. Dere vet ikke hvordan det er å kjenne veldig sterkt at en ikke ønsker barn, selv etter at en er godt voksen. Dere har på et eller annet tidspunkt fått et ønske om barn, og kanskje hatt det hele livet, dermed vet dere ingenting om hvordan det er å være i våre sko. Likevel kjenner dere at livet uten barn ikke er noe for dere.

Anonymkode: e1207...9bc

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men er pensjon dyrere enn barnetrygd og barsel/mamma/pappapermisjon? Sykt barn-dager, egenmeldinger, sykemeldinger knyttet til svangerskap ++ koster også penger, og jeg vet om mange foreldre (stort sett mødre) som jobber redusert fordi det blir for mye med 100% jobb og familieliv - det blir mindre skattepenger av sånt også, eller? 

Anonymkode: aa8dd...f3f

Ja, det er ekstremt mye dyrere. I dag lever man i snitt like lenge etter pensjonsalder som man er mindreårig.  

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Ja, det er ekstremt mye dyrere. I dag lever man i snitt like lenge etter pensjonsalder som man er mindreårig.  

Det blir det nok slutt på. Jeg kjenner ingen som har planer om å ligge inkontinent på sykehjem til de sjøldauer.

Anonymkode: 7165f...213

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå rører du fælt. Det er ikke noen vesentlig økning i antall barnløse, grunnen til at det er færre barn nå er i hovedsak at de som får barn får færre barn enn før. De fleste får en eller to, et tredje barn var mye vanligere før, og fire barn blir sett som mange i dag, selv om det var ganske vanlig for førti år siden. Og grunnen til dette er boligpriser, folk starter senere å produsere fordi de vil kjøpe bolig først, og så får de færre barn fordi flere soverom koster. Til tross for dette er det null politisk vilje til å få ned prisene, selv om det hadde kommet alle til gode. I stedet vil man ha skattelette og frie ytelser til barnefamilier, og nå ekstra skatt til de uten barn?!

Og i forhold til solidaritet, det sier seg selv at det ikke øker velferden at uegnede eller lite motiverte folk får barn. Dette fører bare til sosiale problemer, som igjen spiser velferd. 

Anonymkode: f16ec...17b

Jeg synes dere undervurderer mange veldig mye. Selv om man ikke ønsker barn i utgangspunktet,  vil de fleste av dere ta godt vare på barna om dere får et eller flere. 

(Og jeg vet at barnløse ikke er hovedgrunnen til at det fødes færre).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir det nok slutt på. Jeg kjenner ingen som har planer om å ligge inkontinent på sykehjem til de sjøldauer.

De fleste er ganske oppegående lenge.
Og vegen fra å si at man vil ta selvmordene til faktisk å gjøre det er ganske lang. 

Skrevet

Å ikke ønske seg barn må være helt lov, ditt liv, ditt valg, men det å si at barn er ekle, grisete, fæle etc. syntes jeg er unødvendig å si. Hvilken annen gruppe syntes du det er greit å snakke slik om? Handicappede? Jøder? Melaninrike? Barn er faktisk mennesker og fortjener respekt selv om du personlig ikke ønsker deg barn. 

Anonymkode: c35e7...9ac

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

38, sammen med partner i 20 år. Vi lever utrolig godt uten barn, ikke angret en dag. Ingen av oss har hatt ønske om barn noengang, en stund var det planen fordi "det er det man gjør", man finner en partner, gifter seg og får barn. Men, "heldigvis" for oss kom det noen helseproblemer i veien, så det ble utsatt, og så innså vi at vi faktisk ikke hadde lyst på. Jeg er veldig glad for det. Mine helseproblemer ga seg ikke, og jeg ville aldri dratt et barn inn i dette livet uansett om vi hadde ønsket oss barn. Jeg kan knapt ta vare på meg selv, og hadde ikke kunnet være en god forelder uansett (men såklart, det er jeg som er egotisk XD). 

Jeg har mange frivillige barnløse venner, og felles for alle er at det er godt gjennomtenkte valg. Kan ikke si det samme om alle jeg kjenner som har barn. 

Anonymkode: 19f90...d24

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å ikke ønske seg barn må være helt lov, ditt liv, ditt valg, men det å si at barn er ekle, grisete, fæle etc. syntes jeg er unødvendig å si. Hvilken annen gruppe syntes du det er greit å snakke slik om? Handicappede? Jøder? Melaninrike? Barn er faktisk mennesker og fortjener respekt selv om du personlig ikke ønsker deg barn. 

Barn er ikke en marginalisert gruppe, så den sammenligningen blir litt håpløs. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke noe jeg går rundt og sier med mindre noen begynner å presse meg på hvorfor jeg ikke vil ha barn.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som er frivillig barnløse, og gjerne da litt oppi årene. 

Helt fra jeg var liten så har jeg visst at jeg ikke vil ha egne barn. Jeg har vært åpen om det lenge, og har alltid fått beskjed om å "bare vente til jeg blir eldre" så kommer ønsket snikende. Nå er jeg 26, og jeg ønsker fremdeles ikke barn. 

Drister meg også til å si noe som mange blir sure over: jeg liker ikke barn. 
De er bråkete, møkkete, klissete og krever så ekstremt mye mer enn hva jeg orker og ønsker å gi. Følte meg jo helt frihetsberøvet de første ukene etter at jeg hentet hjem en valp, liksom. 

Likevel så er det nesten forventet at jeg skal få meg mann og barn og bo i et stort hvitt hus med stakittgjerde. Jeg får spørsmål fra menn jeg snakker med om ikke jeg vil ombestemme meg for "den rette", og at "man må jo ha barn!". Har nylig også blitt storesøster, og kjenner fremdeles ikke på noe ønske om å få meg barn. Heller det stikk motsatte. Hun er kjempesøt og alt det, men jeg orker ikke bråket som følger med 😅

Mamma sa også at det var fint med barn for å ha noen som kan passe på deg når du blir gammel, men jeg mener jo det er egoistisk å skulle sette barn til verden bare pga. det. Jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer til å trives som mor, og at jeg takler stress, bråk og rot veldig dårlig. Da synes jeg det er veldig urettferdig å skulle sette et barn til verden, for det hadde garantert fått kjeft fordi mor er overstimulert. Hele greia med graviditet og fødsel gjør meg også fysisk uvel. Tanken av å ha en baby i magen, liksom 😅 Det er også mye muskelsykdommer og psykiske lidelser i familien, og jeg vet jo hvordan jeg selv har det - det er ikke digg.. Jeg vil jo ikke videreføre det, liksom.

Er virkelig barn så fryktelig viktig for alle? Jeg blir jo sett på som den store stygge ulven, fordi jeg ikke ønsker meg barn. Jeg vil heller ikke ha kjæreste som har barn, og det er vanskelig for folk å forstå seg på.. 

Så:  angrer dere? Kjenner dere på noe savn? At noe mangler, liksom? Eller er det helt greit? 

Anonymkode: b0a0f...18b

Jeg var som deg frem til jeg ble 33. Da fant vi ut at vi kjedet oss litt så vi kunne få ETT barn så hadde vi litt underholdning. Så fikk vi jammen meg et til. Viser seg at barn er meningen med livet…  jeg liker for øvrig ikke andres barn 

Anonymkode: 7041e...99a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var som deg frem til jeg ble 33. Da fant vi ut at vi kjedet oss litt så vi kunne få ETT barn så hadde vi litt underholdning. Så fikk vi jammen meg et til. Viser seg at barn er meningen med livet…  jeg liker for øvrig ikke andres barn 

Anonymkode: 7041e...99a

For deg. Ikke for meg.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Helt greit å ikke ønske seg barn, men jeg tror det, som flere påpeker, kan bli vanskeligere å stå i det valget når alle vennene dine begynner å få barn. Det er nok lurt å prøve og finne seg noen likesinnede venner. For kvinner ligger jo også risikoen der for at mannen man lever sammen med og var enige om ikke å få barn med, plutselig ønsker seg barn likevel og finner seg ei yngre dame for å få det med.

Anonymkode: ed0d0...133

Skrevet

Jeg er 30, men har alltid visst at jeg ikke ønsker barn, dette har jeg sagt fra jeg var 6-7 år. Jeg er gift, og mannen steriliserte seg ganske tidlig. Hver gang noen spurte oss om vi ikke planlegger barn etter hvert, så tok vi en veldig seriøs tone "vi kan ikke få barn". Folk ble så ukomfortable at de sluttet å mase 😉

Vi driver med omplasseringshunder, trener på problematferd og hjelper dem med å finne sine for alltid hjem. Deltar aktivt i hundesport og er i mange hundemiljøer. Jeg har aldri fryktet at jeg skal ende opp ensom, da jeg har så mange flotte folk rundt meg. Man bør alltid, barn eller ei, finne sine egne interesser og folk. Jeg tror (som tidligere ansatt på gamlehjem) at de som ofte ender opp mest ensomme er dem som har gjort familien til sin eneste omgangskrets. 

Jeg nekter å holde babyer, syns ikke de er søte, jeg føler ikke noe morsinstinkt eller et plutselig ønske for å få en selv. Jeg blir utrolig sliten av å være rundt barn, det er så mye støy, herjing og mas. Har ikke peiling på hvordan jeg liksom skal kommunisere med dem heller. De kommer ofte og gir meg de klissete lekene sine, som jeg bare vet er en ren bakterie bombe. Nei takk, ikke noe for meg. Etter en familie dag med mine tantebarn så må jeg hjem å sove i 12 timer. 

Holder meg til mine ikke fult så høylytte, energiske, stinky hunder 🥰 

Anonymkode: b5ec6...7bd

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt greit å ikke ønske seg barn, men jeg tror det, som flere påpeker, kan bli vanskeligere å stå i det valget når alle vennene dine begynner å få barn. Det er nok lurt å prøve og finne seg noen likesinnede venner. For kvinner ligger jo også risikoen der for at mannen man lever sammen med og var enige om ikke å få barn med, plutselig ønsker seg barn likevel og finner seg ei yngre dame for å få det med.

Nå vil ikke jeg ha mann heller da.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var også bombesikker på at jeg aldri skulle få barn i den alderen. Det snudde en tid etterpå dramatisk 360 grader rundt. Takk Gud kjeg aldri steriliserte meg da hadde jeg vært et vrak!

Anonymkode: 5d0b4...0e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev tidligere i tråden. Er 48 år gammel og flere av mine venner har fått barn. Har ikke blitt noe vanskeligere å stå i uansett. Noen av dem har jeg kontakt med fortsatt, andre har vi glidd fra hverandre. Men jeg har fått nye venner, som heller ikke har barn. Det har gått helt problemfritt.

Anonymkode: 007c3...93c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn er ikke en marginalisert gruppe, så den sammenligningen blir litt håpløs. 

De er en gruppe, og tydeligvis den eneste gruppen i samfunnet det er helt fritt frem å hate🥺

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er en gruppe, og tydeligvis den eneste gruppen i samfunnet det er helt fritt frem å hate🥺

Jeg ser ingen i tråden, eller andre tråder om å være frivillig barnløs, som skriver at de hater barn. En del skriver at de ikke liker barn, men det er noe annet enn hat. Det er til og med flere foreldre som skriver at de ikke liker andres barn enn sine egne.

Anonymkode: 007c3...93c

• Liker 4
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...