Gå til innhold

Fengslet far, BV, hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Faren til mitt barn er rusmisbruker og kriminell. Barnet har sporadisk kontakt med far, men nå har barnet kommet rett til mobilsvar hos faren i tre uker. Barnet har selv ringt fengsel, politi og sykehus, men fått beskjed om at de har taushetsplikt. Jeg har ringt politiet, og fikk beskjed om at det vil bli sendt bekymringsmelding til BV hvis far har gjort noe som er meldepliktig. Vi har ikke hørt noe fra BV, men fått beskjed om at postgangen kan ta opp mot to uker. Har ikke barnet noen som helst rettigheter til å få vite om faren er død, syk, fengslet osv? 

Hvordan er det normalt at sånt foregår? Jeg skjønner dette med taushetsplikt osv, men barnet som er tenåring kan jo ikke ha godt av å gå i ukesvis å lure på hva som har skjedd.

Anonymkode: 3eb8c...5e6

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får jo beskjed om noen er døde, men noe annet har man ikke krav på. Personvern står sterkt. 

Anonymkode: 90c46...47e

• Liker 8
Skrevet

Dersom noen er døde får man beskjed. Har ikke far noen familie du kan ta kontakt med? Vet dere hvor han bor? Oppsøke han der? 

Anonymkode: 47ba9...dae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Faren til mitt barn er rusmisbruker og kriminell. Barnet har sporadisk kontakt med far, men nå har barnet kommet rett til mobilsvar hos faren i tre uker. Barnet har selv ringt fengsel, politi og sykehus, men fått beskjed om at de har taushetsplikt. Jeg har ringt politiet, og fikk beskjed om at det vil bli sendt bekymringsmelding til BV hvis far har gjort noe som er meldepliktig. Vi har ikke hørt noe fra BV, men fått beskjed om at postgangen kan ta opp mot to uker. Har ikke barnet noen som helst rettigheter til å få vite om faren er død, syk, fengslet osv? 

Hvordan er det normalt at sånt foregår? Jeg skjønner dette med taushetsplikt osv, men barnet som er tenåring kan jo ikke ha godt av å gå i ukesvis å lure på hva som har skjedd.

Hvorfor støtter du opp under denne kontakten?

Anonymkode: 80432...3a2

• Liker 11
Skrevet

Nei, man får ikke vite noe som helst. Kun hvis far er død får man beskjed. Har vært gjennom akkurat det samme med min far nå nettopp, meldte han savnet hos politiet fordi vi ikke får kontakt med han.

Anonymkode: 2d82d...ad9

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, man får ikke vite noe som helst. Kun hvis far er død får man beskjed. Har vært gjennom akkurat det samme med min far nå nettopp, meldte han savnet hos politiet fordi vi ikke får kontakt med han.

Kanskje dette er måten? Hvis dere melder han savnet? 

Anonymkode: 2b5e7...f0b

• Liker 3
Skrevet

Kan dere be BV om at de skal snakke med politiet å gjøre en velferdssjekk? 

Det har blitt gjort ifm med vårt fosterbarn. BV får da svar fra politiet. Vet ikke om det er mulig i deres situasjon, siden du har omsorg for barnet, men det går kanskje an å prøve? 

Anonymkode: ca68d...de1

• Liker 5
Skrevet

Kanskje far skammer seg om han sitter i varetekt . Dere ville uansett fått beskjed om noe veldig alvorlig har hendt. 

Anonymkode: d1367...926

• Liker 1
Skrevet

Stopp konyakten mellom far og sønn, ellers kan du risikere at sønnen ender opp som faren.

Anonymkode: d6b16...9db

• Liker 5
Skrevet

Hvis han er død så får dere garantert beskjed fra NAV for da endrer jo bidragsstatus seg, De er utrolig effektive, vi hadde så vidt fått beskjed om dødsfallet før brevet var i postkassen,

Når det kommer til fengsel og sykehusopphold så har vel verken han eller andre etater meldeplikt til dere. Men hvis tenåringen din har kontakt med han så tar han vel selv kontakt om han sitter inne eller er på sykehuset og er bevisst.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Stopp konyakten mellom far og sønn, ellers kan du risikere at sønnen ender opp som faren.

Anonymkode: d6b16...9db

Nei nå må du gi deg, har masse venner som har hatt ræva foreldre og de aller fleste går det helt fint med og så har jeg hatt bekjente som har hatt veldig gode foreldre og allikevel havnet utpå, man har ingen garanti for noe som helst. Så fremt mor er oppegående og ivaretar barnet sitt så går det nok bra. Det er jo ikke bare å kutte kontakt heller hvis de har hatt kontakt fra barnet var lite da må man bare gjøre så godt man kan ut i fra situasjonen man er i.

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje dette er måten? Hvis dere melder han savnet? 

Anonymkode: 2b5e7...f0b

Man får ikke vite noe mer av det heller, men er man bekymret for om vedkommende er omkommet så bør man jo gjøre det. 

Skrevet

Trodde man ville få vite det om man ringer til et sykehus og spør om xx er innlagt? 

Jeg ringte et par sykehus for å lete etter svigermor en gang, jeg er jo ikke registrert som pårørende men de sa at de sjekket og at ingen med navnet var innlagt. Fikk iallfall ikke beskjed om at det var noe de ikke kunne svare på... 

For å finne ut om fengsling, kanskje disse kan hjelpe dere med informasjon om hva dere kan finne ut av og hvordan? 

https://ffp.no/chat/

Anonymkode: c6509...f33

Skrevet

Kan ikke du forsøke å høre med noen i fars nettverk/familie uten at barnet er involvert da? Eventuelt får du lyve til barnet om at det er oppklart hvor han er og årsaken til at barnet ikke får kontakt, slik at barnet slipper å bekymre seg. 

Selv om det skulle gå en bekymringsmelding til barnevernet pga far så kan det, som du sier, ta tid. Dette fordi politiet bruker gjerne en stund på å sende bekymringsmeldingen pga kapasitetsproblemer, og dette er jo ikke noe som haster sånn sett dersom de vet at far sitter fengslet, men at barnet uansett ikke er under fars omsorg. Og derette skal barnevernet vurdere om de skal åpne sak, og her kan man i teorien se for seg at det vil være en sak som angår far og som du/dere ikke umiddelbart vil bli involvert i. 

Så jeg ville forsøkt å forhøre meg med fars nettverk uten barnets involvering og/eller løyet for barnet slik at det ikke skal være redd og bekymret for sin far. 

Anonymkode: 235e3...2e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde man ville få vite det om man ringer til et sykehus og spør om xx er innlagt? 

Jeg ringte et par sykehus for å lete etter svigermor en gang, jeg er jo ikke registrert som pårørende men de sa at de sjekket og at ingen med navnet var innlagt. Fikk iallfall ikke beskjed om at det var noe de ikke kunne svare på... 

For å finne ut om fengsling, kanskje disse kan hjelpe dere med informasjon om hva dere kan finne ut av og hvordan? 

https://ffp.no/chat/

Anonymkode: c6509...f33

Man får ikke opplyst om noen er fengslet 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at denne relasjonen burde du begrense TS.

Stakkars barn som ringer rundt pga udugelig far. Det her er mer skadelig for barnet.

Du må ta ansvar og beskytte barnet.

Anonymkode: 88881...79e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker at denne relasjonen burde du begrense TS.

Stakkars barn som ringer rundt pga udugelig far. Det her er mer skadelig for barnet.

Du må ta ansvar og beskytte barnet.

Anonymkode: 88881...79e

Ts her. Barnet er 14 år. Vi bor i samme by som far. Jeg kan ikke fotfølge barnet, eller frata telefonen. Men gjør selvfølgelig det jeg kan for at fars holdninger ikke skal påvirke barnet mer enn absolutt nødvendig. Jeg kan ikke nekte barnet å ha kontakt med far. Bedre å begrense det naturlig. 

Far har ingen familie som vil ha noe med han å gjøre etter 15-20 år i rus. Og jeg har selvfølgelig spurt dem om de vet hvor han er.

• Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
GammelKaktus skrev (54 minutter siden):

Hvis han er død så får dere garantert beskjed fra NAV for da endrer jo bidragsstatus seg, De er utrolig effektive, vi hadde så vidt fått beskjed om dødsfallet før brevet var i postkassen,

Når det kommer til fengsel og sykehusopphold så har vel verken han eller andre etater meldeplikt til dere. Men hvis tenåringen din har kontakt med han så tar han vel selv kontakt om han sitter inne eller er på sykehuset og er bevisst.

Nei, det er det ingen automatikk i. Far til mitt da 15-årige barn døde i 2018. Vi fikk aldri beskjed fra noen offentlig instans vedr. dødsfall.

Anonymkode: 222ab...310

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er det ingen automatikk i. Far til mitt da 15-årige barn døde i 2018. Vi fikk aldri beskjed fra noen offentlig instans vedr. dødsfall.

Anonymkode: 222ab...310

Fikk dere ikke melding fra NAV i forbindelse med barnebidrag og barnepensjon?

Det fikk iallfall vi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts her. Barnet er 14 år. Vi bor i samme by som far. Jeg kan ikke fotfølge barnet, eller frata telefonen. Men gjør selvfølgelig det jeg kan for at fars holdninger ikke skal påvirke barnet mer enn absolutt nødvendig. Jeg kan ikke nekte barnet å ha kontakt med far. Bedre å begrense det naturlig. 

Far har ingen familie som vil ha noe med han å gjøre etter 15-20 år i rus. Og jeg har selvfølgelig spurt dem om de vet hvor han er.

Hvis ingen vil ha noe med han å gjøre så har han mest sannsynlig skrevet deg eller i verste fall barnet opp som nærmeste pårørende innenfor helse så da vil dere nok få beskjed om det skulle være noe alvorlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...