AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #1 Skrevet 24. oktober 2025 En tenåring i familien har bursdag neste uke. Foreldrene har avlyst bursdagsfeiringen fordi en av deres foreldre døde, etter lengre tids sykdom, for tre uker siden. Jeg forstår selvfølgelig at de sørger og at de ikke har overskudd til å stelle i stand familieselskap nå. Derfor har jeg tilbudt å ha selskap for tenåringen hos meg, men foreldrene har sagt nei fordi de sørger og ikke orker feiring. Tenåringen er verdens snilleste, ber aldri om noe og godtar at det ikke blir noen bursdagsfeiring. Jeg synes det er dårlig gjort overfor tenåringen å avlyse all bursdagsfeiring, de kunne i det minste sagt ja til tilbudet om en kake. Det jeg lurer på er om det er normalt å avlyse bursdagsfeiring etter et (ventet) dødsfall? Hvor lang tid etter et dødsfall bør det gå før man kan ha en bursdagsfeiring igjen? Anonymkode: 99301...d4d 8
Daria Skrevet 24. oktober 2025 #2 Skrevet 24. oktober 2025 Tenåringen har mistet en besteforelder - er du så sikker på at hen er overkjørt av foreldrene sine i dette og egentlig ønsker feiring? Ellers er det åpenbare svaret at sorg er individuelt - det som er riktig for noen er helt feil for andre. 25
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #3 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En tenåring i familien har bursdag neste uke. Foreldrene har avlyst bursdagsfeiringen fordi en av deres foreldre døde, etter lengre tids sykdom, for tre uker siden. Jeg forstår selvfølgelig at de sørger og at de ikke har overskudd til å stelle i stand familieselskap nå. Derfor har jeg tilbudt å ha selskap for tenåringen hos meg, men foreldrene har sagt nei fordi de sørger og ikke orker feiring. Tenåringen er verdens snilleste, ber aldri om noe og godtar at det ikke blir noen bursdagsfeiring. Jeg synes det er dårlig gjort overfor tenåringen å avlyse all bursdagsfeiring, de kunne i det minste sagt ja til tilbudet om en kake. Det jeg lurer på er om det er normalt å avlyse bursdagsfeiring etter et (ventet) dødsfall? Hvor lang tid etter et dødsfall bør det gå før man kan ha en bursdagsfeiring igjen? Anonymkode: 99301...d4d Kan du invitere med deg tenåringen ut/hjem til deg og så kan dere ha en hyggelig bursdagsdsg sammen? Spørsmålene dine tror jeg det finnes mange ulike svar på, men jeg synes jo at barnet bør få feire hvis hen vil. Og hvis foreldrene virkelig ikke klarer noe ifb med bursdag bør de la barnet feire med deg. Anonymkode: 5f269...6ab 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #4 Skrevet 24. oktober 2025 Daria skrev (1 minutt siden): Tenåringen har mistet en besteforelder - er du så sikker på at hen er overkjørt av foreldrene sine i dette og egentlig ønsker feiring? Ellers er det åpenbare svaret at sorg er individuelt - det som er riktig for noen er helt feil for andre. Er forøvrig enig i denne, det kan være tenåringen som ikke vil. Anonymkode: 5f269...6ab 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #5 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg synes ikke det er greit å avlyse barns bursdagsfeiringer med mindre barna ønsker det selv. Når det gjelder voksne er det noe annet. Jeg mistet svigerfar i sommer og vi avlyste alt av feiringer. Vi tar det igjen senere. Anonymkode: 9c8bf...a11 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #6 Skrevet 24. oktober 2025 Dersom min bestemor hadde død når jeg var tenåring, hadde ikke min egen bursdagsfeiring stått på ønskelisten. Selv om det var ventet, hadde jeg allikevel vært i sorg. Jeg syns du skal respektere foreldrenes valg. Bursdag har man hver år og det går helt fint å hoppe over et år. Anonymkode: 33a21...004 13 2
Kålrota Skrevet 24. oktober 2025 #7 Skrevet 24. oktober 2025 Hva som er vanlig og ikke er litt vanskelig å si, det varierer jo veldig hvordan folk takler sorg. Du har tilbudt et alternativ og fått nei. Da er det begrenset hva du kan gjøre. 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #8 Skrevet 24. oktober 2025 Daria skrev (4 minutter siden): Tenåringen har mistet en besteforelder - er du så sikker på at hen er overkjørt av foreldrene sine i dette og egentlig ønsker feiring? Ellers er det åpenbare svaret at sorg er individuelt - det som er riktig for noen er helt feil for andre. Ja, tenåringen ble glad da jeg sa at vi kunne ha bursdagen hos meg. Men da foreldrene senere ombestemte, så kan jo ikke tenåringen si stort annet enn at det er OK. De mistet egentlig besteforelderen for mange år siden, til demens. Så for besteforeldrens ektefelle var dødsfallet en lise. Anonymkode: 99301...d4d 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #9 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg har en kollega, voksen dame på rundt 40, som har vært sykemeldt i snart et år eller to, på og av etter at faren døde. Jeg synes jo dette er litt spesielt, men for henne har dette vært svært tungt og gjort livet vanskelig. Anonymkode: 2df97...209 4 1 1
DesmondMiles Skrevet 24. oktober 2025 #10 Skrevet 24. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, tenåringen ble glad da jeg sa at vi kunne ha bursdagen hos meg. Men da foreldrene senere ombestemte, så kan jo ikke tenåringen si stort annet enn at det er OK. De mistet egentlig besteforelderen for mange år siden, til demens. Så for besteforeldrens ektefelle var dødsfallet en lise. Anonymkode: 99301...d4d Da er det i så fall skikkelig ugreit av foreldrene. Her synes jeg du skal overkjøre foreldrene, som så åpenbart har mistet gangsynet i sin sorg. Endret 24. oktober 2025 av DesmondMiles 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #11 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg synes hovedpersonen må få en bursdag dersom de ønsker det, men at formen kan bli noe annerledes. Min besteforelder døde dagen før konfirmasjonen min, var da aldri snakk om å avlyse, og det ville jo heller ikke avdøde ønsket. La inn noen minneord i talene, og det opplevdes som fint at hele familien var samlet og fikk mintes. Anonymkode: b0a78...a26 4 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #12 Skrevet 24. oktober 2025 Vi "feiret" min lillebror (barnehagebarn) sin bursdag med pakker, kake og sang tre uker etter at min eldre bror (barneskolebarn) døde brått. Det var tanten min som kom hjem til oss med pakker og kake. Hun sang også. Lillebroren min blåste ut lys på kaken. Hun tok bilder. Anonymkode: 11381...1c5 1 10 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #13 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En tenåring i familien har bursdag neste uke. Foreldrene har avlyst bursdagsfeiringen fordi en av deres foreldre døde, etter lengre tids sykdom, for tre uker siden. Jeg forstår selvfølgelig at de sørger og at de ikke har overskudd til å stelle i stand familieselskap nå. Derfor har jeg tilbudt å ha selskap for tenåringen hos meg, men foreldrene har sagt nei fordi de sørger og ikke orker feiring. Tenåringen er verdens snilleste, ber aldri om noe og godtar at det ikke blir noen bursdagsfeiring. Jeg synes det er dårlig gjort overfor tenåringen å avlyse all bursdagsfeiring, de kunne i det minste sagt ja til tilbudet om en kake. Det jeg lurer på er om det er normalt å avlyse bursdagsfeiring etter et (ventet) dødsfall? Hvor lang tid etter et dødsfall bør det gå før man kan ha en bursdagsfeiring igjen? Anonymkode: 99301...d4d Hvem er du som skal overkjøre foreldrene på denne måten? Det hadde jeg aldri godtatt. Dødsfall eller ikke. Sett deg på din plass. Anonymkode: c93b8...f5b 13
DesmondMiles Skrevet 24. oktober 2025 #14 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvem er du som skal overkjøre foreldrene på denne måten? Det hadde jeg aldri godtatt. Dødsfall eller ikke. Sett deg på din plass. Anonymkode: c93b8...f5b Foreldrene tar jo null hensyn til barnet sitt midt oppi dette. Noen må ta ansvar når foreldrene ikke evner det. 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #15 Skrevet 24. oktober 2025 DesmondMiles skrev (6 minutter siden): Foreldrene tar jo null hensyn til barnet sitt midt oppi dette. Noen må ta ansvar når foreldrene ikke evner det. Så, DU mener, at foreldrene ikke evner det. Hvem er DU, og hva er din kompetanse i saken? Anonymkode: c93b8...f5b 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #16 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg skjønner at du reagerer, de burde i det minste ha sagt ja til at du arrangerte en feiring. Det hadde vært annerledes hvis det hadde vært en helt ung person som hadde dødd, kanskje - eller hvis det hadde vært et helt uventet og traumatisk dødsfall (ulykke, selvmord eller lignende). Men når det er sagt, ikke mye du kan gjøre. Inviter med deg tenåringen på restaurant, bare du og hen? Dra på kino? Anonymkode: 606ec...21c 5
DesmondMiles Skrevet 24. oktober 2025 #17 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så, DU mener, at foreldrene ikke evner det. Hvem er DU, og hva er din kompetanse i saken? Anonymkode: c93b8...f5b Jeg tar utgangspunkt i informasjonen i tråden, som tilsier at foreldrene tilsidesetter behovene til ungdommen sin til fordel for sine egne behov. 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #18 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, tenåringen ble glad da jeg sa at vi kunne ha bursdagen hos meg. Men da foreldrene senere ombestemte, så kan jo ikke tenåringen si stort annet enn at det er OK. De mistet egentlig besteforelderen for mange år siden, til demens. Så for besteforeldrens ektefelle var dødsfallet en lise. Anonymkode: 99301...d4d Da hadde jeg invitert tenåringen hjem til meg, åkke som, men jeg ville også snakket med foreldrene og sagt rett ut at jeg trodde tenåringen ønsket en feiring. Jeg hadde sagt jeg forstod de ikke ønsker å stelle i stand selv, men at de burde unne barnet sitt en feiring der de ikke trenger å stelle i stand noe, ei heller møte opp. Jeg hadde sagt det med all forståelse og medfølelse, ikke mens som noe frekt. Anonymkode: 8852c...812 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #19 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg syns det høres ut som en dårlig unnskyldning for å slippe og lage til feiring. Hadde tildels skjønt det hvis det var et yngre menneske som døde brått og uventet. Her må foreldrene faktisk ta seg sammen å se barnet sitt. Anonymkode: 24130...618 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #20 Skrevet 24. oktober 2025 Ikke-din-sak. Anonymkode: f1664...56f 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå