Gå til innhold

Fengslet far, BV, hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet
GammelKaktus skrev (1 time siden):

Nei nå må du gi deg, har masse venner som har hatt ræva foreldre og de aller fleste går det helt fint med og så har jeg hatt bekjente som har hatt veldig gode foreldre og allikevel havnet utpå, man har ingen garanti for noe som helst. Så fremt mor er oppegående og ivaretar barnet sitt så går det nok bra. Det er jo ikke bare å kutte kontakt heller hvis de har hatt kontakt fra barnet var lite da må man bare gjøre så godt man kan ut i fra situasjonen man er i.

Ungdommen er i den "rette" alderen for å bli påvirket av faren og ser opp til han. Jeg hadde aldri latt mine barn være i kontakt med en kriminell far. Håper barnevernet gjør noe for å fjerne ungdommen fra denne faren.

Anonymkode: d6b16...9db

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ungdommen er i den "rette" alderen for å bli påvirket av faren og ser opp til han. Jeg hadde aldri latt mine barn være i kontakt med en kriminell far. Håper barnevernet gjør noe for å fjerne ungdommen fra denne faren.

Hvis de bor i samme by og ungdommen er oppegående så er det lite sannsynlig at barnevernet har noe å bidra med her da han blir ivaretatt av mor. Dessuten så skal det godt gjøres å unngå hverandre selv i en stor by så her er det bedre at mor støtter opp om ungdommen og hva han vil slik at ikke det blir en drakamp om lojalitet. Men dette ordner nok mor opp i selv, hun lurte mer på her om de fikk beskjed om noe skjedde og det gjør de ikke så lenge hun eller tenåringen er skrevet opp som nærmeste pårørende eller han er død, da vil de i det minste få beskjed fra NAV om ikke noen i familien får beskjed før, tenker søsken eller foreldre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, du må ta litt kontroll her. Nå håper jeg dette barnet i det minste er i tenårene, men å ringe rundt til politi og fengsel som barn å spørre etter sin egen far? Sorry, men det er DIN oppgave.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er ikke jeg TS og jeg har selv ikke denne problemstillingen som TS har. Men å påstå at det er så enkelt som å nekte barn kontakt med sin far er i beste fall naivt. Som det fremkommer her er det snakk om en fjortenåring og far bor på samme sted. At mor da bare skal "nekte" fjortenåringen kontakt med far, og mene det bare skal fungere uten komplikasjoner, er i beste fall naivt. 

Barnevernet lar også barn/ungdommer ha kontakt med foreldre som er rusmisbrukere, og barnvernet kan ikke ta fra ungdommen mobiltelefonen. Og verken mor eller barnevernet kan detaljkontrollere hva ungdommen gjør, hvor den oppholder seg og hvordan og hvilke kommunikasjonsmåter den bruker. 

Anonymkode: 235e3...2e2

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
GammelKaktus skrev (26 minutter siden):

Fikk dere ikke melding fra NAV i forbindelse med barnebidrag og barnepensjon?

Det fikk iallfall vi.

Nei. Jeg fikkvite om dødsfallet via hans familie, så etter en tid begynte jeg aktivt selv å undersøke.  Da jeg tok kontakt med NAV, så stoppet de bidraget på grunnlag av telefonsamtale med meg og det ble loggført og opphørte umiddelbart. Men utover det fikk vi ingen informasjon og ingen offentlig instans som informerte om dødsfall. Etter ganske lang tid, så tok jeg kontakt med skifteretten i forsøk på å få noe informasjon. Da fik jeg beskjed om hans mor dødsattest var sendt hans mor. Fikk beskjed om de ikke hadde noen rutiner for å varsle etterlatte. 

Anonymkode: 222ab...310

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Jeg fikkvite om dødsfallet via hans familie, så etter en tid begynte jeg aktivt selv å undersøke.  Da jeg tok kontakt med NAV, så stoppet de bidraget på grunnlag av telefonsamtale med meg og det ble loggført og opphørte umiddelbart. Men utover det fikk vi ingen informasjon og ingen offentlig instans som informerte om dødsfall. Etter ganske lang tid, så tok jeg kontakt med skifteretten i forsøk på å få noe informasjon. Da fik jeg beskjed om hans mor dødsattest var sendt hans mor. Fikk beskjed om de ikke hadde noen rutiner for å varsle etterlatte. 

Tror ikke prosedyrer har vært helt fulgt i dette tilfellet 

Anonymkode: 2d82d...ad9

• Liker 3
Skrevet

Har denne mannen annen familie og venner dere kan høre med? Kanskje noen av de vet om han er fengslet eller ei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at denne relasjonen burde du begrense TS.

Stakkars barn som ringer rundt pga udugelig far. Det her er mer skadelig for barnet.

Du må ta ansvar og beskytte barnet.

Anonymkode: 88881...79e

Ja, her må du heller veilede og støtte barnet i vanskelige følelser rundt å ikke få tak i far og ikke vite hvor far er hen i verden eller om far lever. Klart det er skummelt og ubehagelig for barnet å ikke vite, men det er dessverre den faren barnet har fått utdelt, og da må du hjelpe barnet, ellers kommer barnet til å ha det slik som dette, og føle på ansvar for far, frem til den dagen far faktisk dør.

Anonymkode: 7f688...45b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skifteretten skal skrive en skifteattest som bekrefter hvem som er arvinger etter arveloven. Dette er for å sikre arv til bl.a barn. 

Arvinger skal samtykke hvis det skal være en privat bobestyrer. 

Anonymkode: 56dc9...3c7

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ingenting som er meldepliktig til barnevern per se, når barnet ikke bor hos eller har fast samvær med far og dessuten er tenåring. 

Meld far savnet om det ikke finnes familie eller andre å kontakte. Dersom barnet er nærmeste pårørende og ikke får kontakt, er det helt på sin plass. 

Anonymkode: b9b71...8c8

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ingenting som er meldepliktig til barnevern per se, når barnet ikke bor hos eller har fast samvær med far og dessuten er tenåring. 

Meld far savnet om det ikke finnes familie eller andre å kontakte. Dersom barnet er nærmeste pårørende og ikke får kontakt, er det helt på sin plass. 

Ts her

store narkosaker, vold og ruspåvirket kjøring er ivertfall meldepliktig til BV selv om far ikke har samvær på papiret. Dette vet jeg av tidligere «hendelser». Synes det er veldig synd at lovverket skal skåne den kriminelle, og ikke et uskyldig barn. 

Anonymkode: 3eb8c...5e6

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
K.B. skrev (3 timer siden):

TS, du må ta litt kontroll her. Nå håper jeg dette barnet i det minste er i tenårene, men å ringe rundt til politi og fengsel som barn å spørre etter sin egen far? Sorry, men det er DIN oppgave.

Lese alt før du svarer kanskje 

Anonymkode: 42e88...bd1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor støtter du opp under denne kontakten?

Anonymkode: 80432...3a2

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stopp konyakten mellom far og sønn, ellers kan du risikere at sønnen ender opp som faren.

Tenker dere det samme om mor er den som blir fengslet eller er dette forbeholdt menn? 

Anonymkode: 5af18...840

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker dere det samme om mor er den som blir fengslet eller er dette forbeholdt menn? 

Anonymkode: 5af18...840

Jeg tenker absolutt det samme om kvinner. Jeg har jobbet i Bredtveit kvinnefengsel.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts her

store narkosaker, vold og ruspåvirket kjøring er ivertfall meldepliktig til BV selv om far ikke har samvær på papiret. Dette vet jeg av tidligere «hendelser». Synes det er veldig synd at lovverket skal skåne den kriminelle, og ikke et uskyldig barn. 

Anonymkode: 3eb8c...5e6

Nei, det er ikke det. Det er noe politiet lokalt hos dere praktiserer, ikke noe lovverket sier.

De har lov å melde, men på ingen måte plikt. 

Skrevet

Jeg tenker absolutt det samme om kvinner. Jeg har jobbet i Bredtveit kvinnefengsel.

Hvis man kan unngå kontakt fra starten av så er jeg helt enig i at det mest sannsynlig vil være bedre enn et liv med en forelder på kjøret men regner ikke med at han var så ute å kjøre når ts fikk barn med han. Det er vanskelig å kutte en kontakt mellom foreldre og barn når den allerede er etablert. Man må jo nesten ta situasjonen som den er og for ts så er kontakten mellom far og barn allerede der.

Når du jobbet i fengsel så var du vel vitne til at barn måtte komme på samvær? Har vært med på at barnevernet har tatt med barn på samvær med foreldre barna ikke ønsket å treffe bare fordi foreldrene hadde "rett" på samvær. Så det er lite barnevernet kan bidra med i ts sitt tilfelle. Ts sitt barn er og såpass stor at stemmen skal mer enn å bli hørt så ts må bare støtte så godt hun kan.

Kanskje du ts skulle fått han inn i en slags støttegruppe for pårørende av rusmisbrukere, det pleier å være noe slikt i de større byene iallfall. Datteren til en venninne fikk godt utbytte av det og så fikk hun treffe barn og unge i samme stiuasjon. Uansett så er det nok lurt at han får prate med en profesjonell og med tanke på all ustabiliteten, at han ringer rundt å etterlyser far rundt omkring for han er redd han er død eller i fengsel høres ikke godt ut. Han er jo i en sårbar alder så å få prate om følelsene sine med en "utenfor" er nok lurt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
GammelKaktus skrev (Akkurat nå):

Når du jobbet i fengsel så var du vel vitne til at barn måtte komme på samvær? Har vært med på at barnevernet har tatt med barn på samvær med foreldre barna ikke ønsket å treffe bare fordi foreldrene hadde "rett" på samvær. Så det er lite barnevernet kan bidra med i ts sitt tilfelle. Ts sitt barn er og såpass stor at stemmen skal mer enn å bli hørt så ts må bare støtte så godt hun kan.

Barn kan ikke tvinges med på samvær. Foreldrene har rett til samvær, men barna har ingen plikt til å gjennomføre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn kan ikke tvinges med på samvær. Foreldrene har rett til samvær, men barna har ingen plikt til å gjennomføre.

Vel som alt annet her i livet så er det ikke alt som går etter boka.

Det er mange måter å "tvinge" barn og unge på. Noen blir tvunget med dårllig samvittighet og andre får beskjed om at de må bare. Er ikke alle som vet sine rettigheter heller og det er ikke alltid de voksne rundt ivaretar rettighetene til barn og unge til tross for at jobben deres er å gjøre det.

Poenget mitt er bare at løsningen er ikke alltid så enkel at barnevernet ordner alt, forholdet mellom barn og foreldre står sterkt. Er ikke uten grunn at flere som har vært under barnevernet og folk som jobber i det kaller det for foreldrevernet.

Anonymkode: 6d1dc...7c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel som alt annet her i livet så er det ikke alt som går etter boka.

Det er mange måter å "tvinge" barn og unge på. Noen blir tvunget med dårllig samvittighet og andre får beskjed om at de må bare. Er ikke alle som vet sine rettigheter heller og det er ikke alltid de voksne rundt ivaretar rettighetene til barn og unge til tross for at jobben deres er å gjøre det.

Poenget mitt er bare at løsningen er ikke alltid så enkel at barnevernet ordner alt, forholdet mellom barn og foreldre står sterkt. Er ikke uten grunn at flere som har vært under barnevernet og folk som jobber i det kaller det for foreldrevernet.

Anonymkode: 6d1dc...7c0

Skrevet
K.B. skrev (5 timer siden):

Det er kun nærmeste pårørende som KAN få informasjon.

Dersom han har godkjent det.

Ergo kan ikke ekser ringe rundt og få informasjon. 😂

Anonymkode: 52118...d3f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...