Gå til innhold

Styreleder misliker at jeg har utekatt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er selv katteeier og veldig glad i katter, men kunne aldri i verden ha bodd et sted der jeg måtte plage naboene med å slippe inn og ut katten min. Enten bor man sånn at katten kan gå ut og inn selv (eller at man selv sørger for å ordne det), eller så tar man ansvar for katten sin og lufter den i sele. Det er din katt og ditt ansvar, ikke alle de i andre i borettslaget sitt ansvar.

Du hadde nok veldig flaks med der du bodde før, for selv folk som elsker katt vil nok synes det er mye å forvente at man skal passe på andres katt. En ting er å slippe den inn og ut når man først går i døra, men å sjekke om eieren er hjemme eller ikke, er i overkant mye å forvente at man gjør.

Anonymkode: 8e1a3...9ec

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fortsatt anskaffa katt? Hva mener du? Du legger ord i munnen på meg, for jeg har ikke skrevet at jeg forventer noe som helst av naboene mine!

ts

Anonymkode: ae452...1c4

Jeg så den andre tråden din om katt og borettslag også. 

Anonymkode: fd211...3f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan bor folk som har utekatter? I sokkelleiligheter?

Jeg bor i første etasje i blokk, med egen verandadør. Tidligere bodde jeg i sokkelleilighet i enebolig. Er bare aktuelt for meg å bo på bakkeplan pga katten. 

Har ikke vært så stor rift om de leilighetene jeg har sett på da, fordi mange ikke vil bo i første etasje, så det er jo bra for min del. 

Anonymkode: 37b21...42a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skulle gjerne gjort det, men katten er ikke vant med sele fra han var liten og blir krakilsk og legger seg ned når han får på seg sele.

ts

De fleste katter kan med litt tålmodighet vennes til å gå i sele. Ene katten min la seg ned og nesten spilte død når den fikk på sele, men den maste om å få bli med ut. Så da satte jeg selen på katta i yttergangen, og når den la seg ned og nektet å røre seg, så åpnet jeg døra. Da ble den så nysgjerrig og gira at den "glemte" den at den hadde på seg sele, og gikk ut med selen på. Nå er det null problem, siden den forbinder selen med å gå ut.
Man må bare lokke og lure litt, kanskje med godis, så går det seg ofte til.

Anonymkode: 8e1a3...9ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått leilighet i et borettslag som tillater dyr og fikk ja til å ha katt.

Min katt er utekatt og i det forrige borettslaget bodde jeg i 5 etasje og 3 etasje uten problemer med å ha katt som er ute, selv om jeg ikke hadde katteluke.

Katten er vokst opp i mitt forrige borettslag, og jeg har ikke erfaring fra andre steder som katteeier.

Jeg gikk opp og ned trappene og slapp ut katten, og naboer tok med seg katten inn hvis han stod på døren når de låste seg inn, selv om jeg ikke forventet at de skulle ta med katten min opp.

Jeg hengte opp en lapp i oppgangen om at de måtte ringe på nede for å se om jeg var inne før de tok katten med opp, og alle mine naboer syntes at dette var problemfritt, og alle i oppgangen tilbød seg å passe han når jeg reiste bort, så skjønner at jeg har vært veldig heldig.

Trodde derfor at det kom til å gå greit i et nytt borettslag også, men her bor det godt voksne personer og ikke unge voksne som mine tidligere naboer.

Styreleder sier at det er helt annerledes med de som har hund for de har hunden i bånd og tar den ut/inn og det skjønner jeg, mens katten min kommer til å ønske å gå inn døren uavhengig av meg, og nå krever han at jeg må holde katten inne.

Har kun hørt styreleders mening og han har svart meg i en spydig tone, og det virker som dette er hans personlige mening.

Hva er deres erfaringer?

Du kan jo ikke ha utekatt i boligblokk med mindre du bor i første etasje, og katten går direkte inn til deg. Skal naboene dine drive og ta hensyn til om katta står utenfor inngangsdøren? Ærlig talt, her burde du tatt større hensyn når du valgte bosted. Du har hatt utrolig flaks på de tidligere bostedene dine, jeg hadde aldri giddi å brydd meg om katta di. Hvordan tror du det er for folk som kommer ut eller inn med hunden sin...?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du krever altfor mye av naboene dine. Her i borettslaget er det flere som har katter , og i min oppgang er vi 2. jeg bor i første etg, så han hopper inn vinduet i sommerhalvåret , om vinteren må jeg hente han ute men han klarer og hoppe og ringe på. En annen katt i 3 etg. Jeg koser litt med den og hvis den vil inn ringer jeg på og sjekker om de er hjemme. Dette er ikke noe de har krevd av meg, men noe jeg gjør på eget intiativ. Naboen min er en eldre dame som er redd for katter, hun skal selvsagt ikke ha noen oppgave med noen av kattene. 

Anonymkode: f5082...3f1

Skrevet

Din katt, ditt ansvar. Skal du bo i blokk og ha utekatt må du bo i første etasje med mulighet for egen ut/inngang, enten via inngangsdør eller altan/terasse. Det opplegget du skisserer hadde vært totalt uaktuelt i mitt borettslag og, andre skal kunne gå ut og inn uten å passe på din katt, og den skal ikke reke i oppgangen. En av kattene her måtte omgjørea fra ute til innekatt fordi den dreit ned utemøblene til naboene, det gpr an hvis man gå rinn for det, men ha man dyr bør man bosette seg etter det som passer dyret.

Anonymkode: c9f6f...e7a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har katt men har selvfølgelig valgt å bo i enebolig med katteluke. Hadde absolutt ikke tatt ansvar for å ringe på døren for å høre om du er hjemme om katten ville inn. Jeg hadde levd livet som før og om katten smatt inn når jeg gikk inn hoveddøren fikk det være ditt problem. 

Anonymkode: 30850...c22

• Liker 3
Skrevet
DesmondMiles skrev (3 minutter siden):

Du kan jo ikke ha utekatt i boligblokk med mindre du bor i første etasje, og katten går direkte inn til deg. Skal naboene dine drive og ta hensyn til om katta står utenfor inngangsdøren? Ærlig talt, her burde du tatt større hensyn når du valgte bosted. Du har hatt utrolig flaks på de tidligere bostedene dine, jeg hadde aldri giddi å brydd meg om katta di. Hvordan tror du det er for folk som kommer ut eller inn med hunden sin...?

Jeg synes ts forventer for mye, men synes og du tar feil. 
jeg har utekatt i boligblokk og det er ikke et veldig stort problem. Han enser at du ikke bryr deg så deg lar han være. Det er flere utekatter her , og de enser at jeg liker dem så meg kommer de løpende for og hilse på og det er veldig koselig. Hvor kom det med hund inn i bildet ? Jeg har begge deler, men hun hilser bare på kattene som er trygge, og for bikkjer som ikke liker katter holder katter seg unna. 
den lappen til ts om hva andre skal gjøre når katten står utenfor funker ikke, enten snakke med naboer og finne ut hvem som har glede av den ( klart det finnes eldre folk og som synes det er koselig med en katt ) , og resten skal ikke ha noe med katten og gjøre. Om hun har havnet et sted ingen liker katter får hun passe på og være hjemme og følge med i vinduet når katten er ute. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Din katt, ditt ansvar. Skal du bo i blokk og ha utekatt må du bo i første etasje med mulighet for egen ut/inngang, enten via inngangsdør eller altan/terasse. Det opplegget du skisserer hadde vært totalt uaktuelt i mitt borettslag og, andre skal kunne gå ut og inn uten å passe på din katt, og den skal ikke reke i oppgangen. En av kattene her måtte omgjørea fra ute til innekatt fordi den dreit ned utemøblene til naboene, det gpr an hvis man gå rinn for det, men ha man dyr bør man bosette seg etter det som passer dyret.

Anonymkode: c9f6f...e7a

Dreit med naboens utemøbler i blokk? 
en katt som driter i møbler er åpenbart syk, og kanskje så syk at avliving var eneste utvei, men hvordan kom den seg inn til andres utemøbler i blokk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg så den andre tråden din om katt og borettslag også. 

Anonymkode: fd211...3f6

Ja der fikk jeg avslag pga allergi hos en beboer

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Disse jævla utekattene skremmer livet av meg. Plutselig ligger de på et trappetrinn, freser mot hunden min, eller hopper ned på veien så man må bråbremse. Dyr skal holdes kontroll på, ikke slippes ut med mindre man har egnet tomt. 

Anonymkode: 617ef...892

Kom selv inn i oppgangen med hunden min. En utekatt angrep og traff med en hjørnetann i nesen på han. hunden ble sint og ville ta igjen. For å redde livet på katten løftet jeg den opp med den følge at jeg selv ble bitt. Hadde et vondt ledd i fingeren i flere måneder.

Anonymkode: 0923d...850

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette virker som urimelig, og ganske vanskelig å overholde for dine naboer. En katt som går fritt frem, men som ikke kan slippes inn av naboer med mindre du er hjemme er uforholdsmessig mye ansvar for naboer som har ingen ansvar for din katt. Her må du vurdere om katten må bli innekatt eller om du må følge den ut i bånd. Det mange katteeiere gjør er at de tilpasser hvor de bor til situasjonen. De jeg kjenner med utekatt bosetter seg enten i 1. etasje, med mulighet for å ha åpent vindu eller annet tilkomststed for katt, eller ha egen hageflekk. Derfor er det ikke sånn kjempelett å finne et godt sted å bo som egner seg for dyr.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes ts forventer for mye, men synes og du tar feil. 
jeg har utekatt i boligblokk og det er ikke et veldig stort problem. Han enser at du ikke bryr deg så deg lar han være. Det er flere utekatter her , og de enser at jeg liker dem så meg kommer de løpende for og hilse på og det er veldig koselig. Hvor kom det med hund inn i bildet ? Jeg har begge deler, men hun hilser bare på kattene som er trygge, og for bikkjer som ikke liker katter holder katter seg unna. 
den lappen til ts om hva andre skal gjøre når katten står utenfor funker ikke, enten snakke med naboer og finne ut hvem som har glede av den ( klart det finnes eldre folk og som synes det er koselig med en katt ) , og resten skal ikke ha noe med katten og gjøre. Om hun har havnet et sted ingen liker katter får hun passe på og være hjemme og følge med i vinduet når katten er ute. 

Venter katten din lydig ute til du henter den inn, og den prøver ikke å komme seg inn utgangsdøren? Hvilken etasje bor du i blokken?

ts

Skrevet
Kassiopeia8 skrev (2 minutter siden):

Dette virker som urimelig, og ganske vanskelig å overholde for dine naboer. En katt som går fritt frem, men som ikke kan slippes inn av naboer med mindre du er hjemme er uforholdsmessig mye ansvar for naboer som har ingen ansvar for din katt. Her må du vurdere om katten må bli innekatt eller om du må følge den ut i bånd. Det mange katteeiere gjør er at de tilpasser hvor de bor til situasjonen. De jeg kjenner med utekatt bosetter seg enten i 1. etasje, med mulighet for å ha åpent vindu eller annet tilkomststed for katt, eller ha egen hageflekk. Derfor er det ikke sånn kjempelett å finne et godt sted å bo som egner seg for dyr.

Det vet jeg, og hvis jeg finner en sokkel leilighet er det fukt eller dårlig lukt, null utsikt eller mørkt og skikkelig kjellerfølelse

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kom selv inn i oppgangen med hunden min. En utekatt angrep og traff med en hjørnetann i nesen på han. hunden ble sint og ville ta igjen. For å redde livet på katten løftet jeg den opp med den følge at jeg selv ble bitt. Hadde et vondt ledd i fingeren i flere måneder.

Anonymkode: 0923d...850

Høres helt vilt ut. Var det katten du løftet opp? I så fall er det bittet logisk, men det første bittet var jo merkelig. 

Skrevet

Hvorfor har folk som bor i blokk utekatter? Beklager, men den skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 74f9b...0e5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har folk som bor i blokk utekatter? Beklager, men den skjønner jeg ikke. 

Glemte å skrive at jeg selv bor i borettslag, og her er det slik at det er lov med dyr, men ikke hvis det er til ulempe for de andre beboerne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Venter katten din lydig ute til du henter den inn, og den prøver ikke å komme seg inn utgangsdøren? Hvilken etasje bor du i blokken?

ts

Ingen katter er lydige du kan ikke oppdra en katt, men han er fornuftig ja.
Jeg skrev det i et innlegg over. Jeg bor i 1 etg. stort sett hopper han inn vinduet. Jo, han har vært på besøk hos naboer, men han henger ikke på folk som ikke liker han. 
en i 3 har katt, den står litt på hjørnet og venter noen ganger. Kommer løpende for og hilse når jeg kommer. Noen ganger vil den bare hilse og løper videre, vil han inn setter han seg ved siden av meg og da sjekker jeg med eieren om de er hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først hengte jeg opp lapp med bilde av katten med beskjed om at han ikke skulle slippes inn, fordi han ikke skulle reke rundt i oppgangen alene, men en nabo begynte å ta han med seg inn til seg selv fordi hun syntes han var så søt, og så sendte hun melding om at han var hos henne.

Det førte til at han hengte seg på henne når han så at hun låste seg inn, og så begynte han å henge seg på de andre naboene også eller de tok han med inn fordi det var synd i å etterlate han ute i regnet/kulden osv, og så ballet det på seg og han ble oppgangens maskot.

Jeg forventer ingenting av mine nye naboer og skal orden med katten selv.

Du setter opp lapp om hvordan de skal behandle katten din - det er å ha svært åpenbare forventninger. I tillegg til at den "henger seg på" naboene når de skal inn, så de faktisk ikke kan unngå å måtte forholde seg til den. Å ikke ha forventninger og ordne alt seg innebærer at naboene ikke skal trenge å vite at katten er der eller er din. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...