AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #61 Skrevet 3. november 2025 Jeg er 41 nå, godt gift med den rette, har alt på stell med økonomi og hjem og hele pakka og har aldri kjent på det der veldige ønsket om barn. Vennekretsen min er stor med mange ulike personligheter og av alle er det ingen som har ombestemt seg av de frivillig barnløse ihvertfall. Alle har vært klar over det hele veien og alle har ro i det valget. Det har vært små blaff rundt eggløsning en gang eller to der jeg har tenkt tanken om at mannen hadde vært en nydelig far og barn er jo så kule vesen men det har aldri slått rot. Det har aldri rasla i eggestokkene når jeg har sett barn eller holdt barna til venner og familie. Det er bare ikke meg rett og slett selv om jeg liker barn i de dosene jeg er rundt barn. Barn skal være ønska med hele ens vesen mener jeg. De skal komme inn i verden etterlengta til minst en person som er klar for å gi de verden. Om en ikke er den personen så skal en ikke lage barn. Anonymkode: 299ae...de0 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #62 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var egentlig ganske greit, var oppe å gikn etter noen timer 🙂 Jeg tålte ikke noe prevensjon. Anonymkode: 196d5...502 Møtte du noe motstand hos legen? Typ "tenk om du angrer" liksom? Kjenner jeg er redd for å ta det opp, og moren min er jo heeelt i mot at jeg skal gjøre det. Ikke at det noen gang har stoppet meg fra å gjøre det jeg vil, men 😂 Anonymkode: b0a0f...18b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #63 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Møtte du noe motstand hos legen? Typ "tenk om du angrer" liksom? Kjenner jeg er redd for å ta det opp, og moren min er jo heeelt i mot at jeg skal gjøre det. Ikke at det noen gang har stoppet meg fra å gjøre det jeg vil, men 😂 Anonymkode: b0a0f...18b Nei gjorde ikke det, da jeg har stått støtt i valget lenge før jeg snakket med legen 🙂 Han visste også at jeg ikke tålte noen prevensjon, så han skjønte at det var det riktige for meg. Så null problem hos legen for meg. To uker etter at han sendte inn papirene fikk jeg time på sykehuset 🙂 Anonymkode: 196d5...502 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #64 Skrevet 3. november 2025 Leppeblomst skrev (4 minutter siden): De slutter å mase etter hvert, dessverre må du bare stå i det noen år til. Jeg får fortsatt mas selv om alle forstår det er for sent å mase. Men nå går det i om jeg ikke angrer, er jeg ikke ensom, savner jeg ikke barnebarn i det minste? Det siste er en merkelig greie hos noen, at de tror vi som ikke vil ha barn gjerne vil ha barnebarn. Anonymkode: eed99...b8e 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #65 Skrevet 3. november 2025 Brunello skrev (1 time siden): Det er helt avgjørende for samfunnet at folk får barn. Ved å ikke få barn selv, overlater du til de andre å sørge for din velferd. Så det er usolidarisk å ikke få barn dersom du kan få. 🤣 Anonymkode: 0bcc1...051 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #66 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er også frivillig barnløs. Har aldri angret, og nå som det er for sent er det bare en lettelse å kjenne på. Jeg har fått spørsmål om når det er min tur så ufattelig mange ganger- jeg hadde jo hus og mann, barn må da være neste`? Å forklare at det ikke passer for meg er nær umulig, alle tror den trangen kommer "litt senere". I tillegg har jeg hjulpet familie mye, og jeg er pliktoppfyllende, så jeg tar meg jo skikkelig av dem jeg da er barnevakt for. Da får man "å, du er jo så flink med barn" Når skal du ha egne?" Å gå på barselbesøk var en lidelse. Ikke har jeg denne babysyken alle forventer at en kvinne skal ha, så jeg føler egentlig ikke for å holde en gråtende bylt. Ikke er jeg komfortabel rundt barn jeg ikke kjenner og på toppen av det hele kommer da de selvfølgelige "å, det kledde du! Tenk så fint når du får dine egne!". Min mann har aldri fått en eneste av disse kommentarene.. Ingen forventer heller at han skal løpe til som barnevakt eller holde de nyfødte. Du er enda ung og ting KAN endres, men uavhengig av det har du min fulle sympati for perioden du er i nå, der alle tydeligvis vet bedre enn du selv hva du innerst inne ønsker og trenger 😅 Anonymkode: 0f9f4...407 Samme her - alle spurte om jeg ikke skulle holde lillesøsteren min, men jeg er ikke komfortabel med det og føler heller ikke for å holde en gråtende bylt. Moren min er helt overbevist om at jeg kommer til å snu, selv om hun ikke sier det høyt. Anonymkode: b0a0f...18b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #67 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei gjorde ikke det, da jeg har stått støtt i valget lenge før jeg snakket med legen 🙂 Han visste også at jeg ikke tålte noen prevensjon, så han skjønte at det var det riktige for meg. Så null problem hos legen for meg. To uker etter at han sendte inn papirene fikk jeg time på sykehuset 🙂 Anonymkode: 196d5...502 Takk! 😍 Jeg tåler i grunn prevensjon, men jeg blir så sykt deprimert og langt fra meg selv at jeg ikke ønsker å bruke det. Dette skal jeg ta opp med min lege når hun er tilbake fra sykemelding. 🤭 Anonymkode: b0a0f...18b 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #68 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! 😍 Jeg tåler i grunn prevensjon, men jeg blir så sykt deprimert og langt fra meg selv at jeg ikke ønsker å bruke det. Dette skal jeg ta opp med min lege når hun er tilbake fra sykemelding. 🤭 Anonymkode: b0a0f...18b Gjør det 🙂 Bare si det som det er at du aldri har hatt lyst på barn og kommer ikke til å angre uansett 🙂 Anonymkode: 196d5...502 1
Vibelator Skrevet 3. november 2025 #69 Skrevet 3. november 2025 Brunello skrev (1 time siden): Det er helt avgjørende for samfunnet at folk får barn. Ved å ikke få barn selv, overlater du til de andre å sørge for din velferd. Så det er usolidarisk å ikke få barn dersom du kan få. Sko alle tenkt slik så hadde vi blitt for mange for fort.Og da trengs enda flere helsepersonell,lærere,tømmermenn,sjåfører,varer som igjen gjør at man må føde enda flere. Jorden fungerte fint med 4 milliarder mennesker og nå er vi 8 og går mot avgrunnen og kaos 7 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #70 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg passet også heller hunder! Jeg har hund og katt, og det er som mine barn. Har typ "morsinstinkt" når det kommer til de, liksom Takk for innspill! 😄😍 Anonymkode: b0a0f...18b Jeg har en datter omtrent på din alder. Hun skal heller aldri ha barn, hun liker ikke barn, aldri likt barn og er bestemt på dette. Og det står respekt av det på lik line som de som ønsker å få barn. Hun har alltid sagt hun ikke vil ha barn og sier det fortsatt. Hun er veldig grei med søsken og yngre søskenbarn. Men grøsser over uoppdragne unger og foreldre som lar barnaa sine herje fritt. Hun er meget oppegående, holder på med fin utdannelse og har mang venner.Og en kan ikke tenke at vi får barn fordi da har vi noen til å ta vare på oss i alderdommen. Var ikke derfor jeg fikk barn, og ikke noe jeg forventer av mine barn heller Anonymkode: 0bcc1...051 8 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #71 Skrevet 3. november 2025 Brunello skrev (29 minutter siden): Ufrivillige barnløse «rammes» også av mitt forslag til løsning. Jeg vil selvsagt ikke tvinge folk til å få barn. Men det bør være langt flere økonomiske goder for de som får det. Og også praktisk tilrettelegging med prioritet for valg av ferie og fridager. Sistnevnte er jeg helt enig i. Utover det synes jeg at det bør være opp til hver enkelt å få barn. Det er et livslang ansvar man på ingen måte bør motiviseres til hvis man ikke ønsker. Det er ikke egoistisk å ikke få barn. I de fleste tilfeller er det et nøye gjennomtenkt valg som bygger på det motsatte av egoisme. Ikke alle velger vekk barn pga selvrealisering. De kjenner rett og slett på at de ikke har kapasitet, økonomi til å gi en god oppvekst Eller rett og slett null ønske eller driv. Og det er argumenter som holder i massevis. Anonymkode: a82ef...a32 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #72 Skrevet 3. november 2025 Dere som ikke har barn vet jo faktisk ikke hva dere snakker om. Det poenget syns jeg ofte mangler i diskusjonen, det er et faktum, som frivillig barnløse ofte bare driter i. For kun vi med barn vet hvordan livet er på begge sider av gjerdet, så vi har faktisk en forståelse og en innsikt dere ikke har. Og ja da, et ytterst fåtall som får barn, angrer på at de fikk barn, dog sikkert færre enn de som forble barnløse, og angrer på det…. Men som mor selv, til unger jeg elsker og digger på alle måter, så må jeg likevel også bare si, andres unger… liker dem stort sett ikke 🤣De er masete, stygge, ekle, ufordragelige. så argumentasjonen som står igjen er jo at barnløse er egoistiske, bare ei det! Anonymkode: 4bc41...abb
skreppamedleppa Skrevet 3. november 2025 #73 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere som ikke har barn vet jo faktisk ikke hva dere snakker om. Det poenget syns jeg ofte mangler i diskusjonen, det er et faktum, som frivillig barnløse ofte bare driter i. For kun vi med barn vet hvordan livet er på begge sider av gjerdet, så vi har faktisk en forståelse og en innsikt dere ikke har. Og ja da, et ytterst fåtall som får barn, angrer på at de fikk barn, dog sikkert færre enn de som forble barnløse, og angrer på det…. Men som mor selv, til unger jeg elsker og digger på alle måter, så må jeg likevel også bare si, andres unger… liker dem stort sett ikke 🤣De er masete, stygge, ekle, ufordragelige. så argumentasjonen som står igjen er jo at barnløse er egoistiske, bare ei det! Anonymkode: 4bc41...abb Jeg vet heller ikke hvordan det er å være mann eller en mishandlet kvinne heller men en trenger ikke vite hvordan noe er helt nøyaktig for å vite at en ikke ønsker det livet. Om du tror alle er klonet til deg og dine ønsker for livet så må jeg nok dessverre skuffe grandiositeten du bærer på. Og nei, flesteparten av de som velger vekk barn bevist angrer ikke. Og når det kommer til dine fordommer eller en professor i kulturvitenskap som faktisk har snakket med mange frivillige barnløse så tar jeg troverdigheten til sistnevnte mer seriøst. Frivillig barnløse får ofte høre at de kommer til å angre, men studier viser at det er feil. Tove Ingebjørg Fjell, professor i kulturvitenskap ved Universitetet i Bergen har skrevet boka «Å si nei til meningen med livet? En kulturvitenskapelig analyse av barnfrihet». I den forbindelse intervjuet hun en gruppe kvinner i 40-årene og en gruppe kvinner i 60-70-årene. Alle levde, eller hadde levd, i et heteroseksuelt forhold. Ingen av kvinnene Fjell har snakket med angret på valget de hadde tatt. Likevel følte de ofte at de ikke ble trodd når de fortalte dette. – Kvinnene fortalte at folk ofte påsto at de egentlig savner barn, men ikke vil innrømme det. Men de jeg snakket med var veldig bestemte. De kunne ikke tenke seg å være i en annen situasjon. De var veldig bestemte på at vi må tro dem på det, sier Fjell til TV 2. – Det er derfor jeg kaller tilværelsen barnfrihet, i stedet for barnløshet. Disse kvinnene mener ikke at de mangler noe i livet sitt. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de-som-velger-et-liv-uten-barn-angrer-ikke/6654698/ 9 10
Brunello Skrevet 3. november 2025 #74 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei, har aldri angret. Ignorer tøvet til Brunello som dukker opp i alle sånne tråder, barnløse bidrar i høyeste grad i samfunnet, ofte mer enn de med barn. Og man får selvsagt ikke barn for å være "solidarisk", det gjør ingen og det bør ingen. Anonymkode: eed99...b8e Det du skriver er bare tull. Barnløse og de med barn bidrar omtrent likt om man isolerer til individnivå. Men de som får barn bidrar også med ny arbeidskraft og nye skattebetalere. Det sier seg selv at et samfunn er 100% avhengig av at det fødes barn. Om ikke blir det bråstopp. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #75 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvordan var det å sterilisere seg, om jeg får spørre? Jeg har vært inne på tanken selv, i mange år. Jeg ønsker ikke å plutselig sitte der med en "oops-baby" fordi prevensjonen ikke gjorde jobben sin, og jeg ser ingen grunn til å bevare reproduksjonsorganer når jeg ikke ønsker å reprodusere.. Anonymkode: b0a0f...18b Du kan ta abort. Anonymkode: c8a4e...8f7
Brunello Skrevet 3. november 2025 #76 Skrevet 3. november 2025 skreppamedleppa skrev (6 minutter siden): Jeg vet heller ikke hvordan det er å være mann eller en mishandlet kvinne heller men en trenger ikke vite hvordan noe er helt nøyaktig for å vite at en ikke ønsker det livet. Om du tror alle er klonet til deg og dine ønsker for livet så må jeg nok dessverre skuffe grandiositeten du bærer på. Og nei, flesteparten av de som velger vekk barn bevist angrer ikke. Og når det kommer til dine fordommer eller en professor i kulturvitenskap som faktisk har snakket med mange frivillige barnløse så tar jeg troverdigheten til sistnevnte mer seriøst. Frivillig barnløse får ofte høre at de kommer til å angre, men studier viser at det er feil. Tove Ingebjørg Fjell, professor i kulturvitenskap ved Universitetet i Bergen har skrevet boka «Å si nei til meningen med livet? En kulturvitenskapelig analyse av barnfrihet». I den forbindelse intervjuet hun en gruppe kvinner i 40-årene og en gruppe kvinner i 60-70-årene. Alle levde, eller hadde levd, i et heteroseksuelt forhold. Ingen av kvinnene Fjell har snakket med angret på valget de hadde tatt. Likevel følte de ofte at de ikke ble trodd når de fortalte dette. – Kvinnene fortalte at folk ofte påsto at de egentlig savner barn, men ikke vil innrømme det. Men de jeg snakket med var veldig bestemte. De kunne ikke tenke seg å være i en annen situasjon. De var veldig bestemte på at vi må tro dem på det, sier Fjell til TV 2. – Det er derfor jeg kaller tilværelsen barnfrihet, i stedet for barnløshet. Disse kvinnene mener ikke at de mangler noe i livet sitt. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de-som-velger-et-liv-uten-barn-angrer-ikke/6654698/ Her tror jeg du har rett. Og samtidig tror jeg en del med barn ikke er villige til å innrømme at de angrer. Det blir for stort nederlag. 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #77 Skrevet 3. november 2025 Vibelator skrev (28 minutter siden): Sko alle tenkt slik så hadde vi blitt for mange for fort.Og da trengs enda flere helsepersonell,lærere,tømmermenn,sjåfører,varer som igjen gjør at man må føde enda flere. Jorden fungerte fint med 4 milliarder mennesker og nå er vi 8 og går mot avgrunnen og kaos Det beste for jorden hadde vært om menneskeheten faset seg selv ut. Anonymkode: eed99...b8e 8
Spiren Skrevet 3. november 2025 #78 Skrevet 3. november 2025 Brunello skrev (1 time siden): Det er helt avgjørende for samfunnet at folk får barn. Ved å ikke få barn selv, overlater du til de andre å sørge for din velferd. Så det er usolidarisk å ikke få barn dersom du kan få. Ikke så usolidarisk som det er å få barn som ikke er ønsket, som kan gi både mor og barnet en psykisk knekk som hvertfall vil belaste samfunnet. 5 3
Brunello Skrevet 3. november 2025 #79 Skrevet 3. november 2025 Spiren skrev (Akkurat nå): Ikke så usolidarisk som det er å få barn som ikke er ønsket, som kan gi både mor og barnet en psykisk knekk som hvertfall vil belaste samfunnet. Derfor har jeg skrevet at man selvsagt ikke tvinger folk til å få barn men premierer de som får det. Det er imidlertid grunn til å se litt på grunnen til at så mange ikke ønsker barn lenger. Er det et reelt ønske hos alle, eller er det et resultat av at mange tror det er så mye mer krevende enn det faktisk er?
Brunello Skrevet 3. november 2025 #80 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det beste for jorden hadde vært om menneskeheten faset seg selv ut. Anonymkode: eed99...b8e Det er en teoretisk øvelse. Hva skal man med planeter uten liv som skaper noe? Dyra lever i det vesentlige korte og til dels veldig brutale liv uten mening.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå