Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke noe jeg går rundt og sier med mindre noen begynner å presse meg på hvorfor jeg ikke vil ha barn.

Anonymkode: 7165f...213

Det er noe du tenker da, så kanskje du burde jobbe litt med deg selv? Hvorfor syntes du det er greit å tenke så stygt om en gruppe mennesker? 

Anonymkode: c35e7...9ac

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For deg. Ikke for meg.

Det vet du ikke egentlig. Men det er helt ok. Men det er faktisk noe man må oppleve for å vite sikkert. Men folk skal selvsagt få gjøre som de selv vil og om en ikke får barn så vet en jo ikke hva en går glipp av og kan leve helt fint 

Anonymkode: 7041e...99a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er noe du tenker da, så kanskje du burde jobbe litt med deg selv? Hvorfor syntes du det er greit å tenke så stygt om en gruppe mennesker? 

Anonymkode: c35e7...9ac

For det meste tenker jeg ingenting om barn, de er fullstendig irrelevante i mitt liv. Jeg går ikke rundt og "tenker stygt" om barn før noen begynner å mase om hvorfor jeg ikke vil ha. Så hvis du ikke vil at jeg skal tenke stygt om barn er det bare å la vær å tvinge tankene mine over på barn.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For det meste tenker jeg ingenting om barn, de er fullstendig irrelevante i mitt liv. Jeg går ikke rundt og "tenker stygt" om barn før noen begynner å mase om hvorfor jeg ikke vil ha. Så hvis du ikke vil at jeg skal tenke stygt om barn er det bare å la vær å tvinge tankene mine over på barn.

Hvorfor blir du sint av at folk spør? Folk er jo sikkert genuint interessert i å vite hva du har tenkt med livet ditt? Kjenner ingen som åpent kritiserer de som klart sier de ikke vil ha barn. (Ville aldri heller spurt om noen ikke skal ha barn, da man aldri vet hvorfor folk ikke har barn) 

men hvem er alle disse som maser? Vi var frivillig barnløse til 33 og var aldri noen som maste på oss

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor blir du sint av at folk spør? Folk er jo sikkert genuint interessert i å vite hva du har tenkt med livet ditt? Kjenner ingen som åpent kritiserer de som klart sier de ikke vil ha barn. (Ville aldri heller spurt om noen ikke skal ha barn, da man aldri vet hvorfor folk ikke har barn) 

men hvem er alle disse som maser? Vi var frivillig barnløse til 33 og var aldri noen som maste på oss

Folk må gjerne spørre om jeg vil ha barn, men du skjønner forhåpentligvis selv (hvis du har noe som helst sosial kompetanse) at å spørre noen om hvorfor de ikke vil ha barn ikke er innafor i det hele tatt. Og hvem er det som ikke maser... hele livet har jeg fått høre "du kommer til å ombestemme deg når du blir eldre" fra omtrent alle som absolutt skal inn på temaet. Nå er jeg såpass gammel at de har gått over til "du kommer til å angre når du blir eldre" :himle:

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Det er helt avgjørende for samfunnet at folk får barn. Ved å ikke få barn selv, overlater du til de andre å sørge for din velferd. Så det er usolidarisk å ikke få barn dersom du kan få.

Det fødes allerede rikelig med barn i mange land i verden. For eksempel i mange land i Afrika. 

Men dette er vel typisk uttalelser fra de som selv angrer på egne valg, og ønsker å spille på andres samvittighet.. 

Anonymkode: 42a3a...78d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det virker nesten som at det er trendy å være «frivillig barnløs». I tillegg fremlegger dere som er det som en god gjerning. Vet ikke hva slags fantasi dere luller dere inn i, men samfunnet trenger at folk får barn, ellers stopper det opp. Hjelper ikke at de går barnekull på 9 i andre deler av verden, vi trenger mennesker i fremtiden i vesten også.

Ja, det er beinhardt å være småbarnsmor, virkelig ikke for den lettskremte, men samtidig har det mange gleder med seg også. 

og du, mine barn skal ihvetfall ikke passe på deg når du blir gammel om du bare skal suse gjennom livet på egobølgen, så håper ikke du forventer at samfunnet skal dekke bordet ditt når du er for gammel til å ordne deg selv.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, TS, hvorfor snakke så mye om det?

Da jeg var 26 tror jeg aldri jeg hadde ytret et barneønske på noen som helst måte, eller motstand mot det. Man er jo knapt ferdig studert. Barn er laaaangt bak i hodet, om i det hele tatt. Og ikke minst endrer man seg jo mye gjennom livet.

Så det å uttale seg om det fører bare til mas og motstand (som du nå opplever), og stor fallhøyde (om du ombestemmer deg). 

Jeg har aldri hatt lyst på barn. Men har heller ikke gjort det til noe tema. De få som spør direkte har fått et ullent svar. Det er vel først nå i 40 årene, og det ikke går lenger, at det er sikkert gitt hvor dynamisk livet egentlig er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (Akkurat nå):

og du, mine barn skal ihvetfall ikke passe på deg når du blir gammel om du bare skal suse gjennom livet på egobølgen, så håper ikke du forventer at samfunnet skal dekke bordet ditt når du er for gammel til å ordne deg selv.

Litt spent på hvordan du har tenkt å få til dette i praksis?

Anonymkode: 007c3...93c

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (Akkurat nå):

Du har fått barn for å ha noen som kan passe på deg når du er gammel?

Det må være noe av det mest egoistiske jeg har lest. 

• Liker 2
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg regner med at du bare "troller" med dette. 🤣

Anonymkode: cf862...596

Det er jo i aller høyeste grad et valid argument. Vi trenger at kvinner i Norge får 1,8 barn hver for at det skal gå rundt i å drifte Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (3 minutter siden):

Det virker nesten som at det er trendy å være «frivillig barnløs». I tillegg fremlegger dere som er det som en god gjerning. Vet ikke hva slags fantasi dere luller dere inn i, men samfunnet trenger at folk får barn, ellers stopper det opp. Hjelper ikke at de går barnekull på 9 i andre deler av verden, vi trenger mennesker i fremtiden i vesten også.

Ja, det er beinhardt å være småbarnsmor, virkelig ikke for den lettskremte, men samtidig har det mange gleder med seg også. 

Samfunnet trenger at folk som ønsker seg barn får barn. Samfunnet trenger absolutt ikke at noen setter uønskede barn til verden.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det fødes allerede rikelig med barn i mange land i verden. For eksempel i mange land i Afrika. 

Men dette er vel typisk uttalelser fra de som selv angrer på egne valg, og ønsker å spille på andres samvittighet.. 

Øh. Hva har barn i Afrika med dette å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å ikke inneha selvinnsikt 😅 

Du har altså fått barn fordi du skal bli passet på i alderdommen og ikke minst så skal du bestemme såpass at dine barn ikke skal hjelpe noen andre enn de som får barn. Jeg antar dine barn aldri får noe valg om de skal eller ikke skal få barn heller, mor bestemmer.... 

😅

Jeg må si at jeg er glad jeg ikke er medlem av den familiedynamikken din. Det høres ut som du styrer med fast jernhånd og det som verre er.

Anonymkode: 72f55...4a3

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer ikke hva barna dine gjør etter at de har blitt voksne. Eller seg du i fremtiden for deg at mennesker som ikke har barn ikke skal få helsehjelp eller andre tjenester? Skal det kun gjelde de som er frivillig barnløse eller de som ikke kunne få barn? Skal ufrivillig barnløshet da kun gå på det rent fysiske, eller skal det også gjelde for dem som ikke fant noen å få barn med  for eksempel? Hva med dem som er så psykisk syke at det ikke vil være forsvarlig å få barn, kvalifiserer de til å få hjelp og ytelser? Og, du er klar over at vi som ikke har barn også betaler skatt og sparer til pensjon, ikke sant? Og så tenker du at vi ikke skal få noe igjen for det?

Til sist: Fikk du barn bare for at samfunnet skulle få flere arbeidere og skattebetalere? Eller fikk du dem fordi du selv hadde lyst på barn? I så fall rir du også på en egobølge. Det er bare en annen egobølge enn den vi barnløse rir.

Anonymkode: e1207...9bc

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (5 minutter siden):

Øh. Hva har barn i Afrika med dette å gjøre? 

At verden ikke går under med det første. Mange er villig til å flytte på tvers av landegrenser, om det er jobber og slikt du er redd for. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man blir vandt med barn da. Og glad i livet med barn. Må være ufattelig tomt og trist å være voksen uten familie og barn. Å aldri oppleve å være gravid. Nitrist

Anonymkode: 99c84...403

Hvorfor skulle det bli tomt og trist å ha noe man ikke ønsker seg? Og det å være gravid er det nok mange flere som hater enn de som vil innrømme det. Therese Johaug sto frem med det i dag, hun vil ha et barn til, men hater å gå gravid. Hun har også gått ut mot mammapolitiet i forbindelse med at hun skal jobbe kort etter fødsel. Tøff og modig dame!

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Helt greit å ikke ønske seg barn, men jeg tror det, som flere påpeker, kan bli vanskeligere å stå i det valget når alle vennene dine begynner å få barn. Det er nok lurt å prøve og finne seg noen likesinnede venner. 

Anonymkode: ed0d0...133

Ikke vanskelig å "stå i" i det hele tatt. Tvert imot er det jo nesten ingenting som fungerer bedre som prevensjonsmiddel enn å se hva slags liv småbarnsforeldre har. "Finne seg likesinnede venner"? De fleste av oss har da venner som ikke er i småbarnsbobla. Som enten er ferdig med den, eller ikke har tenkt seg inn i den. 

Anonymkode: eed99...b8e

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle det bli tomt og trist å ha noe man ikke ønsker seg?

Å ikke ha noe man ikke ønsker seg, skulle det stå 😛 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Helt greit å ikke ønske seg barn, men jeg tror det, som flere påpeker, kan bli vanskeligere å stå i det valget når alle vennene dine begynner å få barn. Det er nok lurt å prøve og finne seg noen likesinnede venner. For kvinner ligger jo også risikoen der for at mannen man lever sammen med og var enige om ikke å få barn med, plutselig ønsker seg barn likevel og finner seg ei yngre dame for å få det med.

Anonymkode: ed0d0...133

Jeg har allerede flere likesinnede venner, så det er jeg ikke redd for. Min bestevenninne vet ikke om hun vil ha en partner en gang, så jeg er ikke så bekymret 😝

Og det har jeg også sagt i mange år. Jeg kommer aldri til å finne meg en som ønsker barn, og ja det kan endre seg - men da får han gå. Jeg kommer ikke til å sette et barn til verden bare fordi mannen, som gjør minst med dette barnet, ønsker seg et. 

Anonymkode: b0a0f...18b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit i hva folk sier, TS. Jeg er frivillig barnløs og har hørt flere ganger at jeg kommer til å angre, at jeg ikke er en ordentlig kvinne e.l. Det preller bare av. Jeg ønsker ikke barn, akkurat som jeg heller ikke ønsker katt, Lamborghini eller å reise til månen. Nå er jeg over seksti, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldr har angret, tvert imot er jeg sjeleglad for at jeg ikke har barn og ev. barnebarn. 

Anonymkode: 282b1...407

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...