AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #41 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har folk som bor i blokk utekatter? Beklager, men den skjønner jeg ikke. Anonymkode: 74f9b...0e5 Fordi vi liker katter og vil ha katt? Hva er det med folk som bor i blokk og spiller trekkspill, det har jeg alltid lurt på .. Anonymkode: f5082...3f1 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #42 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle dyr skal være fulgt av en voksen på borettslagets fellesområder og eiendom. Det er en katt 🐱, ikke en tiger 🐯. Syke regler. Anonymkode: 88878...6c5 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #43 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fordi vi liker katter og vil ha katt? Hva er det med folk som bor i blokk og spiller trekkspill, det har jeg alltid lurt på .. Anonymkode: f5082...3f1 Folk må gjerne ha katt, men de trenger da ikke ha utekatt. Innekatt er jo helt ok. Anonymkode: 74f9b...0e5 3 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #45 Skrevet 31. oktober 2025 Får du lov til å bygge en utetrapp? Anonymkode: 7fd7b...0ea 1
Kålrota Skrevet 31. oktober 2025 #46 Skrevet 31. oktober 2025 Hvorfor ble ikke dette avklart før du flyttet inn? Du måtte vel søke om å ha katt, utelot du informasjonen om at den skulle gå ut og inn som den ville? 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #47 Skrevet 31. oktober 2025 jeg syns ikke ute katter skal bo i et brotslag sånn det har dem ikke noe godt av. jeg har sett det er noen som har ute katt i lelighet hvor alle syns synd på kattene og tar den med inne siden den ikke liker å være i trappa jeg har selv katt og og siden jeg bodde i leilighet så måtte det da være en inne katt Anonymkode: 50d2a...d3b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #48 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Fordi vi liker katter og vil ha katt? Hva er det med folk som bor i blokk og spiller trekkspill, det har jeg alltid lurt på .. Anonymkode: f5082...3f1 ja men går fint ann og ha inne katt Anonymkode: 50d2a...d3b 1
AprilLudgate Skrevet 31. oktober 2025 #49 Skrevet 31. oktober 2025 Dette er grunnen til at jeg har droppet å ha katt i borettslag om man ikke bor i første etasje hvor de kan hoppe opp på balkongen. Katten kan jo ikke være andres ansvar om det var slik du tenkte det? 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #50 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ja men går fint ann og ha inne katt Anonymkode: 50d2a...d3b Det er dyreplageri. Tenk deg at det er DU som sitter innelåst på x antall kvadrat hver dag. Katten til ts har mulighet til å gå på oppdagelsesferd. Få seg kjæreste og venner. 🐱 Anonymkode: 88878...6c5 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #51 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg hadde sluppet inn katten din ts. Men jeg hadde ikke ringt på hos deg pga angsten min for å samhandle med mennesker. Kan du putte en katteluke i ytterdøren din? Hvis noen da slipper den inn eller ut nede så går den bare hjem selv. Da blir den veldig selvstyrt. Anonymkode: 88878...6c5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #52 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dyreplageri. Tenk deg at det er DU som sitter innelåst på x antall kvadrat hver dag. Katten til ts har mulighet til å gå på oppdagelsesferd. Få seg kjæreste og venner. 🐱 Anonymkode: 88878...6c5 det er det over hode ikke. min katt har det mer enn bra nok trykt i hjemmet sit er mye værre med ts sin katt som ikke kommer seg hjem og må gå opp og ned trappe oppganger og fremmede tar inn katten er veldig lett og se på videoen som en la ut at den katten der ikke har det noe bra. mens min koser seg som bare det trykt hjemme i senga si Anonymkode: 50d2a...d3b 2
TomKrus Skrevet 31. oktober 2025 #53 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har fått leilighet i et borettslag som tillater dyr og fikk ja til å ha katt. Min katt er utekatt og i det forrige borettslaget bodde jeg i 5 etasje og 3 etasje uten problemer med å ha katt som er ute, selv om jeg ikke hadde katteluke. Katten er vokst opp i mitt forrige borettslag, og jeg har ikke erfaring fra andre steder som katteeier. Jeg gikk opp og ned trappene og slapp ut katten, og naboer tok med seg katten inn hvis han stod på døren når de låste seg inn, selv om jeg ikke forventet at de skulle ta med katten min opp. Jeg hengte opp en lapp i oppgangen om at de måtte ringe på nede for å se om jeg var inne før de tok katten med opp, og alle mine naboer syntes at dette var problemfritt, og alle i oppgangen tilbød seg å passe han når jeg reiste bort, så skjønner at jeg har vært veldig heldig. Trodde derfor at det kom til å gå greit i et nytt borettslag også, men her bor det godt voksne personer og ikke unge voksne som mine tidligere naboer. Styreleder sier at det er helt annerledes med de som har hund for de har hunden i bånd og tar den ut/inn og det skjønner jeg, mens katten min kommer til å ønske å gå inn døren uavhengig av meg, og nå krever han at jeg må holde katten inne. Har kun hørt styreleders mening og han har svart meg i en spydig tone, og det virker som dette er hans personlige mening. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: ae452...1c4 Min erfaring er man må ta ansvar for sitt eget kjæledyr, og ikke prøve å sparke det ansvaret over på andre ! Du må tenke litt selv ! Ta ansvar og har du anskaffet deg et dyr bør du faktisk vise at du tar ansvar. Da flytter du ikke bare inn i et borettslag og antar at andre bare godtar at "her kommer jeg og katten min" og at alt går bra. Innekatt er en helt annen ting, men i din situasjon ? Du burde hatt en privateid eiendom som rekkehus der du kan gjøre som du vil. 3 2
TomKrus Skrevet 31. oktober 2025 #54 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Får du lov til å bygge en utetrapp? Anonymkode: 7fd7b...0ea Ehhh nei ? Det burde ingen her tillat. Det inviterer tobeinte idioter til å klatre i den trappen og gir da adgang til boligkomplekset ut over eier sin leilighet. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #55 Skrevet 31. oktober 2025 Synes ikke man skal ha katt i blokk om man ikke har egen inngang og utgang. De jeg kjenner som bor i blokk med katt har valgt seg første etasje på grunn av katten. At katten skal vandre inn og ut av fellesinngang høres merkelig ut for meg og du har nok vært veldig heldig der du har bodd før for jeg kjenner få folk som gjør seg vanskelige altså men det opplegget du hadde der du bodde før var unikt. Skal man benytte fellesinngang så holder man dyret i bånd, ellers så må man han egen dør som man kommer seg ut av med dyret. Anonymkode: 87374...11d 4 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #56 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): det er det over hode ikke. min katt har det mer enn bra nok trykt i hjemmet sit er mye værre med ts sin katt som ikke kommer seg hjem og må gå opp og ned trappe oppganger og fremmede tar inn katten er veldig lett og se på videoen som en la ut at den katten der ikke har det noe bra. mens min koser seg som bare det trykt hjemme i senga si Anonymkode: 50d2a...d3b Hva hvis jeg låser deg inne i boligen din i 18 år og så kan du vurdere hvordan det livet er? Og når du vil ut så skal jeg minne deg på at både trapper og fremmede mennesker er farlig for deg. At du er trygg og at du koser deg der i senga di. Det du gjør er ikke kjærlighet, men kontroll. Verken trapper eller fremmede er farlige for katten. Aldri hørt om en kattevond trapp. Og katten i videoen har det overhodet ikke dårlig. Eneste er nok at det er irriterende for han å vente på at noen skal åpne en dør og ta heisen med han. Hvis katten på videoen hadde hatt det ille når han gikk ut så hadde han blitt hjemme. Og det gjelder alle utekatter. Det er et fritt valg for de å gå ut. De velger det selv. Hver dag. Din katt derimot, er i din varetekt. Du er han fange vokter. Anonymkode: 88878...6c5 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #57 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres helt vilt ut. Var det katten du løftet opp? I så fall er det bittet logisk, men det første bittet var jo merkelig. Anonymkode: f5082...3f1 Nei, at en katt angriper en hund (og omvendt) er ganske vanlig. Bittet mot meg, da jeg løftet katten er også helt forståelig. Katten kunne ikke på et blunk avgjøre om jeg var en trussel eller ikke. Hvis jeg ikke hadde reagert raskt på refleks ville katten vært død. Ikke rart hunden min ble sinna etter en hjørnetann fra katten i nesetippen. For noen år siden hadde vi en annen katt som også angrep hunder på gårdsplassen. Bl.a. naboens Schäfer som ble meget engstelig etter en episode med denne katten. Anonymkode: 0923d...850 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #58 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva hvis jeg låser deg inne i boligen din i 18 år og så kan du vurdere hvordan det livet er? Og når du vil ut så skal jeg minne deg på at både trapper og fremmede mennesker er farlig for deg. At du er trygg og at du koser deg der i senga di. Det du gjør er ikke kjærlighet, men kontroll. Verken trapper eller fremmede er farlige for katten. Aldri hørt om en kattevond trapp. Og katten i videoen har det overhodet ikke dårlig. Eneste er nok at det er irriterende for han å vente på at noen skal åpne en dør og ta heisen med han. Hvis katten på videoen hadde hatt det ille når han gikk ut så hadde han blitt hjemme. Og det gjelder alle utekatter. Det er et fritt valg for de å gå ut. De velger det selv. Hver dag. Din katt derimot, er i din varetekt. Du er han fange vokter. Anonymkode: 88878...6c5 nå er ikke jeg noen katt og hadde hun ville gått ut så hadde hun gjort det å kanskje du skal lese hva andre her skriver dem aller fleste er enig i at man ikke bør ha ute katt i en blokk så slutt og kom er å prøv og si at jeg er en dårlig katte eier alle som kjenner den katte vet veldig godt hvor fint hun har det Anonymkode: 50d2a...d3b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #59 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): nå er ikke jeg noen katt og hadde hun ville gått ut så hadde hun gjort det å kanskje du skal lese hva andre her skriver dem aller fleste er enig i at man ikke bør ha ute katt i en blokk så slutt og kom er å prøv og si at jeg er en dårlig katte eier alle som kjenner den katte vet veldig godt hvor fint hun har det Anonymkode: 50d2a...d3b Alle levende skapninger har rett til full autonomi og selvstyre i eget liv. Alle. Finnes ingen egne regler for mennesker eller andre dyr. Vi er alle tenkende og følende vesener med behov. Du klarer å sette deg inn i kattens ståsted på samme måte som et menneske hvis du har empati og forståelse. Og det at du kaller deg eier. Du kan ikke eie en annen. Det er ikke kjærlighet. Det er eierskap. Du er ikke over katten. Dere er ment å være likestilte. Og at det ikke er lurt med katt i blokk betyr ikke at det er greit å låse katten inne. Anonymkode: 88878...6c5 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #60 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor har folk som bor i blokk utekatter? Beklager, men den skjønner jeg ikke. Anonymkode: 74f9b...0e5 Jeg har ikke bodd i blokk men i bygård, og nå i et stort hus med 4 leiligheter Ts Anonymkode: ae452...1c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå