AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:21 #241 Skrevet onsdag kl. 21:21 Hva er egentlig problemet? Om barnet trives godt i barnehagen ved å være der i 8 t? Ja så bra. Eller om barnet er der kun 3 t og resten med mamma og pappa. Bra det også. Hva så? Blir du fysisk og Psykisk syk når du ser en foreldre lar barnet sitt være i barnehagen i 7-8t eller i 3-4t? Seriøst. Har folk så lite vett i hode sitt at dem må ty til angrep? Mine barn er i bhg 3t, og noen reagerer på det... bryr jeg meg? Nei. Bryr jeg meg om noen bare har barnet sitt i bhg i 1t eller 6? Nei. Helt vanvittig hvor mye folk skal bry seg. Helt sjuke i hode. Kanskje søke hjelp? Anonymkode: 7b8a9...932 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:39 #242 Skrevet onsdag kl. 21:39 Eg er styrar i barnehage og har full forståelse for at barn blir levert tidlig og henta seint. Her pendle mangen, foreldre som gjerne har 60.min reisevei. Kvardagen er sånn for mangen. Det eg synest er trist er dei barna som aldri får fri. Som alltid er tilstades fulle dagar når andre har fri. Som er i barnehagen 24.desember fram til 12:00 og det same med påsken. Som blir sendt i alle haustferiar og vinterferiar mens søsken er heima. Dei barna som kun får pålagt fri. Samtidig veit vi nokså sikkert at barnehagen blir brukt som avlastning. Folk er ikkje plikta til å forklare. Ein del foreldre må og levera barna alt dei kan på grunn av samfunnskritisk arbeid og ingen sjans for å ta ut fri. For dei som misforstår og tenkje eg sender ut eit signal om at barnehagen ikkje er ein bra plass. Vel det handler ikkje om det. Alle har behov for fri innimellom. Sjølv leverte eg mine i ein del haustferiar men henta rundt kl 14:00 og leverte rundt 09:00. Dei hadde godt av sosialisering og koste seg i barnehagen. Det var definitivt ikkje alltid at eg kunne ta ferie. Anonymkode: 1d91e...252 6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:46 #243 Skrevet onsdag kl. 21:46 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun skrev at barnet innimellom ble hentet 16.30. Er det ok å sammenligne det med barnemishandling? Anonymkode: a0619...aa3 "Neglisjert ellers" har ingenting med barnemishandling å gjøre. Fint at du setter ord og meninger i munnen på meg som jeg ikke har og heller ei har ytret. Anonymkode: 0b510...5df 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:51 #244 Skrevet onsdag kl. 21:51 mommyaka skrev (28 minutter siden): Ok. Og alle disse gikk 5-6 timer i barnehagen hverdag? Pluss om de er over 18 nå så kan du ikke sammenligne hvordan det var p være kvinne/ økonomi etc nå med for 18 år siden. Det har skjedd mye med oss kvinner på siste 20 årene. ( Med det mener jeg at vi har blitt flinkere å ta vare på oss selv og slutte å sette oss sist) Nei, de var i barnehagen i ca 8 timer. Det var den tiden jeg og mannen var på jobb. Hadde jeg eller mannen fri, så hadde barna også fri, eller Max 6 timer i barnehagen. Min første feriedag (eller var det avspasering?) alene husker jeg, og da fløy jeg til den andre kanten av landet for å hente en bil jeg skulle kjøre hjem. Da var barna i barneskolealder. Barna var ønsket, og vi ønsket å tilbringe tid med de. Det betydde ikke at jeg ikke prioriterte meg selv når barna var små. Det er ingen motsetninger i dette. Det er mulig å både ta vare på seg selv uten at barna er fulldag i barnehagen. Det offentlige har da ikke ansvar for at jeg skal ha enetid. Da hadde jeg privat barnevakt. Jo mer enkelte protesterer mot ‘svenske regler’, jo mer tror jeg at vi kommer til å ende opp med det - for barnas skyld. Anonymkode: c673c...29b 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:55 #245 Skrevet onsdag kl. 21:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, sant. Akkurat det! I tillegg så er mange barn gode I språk og forteller ting selv. Vi får jo vite alt fra sånne små uskyldige ting fra barn som at en pappa ikke har hår på tissen fordi barnet har sett pappa dusje 😅, til mer alvorlige ting som at mamma drikker vin hver dag. Vi ansatte bor jo også ofte i nærheten av jobben vår, slik som barna i barnehagen og vi ser jo og observerer jo foreldrene og barna på fritiden. Det finnes jo også andre familiemedlemmer som henter/leverer av og til og forteller ting. Ansatte som selv har fri å ser foreldre på kjøpesenteret, treninga eller frisør. Plutselig møter du en forelder på legekontoret som slår av en prat og forteller hvorfor hen er der. En forelder som plutselig er sinna på en annen forelder fordi de har vært uenige på fotballbanen, sånn småtteri kommer oss alltid for øret. Og skulle det være familier som er under barnevernet eller andre tiltak så får vi jo også vite om det. Det er egentlig helt merkelig hvordan foreldre tror at vi ansatte bare lever innenfor barnehagens fire vegger og ikke eksisterer utafor. Akkurat som at vi bare sier hei og hade til foreldrene liksom. Vi som jobber i barnehage vet mye mer om foreldrene enn det de selv tror. Og at folk her inne nekter å innse det får så være. Anonymkode: 2b54c...f52 Er det vanlig at barn stusser over at far ikke har hår på tissen når de ikke har det selv? 😅 Sorry bare rart eksempel. Virker som dere vet mer om foreldrene enn de selv vet om seg selv😆 Det er det samme som arbeidsgiver skal betvile en sykemelding fordi den sykemeldte beveger seg ute i arbeidstiden. Ingen vet jo hvorfor personen er på kjøpesenter. Og frisørbesøk går jo ut over tid med barna uansett om det skal gjøres etter barnehagen er stengt eller i helgen. Jeg gjør sånt i helgen men det er jo uansett jeg som går glipp av tiden med barnet da. Jeg er for å tilbringe mest mulig tid med barna når man har muligheten til det. Barnehageansatte kan ikke se absolutt alt. Å basere seg på hva de hører og ser er ikke 100% fakta. Nå mener jeg uansett at de foreldrene som har barna lange dager i bhg og er ute og koser seg ikke er hovedproblemet i norske barnehager. Problemet er lav bemanning og dårlig tjeneste. Jeg henter aldri sent og ser alltid små 1 åringer som labber rundt alene . Det er skummelt. Og det er trist at det er en sånn plass som også skal "passe" på barna mine. Noe må virkelig gjøres med bemanning og arbeidsmiljø til barnehagene. Sladder og spekulasjoner om hva foreldre bruker tjenesten til gjør i alle fall ikke noe bedre. Anonymkode: cba0b...069
Mayamus Skrevet onsdag kl. 22:14 #246 Skrevet onsdag kl. 22:14 Håper at folk skjønner at de fleste som jobber i barnehager ikke er så bastante som mange i denne tråden. Som sagt tidligere så har jeg en dialog med foreldre, prater med de, blir kjent med de og jeg dømmer ingen. Vi skal i samarbeid med barnas hjem sørge for at barna har det best mulig. Og hva som er best for hvert enkelt barn kan ingen sitte på sin høye hest å mene mye om på et forum. I tråden her ser det ut som mange ikke deler sitt privatliv med de voksne i barnehagen. Men det gjør veldig mange heldigvis. For med å bli kjent med barn og foreldre så er det lettere å følge opp hvert enkelt barn. Mye som kan skje utenom barnehagetid som påvirker barna når de er i barnehagen (sykdom, dødsfall, skilsmisser, søsken etc.) Betyr ikke at vi som jobber med barna skal vite alt. Selv om jeg til tider får vite urovekkende mye som jeg ikke trenger å vite(sexliv, fester, jobbproblemer). Men jeg tar det med et smil fordi da har foreldre tillit til meg. Og jeg har taushetsplikt, selv ovenfor andre kollegaer. Er ikke slik at om en foreldre åpner seg så springer jeg tilbake til avdelingen for å sladre til resten av personalet. Alle trenger ikke å vite alt. Men ved at jeg som pedagogisk leder vet gjør det også lettere for meg å veilede resten av personalet i forhold til enkeltbarn. Og er ikke uenig i at endel barn har altfor lange dager i barnehagen og for lite fri. Men da snakker man om det og ser på løsninger i fellesskap. Men snakk med oss så er det lettere å forklare Kari hvorfor hun alltid blir sist hentet, eller hvorfor Jens alltid blir sendt i barnehagen på julaften. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 01:30 #247 Skrevet i går, 01:30 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bør hun ha dårlig samvittighet for å ha vært syk, mener du? Ellers er jeg enig i at denne debatten (om man kan kalle det det) kommer opp i overkant ofte. Pussig nok har ikke arbeidsforholdene i barnehagene blitt noe bedre av det. Anonymkode: a0619...aa3 Handler ikke om å være syk eller ei men å se barnas beste Anonymkode: 2ec1e...91c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 01:32 #248 Skrevet i går, 01:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er helt enig i at man bør levere sent/hente tidlig og la barna ha fri hver eneste gang det er mulig. MEN - kjenner dere til arbeidslinja i Norge, eller? Det er lagt opp til, og forventet at foreldre skal jobbe fulltid. De fleste har heller ikke råd til noe annet, på grunn av et voldsomt kostnadsnivå. I tillegg skal man jobbe til man er 70+. Dere som skriver at det "vil komme endringer i sektoren", tar skammelig feil. Det fins ikke en eneste politiker som vil la barnehager og SFO ha kortere åpningstider enn dagens. Hvem skal passe barna mens foreldre jobber? Alle dagmammaene som ikke eksisterer, eller besteforeldrene som selv er i full jobb? Helt urealistisk. Jeg merker meg hvor kritiske og dømmende mange barnehageansatte er mot foreldre, når det er helt andre krefter de skal rette skytset sitt mot. Retningen det går i, er at vi må jobbe mer og lengre, ikke motsatt. Det er lite til ikke forenelig med å ha barn. Og dersom dere tror dagens arbeidsgivere er spesielt fleksible utenom det ytterst pålagte når det gjelder arbeidstakere som har (små) barn, så tror dere skammelig feil - også der. Anonymkode: 13262...64c Nei man må faktisk ikke jobbe fulltid , det handler om prioriteringer ofte og jo har man små barn kan man jobbe redusert inntil en viss alder Anonymkode: 2ec1e...91c 4
AnonymBruker Skrevet i går, 01:36 #249 Skrevet i går, 01:36 Ja det er dårlig bemanning i bhg , det må selvsagt gjøres noe med men jeg synes fortsatt ikke at en 1-2 åring har godt av 9-10 t i bhg uansett og det handler ikke om å se ned på foreldre men jeg nekter å tro at de fleste synes det er barnas beste. Anonymkode: 2ec1e...91c 4
AnonymBruker Skrevet i går, 05:19 #250 Skrevet i går, 05:19 AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 19.54): Det må være provoserende. Foreldrene til et barn i barnehagen vår har jobber hvor de ofte er hjemme på dagtid, han pilot og hun sykepleier. Men ikke pokker om de henter tidligere enn 16:30, selv om de begge er hjemme en dag. Da er det trening sammen eller romantiske dater midt på dagen. Anonymkode: 9fd33...a13 Og dette vet du hvordan? Han jobber turnus, hun jobber turnus - hvordan tenker du at Familien AS skal samarbeide og potensielt utvides hvis de aldri snakker sammen utenom når barna er våkne? Hvis man skal snu dagsrytmen sin i forbindelse med bytte mellom dag/kveld/natt, så trenger man noen dager til å akklimatisere seg. De aller færreste kan gå fra nattevakt og ha ungene hjemme fra barnehagen etter to timer søvn på morgenen. Det er oppskriften på utbrenthet og psykisk uhelse. Jeg skjønner ikke greia med å henge ut enkeltforeldre eller grupper av foreldre når man har en profesjonell rolle. Jeg er lærer selv, jeg holder mine fordommer og utblåsninger på teamrommet - for det er ikke spesielt profesjonelt. Slike tråder som dette undergraver barnehageansatte sin profesjonalitet. Hvor mange tråder leser vi her med leger som irriterer seg over pasienter som røyker og får lungekreft? Som spiser usunt og blir overvektige? (Jeg våger meg på:) Ingen! Fordi livet, helsa og familien er kompleks, og vi som aldri ser hele bildet kan ikke sitte og dømme nord og ned på et diskusjonsforum. Jeg er enig med de andre her som sier: Dette er en politisk villet situasjon. For å ha råd til å bo i Oslo, så må vi jobbe 100% begge to. Flytt, sier du? Hvem skal undervise barna dine og sørge for bemanning på sykehusene, da? Vær hjemme med dem når du har fri? Jeg har arbeidsfrie perioder der jeg må hente meg inn igjen, jeg har en psykisk og fysisk belastende jobb. Jeg blir en bedre mamma av å løpe en tur i skogen og handle mat i fred, for så å hente ungene og være 100% tilstede når vi først er sammen. Sånn er samfunnet vårt lagt opp, og slik er det hos oss. Hvis du bruker så mye kapasitet på oss foreldre, så foreslår jeg at du enten gjør noe med holdningene dine, bytter jobb eller rettet agget dit det hører hjemme: politikerne. Anonymkode: ba0cb...314 3
AnonymBruker Skrevet i går, 05:32 #251 Skrevet i går, 05:32 Foreldrene sine behov (-nå snakker jeg ikke eks fødselsdepresjon) er en ting, ansatte er en ting. De kan bare slutte, slik mange, mange gjør, inkl meg selv. Jeg orket ikke mer, etter over tjue år. Men jeg lurer. Ser foreldrene barnas behov? Vi fikk ofte høre at ett- toåringen hadde «stått med skoa og sekken på, heeele helga, bare ventet på å kunne dra i bhg, til vennene sine.» Eller, ett- toåringen kjeder seg sååå innmari hjemme med oss. Eller, det sover jo i bhg, så det kan forsvare å ha ungen der fra 07- 17, ALLE dager. Ansatte kan og si at ungen har gått med sekk og sko på, stått ved døra og sagt pappa, mamma. Evnt de leker, kler av og på sekk, sko, jakke. Kjeder virkelig en unge, kanskje ned i 10- 11 mnd seg så innmari hjemme? Hvorfor kjeder de seg i så fall så mye mer hjemme nå, enn for kanskje seks- sju år siden, da det var et fåtall av ungene som hadde fulle dager, og fulle uker? Dette begynte et par år før pandemien, så det har ikke noe med det å gjøre. Mange foreldre glemmer, ser ikke, hvor slitsomt det er for de minste barna, å ha det på denne måten. De sover jo på dagen. Ja, de fleste gjør det, men her og er det en endring, fra samme tid som jeg nevnte. Veldig mange, godt over halvparten, skal sove maks 1- 1,5 time. Noen ned i tre kvarter. Ellers får de ikke lagt seg kl 1830- 19. Ungene på småbarn har lite, og ingen, mulighet til å være alene. Finne et sted å trekke seg tilbake. Det kan de større barna. De små må vi jo se. Dermed har de mange mennesker rundt seg, så og si hele sin våkne tid. Det er mye lyd på en småbarnsavd med 13 små! Foreldrene begrunner mye med rom for egentid, uten barn. Men ungene trenger tid for ro og hvile, de også. Hvem slår et slag for dem? Ingen foreldre som er slitne etter eks badeland, barnebursdag, lekeland, barseltreff? Det er ofte to- tre timer. Ungene deres har det lydnivået, tempoet tolv timer i døgnet. Dere får bare komme med kommentarer om at jeg gir dere dårlig samvittighet osv, men se det fra ungene sin side. -så, som sagt. Noen må virkelig, av ulike grunner, sånn er det, men jeg mener mange kan gi ungene sine litt mer ro i hverdagen. Jeg mener ungene vil tjene på det, senere i livet. Det er noe som heter barns beste. Anonymkode: 5c29c...db8 4 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:00 #252 Skrevet i går, 07:00 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei man må faktisk ikke jobbe fulltid , det handler om prioriteringer ofte og jo har man små barn kan man jobbe redusert inntil en viss alder Anonymkode: 2ec1e...91c Jaja, huslån, forsikringer og løpende utgifter kan sikkert prioriteres bort. Herregud 🙄 Denne innstillingen der irriterer meg grenseløst. Dersom så mange hadde hatt mulighet til å jobbe redusert, hadde MANGE flere gjort det. Anonymkode: 13262...64c 4
AnonymBruker Skrevet i går, 07:18 #253 Skrevet i går, 07:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vær hjemme med dem når du har fri? Jeg har arbeidsfrie perioder der jeg må hente meg inn igjen, jeg har en psykisk og fysisk belastende jobb. Jeg blir en bedre mamma av å løpe en tur i skogen og handle mat i fred, for så å hente ungene og være 100% tilstede når vi først er sammen. Sånn er samfunnet vårt lagt opp, og slik er det hos oss. Anonymkode: ba0cb...314 Ingen problemer med å forstå dette, så lenge du ikke har barnet i barnehagen 9-10 timer hver dag i arbeidsfri perioder. Jeg opplever at det er det saken handler om - barn som må ha lange dager i barnehagen, selv om de egentlig ikke ‘må’. Bruk for all del barnehagen til å hente deg inn, men la barna også få mulighet til å hente seg litt inn ved å få litt kortere dager innimellom når det er mulig. Anonymkode: c673c...29b 5
mommyaka Skrevet i går, 07:20 #254 Skrevet i går, 07:20 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Handler ikke om å være syk eller ei men å se barnas beste Anonymkode: 2ec1e...91c Siden det er meg du snakker om...du mener at det er barnets beste om jeg da hadde mitt barn mer hjemme.. hjemme med rn mor som lå bare på sofaen, hadde vondt, kastet opp og hadd satt min datter foran tv? Eller at hun var 1-2 toner mer i barnehagen ( ikke 9 timer) og lekte og koste seg med sine venner og fantastiske ansatte 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:58 #255 Skrevet i går, 07:58 Jeg er uføre min datter har sitt første år i barnehagen. Her blir det noen dag lengere men da leverer jeg ofte rundt 9:15 for meg betyr barnehagen veldig mye i og med jeg er kroniker. Dette gjør at jeg får ryddet hjemme får vasket osv gjør også at jeg får gjort innkjøp av klær til barnet. Det gjør også at jeg kan slappe av og sove litt ekstra for å hente men inn. Jeg prøver å ikke hente senere enn kl 16 men noen ganger blir det kl 16:30 barnehagen stenger 17 her. Det kan være mange grunner til at man har barn utover kjernetiden noen er kronisk og trenger den tiden til å få hentet seg inn igjen for å få lader opp energi. For meg betyr det mye. Får ikke gjort noe hvis hun hadde hvert hjemme. Da får jeg bare gjort noe når barnet sover. Anonymkode: 8b418...23c
AnonymBruker Skrevet i går, 07:59 #256 Skrevet i går, 07:59 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jaja, huslån, forsikringer og løpende utgifter kan sikkert prioriteres bort. Herregud 🙄 Denne innstillingen der irriterer meg grenseløst. Dersom så mange hadde hatt mulighet til å jobbe redusert, hadde MANGE flere gjort det. Anonymkode: 13262...64c Du får bare irritere deg, jeg står for den meningen uansett Anonymkode: 2ec1e...91c 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #257 Skrevet i går, 08:00 mommyaka skrev (39 minutter siden): Siden det er meg du snakker om...du mener at det er barnets beste om jeg da hadde mitt barn mer hjemme.. hjemme med rn mor som lå bare på sofaen, hadde vondt, kastet opp og hadd satt min datter foran tv? Eller at hun var 1-2 toner mer i barnehagen ( ikke 9 timer) og lekte og koste seg med sine venner og fantastiske ansatte Barnet hadde vel en far også regner jeg med og når mor er så dårlig som du påstår så bør jo far stille opp mer Anonymkode: 2ec1e...91c 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:01 #258 Skrevet i går, 08:01 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ingen problemer med å forstå dette, så lenge du ikke har barnet i barnehagen 9-10 timer hver dag i arbeidsfri perioder. Jeg opplever at det er det saken handler om - barn som må ha lange dager i barnehagen, selv om de egentlig ikke ‘må’. Bruk for all del barnehagen til å hente deg inn, men la barna også få mulighet til å hente seg litt inn ved å få litt kortere dager innimellom når det er mulig. Anonymkode: c673c...29b Dette 👆 Anonymkode: 2ec1e...91c 2
mommyaka Skrevet i går, 08:12 #259 Skrevet i går, 08:12 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Barnet hadde vel en far også regner jeg med og når mor er så dårlig som du påstår så bør jo far stille opp mer Anonymkode: 2ec1e...91c Ja selfølgelig..men han kom ikkje hjem før 1630. Så derfor hentet jeg ofte 1530 slik at hun ikke ble der til far kom hjem. Innovasjon 1600 om jeg hade mer dårlig dag 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:12 #260 Skrevet i går, 08:12 Jeg har to barn. Jeg ble kronisk syk. Dvs jeg trengte hvile på dagtid, for å fungere. Leverte nok ikke tidligst. Men begge barna mine hadde ulike behov. Ene ungen hadde behov for full fart med andre. Dette barnet ble lei seg når det var ferie etc, og syntes verden var urettferdig når barnehagen låste hrn ute. Dette barnet fikk være mer i barnehagen i ferier og tid. Det andre barnet, trengte mer to, og ble veldig sliten av bh. Så når barnet hadde behov for ro, fikk det barnet mer hjemmetid med meg. Noen klaget på forskjells behandling etc. Sannheten var at jeg møtte bare mine barns induviduelle behov i første omgang og mine som nr 2. Anonymkode: b7052...cee 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå