Gå til innhold

Fengslet far, BV, hjelp?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En tenåring vet ikke sitt eget beste i relasjoner til biologiske foreldre. En tenåring må derfor skjermes for det traumet det er å ha en kriminell rusmisbruker som forelder. 

Anonymkode: 80432...3a2

Tenåringen er et tenkende og følende menneske, og ikke en datamaskin du kan programmere. Uansett om en kunne se det som hensiktsmessig å gjøre det i denne situasjonen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tenker dere det samme om mor er den som blir fengslet eller er dette forbeholdt menn? 

Anonymkode: 5af18...840

De som er kriminelle skal ikke ha kontakt med barn. Kjønn har ingenting å si.

Anonymkode: d6b16...9db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjelder dette også barn i fosterhjem? 

Du vet at en total motsetning også kan skje? Moren min var voldelig, avhengig av alkohol og narkotika. Jeg har valgt å være avholds, aldri prøvd narkotika og finnes ikke voldelig. 

Anonymkode: fd7fb...217

Selvsagt gjelder dette i fosterhjem også. Barn skal ikke bli påvirket av kriminelle individ.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gjelder dette også barn i fosterhjem? 

Du vet at en total motsetning også kan skje? Moren min var voldelig, avhengig av alkohol og narkotika. Jeg har valgt å være avholds, aldri prøvd narkotika og finnes ikke voldelig. 

Anonymkode: fd7fb...217

Bare se bort fra svaret du fikk på sitatet. 

Det er ingen automatikk i at barn blir som sine foreldre. Barn som ikke blir ivaretatt, har større sannsynlighet for å ikke klare seg godt som voksne. Noen ganger arves også gener som gjør at en er mer sårbar for å komme på kant med samfunnet, f.eks sårbarhet for psykiatriske sykdommer, å lettere bli avhengig av rus og alkohol om en eksperimenterer med det, eller lav impulskontroll. 

Mange med vanskelige oppvekster og dårlig fungerende biologiske foreldre, traumer osv klarer å snu livene sine rundt og bli mønsterborgere og gode foreldre til egne barn. Noen ganger via fosterhjem, noen ganger har de bygget seg opp helt alene, noen ganger har det vært en god nabo eller en lærer som hjalp dem å ha tro på at de har egenverdi og muligheter til å skape et godt liv. 

Når barn har foreldre som ikke fungerer, er det likevel et poeng i de fleste tilfeller at barna har en viss kontakt og oppdatering på foreldrene (med tilsyn hvis behov), for at barna skal få ha et realistisk bilde av foreldrene og få bearbeidet virkeligheten på sitt nivå. 

Å lure på om en forelder har omkommet er ikke noen god situasjo for en tenåring å være i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt gjelder dette i fosterhjem også. Barn skal ikke bli påvirket av kriminelle individ.

Ts her. Prøv å si dette til sakkyndige, BV og generelt norsk rettsvesen.

har brukt hundretusener på å rettslig prøve å beskytte mitt barn fra sin far, men han får alltid samvær med tilsyn. Og nå er altså barnet så gammel at retten mener barnet kan ha samvær uten tilsyn(på timesbasis/ikke overnatting)

Far opptrer sånn nogenlunde oppegående i perioder, før så å havne helt utfor igjen.

Har i dag fått bekreftet fra politiet at «han er i trygge hender». 

MEN jeg skulle ønske en eller annen instans kunne fortelle barnet hva far har gjort, driver med, og hva som er lurt og ikke lurt i livet. Jeg som mor sier selvfølgelig dette hele tiden, men skulle ønske at en annen instans kunne fortelle barnet hva som skjer. Far skylder alltid på at jeg overdriver og prøver å sverte han.

Anonymkode: 3eb8c...5e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 12.58):

Stopp konyakten mellom far og sønn, ellers kan du risikere at sønnen ender opp som faren.

Skjerp deg!

Anonymkode: adfb8...556

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her. Prøv å si dette til sakkyndige, BV og generelt norsk rettsvesen.

har brukt hundretusener på å rettslig prøve å beskytte mitt barn fra sin far, men han får alltid samvær med tilsyn. Og nå er altså barnet så gammel at retten mener barnet kan ha samvær uten tilsyn(på timesbasis/ikke overnatting)

Far opptrer sånn nogenlunde oppegående i perioder, før så å havne helt utfor igjen.

Har i dag fått bekreftet fra politiet at «han er i trygge hender». 

MEN jeg skulle ønske en eller annen instans kunne fortelle barnet hva far har gjort, driver med, og hva som er lurt og ikke lurt i livet. Jeg som mor sier selvfølgelig dette hele tiden, men skulle ønske at en annen instans kunne fortelle barnet hva som skjer. Far skylder alltid på at jeg overdriver og prøver å sverte han.

Bv jobber med barnevern loven, og derfor får far samvær. Da barnet har rett til å kjenne sin far. Det må du akseptere.. Men enig i at noen burde fortelle barnet hvorfor far er fraværende i perioder, og veiledning rundt rus, kriminalitet osv. Siden politiet sier han er i trygge hender så er han nok bura inne. Veldig lei situasjon for barnet å se far sånn, men du kan ikke gjøre annet enn å stå på sidelinja. Du taper denne kampen uansett siden barneloven veier mer opp enn hva du mener. 

Anonymkode: 10883...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 12.58):

Stopp konyakten mellom far og sønn, ellers kan du risikere at sønnen ender opp som faren.

🫩🫩🫩🫩 dummeste kommentar. 

Anonymkode: c21c3...e3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 8.01):

Det jeg fikk beskjed om av politiet da jeg meldte min far savnet var at de kunne ikke oppgi om han f.eks satt inne eller var på sykehus, men de kunne si han var et trygt sted. 

Anonymkode: 2d82d...ad9

Var samme her da mamma bekymret ringte politiet etter at vi ikke fikk kontakt med broren min. Da sa politiet det samme at han var trygg. Også ringte sykehuset nærmeste pårørende et par timer etter den siste samtalen.

Anonymkode: f3a38...6c9

Skrevet

Slutter aldri å bli overrasket over hvor mange kvinner som velger elendige fedre til barna sine. Altsa, hvorfor fikk du barn med en sånn mann? Og ikke kom her med at han var så snill og grei i starten, for sånne trekk skinner igjennom om man ikke naiv og hodestups forelsket

Anonymkode: 6e792...09f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 14.49):

🫩🫩🫩🫩 dummeste kommentar. 

Anonymkode: c21c3...e3e

hvorfor det? 

ville du latt barna dine henge sammen med en kriminell?? 

Anonymkode: 1dd69...03f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvorfor det? 

ville du latt barna dine henge sammen med en kriminell?? 

Anonymkode: 1dd69...03f

Ts he

Man kan ikke la være. Far har gratis rettshjelp siden han illegalt inntekt utenom alle tusenlappene han bader i.  Hver gang jeg har nektet samvær kjører far sak i retten, og jeg må ut med utgifter til min advokat. Far har alltid fått samvær med tilsynsperson. Nå når barnet er tenåring anbefaler de å møtes på offentlig sted osv, siden retten ikke kan sende en tilsynsperson med en 14-åring som ikke ser hensikten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts he

Man kan ikke la være. Far har gratis rettshjelp siden han illegalt inntekt utenom alle tusenlappene han bader i.  Hver gang jeg har nektet samvær kjører far sak i retten, og jeg må ut med utgifter til min advokat. Far har alltid fått samvær med tilsynsperson. Nå når barnet er tenåring anbefaler de å møtes på offentlig sted osv, siden retten ikke kan sende en tilsynsperson med en 14-åring som ikke ser hensikten.

Dersom en 14-åring ikke ønsker å møte sin far kan hen ikke tvinges lenger. Bare sånn til info. Hvis barnet nekter trenger man ikke en gang advokat for å vinne i retten vil jeg påstå. Man kan ikke tvangshåndheve samvær uten barnets medvirkning heller. 

Anonymkode: 94f27...325

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts he

Du er klar over at en 14åring ifølge loven ikke kan tvinges til å møte faren om han ikke vil? 

Anonymkode: ecfd1...238

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 12.09):

Faren til mitt barn er rusmisbruker og kriminell. Barnet har sporadisk kontakt med far, men nå har barnet kommet rett til mobilsvar hos faren i tre uker. Barnet har selv ringt fengsel, politi og sykehus, men fått beskjed om at de har taushetsplikt. Jeg har ringt politiet, og fikk beskjed om at det vil bli sendt bekymringsmelding til BV hvis far har gjort noe som er meldepliktig. Vi har ikke hørt noe fra BV, men fått beskjed om at postgangen kan ta opp mot to uker. Har ikke barnet noen som helst rettigheter til å få vite om faren er død, syk, fengslet osv? 

Hvordan er det normalt at sånt foregår? Jeg skjønner dette med taushetsplikt osv, men barnet som er tenåring kan jo ikke ha godt av å gå i ukesvis å lure på hva som har skjedd.

Har fosterbarn i samme situasjon. Her ringer forelders advokat og informerer. Når barnet var yngre ringte advokaten til bv, som igjen informerte oss. Barnet har minimalt kontakt med foreldrene, men blir alltid informert.

Anonymkode: 1878b...f32

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har fosterbarn i samme situasjon. Her ringer forelders advokat og informerer. Når barnet var yngre ringte advokaten til bv, som igjen informerte oss. Barnet har minimalt kontakt med foreldrene, men blir alltid informert.

Anonymkode: 1878b...f32

Men forelders advokat kan ikke gjøre dette uten oppdrag og samtykke fra forelderen. 

Skrevet

Har ikke lest alle svarene,  så mulig dette er nevnt før. Men:

Siden dette ikke er første gang far har problemer med loven, vet dere kanskje hvilken forsvarer han har hatt? Ta kontakt med forsvareren. Kan sikkert ikke gi dere svar direkte, men kan i alle fall videreformidle beskjed til far og nok få lov til å informere dere.

Anonymkode: 5e664...1bd

Skrevet

Jeg regner med at du har nær kontakt med barnevernet her. Hva sier de til dette? Hvilke råd kommer de med?

Skrevet
got2go skrev (3 minutter siden):

Jeg regner med at du har nær kontakt med barnevernet her. Hva sier de til dette? Hvilke råd kommer de med?

Ts

Barnevernet lukket saken før den ble åpnet grunnet barnet er ikke folkeregistrert på samme adresse som far, og ikke registrert samvær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...